Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja OSKKO - statut ramowy: przedszkole publiczne
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar05-05-2010 09:34:46   [#01]

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów ......

przedszkole publiczne

(wersja skierowana do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych)

Treść projektu rozporządzenia

Treść uzasadnienia

Załącznik nr 1



post został zmieniony: 05-05-2010 09:49:06
aza05-05-2010 23:18:49   [#02]

§1.2 7)

szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;

- od lat zapis ten jest zmorą, jest nieprecyzyjny i często rodzice przekonują nas, że 10latek jest w jego - rodzica przekonaniu - osobą zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?

§4

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

- wiadomo, ze jest to w wielu przypadkach fikcja, brakuje miejsc w przedszkolach, mamy po 26, 27, 28 - litujemy się nad rodzicami świadomie łamiąc prawo.

Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy w SP - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?

§5

3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. -

jak rozumiem – te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ????????????

– niejasne -

intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu – po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej

§ 12.

1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.

- tzn – jeśli dobrze rozumiem – rodzice mogą proponować Panią A i negować Panią B – kierując się z pewnością wnikliwą oceną kwalifikacji nauczyciela itp

Czy to nie jest przesada?

Przeciez za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, wg mnie bicz sobie kręcimy zapisując w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców

aza05-05-2010 23:40:46   [#03]
 JEST
UWAGI
Wątpliwości ewentualnie propozycje zmiany
UZASADNIENIE:

§1.2

7) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;

 - od lat zapis ten jest nieprecyzyjny

nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?

§5

3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.

-  te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ???????????? – niejasne

- intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej

§ 12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub

dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz

z uwzględnieniem propozycji rodziców.

za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo organizację przedszkola, kwalifikacje itp.   niepotrzebne w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców - wyrzucić

Grazzza06-05-2010 09:57:51   [#04]

§ 12.

1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.

W przypadku żółtym zgadzam się zupełnie z Anią, natomiast przypadek czerwony jest problemem wielu mniejszych przedszkoli, gdzie dyrektor, jako trzeci wchodzi do grupy, by zrealizować swoje godziny dydaktyczne. Może by więc to uregulować i dać zapis "jednego, dwóch lub w szczególnych przypadkach trzech" nauczycieli.

mariwu06-05-2010 11:30:56   [#05]

szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;

- od lat zapis ten jest zmorą, jest nieprecyzyjny i często rodzice przekonują nas, że 10latek jest w jego - rodzica przekonaniu - osobą zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?

To dobry zapis. To rodzic ma prawo decydować, kto jest w stanie zapewnić jego dziecku pełne bezpieczeństwo. Sytuacja wielu rodzin jest różna. Czasem chodzi tylko o przeprowadzenie dziecka tylko dwie posesje dalej i oddanie np. pod opiekę babci czy sasiądki, które, z dowolnych względów, same nie mogą np. odebrać dziecka z budynku przedszkola. I rodzic ma prawo zdecydować, że do tego "odebrania z przedszkola" i przyprowadzenia pod opiekę babci wystarczy kilkunastoletnia siostra.

3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. -

jak rozumiem – te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ????????????

– niejasne -

intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu – po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej

Wydaje mi się, że chodzi tu o umożliwienie normalnej działalności przedszkola (tak, jak było to dotychczas) czyli normalną działalność dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez nauczycielki (bez względu na dzienny czas pracy placówki), ale rozgraniczenie tych działań przedszkola na 5 godzin gwarantowanej, bezpłatnej, realizacji podstawy programowej i pozostałe godziny pracy przedszkola, za które wolno pobierać od rodziców opłatę. Taki zapis pozwala na unikniecie sztucznego rozgraniczenia pracy przedszkola na bezpłatną działalność dydaktyczno-wychowawczą i płatną, np. wyłącznie opiekuńczą. Oznacza on, że WOLNO (po realizacji 5 godzin podstawy) dalej robić rzeczy zgodne z podstawą (czyli prowadzić działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, zatrudniać do realizacji tych godzin nauczycieli), ale wolno za te pozostałe pobierać opłatę (mimo, że dalej sa one w rzeczywistości realizacją podstawy, bo wszystkie działania nauczycielek na terenie przedszkola są przecież realizacją podstawy). To porządkuje, moim zdaniem, sprawę opłat za przedszkole, o których ostatnio tak głośno i minimalizuje ryzyko zmiany sposobu funkcjonowania przedszkoli na placówki pracujące 5 godzin dziennie jako oświatowe, a przez pozostałą częśc dnia jedynie opiekuńcze, bez potrzeby zatrudniania nauczycieli.

§ 12.

1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.

- tzn – jeśli dobrze rozumiem – rodzice mogą proponować Panią A i negować Panią B – kierując się z pewnością wnikliwą oceną kwalifikacji nauczyciela itp

Czy to nie jest przesada?

Przeciez za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, wg mnie bicz sobie kręcimy zapisując w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców

Aza.

A może chodzi tu raczej o fakt, że rodzice moga np. wnioskować, że, mimo iż oddział pracuje tylko 5 godzin, nalezy w nim zatrudnić 2 nauczycieli? Bo np. grupa jest mieszana wiekowo ( i przy tych najmłodszych przydałaby sie dodatkowa pomoc)? Albo grupa nie ma woźnej na wyłączność? Albo np. jedna z nauczycielek, od lat, bardzo często korzysta ze zwolnień lekarskich? I dyrektor może się do tej propozycji rodziców przychylić? I, dzięki temu zapisowi, łatwiej mu negocjować z OP? ;-)

§4

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

- wiadomo, ze jest to w wielu przypadkach fikcja, brakuje miejsc w przedszkolach, mamy po 26, 27, 28 - litujemy się nad rodzicami świadomie łamiąc prawo.

Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy w SP - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?

Aza, wyobrażasz sobie naciski (z różnych stron) na ciągłe zwiększanie liczby dzieci w grupie? Bo skoro "nie powinna przekraczać", to znaczy, że dyrektor może to zmienić. A skoro może, to niech zmienia, bo "taka jest potrzeba społeczna" (i długo jeszcze będzie). I gdzie będzie ta ostateczna granica? 30? 35? Chcesz się każdemu tłumaczyć dlaczego jesteś taka paskudna i nie chcesz przyjąć jeszcze jednego dziecka, bo uważasz, że to przekracza granicę bezpieczeństwa? Możliwości efektywnej pracy nauczycielek? Chcesz sporów dlaczego jednej nauczycielce przydzielasz 25 a drugiej 35 dzieci?

Co o tym myślisz? :-)

 

Benigna06-05-2010 15:28:18   [#06]

 

Uważam,że

- musi zostać zapis, że grupa przedszkolna nie może przekraczać 25 dzieci!

- musi pojawić się konkretne zdefiniowane osoby mogącej zapewnić pełne bezpieczeństwo odbieranemu dziecku



Wątpliwości ewentualnie propozycje zmiany
UZASADNIENIE:

§1.2

7) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;

 - od lat zapis ten jest nieprecyzyjny

nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?

§5

3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.

-  te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ???????????? – niejasne

- intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej

§ 12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub

dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz

z uwzględnieniem propozycji rodziców.

za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo organizację przedszkola, kwalifikacje itp.   niepotrzebne w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców - wyrzucić

§ 4. 1. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach obejmujących dzieci

w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności

stopnia upośledzenia umysłowego, lub w grupach międzyoddziałowych.

Wątpliwości budzi, czy grupa mieszana wiekowo: dzieci 3-, 4- i 5-letnie w jednym oddziale w rozumieniu tego rozporządzenia są zbliżone wiekowo, czy nie. A takie grupy istnieją.

Proponowany zapis byłby bez tej "zbliżoności wieku":

„Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach z uwzględnieniem potrzeb, rodzaju niepełnosprawności, stopnia upośledzenia umysłowego dzieci , lub w grupach międzyoddziałowych”.


post został zmieniony: 06-05-2010 15:31:58
Benigna06-05-2010 16:26:14   [#07]

 

przepraszam, niepoprawnie wkleiły się nagłówki tabeli, poprawiam:

 JEST
UWAGI
Wątpliwości ewentualnie propozycje zmiany
UZASADNIENIE:

§1.2

7) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez
rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem § 2;

 - od lat zapis ten jest nieprecyzyjny

nie byłoby prościej - osobę pełnoletnią ?

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Nie byłoby lepiej - mniej rygorystycznie, jak w przypadku opieki w świetlicy - liczba dzieci nie powinna przekraczać 25?

§5

3. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego mogą być
realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze.

-  te świadczenia, to zajęcia dodatkowe ???????????? – niejasne

- intencją ustawodawcy było pewnie zaznaczenie, że zajęcia te mogą odbywać się w przedszkolu po ( lub poza) czasie(m) realizacji podstawy programowej

§ 12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub

dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz

z uwzględnieniem propozycji rodziców.

za dobor kadry zgodnie z UoSO odpowiada dyrektor, uwzględniając całościowo organizację przedszkola, kwalifikacje itp.   niepotrzebne w rozporządzeniu uwzględnienie często nieobiektywnych propozycji rodziców - wyrzucić

§ 4. 1. Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach obejmujących dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, rodzaju niepełnosprawności

stopnia upośledzenia umysłowego, lub w grupach międzyoddziałowych.

Wątpliwości budzi, czy grupa mieszana wiekowo: dzieci 3-, 4- i 5-letnie w jednym oddziale w rozumieniu tego rozporządzenia są zbliżone wiekowo, czy nie. A takie grupy istnieją.

Proponowany zapis byłby bez tej "zbliżoności wieku":

„Zajęcia w przedszkolu są prowadzone w oddziałach z uwzględnieniem potrzeb, rodzaju niepełnosprawności, stopnia upośledzenia umysłowego dzieci , lub w grupach międzyoddziałowych”.


joljol06-05-2010 19:19:42   [#08]

§ 8. 1. Organizacj

dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzgl

w sprawie bezpiecze

i placówkach oraz zasad okre

proponuję: 

§ 8. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony  przezędnieniem przepisówństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołachślonych w § 4 ust. 2-4.

dyrektora przedszkola , z uwzgl

w sprawie bezpiecze

i placówkach oraz zasad okre

 

ę pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przezędnieniem przepisówństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołachślonych w § 4 ust. 2-4.
aza06-05-2010 19:28:57   [#09]

joljol -coś się chyba żle wkleiło

:)

joljol06-05-2010 20:07:06   [#10]
części wcale nie ma, zrobię to jeszcze raz, ale później troszkę
Macia10-05-2010 12:26:13   [#11]

§ 8

2. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.

czy tzn. że posiłki nie wchodziłyby w te 5 godzin podstawy programowej? przecież zgodnie z nową pp mozna je zakwalifikować jako inne czynniości

mariwu10-05-2010 15:51:36   [#12]

Macia.

Ramowy rozkład dnia określa pewne stałe punkty programu dnia przedszkolnego. Zawsze były to m.in. godziny posiłków, godziny schodzenia się i rozchodzenia dzieci. Ten ramowy rozkład dnia jest po to, żeby: praca przedszkola przebiegała w sposób uporządkowany, rodzice wiedzieli co i o której godzinie dzieje się w przedszkolu, wszelkie organy nadzorujące pracę przedszkola mogły sobie różne rzeczy sprawdzać.

To jasne wydzielenie 5 godzin realizacji podstawy, jak przypuszczam, ma służyć uporządkowaniu spraw godzin organizowania zajęć dodatkowych i pobierania ewentualnych opłat od rodziców za korzystanie z dłuższej, niż 5 godzin, pracy przedszkola (choć są głosy, że rozporządzenie to za mało, aby być wystarczającą  podstawą prawną do pobierania przez gminy opłat).

Z posiłkami to jest tak, że, ze względu na potrzeby zdrowotne dzieci, one zawsze trafią w 5 godzin (nawet, jeśli to tylko II śniadanie przyniesione z domu i zjadane w przedszkolu pracującym 5 godzin). Ale mogą też wypaść już po zrealizowaniu "5 godzin". A ponieważ w czasie, kiedy dzieci w przedszkolu jedzą posiłek nauczyciele niewątpliwie także realizują podstawę programową :-) ( z podstawy: np. "Cele: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych (...) 1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych (...) 3) w miarę samodzielnie radzi sobie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywac skutki swoich zachowań (...) 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych (...) 2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków (...) 5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu itd.), rozporządzenie dopuszcza, po godzinach bezpłatnej realizacji podstawy, działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Żeby nikt nie zarzucił, że skoro dzieci jedzą to znaczy, że nauczyciele realizują podstawę. A skoro realizują podstawę, to nie wolno za to pobierać opłat.

Czyli: te posiłki mogą być podawane/jedzone w takich godzinach, w jakich były do tej pory ( o ile oczywiście te godziny były zgodne z potrzebami dzieci, możliwościami placówki i zaleceniami sanepidu). Bez względu na "oficjalnie ogłoszone" (przez ramowy rozkład dnia konkretnego przedszkola) godziny realizacji podstawy programowej.

Swoją drogą: ciekawa jestem, jak to rozporządzenie ( i wydzielenie w ramowym rozkładzie dnia 5 godzin  realizacji podstawy) będzie się miało w praktyce do Zalecanych warunków i sposobu realizacji (zawartych w podstawie programowej), które mówią o odpowiednich proporcjach zagospodarowania czasu przebywania (dziecka) w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym. Znowu zrobi sie zamieszanie czy nauczycielki mają te proporcje stosować tylko do 5 godzin czy do całego dnia (tam, gdzie dzieci przebywają dłużej). No bo skoro podstawa "oficjalnie" tylko 5 godzin, to reszta.. hulaj dusza. Ot losie :-)

 

 

bozenkajot16-05-2010 01:31:03   [#13]

2. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

 

Zostawić zapis poprzedni – Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust.3i4

 

W następnych ustępach zapis odnosi się do liczby dzieci w oddziale, więc i tu należałoby zostawić czytelny zapis, „podczas zajęć” mogłoby uruchomić zanadto fantazję op J

 

§ 12. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub

 

dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz

 

z uwzględnieniem propozycji rodziców.

 

popieram wyrzucenie – rodzice mają w UoSo zagwarantowaną możliwość występowania z wnioskami dotyczącymi przedszkola czy pracy nauczyciela, więc zapis jest zbędny, może rodzić niepotrzebne sporne kwestie

 

 

Sporo spraw uporządkowano - podoba mi się :)

Czy zapis o Zespole i jego zadaniach obejmuje też sporządzanie Karty Potrzeb i Świadczeń"idącej" za dzieckiem?


UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]