Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO - ocena pracy nauczyciela
strony: [ 1 ]
Tomasz Fiedorowicz15-12-2012 23:59:30   [#01]

Rozpoczynamy Konsultację OSKKO

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kryteriów i trybu 
dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz 
składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.

Treść projektu rozporządzenia dostępna na stronie: http://oskko.edu.pl/oskko/ocena_pracy_nauczyciela/

Zainteresowanych prosimy o uwagi.

Leszek16-12-2012 10:39:36   [#02]

przeczytałem,

jak przy awansie - kosmetyka dotychczasowego przepisu wywołana zmianami w resorcie do spraw zabezpieczenia społecznego,

nie widzę potrzeby wnoszenia uwag do projektu rozp.,

pozdrawiam

Gaba16-12-2012 11:00:23   [#03]

Fajne to, ale nie na to czekam. 

 

Czekam na zmianę skali ocen - na 4/5 ocen mniej więcej takiej nazwie:

wyróżniająca - tylko dla wybitnych naprawdę - sukcesy min wojewódzkie, osiągnięcia nauczyciela min na województwo

bardzo dobra - dla bardzo dobrych nauczycieli - na gminę/powiat

dobra -dla 3/4 nauczycieli czyli większości - dobra praca na poziomie szkoły

mierna lub/i naganna

- mierna - dla słabego nauczyciela, który mimo że kocha dzieci nie powinien pracować w tym zawodzie

- naganna - zakaz pracy za beztalencie.

 

 

Oceny w obecnym systemie spłaszczyły hierarchię, umożliwiły bezsens - czy się stoi czy się leży pozytywna i praca się należy... Niech się ZZ nie biorą za zarządzanie, albo jeszcze niech se założą szkoły wg własnych prawnych rozwiązań...


post został zmieniony: 16-12-2012 11:01:50
Małgosia16-12-2012 12:35:13   [#04]

Pozostaje Gabo tylko pytanie, co to znaczy sukces nauczyciela. W podanym przez Ciebie przykładzie ("sukces na województwo") chodzi zapewne sukcesy w konkursach, olimpiadach itp. Ale to nie załatwia sprawy. Część nauczycieli ma tak specyficzną pracę, że Twoje kryterium do nich nie przystaje i nigdy by nie mieli szansy na taką ocenę.

Ale za poszerzeniem skali jestem jak najbardziej - ta obecna to kpina.

Gaba16-12-2012 12:50:28   [#05]

to był tzw. na ten przykład. 

Bardzo bym chciała, by w szkołach prowadzonych przez ZZ obowiązywała ta skala... aż się zapętlą.

Jest tak nieprojakościowa - bardzo się zawiodłam na poprzedniej poprawce minister Hall, bo teraz to jest jedynie dostosowanie do warunków...

Szkoda, że nie odważniej - szkoda!

Leszek16-12-2012 13:33:23   [#06]

oceny określa KN , zatem tej zmiany nie mozemy oczekiwać w rozporzadzeniu .

pozdrawiam 

Gaba16-12-2012 13:38:36   [#07]

wiem, a szkoda - dopóki nie będzie zmian skali, to zmiana ma charakter niezbędnej kosmetyki...

 

Marek Pleśniar16-12-2012 17:42:44   [#08]

ja podobnie jak gaba, ale nie interesują mnie sukcesy wojewódzkie ani żadne poza szkołą (te to hobby)

 

1. pracuje wzorowo

2. pracuje dobrze, można nań liczyć

3. pracuje jeszcze słabo, ale się szkoli i stara

4. pracuje słabo, nie chce się szkolić = pracuje krótko

5. nie pracuje w szkole

tomma6316-12-2012 17:53:53   [#09]

Też uważam, że brakuje przynajmniej oceny pomiędzy wyróżniającą a dobrą, szczególnie dla tych którzy się dyplomowali i uważają że już nic im nie można zrobić a ocena dobra jest bardzo krzywdząca.   A może by tak, choć to już było :

szczególnie wyróżniająca dla tych, którzy dzielą się swoim doświadczeniem na różnych szczeblach, poprzez różnorodne formy, wnoszą coś nowego, twórczo interpretują treści podstawy programowej

wyróżniająca dla tych, których praca jest widoczna poza placówką / konkursy, udział w nich i organizacja,  zajęcia koleżeńskie, prezentacje osiągnięć wychowanków

bardzo dobra dla tych, którzy  pracują w zespołach, organizacją przedsięwzięcia na terenie placówki, czynnie włączają się w jej promowanie, uczestniczą w rozwiązywaniu pojawiających się problemów, aktywnie wykonują delegowane im zadania

dobra dla tych, którzy wypełniają dobrze, terminowo narzucone im przez prawo zadania, pracują dobrze niczym się nie wyróżniają 

negatywna lub naganna

W każdej placówce w zależności od jej specyfiki winny być opracowane standardy pracy na poszczególne oceny w ujęciu "wagowym", aby były bardziej czytelne dla nauczycieli

piszę , jak to widzę  pozycji przedszkola

 

 

 

 

 

Gaba16-12-2012 19:16:10   [#10]

nie, nie, nie - żadnych szczególnie wyróżniających, to pole do popisu dla pychy i buty. 

Wyróżniająca tak, a ale nie szczególnie!

 

 

Albo coś jest wyróżniające, albo nie!!!

wyróżniająca - tylko dla wybitnych naprawdę, żadnych szczególnie wyróżniających się

bardzo dobra - dla bardzo dobrych nauczycieli

dobra -dla 3/4 nauczycieli czyli większości - dobra praca - wypełnia obowiążki

mierna lub/i naganna

- mierna - dla słabego nauczyciela, który mimo że kocha dzieci nie powinien pracować w tym zawodzie

- naganna - zakaz zbliżania się za beztalencie

ewa16-12-2012 20:02:43   [#11]

znaczy przy okazji konsultacji rozp.-  rozumiem gabuś - zmiany w KN proponujesz ;-)

 

izael16-12-2012 20:37:17   [#12]

ja za Gabą też proponuję takie zmiany!

a co do tego materiału, który tu jest do konsultacji, to zgadzam się z Leszkiem - nie widzę potrzeby wnoszenia uwag do projektu rozp.

 

AnJa16-12-2012 20:49:36   [#13]

miałem okazję kiedyś przejrzeć kilka odowołań od oceny dyrektora

i protokoły z wyjasnieniami, dlaczego tylko dobra a nie bardzo dobra

albo tylko bardzo dobra a nie wyższa

im więcej ocen tym bardziej skomplikowane procedury i tym trudniejsza kwalifikacja zasług

jełsi zakłądamy, że taka ocena jest potrzebna (do czego?) powinny wystarczyć dwie- negatywna i pozytywna (może też pozytywna warunkowa)

z oceną obigatoryjną co 1-3 lata

i wymiernym skutkiem negata

jeśłi ocena ma być dlatego, że wpisana jest w KN i nic z niej nie wynika - to wszelkie zmiany są tylko pudrowaniem truchła na domiar słego pompującym birokrację

Gaba16-12-2012 23:01:32   [#14]

miałem okazję kiedyś przejrzeć kilka odwołań od oceny

- wg skali obecnej... nie dziwię się, że się udaje - natomiast dyrektorzy winni bardzo intenywnie uczestniczyc w szkoleniach, na temat oceny pracy nauczyciel

i protokoły z wyjasnieniami, dlaczego tylko dobra a nie bardzo dobra

albo tylko bardzo dobra a nie wyższa

im więcej ocen tym bardziej skomplikowane procedury i tym trudniejsza kwalifikacja zasług - 

 i tak, i nie --- wg mnie mała skała te z jest trudna i nie daje przejrzystości...

 

jeśli zakładamy, że taka ocena jest potrzebna (do czego?) powinny wystarczyć dwie- negatywna i pozytywna (może też pozytywna warunkowa), a ja uważam, że nie  - skandaliczna jest "dystrybucja" tytułu profesora oświaty

z oceną obigatoryjną co 1-3 lata - to cenne

i wymiernym skutkiem negata - jak najbardziej, sio, by nie powiedzieć precz....

jeśłi ocena ma być dlatego, że wpisana jest w KN i nic z niej nie wynika - to wszelkie zmiany są tylko pudrowaniem truchła na domiar słego pompującym birokrację - tak, tak.

Jasiu18-02-2013 14:29:32   [#15]

Jakoś nie mogę się wczytać w rozporządzenie, które już obowiązuje od 1 stycznia 2013r. Czy oceny pracy dyrektora szkoły dokonuje organ prowadzący z organem nadzoru pedagogicznego w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku, czy też zespół oceniający w terminie  30 dni od złożenia wniosku?

rzewa18-02-2013 14:43:09   [#16]

OP w porozumieniu z ON w terminie 3 m-cy od złożenia wniosku

a w przypadku gdy dyrektor wnosi o ponowne ustalenie oceny, gdyż nie zgadza się z ocena wystawioną przez OP - wtedy zespół oceniający w terminie 30 dni

i to wynika z KN a nie z rozporządzenia


post został zmieniony: 18-02-2013 14:44:22
Jasiu18-02-2013 18:20:17   [#17]

A właśnie to budzi moją obawę odnośnie interpretacji rozporządzenia. Bo czy aby ktoś, kto pisał owe rozporządzenie chciał i widział co pisze, a może tak chciał? Skoro by wiedział co chce napisać, napisałby to językiem zrozumiałym dla wszystkich, ale niestety musiał zrobić psikus pozostałym czytającym.

Niby wszystko jest zrozumiałe, ale w rozporządzeniu jest napisane?

§ 9. 1. Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje, z zastrzeżeniem ust. 2, w terminie
30 dni od dnia złożenia wniosku, powołany przez organ prowadzący szkołę zespół oceniający w składzie:
1) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako przewodniczący zespołu;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) przedstawiciel rodziców wchodzący w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana – przedstawiciel
rady rodziców;
4) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły – nauczyciel doradca metodyczny;
5) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły – przedstawiciel wskazanej przez niego zakładowej organizacji związkowej.

Dlaczego pomysłodawca zapomniał zapisać jak w tym samym rozporządzeniu w § 6, że chodzi o odwołanie od oceny, a nie jak w przytoczonym zapisie o ponownie ustalenie oceny?

Ponowne ustalenie oceny może się wiązać z kontynuacją kadencji na tym samym stanowisku, a nie odwołaniem od oceny, bo to całkowicie inne sprawy!!!.

A może sam pomysłodawca się wypowie, bo mogą być problemy z interpretacją?

A może poprosić o pomoc prof. Bralczyka?

 

Jasiu18-02-2013 18:29:49   [#18]

Już Rzymianie tworząc prawo pisali (w mojej przenośni i własnej interpretacji - czarne to czarne a białe to białe") i tak też wymierzano prawo. 

U nas oczywiście - w mojej przenośni i własnej interpretacji "czarne to jakby szare i białe to    ???? jakby szare ".

A dlaczego nie napisać czegoś w końcu normalnego?

Czy my też mamy na myśli oświatę ???????????????????

Marek Pleśniar18-02-2013 19:05:59   [#19]

właśnie to szarobure zagadnienie będzie przedmiotem dyskusji na konferencji OSKKO

AnJa18-02-2013 19:40:24   [#20]

nauczyciel wnosi odwołanie- do innego organu niż oceniający w I instancji

dyrektor wnosi o ponowną ocenę- do tych samych organów

w przypadku, gdy dyrektor występuje o ocenę swojej pracy - bez względu na okoliczności- wystepuje o ocenę

nie o ocenę ponowną

jedynym śladem, że nie jest to pierwsza ocena jest data poprzedniej oceny

Jasiu18-02-2013 20:04:07   [#21]

Rozumiemy ważność tematów poruszanych na konferencji. Niestety nie możemy w niej uczestniczyć , nad czym bardzo ubolewamy. Natomiast nie możemy czekać z rozwiązaniem tego problemu na konferencji i ewentualnych zmian w rozporządzeniu, bo konferencja odbędzie się  w marcu, a jej efekty, czyli ewentualne zmiany w przepisach prawnych dopiero za co najmniej rok. I to jest najbardziej smutne, że słucha się tylko jednej strony, a druga musi słuchać.  -:(

Mówiło się o edukacji, o obniżeniu wieku szkolnego. Pytam PO CO?? A może zacząć uczyć w żłobku i w przedszkolu ???

Nie wspomnę o porażce reformy edukacji związanej z wprowadzeniem gimnazjum, obniżeniem edukacji w szkole ponadgimnazjalnej do trzech z czerech lat, a an koniec obnizeniem wieku szkolnego do 6 lat. Gratuluję pomysłu. Czekamy na wprowadzenie nowej wspaniaej reformy. Bo w koncu reformuje sie tylko ludzi.

Jasiu18-02-2013 20:15:47   [#22]

AnJa jedynym śladem, że nie jest to pierwsza ocena jest data poprzedniej oceny

A ponieważ ocenę już mam jako dyrektor to wnoszę o ponownie ustalenie oceny -:)

Nie ma mowy o odwołaniu od oceny niższej niż satysfakcjonująca danego dyrektora.

 Nowe rozporządzenie w porównaniu  z poprzednim to bubel, więc poco było to zmieniać, dla .... ??????????????????


post został zmieniony: 18-02-2013 20:25:20
AnJa18-02-2013 20:28:17   [#23]

Niestety- ja od bardzo niedawna pracuję w doskonaleniu i jeszcze nie zawsze umiem tłumaczyć. Zwłaszcza to, co rozumiem.

rzewa18-02-2013 20:55:25   [#24]

W obecnym rozporządzeniu rzecz jest opisana dokładnie tak samo jak w poprzednim

ale to co istotne jest w KN - rozporządzenie jedynie doprecyzowuje niektóre szczegóły trybu ustalania oceny i nie można go czytać w oderwaniu od KN.

a w KN czytamy:

Art. 6a ust. 9. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:
1) nauczycielowi - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą;
2) dyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły - prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu, który tę ocenę ustalił.

ust. 10. Organ, o którym mowa w ust. 9, powołuje w celu rozpatrzenia odwołania lub wniosku zespół oceniający. Od oceny dokonanej przez zespół oceniający nie przysługuje odwołanie.

I tego co wyżej żadne rozporządzenie zmienić nie może. Minister może jedynie dopisać takie szczegóły jak skład zespołu oceniającego, termin rozpatrzenia odwołania czy wniosku itp.

jerzyk18-02-2013 21:13:42   [#25]

 "Nowe rozporządzenie w porównaniu  z poprzednim to bubel, więc poco było to zmieniać, dla .... ??????????????????"

 

Jasiu , gdzie Ty tu dostrzegasz zmiany?

 

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 21 grudnia 2012 r.

w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego

(Dz. U. poz. 1538)

ogłoszono dnia 31 grudnia 2012 r.
obowiązuje od dnia 1 stycznia 2013 r.

 

§ 9. 1. Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje, z zastrzeżeniem ust. 2, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, powołany przez organ prowadzący szkołę zespół oceniający w składzie:

1) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako przewodniczący zespołu;

2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;

3) przedstawiciel rodziców wchodzący w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana - przedstawiciel rady rodziców;

4) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - nauczyciel doradca metodyczny;

5) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - przedstawiciel wskazanej przez niego zakładowej organizacji związkowej.

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 2 listopada 2000 r.

w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego

(Dz. U. Nr 98, poz. 1066, z 2001 r. Nr 131, poz. 1459 oraz z 2009 r. Nr 123, poz. 1022)

ogłoszono dnia 17 listopada 2000 r.
obowiązuje od dnia 2 grudnia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.

 

§ 9. 1. Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje, z zastrzeżeniem ust. 2, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, powołany przez organ prowadzący szkołę zespół oceniający w składzie:

1) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako przewodniczący zespołu,

2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

3) przedstawiciel rodziców wchodzący w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana - przedstawiciel rady rodziców,

4) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - nauczyciel doradca metodyczny,

5) na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - przedstawiciel wskazanej przez niego zakładowej organizacji związkowej.

 

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]