Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
konsultacja - ramowe plany nauczania |
izael | 29-08-2014 22:40:39 [#02] |
---|
no to czytajmy i zgłaszajmy uwagi
to ważne dla nas rozporządzenie, więc warto przanalizować, co jest zmieniane
:)
|
Ala | 30-08-2014 00:01:23 [#04] |
---|
zmian niewiele
- podoba mi się rezygnacja z wyliczania liczby godzin poszczególnych edukacji na I etapie, jeśli uczy jeden nauczyciel :)
- dobrze, że określona została minimalna liczba godzin drugiego języka obcego
- w załączniku dla LO:
c) przedmioty uzupełniające:
- historia i społeczeństwo - po 120 godzin,
to "po" jest niepotrzebne
- to samo w załączniku dla technikum
|
Ala | 30-08-2014 00:05:13 [#05] |
---|
w załączniku dla technikum:
Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty, z tym że jednym z tych przedmiotów powinna być: geografia, biologia, chemia, fizyka lub matematyka albo informatyka.
matematyka z informatyką się wykluczają, czy taki był zamysł?
moim zdaniem, nie powinno tak być |
Jacek | 30-08-2014 00:08:22 [#06] |
---|
to moja literówka przy ujednolicaniu.
Nie ma słowa po ani tu gdzie LO ani w technikum w projekcie
dzięki Ala za czujność
powinno być dla technikum: geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka albo informatyka.
poprawcie se :-) post został zmieniony: 30-08-2014 00:11:19 |
Ala | 30-08-2014 00:32:31 [#07] |
---|
to jak to jest? matematyka z informatyką się wykluczają czy nie?
bo "albo" oznacza alternatywę wykluczającą
a może jeszcze inaczej? ile jest tych godzin na rozszerzenia w technikum?
czy 2 spośród wymienionych się zmieszczą?
może ktoś z technikum się odezwie? |
Jacek | 30-08-2014 00:39:20 [#08] |
---|
a czemu się mają wykluczać?
czytając zdanie po przecinku
, z tym że jednym z tych przedmiotów powinna być: geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka albo informatyka.
wychodzi na to, że może to być każdy z tych przedmiotów
---------
choć może lepiej byłoby użyć "i" zamiast "albo"
zawodowców tu trza post został zmieniony: 30-08-2014 00:43:55 |
Ala | 30-08-2014 00:43:14 [#09] |
---|
to "albo" mi nie pasuje
powinno być "lub"
bo ja tak ściśle matematycznie te spójniki czytam ;)) |
Jacek | 30-08-2014 00:45:41 [#10] |
---|
nie jestem matematykiem :-)
jak dla mnie to zamiast albo czy lub wystarczyłby przecinek :-) |
Ala | 30-08-2014 00:58:50 [#11] |
---|
najlepsze wg mnie jest lub :) |
Jacek | 30-08-2014 01:06:01 [#12] |
---|
lub czasopisma :-) |
izael | 30-08-2014 14:53:35 [#13] |
---|
Jacku albo Alu... bo nie wiem kto tu więcej się zajął analizą:)
fajnie lub świetnie, że tak
:)
w sumie... to i jedno i drugie (lub i albo) do niczego:)) |
kazdun | 30-08-2014 19:30:27 [#14] |
---|
Gimnazjum Czy nie można ustalić jakiejś bazowej liczby godzin dla wszystkich przedmiotów? Mam na myśli np. plastyka, muzyka po 30 to niechby też zajęcia techniczne, informatyka - 60, a nie 65 i analogicznie pozostałe przedmioty.
Albo dla wszystkich np. 32. |
Ala | 31-08-2014 01:19:21 [#15] |
---|
może by i było można :)
ale czy mamy na to jakieś argumenty? |
Ala | 31-08-2014 01:20:27 [#16] |
---|
no i jeszcze konieczne jest aby ktoś z zawodowców popatrzył na zmianę dotyczącą młodocianych
ja się nie znam :( |
slos | 31-08-2014 13:42:18 [#17] |
---|
Podstawówka OK. |
izael | 31-08-2014 21:33:04 [#18] |
---|
Czy argumentem może być upraszczanie prawa tam, gdzie się da uprościć?
przedmioty bliskie sobie (choćby przez to, ze na ogół organizowane w wymiarze 1 godz. na tydzień), więc ujednolicić też wymiar godzin obowiązkowy do wypracowania przez szkoły - 30 - jeśli na rok...60 np. na 2 lata
poza tym te godziny, które są marginesem bezpieczeństwa, gdy minimalny obowiązkowy wymiar będzie mniejszy, szkoła spokojnie może przeznaczyć na projekty, wycieczki... i inne takie, które są ważnym kawałkiem działalności szkoły, a które jednak zaburzają realizację tegoż... chyba, że wymyślamy wpisy mocno czasem naciągane..
tyle mi przyszło do głowy na teraz
|
Ala | 31-08-2014 21:57:55 [#19] |
---|
moim zdaniem to bardzo dobry argument :) |
DYREK | 01-09-2014 15:51:46 [#20] |
---|
w aktach prawa:
lub -> przynajmniej jedna z tych rzeczy a niewykluczone, że obie - alternatywa nierozłączna
albo -> tylko jedna z tych rzeczy ---> albo jedna, albo druga - alternatywa rozłączna post został zmieniony: 01-09-2014 15:52:26 |
rzewa | 01-09-2014 17:28:06 [#21] |
---|
ponieważ należy wybrać co najmniej jeden przedmiot z podanej listy wszystkie wymienione na niej pozycje powinny byc rozdzielone przecinkami
natomiast dla stosowania tego przepisu jest bez znaczenia czy będzie lub, albo czy przecinek, gdyż chodzi o wybór jedej pozycji z podanego katalogu - w żaden sposób nie zawęża wyboru przedmiotów, gdyż przepis wcześniej pozwala na wybranie dowolnych przedmiotów w podanej liczbie, a katalog służy tylko do spełnienia dodatkowego warunku -> jeden z przedmiotów musi znajdować sie na podanej liście, co nie stanowi przeszkody by znalazły się na niej wszystkie wybrane przedmioty |
izael | 01-09-2014 18:03:47 [#22] |
---|
no to uwagi do lo:
A. zmniejszenie wagi przedmiotów z wielkiej piątki- czyli ich wykreślenie:
3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli rada liceum nie została powołana –
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów
oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym,
spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów,( z tym że co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna
być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.)
Uzasadnienie: ponieważ zostają zapisy o obowiązkowej realizacji historii i społeczeństwa w przypadku nierozszerzania historii oraz przyrody w przypadku braku minimum 1 przedmiotu przyrodniczego- szkody dla wykształcenia ogólnego nie będzie. Wykreślenie umożliwi natomiast realizowanie bardzo przed zmianą popularnego zestawu: matematyka, informatyka, język obcy (plus przyroda i HiS)
B. Zmiana liczby w przypadku przedmiotu uzupełniającego innego niż wymienione w rozporządzeniu:
„11. Uczniowie oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie podstawowym i zakresie rozszerzonym oraz przedmiotów uzupełniających, jest niższy niż odpowiedni łączny tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, mogą realizować dodatkowe przedmioty uzupełniające. Dodatkowe przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).”;
Uzasadnienie: niektóre kuratoria dotychczasowy zapis interpretują tak, ze może być to tylko 1 przedmiot. W praktyce trudno ich więcej zmieścić (zwłaszcza teraz, po dodaniu obligatoryjności 1 z 4 przedmiotów uzupełniających) ale np. w klasach "medycznych" elementy łaciny i fizyki jako przedmioty uzupełniające dla biologii i chemii są zjawiskiem powszechnym.
C. Zmiana tego zapisu:
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, oraz przedmioty, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze oraz podstawy przedsiębiorczości) są realizowane w klasie I.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, oraz filozofia oraz przedmiotów, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze i podstawy przedsiębiorczości) może rozpocząć się w klasie I, II lub III
Uzasadnienie: nie ma zadnych programowych argumentów, dla których te przedmiotu muszą być akurat w klasie I. Przy sztywnej liczbie godzin tygodniowo możłiwośc przerzucenia ich do innej klasy dałaby większą elastycznośc dyrektorom we wprowadzaniu rozszerzeń np. od II pólrocz klasy I
|
rzewa | 01-09-2014 18:28:54 [#23] |
---|
do C
chodzi właśnie o to by nie rozpoczynać rozszerzeń innych przedmiotów w klasie I oraz o to by zakres podstawowy ze wszystkich przedmiotów (za wyjątkiem obowiązkowych przedmiotów maturalnych) był zrealizowany w klasie I -> jest to jednocześnie podstawa programowa ZSZ, co daje możliwość przyjęcia absolwenta ZSZ od razu do klasy drugiej |
izael | 01-09-2014 20:54:03 [#24] |
---|
może warto poprzyglądać się także tygodniowym wymiarom godzin zajęć obowiązkowych?
W tej chwili jest na sztywno:
SP
klasa I - 20 godzin,
klasa II - 21 godzin,
klasa III - 21 godzin;
a nie lepiej byłoby nie więcej niż 22 godziny tygodniowo i łącznie 62 godziny w I etapie?
klasa IV - 25 godzin,
klasa V - 26 godzin,
klasa VI - 28 godzin;
a tu może: nie więcej niż 28 godzin tygodniowo i łącznie 79 godzin w etapie
Daje to nam większą autonomię w układaniu szkolnych planów nauczania, a jednocześnie nie zmienia liczby godzin w tej ramówce.
Piszę o SP, bo to jest mi najbardziej znane:) |
AsiaJ | 01-09-2014 21:49:26 [#25] |
---|
do [#22]
A. zmniejszenie wagi przedmiotów z wielkiej piątki- czyli ich wykreślenie:
rozumiem, że wykreślenie to propozycja, bo projekt rozporządzenia mówi, co innego, a jeśli tak, to wówczas stworzona zostanie możliwość dowolnej kombinacji rozszerzeń, jeśli taka intencja to ok.
Dzisiaj jest tak, że faktycznie nie było możliwe tworzenie klasy mat-inf tylko mat-fiz-inf, bo fizyka była konieczna w zestawie, przy rezygnacji z obligatoryjności, jak napisała Iza, "wielkiej piątki", można będzie tworzyć dowolne kombinacje przedmiotów, a dzięki temu lepiej dostosuje się ofertę do potrzeb szkoły
C. Zmiana tego zapisu:
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, oraz przedmioty, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze oraz podstawy przedsiębiorczości) są realizowane w klasie I.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, oraz filozofia oraz przedmiotów, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze i podstawy przedsiębiorczości) może rozpocząć się w klasie I, II lub III
to jest ok, bo znacznie uelastycznia możliwość działania:-)
Proponuję również zmianę tego zapisu:
10. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny,
b) klasa II - 32 godziny, a w oddziale dwujęzycznym - 35 godzin,
c) klasa III - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 32 godziny;
Tak, aby zachowując sumaryczną liczbę godzin do zrealizowania w ciągu trzech lat (30+32+29), można była manewrować godzinami w poszczególnych latach, przy określeniu maksymalnej liczbę godzin tygodniowo dla klasy.
Czyli podobnie, jak to było w "starych" ramówkach i podobnie jak sugerowaliśmy przy konsulcie ramówek obecnie obowiązujących.
|
Jacek | 01-09-2014 22:11:51 [#26] |
---|
o właśnie iza.. podobnie w gimnazjum
zamiast
klasa I - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 31 godzin, klasa II - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 32 godziny, klasa III - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny;
w każdej klasie nie więcej niż 31 godziny, a w dwujęzycznym 33 i łącznie odpowiednio 90 i 96 godzin.
Fajnie byłoby również godziny do dyspozycji dyrektora (2 w gimnazjum i ileś tam w dwujęzycznym) nie oznaczać od razu na etapie tworzenia szkolnego planu nauczania w klasie pierwszej dodając do konkretnych zajęć. Wcześniej w ramówkach z 2009 r. było swobodniej.
Argumentem MEN było to, że OP-ki licząc po aptekarsku nie dawały tych godzin. Dlatego by wyeliminować to ustanowiono limity we każdej klasie. To samo można osiągnąć wpisując, że godzin w ciągu cyklu kształcenia nie może być mniej niż 90
------
i Asia też :-) post został zmieniony: 01-09-2014 22:14:02 |
rzewa | 01-09-2014 22:20:00 [#27] |
---|
godziny ddd możesz przydzielić i obecnie kiedy zechcesz |
Jacek | 01-09-2014 22:25:11 [#28] |
---|
owszem mogę... tyle, że tworząc SZPN muszę je od razu zaplanować na konkretne zajęcia, które co prawda potem mogę zmienić w kolejnym roku |
rzewa | 01-09-2014 22:26:30 [#29] |
---|
nie nie musisz -> możesz to zrobić później |
Jacek | 01-09-2014 22:32:58 [#30] |
---|
rzewo.. to trzeba tłumaczyć OP, które chcą od razu by zaplanować.
Wcześniej oznaczałem w klasach 1-3 ilości godzin z zajęć i wpisywałem na dole na poziomie 3 klasy 2 godz. dyrektorskie. Teraz by zgadzało się to z limitem w każdej klasie muszę je zaplanować od razu post został zmieniony: 01-09-2014 22:33:46 |
AsiaJ | 01-09-2014 22:47:17 [#31] |
---|
teraz OP mówią, że ramówka ustalona na 3 lata, nie powinna ulegać zmianom... |
rzewa | 01-09-2014 23:54:33 [#32] |
---|
a co OP mają do tego...? |
Jacek | 02-09-2014 00:20:45 [#33] |
---|
teoretycznie? nic.. tylko kasę dają.. |
AnJa | 02-09-2014 07:50:45 [#34] |
---|
to czy gdd muszą być nazwane na etapie tworzenia szpanu czy mogła tam pozostać kategoria gdd i wcześniej i dzisiaj nie jest regulowane
u nas wówczas zależało to od wizytatora
w kwestii konieczności realizacji przedmiotów w zakresie podstawowym w I klasie w kontekście przechodzenia np. między lo a zsz- absolwenta zsz można przyjąć do klasy II szkoły dziennej? bo w zaocznej- owszem
jesli tak- to obecnie mamy nierównośc- bo jesli taki absolwent zamierza uczyc się rozszerzonej historii to nie ma tyłów programowych- ale jeśli matematyki- to ma je. |
rzewa | 02-09-2014 08:35:17 [#35] |
---|
dotyczy także szkoły dziennej (stacjonarnej) dla dorosłych - ale ona ma ten sam ramowy plan nauczania
i w obu przypadkach, zarówno szkoły stacjonarnej jak i zaocznej będzie miał z matematyki, polskiego czy j. obcego tyły o ile LO dla dorosłych umożliwi wybranie któregoś z tych przedmiotów do nauczania w zakresie rozszerzonym
jeśli szkoła tak zrobi będzie musiała pomóc delikwentowi (pytanie czy on z tej pomocy skorzysta?) -> większość szkół dla dorosłych takiego wyboru nie daje z powodów wizerunkowych :-)) |
izael | 02-09-2014 21:08:21 [#36] |
---|
czekamy na głosy dotyczące ramówek
niedługo trzeba podsumować wątek:)
im więcej opinii tym większe prawdopodobieństwo, że nam nic ważnego nie umknie
|
AsiaJ | 02-09-2014 22:33:28 [#37] |
---|
wracając do [#22] i ppkt.
B. Zmiana liczby w przypadku przedmiotu uzupełniającego innego niż wymienione w rozporządzeniu:
„11. Uczniowie oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie podstawowym i zakresie rozszerzonym oraz przedmiotów uzupełniających, jest niższy niż odpowiedni łączny tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, mogą realizować dodatkowe przedmioty uzupełniające. Dodatkowe przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).”;
Uzasadnienie: niektóre kuratoria dotychczasowy zapis interpretują tak, ze może być to tylko 1 przedmiot. W praktyce trudno ich więcej zmieścić (zwłaszcza teraz, po dodaniu obligatoryjności 1 z 4 przedmiotów uzupełniających) ale np. w klasach "medycznych" elementy łaciny i fizyki jako przedmioty uzupełniające dla biologii i chemii są zjawiskiem powszechnym.
przeczytałam go kilkakrotnie, nie mogąc zrozumieć o co chodzi....i do głowy mi nie przyszło, że można w sposób podany w uzasadnieniu zapis ten interpretować;-)
|
AsiaJ | 02-09-2014 22:56:05 [#38] |
---|
I nie wiem też, co oznacza zapis:
1. W liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
c) przedmioty uzupełniające:
- historia i społeczeństwo - po 120 godzin,
gdy dalej jest:
- przyroda – 120 godzin,
- zajęcia artystyczne – 30 godzin,
- ekonomia w praktyce – 30 godzin,
- dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania – wymiar tych godzin, nie niższy niż 30 godzin, ustala dyrektor szkoły;
:-)
|
jerzyk | 02-09-2014 23:06:59 [#39] |
---|
"po" to literówka Jacka. Patrz #6 :-) |
bogna | 03-09-2014 23:02:10 [#40] |
---|
zał. 7 - ramówka LO
zapis z projektowanymi zmianami będzie brzmiał:
1. W liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) ....
b) ....
c) przedmioty uzupełniające:
…..
- dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania – wymiar godzin, nie niższy niż 30, ustala dyrektor szkoły”
Dla mnie określenie "minimalny" jest bardzo jednoznaczne i uważam za zbyteczne akcentowanie/tłumaczenie w przypadku jednego z przedmiotów, że jest to "wymiar, nie niższy niż"
Ustalenie wymiaru godzin dodatkowego przedmiotu uzupełniającego pozostawiłabym autorowi programu;
a dyrektor, wiedząc jaką pulą godzin dysponuje w szkolnym planie nauczania, taki program dopuści lub nie |
bogna | 03-09-2014 23:24:57 [#41] |
---|
co do tygodniowego wymiaru godzin - elastyczność jak najbardziej wskazana,
przynajmniej na tyle by bez łamania zapisów rozporządzenia o ramówkach można było stosować zapis
rozp. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia.
------
chciałbym jeszcze
by określając datę wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia doprecyzowano, że dotyczy ono planów nauczania dla oddziałów rozpoczynający dany etap edukacyjny 1.9.2015 ( i później) - żebyśmy nie musieli majstrować przy już funkcjonujących szkolnych planach nauczania
|
AnJa | 04-09-2014 08:17:06 [#42] |
---|
językowcy uważają, że dla 2 języka powinno się zagwarantować minimum na poziomie 180 godzin
nie znam się na tym - acz w ogólniakach chyba taka praktyka jest? |
AsiaJ | 04-09-2014 10:14:22 [#43] |
---|
jest taka praktyka właśnie:-) |
AnJa | 04-09-2014 10:47:50 [#44] |
---|
a wiem, ze w gimnazjach bywa róznie |
ewa | 04-09-2014 11:17:32 [#45] |
---|
cytuję za głosem praktyków -jeżeli można, proszę określić minimum godzinowe na poziomie 180 godzin.
"W odczuciu nauczycieli germanistów, romanistów, rusycystów, iberystów satysfakcjonujący byłby zapis: nie mniej niż 180 godzin, bo pozwalałby na zaplanowanie dwóch jednostek lekcyjnych w tygodniu (6 na cykl trzyletni).
Postulowana liczba 180 godzin wynika z:
a) analizy wymagań określonych w podstawie programowej : te same wymagania obowiązują obydwa języki obce ,
b) stanu badań nad dydaktyką języków obcych, powołam się tu na prof Komorowską, Manfreda Spitzera, dr Żylińską, M. Szałka - z pozycji literatury przytoczonych autorów wynika, iż bardzo istotny jest częsty kontakt z językiem, jedna lekcja tygodniowo nie umożliwia realizacji założeń Buzana dotyczących procesu uczenia się o powtórzeniu materiału w przeciągu najbliższych 24 godzin,
c) otwarciu uczniom czwartego etapu edukacyjnego rzeczywistej możliwości między dwoma językami jako przedmiotu maturalnego - uczeń nie wybierze języka, który w czwartej klasie realizował np. w wymiarze 1 godziny,
d) realizacji postulatu : pluralizmu językowego, określonej w Dyrektywie dotyczącej Kompetencji kluczowych (2006r.)."
|
hania1 | 04-09-2014 22:35:22 [#46] |
---|
W liceum i technikum koniecznie należy pozbyć się tygodniowych limitów. Dawniej był maksymalny wymiar 35 w LO i 36 w T i niechby tak zostało. W technikum sztywny jest przydział godzin do zrealizowania przed każdym egzaminem na kwalifikacje. To jest priorytet. |
rzewa | 05-09-2014 01:07:09 [#47] |
---|
hmm... wcześniej nie zwróciłam na to uwagi, ale zapis rozporządzenia w sprawie realizacji wf (przytoczony w poście #41) stoi w opozycji z treścią art 13a ust 2 u.s.o. |
izael | 05-09-2014 08:14:19 [#48] |
---|
a tak konkretniej, rzewo:)
jak ma być w naszym głosie z tej konsultacji?
|
AnJa | 05-09-2014 08:26:19 [#49] |
---|
2. Szkoły, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, są obowiązane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów wynosi 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - 3 godziny lekcyjne, w ciągu tygodnia
O to pewnie chodzi. Można i tak interpretować- ale gdyby iśc dalej moznaby uznac, ze nawet jak tydzień niepełny to # (4) godziny wf muszą być. |
Marek Pleśniar | 06-09-2014 12:04:12 [#50] |
---|
iza przepracowała tabelki
prosimy o resztę uwag i trzeba kończyć - wklejam więc jej pracę
Proponowana zmiana
|
Uwagi – propozycje - postulaty
|
ZAŁĄCZNIK Nr 1
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacji wczesnoszkolnej (edukacja polonistyczna, język obcy nowożytny, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna, zajęcia komputerowe, zajęcia techniczne i wychowanie fizyczne) wynosi 1920 godzin (podziału godzin na poszczególne zajęcie dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia). W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu języka obcego nowożytnego, edukacji muzycznej, edukacji plastycznej, zajęć komputerowych lub wychowania fizycznego nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje, minimalny wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:
a) języka obcego nowożytnego – 190 godzin;
b) edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i zajęć komputerowych – po 95 godzin;
c) wychowania fizycznego – 290 godzin;
|
Bardzo korzystna zmiana zwiększająca autonomię szkoły i nauczyciela.
|
ZAŁĄCZNIK Nr 3
1. W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
b) dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (na każdy język należy przeznaczyć nie mniej niż 160 godzin),
|
Proponujemy, by zapis brzmiał:
b) dwa języki obce nowożytne – 450 godzin (na każdy język nie mniej niż 180 godzin.
Uzasadnienie:
Taka liczba godzin pozwalałaby na zaplanowanie dwóch jednostek lekcyjnych w tygodniu (6 na cykl trzyletni).
Postulowana liczba 180 godzin wynika z:
a) analizy wymagań określonych w podstawie programowej : te same wymagania obowiązują obydwa języki obce ,
b) stanu badań nad dydaktyką języków obcych, powołując się tu na prof Komorowską, Manfreda Spitzera, dr Żylińską, M. Szałka - z pozycji literatury przytoczonych autorów wynika, iż bardzo istotny jest częsty kontakt z językiem, jedna lekcja tygodniowo nie umożliwia realizacji założeń Buzana dotyczących procesu uczenia się o powtórzeniu materiału w przeciągu najbliższych 24 godzin,
c) otwarciu uczniom czwartego etapu edukacyjnego rzeczywistej możliwości między dwoma językami jako przedmiotu maturalnego - uczeń nie wybierze języka, który w czwartej klasie realizował np. w wymiarze 1 godziny,
d) realizacji postulatu : pluralizmu językowego, określonej w Dyrektywie dotyczącej Kompetencji kluczowych (2006r.)."
|
ZAŁĄCZNIK Nr 3
1. W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
(…)
e) muzyka - 30 godzin,
f) plastyka - 30 godzin,
g) historia - 190 godzin,
h) wiedza o społeczeństwie - 65 godzin,
i) geografia - 130 godzin,
j) biologia - 130 godzin,
k) chemia - 130 godzin,
l) fizyka - 130 godzin,
m) matematyka - 385 godzin,
n) informatyka - 65 godzin,
o) wychowanie fizyczne - 385 godzin,
p) edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
q) zajęcia artystyczne - 65 godzin,
r) zajęcia techniczne - 65 godzin, a w gimnazjum specjalnym - 220 godzin,
r) zajęcia techniczne - 65 godzin, a w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim – 220 godzin,
|
Proponujemy, by ustalić liczbę godzin z przedmiotów: wiedza o społeczeństwie, informatyka, zajęcia artystyczne, zajęcia techniczne na 60 godzin w cyklu kształcenia.
Uzasadnienie:
Byłby to krok w kierunku uproszczenia prawa oraz zwiększenia autonomii szkoły. Mniejsza minimalna liczba godzin (nie 65 a 60) to dla szkół większy margines bezpieczeństwa, że zrealizują podstawę programową w wymiarze wymaganym przez prawo, ale jednocześnie zwiększenie możliwości szkoły w zakresie organizowania procesu edukacyjnego w formie projektów edukacyjnych, wycieczek i innych form, które nie zamykają się w godzinach dydaktycznych.
Patrząc na przedmioty, dla których ustalono minimalną liczbę w cyklu kształcenia na 30 godzin, m.in. muzyka, plastyka i na to, że ich charakter jest podobny do np. zajęć artystycznych, wydaje się logiczne, by zajęcia realizowane w wymiarze 2 godziny tygodniowo w cyklu kształcenia miały minimalną liczbę godzin określoną jako wielokrotność tego, co określono dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo w cyklu kształcenia – 2x30=60.
|
ZAŁĄCZNIK Nr 7
3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli rada liceum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów, z tym że co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
|
Proponujemy wykreślenie zapisu ograniczającego wybór ucznia do pięciu wskazanych przedmiotów.
Uzasadnienie:
Zmniejszenie wagi przedmiotów tych, które są wymienione w rozporządzeniu zwiększa autonomię szkoły i możliwości ucznia w zakresie wyboru przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym. Przed wprowadzeniem tej zmiany popularnym zestawem przedmiotów były matematyka, informatyka, język obcy + przyroda i historia i społeczeństwo.
|
ZAŁĄCZNIK Nr 7
11. Uczniowie oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie podstawowym i zakresie rozszerzonym oraz przedmiotów uzupełniających, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze do czwartego, jest niższy niż odpowiedni łączny tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, mogą realizować dodatkowo przedmiot uzupełniający, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret piąte. Dodatkowy przedmiot uzupełniający ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
|
Proponujemy, by zapis brzmiał:
(…) mogą realizować dodatkowe przedmiotyuzupełniające, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret piąte. Dodatkowe przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
Uzasadnienie:
Niektóre kuratoria dotychczasowy zapis interpretują tak, że może być to tylko 1 przedmiot. W praktyce trudno ich więcej zmieścić (zwłaszcza teraz, po dodaniu obligatoryjności 1 z 4 przedmiotów uzupełniających) ale np. w klasach "medycznych" elementy łaciny i fizyki jako przedmioty uzupełniające dla biologii i chemii są zjawiskiem powszechnym.
|
ZAŁĄCZNIK Nr 7
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, są realizowane w klasie I.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II lub III.
|
Proponujemy zmianę tych zapisów:
6. Przedmioty w zakresie podstawowym, z wyjątkiem przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny, matematyka i wychowanie fizyczne, oraz przedmioty, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze oraz podstawy przedsiębiorczości) są realizowane w klasie I.
9. Realizacja przedmiotów: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, oraz filozofia oraz przedmiotów, dla których ustalono tylko zakres podstawowy (albo wprost: edukacja dla bezpieczeństwa, wiedza o kulturze i podstawy przedsiębiorczości) może rozpocząć się w klasie I, II lub III
Uzasadnienie: Nie ma żadnych programowych argumentów, dla których te przedmiotu muszą być akurat w klasie I. Przy sztywnej liczbie godzin tygodniowo możliwość przerzucenia ich do innej klasy dałaby większą elastyczność dyrektorom we wprowadzaniu rozszerzeń np. od II półrocza klasy I
|
Jest na przykład:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
3. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa I - 20 godzin,
b) klasa II - 21 godzin,
c) klasa III - 21 godzin;
2) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas na II etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa IV - 25 godzin,
b) klasa V - 26 godzin,
c) klasa VI - 28 godzin;
ZAŁĄCZNIK Nr 3
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 31 godzin,
b) klasa II - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 32 godziny,
c) klasa III - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym - 33 godziny;
|
Proponujemy, by uelastycznić zapisy dotyczące tygodniowego wymiaru godzin w poszczególnych typach szkół (nie tylko tych, które przykładowo tu umieszczono) i by brzmiały tak :
Zał. 1
3. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym wynosi nie więcej niż 22 godziny i łącznie 62 godziny w I etapie
2) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas na II etapie edukacyjnym wynosi nie więcej niż 28 godzin i łącznie 79 godzin w etapie.
Zał. 3
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi nie więcej niż 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym 33 i łącznie odpowiednio 90 i 96 godzin.
Uzasadnienie:
Uelastycznienie tych zapisów zwiększy autonomię szkół w zakresie tworzenia szkolnych planów nauczania. Pozwolił to także na to, by bez łamania zapisów rozporządzenia o ramówkach, można było stosować przepis zawarty w rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia.
|
Jest:
ZAŁĄCZNIK Nr 7
1. W liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) ....
b) ....
c) przedmioty uzupełniające:
…..
- dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania – wymiar godzin, nie niższy niż 30, ustala dyrektor szkoły”
|
Proponujemy, by w ostatnim akapicie wykreślić wskazanie liczby godzin.
Uzasadnienie:
Określenie "minimalny" jest bardzo jednoznaczne i zbyteczne jest akcentowanie/tłumaczenie w przypadku jednego z przedmiotów, że jest to "wymiar, nie niższy niż"
Ustalenie wymiaru godzin dodatkowego przedmiotu uzupełniającego należałoby pozostawić autorowi programu;
a dyrektor, wiedząc jaką pulą godzin dysponuje w szkolnym planie nauczania, taki program dopuści lub nie.
|
Jest:
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …
|
Postulujemy, by określając datę wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia doprecyzowano, że dotyczy ono planów nauczania dla oddziałów rozpoczynający dany etap edukacyjny 1.09.2015 ( i później) .
|
|
|
|
|