Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja - nowe ramowe statuty
strony: [ 1 ]
BeataD24-10-2011 13:47:50   [#01]

Ewa zauważyła nową propozycję rozporządzenia o ramowych statutach.

Rozdzielę wątek, żeby nam się nie myliło i wkleję tu poniżej to, co padło już na ten temat.


rzewa 22-10-2011 19:47:47   [#19]

Mamy projekt rozporządzenia ze zmianami wynikającymi z uwzględnienia postulatów zgłoszonych w konsultacjach:

http://legislacja.rcl.gov.pl/dokument/21854

ewa 22-10-2011 19:55:53   [#20]

czyli jest co poczytać 

dzięki ;-)

Swistak2004 22-10-2011 20:58:14   [#21]

Po  przestudiowaniu projektu rozporządzenia można powiedzieć nihil novi. Znów zastosowano "bardzo pojemne" i niejednoznaczne  określenia np. co do liczby uczniów w oddziałach - "nie powinna przekraczać", czyli dla OP  klasa może  liczyć i liczy obecnie więcej niż wskazane 26 (SP i Gim.). A gdzie tu indywidualizacja, podmiotowość, bezpieczeństwo etc.. W XXI wieku dalej  można łączyć uczniów na zajęciach np. języka obcego, klasę 4 z 5, a jak OP zechce przyoszczędzić,  to i 6 do kompletu. Jeden wicedyrektor powyżej 12 oddziałów (a nie na 12 oddziałów), czyli 45 oddziałów i też jeden Wice, a tu IPET-y, ewaluacje. Dobrze że chociaż liczbę dzieci o specjalnych potrzebach w oddziałach określono "do", co w wielu OP jest czytane "nie mniej niż", a i więcej jak się da przycisnąć dyrektora, a KO nie zareaguje (bo nie reaguje - taka jest niestety prawda). Oj niekolorowo rysuje się przyszłość publicznej oświaty. Mimo wszystko pozdrawiam i życzę dużo samozaparcia i cierpliwości. 

 PS. Nieodparcie ciśnie mi się na myśl taka prawidłowość: Jak chcesz mieć zdrowe wszystkie zęby - leczysz się prywatnie, bo na kasę chorych leczą tylko do "3", dalej to tylko obcęgi.

             a w niedalekiej przyszłości dojdzie jeszcze to:   Chcesz mieć wykształcone dziecko, poślij je do prywatnej szkoły, bo w publicznej po 40-tu w klasach.

ewa 22-10-2011 21:12:20   [#22]
coś nowego jednak się pojawiło ;-)
rzewa 23-10-2011 08:08:32   [#23]

poczytałam trochę (nie wszystko :-)) i stwierdziłam, że są zmiany w stosunku do tego co proponowano rok temu, więc może założyć osobny wątek?

Jedna podstawowa uwaga co mi się nasuwa do całego rozporządzenia - we wszystkich ramowych statutach jest zapis o konieczności sporządzenia przez dyrektora do końca kwietnia arkusza organizacyjnego, co ten arkusz ma zawierać, oraz kompetencję organu prowadzącego do zatwierdzania arkusza wraz z terminem

takie umiejscowienie tego zapisu, powoduje, że kompetencję OP trzeba wpisać do statutu szkoły, co zaburza, moim zdaniem, porządek rzeczy - statut szkoły nie powinien (i nie może!!) zawierać żadnych kompetencji ani obowiązków OP

aby ten stan choć trochę poprawić należałoby ten zapis umieścić w tekście samoistnym rozporządzenia, a nie w załącznikach -> czyli w każdym załączniku niech zostanie o arkuszu (bo są pewne różnice w brzmieniu zawartości), a w tekście rozporządzenia wpisać dodatkowy paragraf mówiący o tym, że arkusz organizacyjny, o jakim jest mowa w każdym z załączników zatwierdza organ prowadzący do 25 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego arkusz dotyczy.

I jeszcze kwestia tego terminu, a właściwie sankcji za jego niedotrzymanie - dla dyrektora sankcje są, bo je może wyciągnąć OP według uznania z racji swoich ogólnych kompetencji nadzorczych, ale dla OP?

niby może w tym wypadku zareagować KO, ale dopiero po rozpoczęciu roku szkolnego i stwierdzeniu, że szkoła pracuje bez zatwierdzonego arkusza, a przydałoby się wpisać coś na kształt instrukcji dla dyrektora czy poszerzenia kompetencji dyrektora do podejmowania decyzji organizacyjnych w takim wypadku.

post został zmieniony: 23-10-2011 08:10:04


ewa24-10-2011 19:28:23   [#02]

abstrahując od tego czy zapis będzie w załączniku, czy w tekście samoistnym, proponowałabym jednak, aby skrócić ostateczny termin zatwierdzania arkuszy przez OP do  23 maja.

Argumentem przemawiającym za skróceniem terminu ostatecznego zatwierdzenia arkusza, jest art. 20. 5a KN. , który należy stosować  w trakcie procedury wypowiedzenia stosunku pracy. Zatwierdzony arkusz organizacji stanowi istotną przesłankę zamiaru tego wypowiedzenia.  Skrócenie terminu jest działaniem porządkującym i nie pozostawiającym raczej, nieporozumień, co do terminów formalnych w przypadku ewentualnych roszczeń w sądzie pracy.


barbaras224-10-2011 20:22:43   [#03]

a mnie zaniepokoiła zmian w pargarfie 13

Obecnie jest:

§ 13.

1.

uczniów z upo

niepełnosprawno

klasach I-IV zatrudnia si

si

W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostepnych z oddziałami specjalnymi dlasledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, zscia ruchowa, z autyzmem i niepełnosprawnosciami sprzeonymi we pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszczae zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.

2.

zatrudnia si

pedagogiczne oraz specjalistów prowadz

przypadkach w szkołach tych mo

a proponuje się:

w paragrafie 15.1 jest mowa tylko o pomocy nauczyciela. Nie ma zupełnie dawnego pkt 2

Czyli nie ma w klasach integracyjnych nauczycieli wspomagających? Czy to zamierzone działania ? czy tylko pomyłka

W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostepnych z oddziałami integracyjnymie dodatkowo nauczycieli posiadajacych specjalne przygotowanieacych zajecia rewalidacyjne. W uzasadnionychna zatrudnic pomoc nauczyciela
barbaras224-10-2011 20:30:12   [#04]

oj przepraszam, źle skopiowałam:

§ 13.

1.

uczniów z upo

niepełnosprawno

klasach I-IV zatrudnia si

si

W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostepnych z oddziałami specjalnymi dlasledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, zscia ruchowa, z autyzmem i niepełnosprawnosciami sprzonymi we pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszczae zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.

2.

zatrudnia si

pedagogiczne oraz specjalistów prowadz

przypadkach w szkołach tych mo

To w g starego rozporządzenia a w projekcie wyrzucono pkt 2 zostawiono tylko pomoc nauczyciela

W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostepnych z oddziałami integracyjnymie dodatkowo nauczycieli posiadajacych specjalne przygotowanieacych zajecia rewalidacyjne. W uzasadnionychna zatrudnic pomoc nauczyciela.
barbaras226-10-2011 16:06:30   [#05]

Odwołuję alarm , myśle , że ustawodawca nie ujął tego z powodu iż jest w ujęte w  Rozporządzeniu MEN z 17 listopada2010r. Dz.U nr 228, poz. 1490

izael30-10-2011 19:32:30   [#06]

Obecnie w ramowym statucie w załączniku dla szkół podstawowych jest taki zapis dotyczący grup na świetlicy:

§ 7. 2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

w projekcie  pojawia się takie brzmienie:

§ 10.2.Liczba uczniów podczas zajęć prowadzonych przez jednego wychowawcę w świetlicy nie powinna przekraczać 26.


Moim zdaniem ta zmiana, choć może tylko kosmetyczna, jest niekorzystna i niczym nieuzasadniona (poza finansami).

Rozmawiamy o tym, że do szkół trafiają dzieci mało samodzielne, dzieci z problemami, o których wcześniej szkoły nie słyszały, że przepisy dotyczące bezpieczeństwa dzieci w szkole coraz mocniej usztywniają nasze działania, więc skąd krok w stronę zwiększania grup świetlicowych?

Samo sformułowanie nie powinna daje możliwość OP do ograniczania zatrudnienia na świetlicach i tworzenia grup liczniejszych, a pokazanie kierunku (przez ustawodawcę), że przecież może być dzieci trochę więcej to niewłaściwy komunikat dla wszystkich.

Proponuję zapis:

Liczba uczniów podczas zajęć prowadzonych przez jednego wychowawcę w świetlicy nie może przekraczać 25.
izael31-10-2011 00:10:54   [#07]

Termin zatwierdzania arkusza, o którym wspominała ewa w #2, moim zdaniem powinien być przesunięty na 20 maja.

Musimy mieć czas na te wszystkie działania, które są związane z wypowiedzeniami i to jest dla nas termin bardziej bezpieczny.

Jeśli trzeba, to można też zaproponować zmianę terminu przygotowania arkusza przez dyrektorów - odpowiednio do 20-25 kwietnia. Chyba to dla nas niewiele zmienia... choć tu wypowiadam się za siebie, bo nie znam specyfiki zbierania informacji do arkuszy w szkołach różnych.

A czy możemy się wypowiedzieć, co do terminu wchodzenia w życie tych zmian? Czy one nie mogą wejść w życie od nowego roku szkolnego? no może poza terminami składania i zatwierdzania arkuszy.

14 dni to dla nas żaden czas na dostosowanie statutów do zapisów rozporządzenia:(


AnJa31-10-2011 08:11:46   [#08]

pozwole sobie dosyć ogólnie- bo jakoś nie mogę nabrac przekonania do przeczytania ;-)

nie wiem dlaczego 26- może z wyrażanej co jakiś czas tęsknoty, by liczebnośc była jednakowa grup, bo się dyrkom myrda? (wiem, wiem- innych grup nie ujednolicono, zwłąszcza z przyrodniczych)

co do powinno- od około roku funkcjonuje wykładnia, ze powinien to takie prawnicze musi

izael31-10-2011 08:42:35   [#09]

tęsknoty:)

to ja mam taką tęsknotę, którą tu wyraziłam, by jednak 25 zostało

a nawet, by w tych innych przepisach, jak choćby dotyczących podziału na grupy na wf, też było 25 (a nie 26), by się dyrektorom nie mieszało, ale to nie ten akt prawny, więc się czepiać nie będę

a od tego powinno też się oddalę, bo na prawniczym słownictwie sie nie wyznaję

ewa31-10-2011 08:47:02   [#10]

yhm, skrzętnie czytam i notuję, ćwicząc pamięć przy okazji ;-)

piszcie więc proszę uwagi, wieczorkiem wkleję, co tam nam się poukładało w tych statutach

a z wejściem w życie zmian, to jak proponujecie, bo 14 dni na taką zmianę, to faktycznie maławo jakby

AnJa31-10-2011 08:53:18   [#11]

wejsciew w żuycie to jest rozporzadzenia- nie ma tam gdzies terminu na dostosowanie statutów?

jeśłi nie- to może to własnie postulowac?

ewa01-11-2011 00:15:04   [#12]

jest, nowe statuty od roku 2012/2013 (przedszkole, sp, gim. i LO) za wyjątkiem dostosowania nazwy, która w projekcie do 31 sierpnia 2015, pozostałe typy szkół później (sukcesywnie), czyli postulować tego nie trzeba



rzewa01-11-2011 08:10:42   [#13]

natomiast na pewno powinniśmy zareagować na zmiany w statucie przedszkola, w wyniku których może w kraju nie być ani jednego przedszkola z wicedyrektorem oraz coraz więcej dyrektorów objeżdżających całą gminę czy miasto jako de facto dyrektorzy gminnych/miejskich zespołów przedszkoli

proponowany jest następujący zapis: § 7. ust. 2. W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały mogą być zlokalizowane w różnych miejscach

proponuję by pozostawić poprzedni zapis, który nakładał na OP pewne, co prawda mgliste, ale jednak obowiązki w stosunku do dyrektora takiego przedszkola oraz ograniczał liczbę oddziałów takiego przedszkola (co prawda nieprecyzyjnie bo istniał spór czy 6 to liczba wszystkich oddziałów przedszkola, czy tylko oddziałów zlokalizowanych poza siedziba główną) - można by to doprecyzować np. tak:

§ 7. ust. 2. W uzasadnionych przypadkach przedszkole może prowadzić oddziały zlokalizowane poza siedzibą przedszkola, nie więcej jednak niż 6 takich oddziałów, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami. 

bez tego zastrzeżenia powstaną gminne/miejskie zespoły przedszkoli, choć art 62 UoSO na to nie zezwala, jako jedno przedszkole zlokalizowane w różnych miejscach

rzewa01-11-2011 08:36:37   [#14]

co do stanowiska wicedyrektora(zjadło mi część postu ;-()

w projekcie jest proponowany następujący zapis: § 14. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze.

Czyli zmiana polega na pozostawieniu OP całkowitej swobody w decydowaniu o liczbie i zasadności stanowisk kierowniczych innych niż dyrektor, co powoduje, że możliwa będzie, całkowicie zgodna z prawem, sytuacja, że w 16 oddziałowym niby zespole przedszkoli zlokalizowanym w różnych miejscach gminy/miasta będzie tylko jedno stanowisko kierownicze - dyrektora, co zakrawa o paranoję

nie twierdzę, że tak postąpią wszyscy, ale wystarczy jedna taka sytuacja by rzecz stała się kuriozalna.

Proponuję by pozostawić dotychczasowy zapis, który brzmi:

§ 12. 1. W przedszkolu:
1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,
może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.

2. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze. 

można go ew. zmodyfikować zmieniając podane tam liczby na większe, ale sam zapis pozostawić, aby nie mogło dojść, w zgodzie z prawem, do opisanej wyżej sytuacji

ponadto ust 2 tego paragrafu umożliwia każdemu OP na wyrażenie zgody na powołanie wicedyrektora i/lub innego kierownika w przedszkolu nie spełniającym wymagań zawartych w ust 1, co zapewnia elastyczność przepisu o jakiej jest mowa w uzasadnieniu

proponowana zmiana nie koresponduje z podanym uzasadnieniem, gdyż obecny zapis w zupełności je spełnia


bogna08-11-2011 22:09:39   [#15]

nowe statuty od roku 2012/2013 (przedszkole, sp, gim. i ponadgim.),

dla typów szkół wygaszanych (LP, LU, TU, T i ZSZ dla dorosłych) zastrzeżenie , że obowiazują dotychczasowe ramowe statuty;

traci moc stare rozporządzenie w sprawie ramowych statutów.

Czy z tego wynika, że dla statutów szkół, które obejmuje nowe rozporządzenie,

w okresie od wejścia w życie rozp. do 31 sierpnia 2012 r. nie ma żadnych ram?


ewa08-11-2011 22:56:18   [#16]

są stare;-)

znaczy obecnie obowiązujące ramy, po prostu wygaszanie postępuje, moim zdaniem ;-)

aza21-11-2011 17:14:02   [#17]

§ 12. 1. W przedszkolu:
1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,
może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola

uważam, że przy takim zapisie tez będzie trudno wyrwać tego wice...

uważam, ze powinno być obligo:

§ 12. 1. W przedszkolu:
1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,
tworzy się stanowisko wicedyrektora przedszkola
joljol04-12-2011 13:58:46   [#18]

moje spostrzeżenia:

w paragrafie 6.3. w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe - moje pytanie: kiedy i jakie, oprócz religii bo to reguluje rozporządzenie, rodzice zyczą sobie różnych zajęć w czasie podstawy programowej, płatnych też, i spotykam się z praktyką, że to jest przyjęte w niektórych przedszkolach, chciałabym, żeby to było w jakiś sposób bardziej konkretne

w paragrafie 12. 1 dyrektor powierza ..... z uwzględnieniem propozycji rodziców - czy ten zapis jest konieczny, wydaje mi się, że odstaje od rzeczywistości

w paragrafie 13.2. zatrudnia się pomoc nauczyciela - od 1991 roku nie mam pomocy n-la w maluchach, i nie będzie jej, bez zmiany przepisów, to powinien być standard

 i podpisuję sie pod tym co napisała aza odnośnie wice

mario29-12-2011 19:09:26   [#19]

Witam

Mam pytanie.

W paragrafie 21.1. 2) d) widnieje zapis: statut LO określa obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie: przestrzegania warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie liceum.

Czy waszym zdaniem na podstawie tego zapisu można będzie wprowadzić całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły (łącznie z terenem zewnętrznym ogrodzonym). I czy w ogóle można wprowadzić uczniom całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły a jeśli tak to w oparciu o jaką podstawę prawną?

Proszę o rzeczową odpowiedź jeśli ktoś w tym zakresie posiada konkretną wiedzę.

AsiaJ29-12-2011 20:17:42   [#20]
Można, właśnie warunki określa statut danej szkoły, pp to paragraf, który przytoczyłeś.
bosia29-12-2011 20:34:12   [#21]

Wprowadzic mozna, tylko zastanawiam się jak to wyegzekwujesz i jakie będą konsekwencje dla ucznia jesli skorzysta w czasie przerwy

moim zdaniem wprowadzanie zakazów powinno być rozsądne i dobrze przemyślane

aha i jesli dla uczniów całkowity zakaz to i dla nauczycieli;-)

AnJa29-12-2011 23:32:54   [#22]
lekturę Małego Księcia polecam:-)
Leszek30-12-2011 09:48:42   [#23]

 

 do mario:

"przestrzegania warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie liceum."

 według mnie nie o zakaz tu chodzi, a o to, że LO ma ustalić warunki korzystania przez ucznia z elektroniki na terenie LO (np. złośliwie - może używać komórki od 12.59 do 13.00 w szkole),

i taki zapis ma spowodować, ze uczeń jest rozliczany z obowiązków statutowych.

natomiast delegacji dla całkowitego zakazu tu nie widzę (całkowity zakaz w tym względzie nie ma sensu - chyba, że interesuje nam wzrost kręgu uczniów - "łamaczy" statutu)

pozdrawiam

j2311-02-2012 23:44:54   [#24]
czy wiadomo coś na temat terminu podpisania przez MEN rozporządzenia o ramowych statutach?
wega29-02-2012 00:52:08   [#25]

Uważam, że powołanie wicedyrektora w szkole powinno być uzależnione również od tego czy szkoła ma filie lub oddziały zamiejscowe a nie tylko od liczby oddziałów. Taki zapis powinien się znaleźć w rozporządzeniu.

Według mnie ( zał. szkoła podstawowa) zapis powinien być taki:

§ 18.1 W szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów lub posiadającej oddziały w różnych miejscowościach tworzy się stanowisko wicedyrektora,.....


AsiaJ29-02-2012 12:50:21   [#26]
wiadomo tyle, że rozporządzenie jest projektem i nadal czeka na swój dobry czas:-)
marmar4929-02-2012 20:11:35   [#27]

AsiaJ

dobry czas nadejdzie np. w czerwcu (MEN już kilka razy udowodniło, że na wszystko ma czas- vide rozp. o projektach oraz rozp. o organizacji roku szkolnego sprzed roku)

nam pozostanie go niewiele 


AsiaJ29-02-2012 21:35:07   [#28]

;-)

mnie osobiście wiszący wciąż na bipie projekt rozporządzenia o statutach ani nie pomaga, ani nie przeszkadza w pracy

 

marmar4929-02-2012 22:35:12   [#29]

mnie też nie przeszkadza

przez lata nauczyłem się jednego

MEN jest jedynie słuszny projekt zawsze wchodzi bez zmian

wkurza mnie tylko czas wejścia w życie  rozp.

marmak01-03-2012 19:16:18   [#30]

A gdzie taki projekt wisiałby gdyby nie było bipu? Może jest tak, że skoro jest bip to projekt musi wisieć.

W projekcie są trochę uregulowane kwestie łączenia klas. Wcześniej tego nie było.

Jeżeli projekt przestanie wisieć w czerwcu, po zatwierdzeniu arkuszy, to dla niektórych będzie ciekawie.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]