Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
konsultacja OSKKO - statut ramowy: przedszkole publiczne |
|
aza | 05-05-2010 23:18:49 [#02] |
---|
§1.2
7)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;
- od lat zapis ten jest zmorą, jest nieprecyzyjny i często rodzice przekonują nas, że 10latek jest w jego - rodzica przekonaniu - osobą zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?
§4
2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może
przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
- wiadomo, ze jest to w wielu przypadkach fikcja, brakuje miejsc w przedszkolach, mamy po 26, 27, 28 - litujemy się nad rodzicami świadomie łamiąc prawo.
Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy w SP - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?
§5
3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.
-
jak rozumiem – te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ????????????
– niejasne
-
intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu – po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej
§ 12.
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- tzn – jeśli dobrze rozumiem – rodzice mogą proponować Panią A i negować Panią B – kierując się z pewnością wnikliwą oceną kwalifikacji nauczyciela itp
Czy to nie jest przesada?
Przeciez za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, wg mnie bicz sobie kręcimy zapisując w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców
|
aza | 05-05-2010 23:40:46 [#03] |
---|
JEST |
UWAGI
Wątpliwości ewentualnie
propozycje zmiany
UZASADNIENIE:
|
§1.2
7)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;
|
- od
lat zapis ten jest nieprecyzyjny
nie byłoby
prościej - osobę pełnoletnią ?
|
2. Liczba
dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać
25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
|
Nie byłoby
lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba
dzieci nie powinna przekraczać 25?
|
§5
3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin
dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.
|
- te świadczenia, to zajęcia dodatkowe
???????????? – niejasne
- intencją
ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w
przedszkolu po ( lub poza) czasie(m)
realizacji podstawy programowej
|
§
12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwóch
nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
|
za
dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo organizację przedszkola, kwalifikacje itp. niepotrzebne
w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji
rodziców - wyrzucić
|
|
|
|
Grazzza | 06-05-2010 09:57:51 [#04] |
---|
§ 12.
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece
jednego lub
dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych
zadań oraz
z uwzględnieniem
propozycji rodziców.
W przypadku żółtym zgadzam się zupełnie z Anią, natomiast przypadek czerwony jest problemem wielu mniejszych przedszkoli, gdzie dyrektor, jako trzeci wchodzi do grupy, by zrealizować swoje godziny dydaktyczne. Może by więc to uregulować i dać zapis "jednego, dwóch lub w szczególnych przypadkach trzech" nauczycieli.
|
mariwu | 06-05-2010 11:30:56 [#05] |
---|
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;
- od lat zapis ten jest zmorą, jest nieprecyzyjny i często rodzice przekonują nas, że 10latek jest w jego - rodzica przekonaniu - osobą zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?
To dobry zapis. To rodzic ma prawo decydować, kto jest w stanie zapewnić jego dziecku pełne bezpieczeństwo. Sytuacja wielu rodzin jest różna. Czasem chodzi tylko o przeprowadzenie dziecka tylko dwie posesje dalej i oddanie np. pod opiekę babci czy sasiądki, które, z dowolnych względów, same nie mogą np. odebrać dziecka z budynku przedszkola. I rodzic ma prawo zdecydować, że do tego "odebrania z przedszkola" i przyprowadzenia pod opiekę babci wystarczy kilkunastoletnia siostra.
3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. -
jak rozumiem – te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ????????????
– niejasne -
intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu – po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej
Wydaje mi się, że chodzi tu o umożliwienie normalnej działalności przedszkola (tak, jak było to dotychczas) czyli normalną działalność dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez nauczycielki (bez względu na dzienny czas pracy placówki), ale rozgraniczenie tych działań przedszkola na 5 godzin gwarantowanej, bezpłatnej, realizacji podstawy programowej i pozostałe godziny pracy przedszkola, za które wolno pobierać od rodziców opłatę. Taki zapis pozwala na unikniecie sztucznego rozgraniczenia pracy przedszkola na bezpłatną działalność dydaktyczno-wychowawczą i płatną, np. wyłącznie opiekuńczą. Oznacza on, że WOLNO (po realizacji 5 godzin podstawy) dalej robić rzeczy zgodne z podstawą (czyli prowadzić działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, zatrudniać do realizacji tych godzin nauczycieli), ale wolno za te pozostałe pobierać opłatę (mimo, że dalej sa one w rzeczywistości realizacją podstawy, bo wszystkie działania nauczycielek na terenie przedszkola są przecież realizacją podstawy). To porządkuje, moim zdaniem, sprawę opłat za przedszkole, o których ostatnio tak głośno i minimalizuje ryzyko zmiany sposobu funkcjonowania przedszkoli na placówki pracujące 5 godzin dziennie jako oświatowe, a przez pozostałą częśc dnia jedynie opiekuńcze, bez potrzeby zatrudniania nauczycieli.
§ 12.
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- tzn – jeśli dobrze rozumiem – rodzice mogą proponować Panią A i negować Panią B – kierując się z pewnością wnikliwą oceną kwalifikacji nauczyciela itp
Czy to nie jest przesada?
Przeciez za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, wg mnie bicz sobie kręcimy zapisując w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców
Aza.
A może chodzi tu raczej o fakt, że rodzice moga np. wnioskować, że, mimo iż oddział pracuje tylko 5 godzin, nalezy w nim zatrudnić 2 nauczycieli? Bo np. grupa jest mieszana wiekowo ( i przy tych najmłodszych przydałaby sie dodatkowa pomoc)? Albo grupa nie ma woźnej na wyłączność? Albo np. jedna z nauczycielek, od lat, bardzo często korzysta ze zwolnień lekarskich? I dyrektor może się do tej propozycji rodziców przychylić? I, dzięki temu zapisowi, łatwiej mu negocjować z OP? ;-)
§4
2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
- wiadomo, ze jest to w wielu przypadkach fikcja, brakuje miejsc w przedszkolach, mamy po 26, 27, 28 - litujemy się nad rodzicami świadomie łamiąc prawo.
Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy w SP - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?
Aza, wyobrażasz sobie naciski (z różnych stron) na ciągłe zwiększanie liczby dzieci w grupie? Bo skoro "nie powinna przekraczać", to znaczy, że dyrektor może to zmienić. A skoro może, to niech zmienia, bo "taka jest potrzeba społeczna" (i długo jeszcze będzie). I gdzie będzie ta ostateczna granica? 30? 35? Chcesz się każdemu tłumaczyć dlaczego jesteś taka paskudna i nie chcesz przyjąć jeszcze jednego dziecka, bo uważasz, że to przekracza granicę bezpieczeństwa? Możliwości efektywnej pracy nauczycielek? Chcesz sporów dlaczego jednej nauczycielce przydzielasz 25 a drugiej 35 dzieci?
Co o tym myślisz? :-)
|
Benigna | 06-05-2010 15:28:18 [#06] |
---|
Uważam,że
- musi zostać zapis, że grupa przedszkolna nie może przekraczać 25 dzieci!
- musi pojawić się konkretne zdefiniowane osoby mogącej zapewnić pełne bezpieczeństwo odbieranemu dziecku
Wątpliwości ewentualnie
propozycje zmiany
UZASADNIENIE:
|
§1.2
7)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;
|
- od
lat zapis ten jest nieprecyzyjny
nie byłoby
prościej - osobę pełnoletnią ?
|
2. Liczba
dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać
25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
|
Nie byłoby
lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba
dzieci nie powinna przekraczać 25?
|
§5
3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin
dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.
|
- te świadczenia, to zajęcia dodatkowe
???????????? – niejasne
- intencją
ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w
przedszkolu po ( lub poza) czasie(m)
realizacji podstawy programowej
|
§
12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwóch
nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
|
za
dobor
kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo
organizację przedszkola, kwalifikacje itp. niepotrzebne
w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji
rodziców - wyrzucić
|
§ 4.
1. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach obejmujących dzieci
w zbliżonym wieku, z
uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności
stopnia
upośledzenia umysłowego, lub w grupach międzyoddziałowych.
|
Wątpliwości budzi, czy grupa mieszana wiekowo:
dzieci 3-, 4- i 5-letnie w jednym oddziale w rozumieniu tego rozporządzenia są
zbliżone wiekowo, czy nie. A takie grupy istnieją.
Proponowany zapis byłby bez tej "zbliżoności wieku":
„Zajęcia
w przedszkolu są prowadzone w oddziałach z uwzględnieniem potrzeb, rodzaju
niepełnosprawności, stopnia upośledzenia umysłowego dzieci , lub w grupach międzyoddziałowych”.
|
post został zmieniony: 06-05-2010 15:31:58 |
Benigna | 06-05-2010 16:26:14 [#07] |
---|
przepraszam, niepoprawnie wkleiły się nagłówki tabeli, poprawiam:
JEST |
UWAGI
Wątpliwości ewentualnie
propozycje zmiany
UZASADNIENIE:
|
§1.2
7)
szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;
|
- od
lat zapis ten jest nieprecyzyjny
nie byłoby
prościej - osobę pełnoletnią ?
|
2. Liczba
dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać
25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
|
Nie byłoby
lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba
dzieci nie powinna przekraczać 25?
|
§5
3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin
dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.
|
- te świadczenia, to zajęcia dodatkowe
???????????? – niejasne
- intencją
ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w
przedszkolu po ( lub poza) czasie(m)
realizacji podstawy programowej
|
§
12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwóch
nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
|
za
dobor
kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo
organizację przedszkola, kwalifikacje itp. niepotrzebne
w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji
rodziców - wyrzucić
|
§ 4.
1. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach obejmujących dzieci w zbliżonym wieku, z
uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności stopnia
upośledzenia umysłowego, lub w grupach międzyoddziałowych.
|
Wątpliwości budzi, czy grupa mieszana wiekowo:
dzieci 3-, 4- i 5-letnie w jednym oddziale w rozumieniu tego rozporządzenia są
zbliżone wiekowo, czy nie. A takie grupy istnieją.
Proponowany zapis byłby bez tej "zbliżoności wieku":
„Zajęcia
w przedszkolu są prowadzone w oddziałach z uwzględnieniem potrzeb, rodzaju
niepełnosprawności, stopnia upośledzenia umysłowego dzieci , lub w grupach międzyoddziałowych”.
|
|
joljol | 06-05-2010 19:19:42 [#08] |
---|
§ 8. 1. Organizacj
dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzgl
w sprawie bezpiecze
i placówkach oraz zasad okre
proponuję:
§ 8. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przezędnieniem przepisówństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołachślonych w § 4 ust. 2-4.
dyrektora przedszkola , z uwzgl
w sprawie bezpiecze
i placówkach oraz zasad okre
ę pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przezędnieniem przepisówństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołachślonych w § 4 ust. 2-4. |
aza | 06-05-2010 19:28:57 [#09] |
---|
joljol -coś się chyba żle wkleiło
:)
|
joljol | 06-05-2010 20:07:06 [#10] |
---|
części wcale nie ma, zrobię to jeszcze raz, ale później troszkę |
Macia | 10-05-2010 12:26:13 [#11] |
---|
§ 8
2. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci,
godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania
przedszkolnego dla każdego oddziału.
czy tzn. że posiłki nie wchodziłyby w te 5 godzin podstawy programowej? przecież zgodnie z nową pp mozna je zakwalifikować jako inne czynniości
|
mariwu | 10-05-2010 15:51:36 [#12] |
---|
Macia.
Ramowy rozkład dnia określa pewne stałe punkty programu dnia przedszkolnego. Zawsze były to m.in. godziny posiłków, godziny schodzenia się i rozchodzenia dzieci. Ten ramowy rozkład dnia jest po to, żeby: praca przedszkola przebiegała w sposób uporządkowany, rodzice wiedzieli co i o której godzinie dzieje się w przedszkolu, wszelkie organy nadzorujące pracę przedszkola mogły sobie różne rzeczy sprawdzać.
To jasne wydzielenie 5 godzin realizacji podstawy, jak przypuszczam, ma służyć uporządkowaniu spraw godzin organizowania zajęć dodatkowych i pobierania ewentualnych opłat od rodziców za korzystanie z dłuższej, niż 5 godzin, pracy przedszkola (choć są głosy, że rozporządzenie to za mało, aby być wystarczającą podstawą prawną do pobierania przez gminy opłat).
Z posiłkami to jest tak, że, ze względu na potrzeby zdrowotne dzieci, one zawsze trafią w 5 godzin (nawet, jeśli to tylko II śniadanie przyniesione z domu i zjadane w przedszkolu pracującym 5 godzin). Ale mogą też wypaść już po zrealizowaniu "5 godzin". A ponieważ w czasie, kiedy dzieci w przedszkolu jedzą posiłek nauczyciele niewątpliwie także realizują podstawę programową :-) ( z podstawy: np. "Cele: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych (...) 1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych (...) 3) w miarę samodzielnie radzi sobie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywac skutki swoich zachowań (...) 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych (...) 2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków (...) 5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu itd.), rozporządzenie dopuszcza, po godzinach bezpłatnej realizacji podstawy, działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Żeby nikt nie zarzucił, że skoro dzieci jedzą to znaczy, że nauczyciele realizują podstawę. A skoro realizują podstawę, to nie wolno za to pobierać opłat.
Czyli: te posiłki mogą być podawane/jedzone w takich godzinach, w jakich były do tej pory ( o ile oczywiście te godziny były zgodne z potrzebami dzieci, możliwościami placówki i zaleceniami sanepidu). Bez względu na "oficjalnie ogłoszone" (przez ramowy rozkład dnia konkretnego przedszkola) godziny realizacji podstawy programowej.
Swoją drogą: ciekawa jestem, jak to rozporządzenie ( i wydzielenie w ramowym rozkładzie dnia 5 godzin realizacji podstawy) będzie się miało w praktyce do Zalecanych warunków i sposobu realizacji (zawartych w podstawie programowej), które mówią o odpowiednich proporcjach zagospodarowania czasu przebywania (dziecka) w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym. Znowu zrobi sie zamieszanie czy nauczycielki mają te proporcje stosować tylko do 5 godzin czy do całego dnia (tam, gdzie dzieci przebywają dłużej). No bo skoro podstawa "oficjalnie" tylko 5 godzin, to reszta.. hulaj dusza. Ot losie :-)
|
bozenkajot | 16-05-2010 01:31:03 [#13] |
---|
2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
|
Zostawić zapis poprzedni – Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust.3i4
W następnych ustępach zapis odnosi się do liczby dzieci w oddziale, więc i tu należałoby zostawić czytelny zapis, „podczas zajęć” mogłoby uruchomić zanadto fantazję op J
|
§ 12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
|
popieram wyrzucenie – rodzice mają w UoSo zagwarantowaną możliwość występowania z wnioskami dotyczącymi przedszkola czy pracy nauczyciela, więc zapis jest zbędny, może rodzić niepotrzebne sporne kwestie
|
Sporo spraw uporządkowano - podoba mi się :)
Czy zapis o Zespole i jego zadaniach obejmuje też sporządzanie Karty Potrzeb i Świadczeń"idącej" za dzieckiem?
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|