otworzyłam dokument w poszukiwaniu konkretów na temat Krajowych Ram Kwalifikacji;
w opracowaniu sformułowano wiele pożądanych celów,
niektóre z nich wydają się znane ;)
bo formułowane przez nas - w odniesieniu do kształcenia zawodowego - już na I KKDSKZ (2008 r.)
http://oskko.edu.pl/kkdsz2008/index.html
Brakuje mi wskazania w dokumencie czarodziejskiej różdżki, która spowoduje, że piękne wizje będą miały szanse na urealnienie
str. 58
4.2. Podniesienie atrakcyjności i elastyczności kształcenia i szkolenia zawodowego:
- wprowadzenie elastycznych form oraz treści kształcenia i szkolenia zawodowego, zapewniających możliwość gromadzenia wydzielonych osiągnięć w różnych zestawieniach oraz przenoszenia ich pomiędzy różnymi miejscami kształcenia i szkolenia (modularyzacja programów kształcenia i szkolenia, zapewniająca podział zakresu kształcenia na części,które można opanowywać w różnym czasie i w różnych systemach),
- włączenie szkół zawodowych w elastyczny system szkoleń zawodowych dla dorosłych,
- uruchomienie kształcenia w zawodach w oparciu o nową klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, uwzględniającą podział zawodów na kwalifikacje,
- wdrażanie zasad na rzecz jakości kwalifikacji zgodnych z europejskimi ramami odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET),
- ułatwianie dróg przejścia między kształceniem zawodowym w szkołach i w szkolnictwem wyższym,
- ......
Odnośnie KRK znalazłam na str. 65 (przy wskaźnikach do monitorowania realizacji celów) informację, że KRK jest w fazie projektowej.
Na stronie 30 zamieszczony został odnośnik do prac nad KRK w IBE
http://www.kwalifikacje.org.pl/aktualnosci/104-rozpocza-si-debata-spoeczna-na-temat-polskich-ram-kwalifikacji
----------------
rok 2012 już niedlugo - reforma programowa w ponadgimnazjalnych, w tym prowadzacych kształcenie zawodowe;
jakie szanse, że wejdziemy w zreformowaną szkołę z klasyfikacją zawodów opartą na KRK?
------------
przepraszam, że ja tak mało konsultacyjnie podeszłam do strategicznego dokumentu post został zmieniony: 19-02-2011 00:06:26 |