Od dawna o tym rozmawialismy. Mowilismy o potrzebach, o chęciach. Mowiliśmy o barierach i murze , w który czasem chce się walic łbem.
Często mieliśmy poczucie budowania rozwiazań doraźnych, ktore łatając dziurę nie umacniają oświatowej tkaniny.
Często miewaliśmy swietne pomysły. Często krytykowalismy złe - urzędników, ministerstwa, organów, czasem nawet nasze . Wiele nauczylismy się.
Jestesmy tu od dawna. Niektorzy od dwóch lat, niektorzy od roku, a niektórzy wreszcie od wczoraj, ale mam poczucie pewnego porozumienia.
Nie zgadzamy się często, spieramy, kłócimy czasem. Często zgadzamy, pomagamy sobie.
Jesteśmy nieźli ;-)
Podczas tych wszystkich rozmow na forum, wymian mailii, dyskusji przy ognisku i realnych spotkań rzucony został ot tak sobie pomysł...a może by tak jednak spróbować?
Długo ten pomysł leżał..jak fajny but, do ktorego musi dorosnąć za mała jeszcze noga :-)
Ale chyba już :-)))))
..............
Postanowiliśmy zalozyć Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty.
Grupa zalożycielska zbudowała statut Stowarzyszenia i przygotowała dokumenty do sądu.
Następnie w lipcu w Miętnem 15 spośród tejże- AniaB, Ania, Asia, Ewa z RZ, Ewa od aniolków, Ewa Klien, Zola, Henryk B,Jerzyk,MarekN, Marek z O, Sławek L, Stan, Rycho, Wojtek, spotkała się w celu wypełnienia własciwych dla powstania stowarzyszenia procedur. Wtedy też ustalono powstanie niezbędnego dla powodzenia tego typu przedsięwzięć biura OSKKO, ktorego szefem został Marek Pleśniar ( Marek z Olsztyna)
Od tego czasu rozpoczęliśmy w dużej grupie merytoryczną dyskusję nad problemami (bardzo brak nam w niej bylo wielu z was- wakacje jednak :-) .
6 sierpnia spotkalismy się ponownie tym razem w węższej grupie, w ktorej byli: AniaB, Asia, BeataD, Ewa z Rz, Grażka, Karolina, MarekN, Marek z O, Wojtek, w celu ustalenia zadań szczegółowych.
No i nadchodzi czas wytężonej pracy.
OSKKO ruszy we wrześniu. Rozpoczniemy wtedy działania na większa skalę- zresztą o tym w innych postach). Tu na forum jednak prace stowarzyszenia warto zacząć już teraz. Jesteśmy sobie potrzebni.
Tak myslimy.
...........
Dlaczego warto i co nam daje siłę
Dlaczego warto?
Żeby bylo lepiej :-)
Prościej, jednoznaczniej, oczywiściej.
Żeby mieć wpływ na decyzje nas dotyczące. Żeby nasze propozycje były brane pod uwagę.
Żeby słuchano naszych uwag dotyczących kwestii rozwiązan prawnych.
Żeby w szkole można bylo zacząć pracować, a przestać balansować na linie nad przepaścią.
Co nam daje siłę?
MY :-)
Mamy wyjątkową pozycję startową.
Możemy stac się naprawdę ogólnopolskim stowarzyszeniem. Zagrozenie lokalnością nam nie grozi. Jesteśmy z różnych stron Polski. Ze szkół małych i duzych, podstawowych, gimnazjów i średnich.
Możemy sobie nadac siły przez ilość. Bo jakość już mamy :-)
Mamy internet- świetne miejsce spotkań i dyskusji. Wspaniałe miejsce na podejmowanie szybkich decyzji ( nie ma stowarzyszenia mogacega tak szybko skontaktować sie ze swoimi czlonkami )
I mamy, to co najwazniejsze. Imperatyw.
...................
Co planujemy?
Przeczytajcie mail sprawozdawczy ze spotkania w Kaliszu- to planujemy :-)
Pojechalismy do Kalisza, zeby ustalic po co właściwie nam to OSKKO- Ogolnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oswiaty.
Odpowiadalismy sobie na pytania: "Co może być naszym najważniejszym, mozliwym do zrealizowania i opartym na potrzebach celem" "Co warto zrobić już" "Co trzeba zrobić już" no i najważniejsze :"Jak to zrobić".
Wszystkie dyskusje oparlismy na Waszych wypowiedziach na konsultacyjnym forum. Bardzo nam one pomogły- oświetlały drogę.
Nie da się wszystkiego zrobic od razu. Musimy planować z przyszlości- to jedyna nasza szansa. Więc najważniejsze, to nabrać znaczenia, stać sie ważną siłą w oświacie- na tyle ważną, aby realizacja kolejnych, trudniejszych, strategicznych celów stala się prostsza. To jest i musi byc dla nas najważniejsze. Podczas rozmów pamiętalismy o tym, ze najprościej jest się wypalić przdsiąbiorąc wielkiej miary, niewykonalne zadania typu "Zmienić OSO" Staralismy sie uniknąć błędów entuzjastów, planujących wszystko i na zaraz.
Więc nasze wnioski ze spotkania:
Cele wewnętrzne
- Tworzyć znaczenie OSKKO , czyli : zaistnieć, pojawić się, rozpropagować obecność i wagę. Wyjawić cele i podać powody dla których warto byc z nami. Spowodować nabór czlonków.
Narzędzia:
- Witryna- pojawi się we wrześniu, znajdą się na niej:
- Misja OSKKO
- Bardzo istotne dla dyrektorów i nauczycieli informacje okołoprawne ( nasze uwagi, podsumowania, interpretacje, pytania kierowane do MENISu wraz z ewentualnymi odpowiedziami, oraz cos na ksztalt pawnego katalogu)
- Ankiety dotyczace aktualnych problemow oświatowych
- Informacje o pracach OSKKO
- Publikacje
- Forum dyskusyjne
- Artykuły wstępne
- Publikacje prasowe z wykorzystaniem artykułów z witryny
- Przekaz nasz- czyli szukanie czlonków pośród znanych i cenionych dyrków i belfrów
- Wskazywanie korzyści dla członków oskko- upusty wydawnictw, mozliwość uczestniczenia w konferencjach po bardziej atrakcyjnej cenie, itp ( nie mówiąc juz o wskazywaniu korzyści z mozliwości wpływania na oświatowa rzeczywistośc- tę intencje zawierają wszystkie nasze marytoryczne dzialania)
2. Proba udrożnienia kanalu komunikacyjnego z MENISem
Cele OSKKO: W kierunku ładu oświatowego
Wszyscy jednoglośnie uznaliśmy, ze to, co jest najważniejsze w oświacie, to spowodowanie jej marszu ku standardom . Jest to bardzo obszerny problem. Ustalenie standardów w zarządzaniu szkoła pozwoli nam wszystkim funkcjonować na zdrowym i jednoznacznym fundamencie. Droga ku standardom to wykonywanie wielu, czasem drobnych, czasem dużych kroków. W dodatku to droga dość długa. Warto jednak na nia wkroczyć i zacząc zmierzać. Z takiego przeslania wyniknęły nam bardziej szczegółowe cele do realizacji w najbliższym okresie czasu. Wybraliśmy te cele, ze względu na możliwość szybkiego opracowania rozwiązań.
- Wskazanie problemu rekrutacji uczniów do szkół średnich oraz przedstawienie propozycji jego rozwiązania
- Wskazanie mozliwośći ujednolicenia systemu sprawozdawczości szkół i placówek oświatowych
Dodatkowe obszary zainteresowania OSKKO
- Problem dzieci niepełnosprawnych w szkołach masowych , ze szczególnym uwzględnieniem w tym roku szkolnym procedur promowania takich uczniów .
- Dzieci sześcioletnie w szkole podstawowej
..............
czego oczekujemy?
Waszych głów ;-)))
Asia