Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja: ws. akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar09-02-2014 09:43:44   [#01]

Zapraszamy zainteresowanych do udziału w konsultacji zmian prawa.

Do Biura OSKKO wpłynęło z MEN zaproszenie do konsultacji, jak poniżej. 
Jeżeli znajdą się głosy merytoryczne, istotne dla rozporządzenia, mamy czas do 19 lutego na ich skierowanie do MEN.

Zapraszamy na stronę konsultacji w celu pobrania projektu rozporządzenia: http://www.oskko.edu.pl/oskko/akredytacja_pdn/

=======

Szanowni Państwo,

zgodnie z dyspozycją Ministra Edukacji Narodowej, stosownie do postanowień § 12 ust. 4 i 5 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), uprzejmie przekazuję link do projektu: "Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli."  skierowanego przez Ministra Edukacji Narodowej do uzgodnień i konsultacji.


post został zmieniony: 10-02-2014 14:24:21
slos10-02-2014 10:26:49   [#02]

To rozporządzenie potwierdza, że ewaluacja rozumiana jest jako kontrola, albowiem uzależnia akredytację od przeklętych literek. Nie ewaluacja powinna być powodem do otrzymania akredytacji, a merytoryczna i kryterialna kontrola. Ewaluacja ma służyć rozwojowi placówki. Już coraz mniej mi się chce gadać na ten temat, ale chyba trzeba... 


post został zmieniony: 10-02-2014 10:29:02
Marek Pleśniar10-02-2014 14:15:46   [#03]

trzeba

izael10-02-2014 15:59:48   [#04]

no to piszcie jak widzicie, że powinno być

Sławek, nooo

Leszek13-02-2014 08:53:10   [#05]

zgadzam się ze Sławkiem

ostatnio prof Śliwerski nazwał w swoim artykule w DS ewaluację zewnętrzną "nadkontrolą"

ale ujęcie propozycji zmian w tym rozporządzeniu jest akurat pozytywne w stosunku do dotychczasowych

czysto formalnych (wyliczonych procentowo) barier

jestem za zmianami

pozdrawiam

Nassssy13-02-2014 09:07:37   [#06]

Wspieram głos Sławka!

Zapisy prawne wzmacniające ocenną rolę ewaluacji zewnętrznej psują system, który miał wspierać rozwój szkół i placówek.

Jako specjaliści od ewaluacji (od lat przecież prowadzimy ew. wewnętrzną) rozumiemy istotę ewaluacji i dlatego  powinniśmy zrobić co się da aby zlikwidować literki a nie wzmacniać je wprowadzając do kolejnych dokumentów. 


post został zmieniony: 13-02-2014 09:08:33
dota c13-02-2014 09:16:36   [#07]

Niby racja, ale...

Jeżeli załozymy, że akredytowana placówka powinna (musi) spełniać na jak najwyższym poziomie wymagania państwa, to co? Skontrolować to OBOK ewaluacji wewnętrznej?

Zmierzyc to samo najpierw linijką, a potem centymetrem krawieckim?

Skoro juz mamy ewaluację zewnętrzna i te literki, to wykorzystajmy to (oby dobrze :)

slos13-02-2014 09:20:20   [#08]

Ale nie taka jest rola ewaluacji!


post został zmieniony: 13-02-2014 09:20:58
Nassssy13-02-2014 09:23:58   [#09]

jeszcze bardziej psując narzędzie (EwZew) nie dostaniesz dobrego wskaźnika do akredytacji. Już teraz jest problem z nadprodukcja literek B.

A z drugiej strony łączenie idei akredytacji, ewaluacji (a może i mierzenia jakości) skutkuje tworem, który ma wszystkie wady tych systemów a żadnych korzyści.  


post został zmieniony: 13-02-2014 09:24:21
izael13-02-2014 09:26:46   [#10]

mam takie poczucie, że bardzo różnie rozumiemy ewaluację i tu tez się to zderza

zgadzam się całkowicie z Nassssym (kurde, więcej ssssss to się nie dało??? - pomyliłam się trzy razy)

to następny krok, by pogłębić takie spojrzenie na ewaluację: ewaluacja=przebrana (nad)kontrola

i szkoda, że tak

dota c13-02-2014 09:28:27   [#11]

Ne przeczę.

Ale odpowiedzcie, proszę, czy uważacie, że jest sens dwa razy badać te same obszary? I badanie wykonuje ten sam podmiot (KO).

Tym bardziej, że placówek nikt nie zmusza do akredytacji. Jeżeli chcą, decyduja się na wykorzystanie wyników badań ewaluacyjnych w procesie akredytowania...

 


post został zmieniony: 13-02-2014 09:29:28
rzewa13-02-2014 09:32:08   [#12]

uważam, że koniunkcja akredytacji i ewaluacji może jedynie polegać na tym, że otrzymanie literki E w ewaluacji zewnętrznej (lub lepiej: otrzymanie polecenia, o którym mowa w art 34 ust 2 u.s.o.) powodowałoby odebranie akredytacji


post został zmieniony: 13-02-2014 09:32:39
dota c13-02-2014 09:36:04   [#13]

To co Rzewa - z pewnością, ale jakość powinna byc jednak najwyższa.

Szukanie akredytowanej placówki, to chyba szukanie placówki o najwyższym standardzie

slos13-02-2014 09:39:48   [#14]

"jeśli chcą"... Brr. Nie ma "onych", to sprawa nas wszystkich - po to są konsultacje. Nie chce mi sie po raz kolejny tłumaczyć, czym jest ewaluacja i że chodzi o tzw.  pryncypia. Kontrola i sprawdzenie merytorycznej gotowości (np. kwalifikacje i dorobek kadry, itp) do świadczenia usług edukacyjnych nie są "badaniem dwa razy tych samych obszarów". W szkołach ewaluacja tez nie jest kontrolą, a to, że przez [----] literki tworzą się rankingi, a niedouczone (niektóre) OP też patrzą  tylko na [----] literki, świadczy, ze trzeba natychmiast wyrzucić je z Rozporządzenia o nadzorze. Jeśli zaś chodzi o konsultację niniejszego projektu, powtórzę:

- nie wprowadzać zapisów uwzględniających ewaluację jako warunek akredytacji.

Uzasadnienie: zapisy prawne wzmacniające oceniająco-kontrolną rolę ewaluacji zewnętrznej psują system, który miał wspierać rozwój szkół i placówek. Ewaluacja ma być badaniem dostarczającym placówce informację zwrotną o jakości i sposobach jej pracy wg założonych kryteriów – nie może zatem być warunkiem do otrzymania akredytacji. 

Leszek13-02-2014 09:53:33   [#15]

czy mamy receptę (coś kontrolnego zamiast) na wyniki ewaluacji zewnętrznej przy akredytacji?

pozdrawiam

Nassssy13-02-2014 10:00:59   [#16]

Slos bardzo OK:))))),

Pomysł rzewy fajny ale chyba bardziej miękko.

A z innej strony: wymagania do akredytacji powinny być inne/wyższe niż te nadzorowe, i badanie również.
Zbudowanie w KO systemu akredytacji w oparciu o ewaluatorów nie jest dziś dużym wyzwaniem, trudności były by raczej logistyczne niz merytoryczne. Może więc czas na poważniejszą zmianę.   

rzewa13-02-2014 10:05:05   [#17]

Sławek: "jeśli chcą" doty dotyczyło tych placówek -> czyli jak placówki chcą być poddane akredytacji, to się decydują na wszystko co się z tym wiąże...

uważam, że zamiast wplątywania w to rozp. ewaluacji należy wpisać tak jak proponuję wyżej: otrzymanie polecenia, o którym mowa w art 34 ust 2 u.s.o. powoduje odebranie akredytacji - tyle

ew. powoduje konieczność ponownego poddania się procesowi akredytacji - niby to samo a bardziej miękko :-))


post został zmieniony: 13-02-2014 10:07:09
dota c13-02-2014 10:12:26   [#18]

Slos, uspokajam Cię :) nie musisz mi tłumaczyc pryncypiów związanych z ewaluacja i jej roli.

Nie spodobały Ci się "one"? W tym aspekcie, o którym piszę są "one", ponieważ patrze z punktu widzenia szkoły, a nie z punktu widzenia placówki doskonalenia. Ale może byc i tak: "Jeżeli zależy mi na tym, żeby byc akredytowana placówką, wyrażam zgodę na uwzględnienie wyników ewaluacji zewnętrznej w procesie akredytacji."

Kontrola i sprawdzenie merytorycznej gotowości (np. kwalifikacje i dorobek kadry, itp) do świadczenia usług edukacyjnych nie są "badaniem dwa razy tych samych obszarów" - ZGODA. W żadnym miejscu nie stwierdziłam, że są. Napisałam jedynie, że dla mnie oczywiste jest, że akredytowane powinny byc palcówki, które najlepiej wypełniaja wymagania stawiane przez państwo. A skoro bada to ewaluacja zewnętrzna, to nie widzę sensu badania tego ponownie, żeby to stwierdzić. Chyba że sie mylę i np w ewaluacji zewnętrznej wyjdzie nam, że placówka jest super, po czym przy akredytowaniu wyjdzie, że wymagań państwa jednak nie spełnia tak dobrze...

Korzystanie z wyników ewaluacji nie jest wg mnie tym samym, co nazywasz, Slosiu, wzmacnianiem oceniająco-kontrolnej roli ewaluacji zewnętrznej

Marek Pleśniar13-02-2014 10:18:37   [#19]

a pamiętacie jeszcze dzieci skąd się nam to przywlokło i jak mogło być pięknie?

http://www.oskko.edu.pl/kongres2/

Vesa Tonder - Finlandia:

Nie mamy żadnych wizytatorów. Samoocena jest sposobem oceny naszych działań.
 

W Finlandii wszyscy zobowiązani są do dokonywania samooceny w oświacie: gminy - dyrektorzy - nauczyciele - uczniowie.
To opiera się na zaufaniu - trzeba wierzyć ludziom"
slos13-02-2014 10:47:58   [#20]

Pamiętamy i chcemy, żeby tak było jak najszybciej, dlatego się bulwersujemy. (liczymy naiwnie i optymistycznie, ze jeszcze w tym stuleciu). Doto droga - może tak być, że w ewaluacji zewnętrznej wyjdzie nam, że placówka jest super, po czym przy akredytowaniu wyjdzie, że wymagań ( nie tyle wymagań, co przepisów czasem dziwnych) państwa jednak nie spełnia tak dobrze... Źle zrozumiałem "one" (jako mityczne władze) :-), dzięki za sprecyzowanie. Pozdr :-))) 


post został zmieniony: 13-02-2014 10:49:01
dota c13-02-2014 11:02:36   [#21]

Będzie pięknie...

Gdybysmy w tej chwili mogli wykorzystywać ewaluacje zewnętrzną jedynie jako badanie życzliwego krytycznego przyjaciela i informacje zwrotną traktowali powaznie jako koło zamachowe rozwoju placówki (szkoły), to bym nawet nie wspominała o łączeniu akredytacji z ewaluacją zewnętrzną.

Ale tak nie jest.

Dlatego moje przemyslenia idą w kierunku wykorzystania tego, co jest i nie tworzenia kolejnych procedur.

A akredytowanie placówek oparte tylko na informacji na temat kwalifikacji i dorobku kadry, to dla mnie trochę mało.

Wiem, Slosiu, że może tak byc z wynikami ewaluacji, że w procsie akredytowania sie nie potwierdzą. Ale nie chcę, żeby tak było. I jeśli wyjdzie to w badaniach dokonywanych przez ten sam podmiot, to już w ogóle dramat. Chcę, żeby ewaluacja rzetelnie badała, a akredytacja wskazywała placówki godne zaufania. A kazdy może miec marzenia, nieprawdaż? ;-)


post został zmieniony: 13-02-2014 11:03:03
Nassssy13-02-2014 11:35:04   [#22]

Dota wybacz, ale muszę poprzeć sławka. 

Masz rację "tak nie jest" 

ale to dla mnie oznacza "naprawiajmy" a nie "pogłębiajmy dysfunkcję".

Trochę masz rację, że szkoda badania, ale to się da zrobić bo dane surowe są do wzięcia. Co innego wyczytuje z tych zebranych danych ewaluator a co innego by wyczytał akredytator :))).

Rzecz w tym, że nie mamy akredytatorów tylko urzędników - i tu bym postulował zmianę. 

Marek Pleśniar18-02-2014 11:30:04   [#23]

trzeba kończyć, prosimy o ostatnie uwagi

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]