Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Świadczenie urlopowe a wczasy "pod gruszą"
strony: [ 1 ]
milenka05-07-2007 01:04:47   [#01]
Mam pytanie: czy świadczenie urlopowe jest tym samym, co wczasy "pod gruszą", czy są to dwie różne sprawy? Czytałam wypowiedzi nauczycieli w tej sprawie i różnie z nich wynika. Podobno w niektórych szkołach wypłacane jest dofinansowanie do wypoczynku letniego, zwanego "wczasy pod gruszą", a jednocześnie, drugie - świadczenie z kodeksu pracy, czyli świadczenie urlopowe dla pracowników, które jest wypłacane obligatoryjnie do końca sierpnia...? U mnie w szkole zawsze, odkąd pamiętam, dofinansowane były z ZFŚS tylko "wczasy pod gruszą", nigdy nie słyszałam o dodatkowym świadczeniu urlopowym... Może ktoś z Was zna odpowiedź na to pytanie?
I jeszcze jedna sprawa: dofinansowanie do "wczasów pod gruszą" w tym roku dostałam tylko na siebie i niepełnoletnie dziecko. Czy na dziecko studiujące i nie pracujące nie otrzymuje się takiego dofinansowania? (w szkole średniej takie przysługiwało...)
violka05-07-2007 01:14:47   [#02]

świadczenie urlopowe jest z KN i dla nauczycieli

wczasy pod gruszą z ustawy o ZFŚS  i dla wszystkich zgodnie z regulaminem

w szkołach nie ma świadczenia urlopowego z kodeksu pracy (może w nieferyjnych - jest - tu nie wiem)

dofiansowanie pod gruszą dla studiującego dziecka - sprawdź co jest w waszym regulaminie - jest z tym różnie - ważne co u was (my np. mamy na studiujących do 24 roku zycia - jak studiuje dłużej to nie dostaje :-)

zgredek05-07-2007 01:25:12   [#03]

nie ma świadczenia urlopowego z KP - jest świadczenie urlopowe z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:

Art. 3.  1.  Fundusz tworzą, z zastrzeżeniem ust. 2, pracodawcy zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

2. Pracodawcy będący jednostkami organizacyjnymi, które prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640 oraz z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 621), tworzą Fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

3. Pozostali pracodawcy mogą tworzyć Fundusz na zasadach określonych w ustawie.

4.Pracodawcy, o których mowa w ust. 3, którzy nie utworzyli Funduszu, wypłacają pracownikom świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, określonego w art. 5 ust. 2, 2a i 3 - odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika, z tym że wysokość świadczenia dla zatrudnionych, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3, ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika.

5. Świadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4, wypłaca pracodawca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych.

milenka05-07-2007 01:34:39   [#04]
A od czego powinna zależeć wysokość wypłacanego dofinansowania "wczasów pod gruszą"?
U nas na początku każdego roku kalendarzowego wypisujemy "oświadczenie" o zarobkach na 1 członka rodziny i na tej podstawie wypłacana jest "odpowiednia" kwota, czyli dla każdego inna...
zgredek05-07-2007 01:36:28   [#05]

no - uzależniona od sytuacji materialnej

milenko - poproś o regulamin - tam powinno być napisane co, kiedy jak i dlaczego

zgredek05-07-2007 01:49:01   [#06]

to znaczy - nie może być wypłacana odpowiednia kwota na podstawie oświadczenia o zarobkach

oprócz świadczenia urlopowego dla nauczycieli, które jest obligatoryjne z KN - pozostałe świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są przyznawane/lub nie/ na wniosek osoby starającej się o świadczenie

aza05-07-2007 01:51:40   [#07]

dziewczyny dobrze mowią -w nieferyjnych tak samo.

Wnioski mamy wypisywane na każdy rozdział środków z fuduszu  - nie tylko raz w roku na początku. Sytuacja materialna może się zmienić.... no i widełki zaleznie od tego - co we wnioskach....

sprawa pierwsza - poproś o regulamin.

OlkaRa05-07-2007 09:04:29   [#08]
dodam tylko, że świadczenie urlopowe musiałaś mieć wypłacane (dla czynnych nauczycieli, proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia) a nie zauważyłaś, bo na nie nie trzeba wypisywać żadnych wniosków - po prostu księgowa wypłaca
dwalcz05-07-2007 10:55:48   [#09]

Mam pytanie o oświadczenie pracownika o zarobkach> Jak to robicie? Oświadczenie z pitu, czy skąd?  Bo niektórzy mogą przecież kręcić.

a co do świadzenia urlopowego i "wczasów pod gruszą" u nas pracownicy administracji i obsługi dostają pieniążki na "wczasy pod gruszą" a nauczyciele świadczenie urlopowe w tej samej formie - taki zastałem regulamin

pozdrawiam

rzewa05-07-2007 11:04:44   [#10]
składają oświadczenia i to powinno wystarczać, ale mozna żądać (jak regulamin pozwala) ksero PIT

masz niezgodny z prawem regulamin
regulamin nie powinien ani slowem wspominać o świadczeniu urlopowym - bo ono nie jest z ZFŚS
AnJa05-07-2007 11:29:01   [#11]
a z czego?

choć oczywiście, że nie powinen wspominać, bo w KN jest na ten temat wystarczająco duzo
bosia05-07-2007 11:42:52   [#12]

To czy wypłacacie nauczycielom wczasy pod gruszą i na jakich zasadach?

Czy od przyznanych jakichkolwiek świadczeń (lub nie) z ZFŚS może przysługiwać pracownikowi odwołanie do sądu?

rzewa05-07-2007 11:52:40   [#13]
nie przysługuje odwołanie - fundusz nie jest roszczeniowy.

decyzja dyrka o przyznaniu lub nie świadczenia jest ostateczna

jedynie związki moga dochodzić zwrotu nienaleznie wypłconych kwot - np. na podstawie nizgodnych z prawem decyzji dyrka.
DYREK05-07-2007 12:20:24   [#14]
Z INTERNETU

 

Pracownicy niepedagogiczni i nauczyciele

 

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych (a więc również szkoły i placówki oświatowe) obowiązane są do tworzenia Funduszu Świadczeń Socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

 

Wszystkie zatem zasady i formy świadczeń, dopłat i ulg wypłacanych z Funduszu winny zostać określone w regulaminie (art.8 ustawy) uzgodnionym ze związkami zawodowymi.

Wysokość przyznawanych świadczeń jest źródłem konfliktu wśród wielu pracowników szkoły. Niejednokrotnie podnosi się, że skoro odpis na fundusz nalicza się na wszystkich pracowników – to każdemu z nich przysługuje świadczenie i to w jednakowej wysokości. Ponadto pracownicy podnoszą, że „wypracowują” fundusz, zatem świadczenie socjalne po prostu im się należy. Tymczasem zfśs jest funduszem specjalnym, którego przeznaczenie i zasady gospodarowania wyraźnie zakreśla ustawa.

 

Wymóg dokonania przez pracodawcę oceny sytuacji socjalnej poszczególnych uprawnionych do świadczeń w praktyce wyklucza przyznawanie pomocy socjalnej w jednakowej wysokości. W danym zakładzie pracy nie znajdziemy bowiem nawet kilku osób, których sytuacja życiowa, rodzinna i materialna byłaby identyczna, a więc uzasadniałaby udzielenie im takiego samego wsparcia.

 

Naczelną zasadą przyznawania świadczeń socjalnych (w tym również dofinansowanie wypoczynku) jest zasada uznaniowości. Oznacza to, że nie każdy zainteresowany może ją uzyskać, gdyż wyklucza to np. indywidualna ocena jego sytuacji socjalnej. Najwłaściwszym kryterium jest tu dochód przypadający na członka rodziny uprawnionego. (Według Generalnego Inspektora Danych Osobowych uzależnienie dopłat z funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego i związany z tym wymóg przekazania pracodawcy określonych danych, nie stanowi naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych. Zatem odmowa udzielenia powyższych danych może skutkować nieprzyznaniem świadczenia socjalnego).

 

Często w szkolnych regulaminach uzależnia się przyznanie świadczeń z zfśs od długości stażu pracy w danej placówce (od 6 do 12 miesięcy). Przyjęcie tego kryterium nie wydaje się jednak właściwe. Czy fakt, że pracownik legitymuje się 3 miesięcznym staże pracy może dać pracodawcy obraz jego sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej? Z pewnością wprowadzenie takiego kryterium do regulaminu nie ma charakteru socjalnego. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001r. (I PKN 579/00, OSNP/14/331) pracodawca administrujący środkami zfśs nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego, tj. uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

Przyznawanie wszystkim pracownikom świadczeń w jednakowej wysokości, a odmowa lub obniżenie wysokości tych świadczeń innym pracownikom tylko ze względu na krótszy staż pracy, wydaje się niezgodne z celem funkcjonowania funduszu.

 

 

Nauczyciele - świadczenie urlopowe

 

Zasady wypłacania świadczenia urlopowego nauczycielom uregulowane są w Karcie nauczyciela. Przepisy art. 5 ust. 1-7 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie maja zastosowania do nauczycieli.

 

Obowiązek i zasady wypłacania określone są wyraźnie w art. 53 ust. 1a Karty nauczyciela wyłączając jednocześnie zasadę uznaniowości przyznawania tych świadczeń.

Przepis ów wyraźnie stanowi, iż z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, ustalanego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.

Pracodawca ani komisja socjalna nie ma zatem wpływu na wysokość świadczenia urlopowego dla nauczycieli, gdyż zasady jego przyznawania normuje przepis prawny.

DYREK05-07-2007 12:21:50   [#15]

"Pracownicy szkół i placówek oświatach, którzy nie są nauczycielami objęci są w zakresie świadczenia urlopowego regulacją ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Ustawa ta w art. 3 ust. 2 przewiduje, iż pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 18-20 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014, ze zm.), tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Szkoły i placówki oświatowe spełniają powyższy warunek i ZFŚS jest w nich tworzony obligatoryjnie. Jednakże obowiązek wypłaty świadczenia urlopowego, zgodnie z art. 3 ust. 1b w/w ustawy, dotyczy jedynie pracodawców zatrudniających na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego co najmniej 20 pracowników, jednakże mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty, którzy nie utworzą Funduszu. A zatem skoro w szkołach i placówkach ZFŚŚ tworzony jest obligatoryjnie, więc obowiązek wypłaty świadczenia urlopowego dla pracowników niepedagogicznych z mocy prawa nie powstanie. "

DYREK05-07-2007 12:24:02   [#16]

Dodano: 2005-01-01
Autor: Joanna Noga-Bogomilska

TRZY PYTANIA DO JOANNY NOGA-BOGOMILSKIEJ
prawnika z kancelarii Wierzbowski Eversheds


Trzeba przedstawić PIT

Jakie przepisy regulują kwestię udostępniania pracodawcy zeznań rocznych w związku z ubieganiem się o świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Zagadnienie to nie jest jednoznacznie uregulowane przepisami prawa. Z całą pewnością dotyczy jednak relacji pomiędzy ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ustawa o ZFŚS) a ustawą o ochronie danych osobowych.
Ustawa o ZFŚS wskazuje na podstawę prawną i przesłanki przyznawania środków pochodzących z tego Funduszu. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych wymaga, aby pracodawca zbierając określone dane osobowe w celu przyznania tychże świadczeń miał podstawę prawną do ich przetwarzania oraz aby zbierał wyłącznie dane osobowe adekwatne do celu, dla jakiego są one przetwarzane.
Przepis art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS bardzo szeroko określa przesłanki, jakimi pracodawca musi kierować się przy ustaleniu wysokości należnych świadczeń socjalnych pochodzących z tego Funduszu. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (tzw. sytuacji osobistej).
Z przepisu tego wynika zakaz dzielenia środków z Funduszu w oderwaniu od sytuacji osobistej pracowników ubiegających się o przyznanie środków z Funduszu, a w konsekwencji obowiązek jej zbadania. Należy, bowiem pamiętać, że środki pochodzące z Funduszu nie są przeznaczone dla wszystkich pracowników, ale dla tych znajdujących się w relatywnie trudnej sytuacji u danego pracowdawcy. Żądanie przez pracodawcę rocznego zeznania podatkowego (PIT) jest jednym ze środków zmierzających do ustalenia sytuacji materialnej pracownika.

W swoim stanowisku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) uzależnia możliwość domagania się od pracownika w powyższej sytuacji zeznania rocznego od treści regulaminu ZFŚS. Czy słusznie?

Niezupełnie. GIODO w swoim stanowisku pomija całkowicie kwestię art. 22¹ Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią pracodawca oprócz podstawowego katalogu danych takich jak imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, ma prawo żądać od pracownika podania jego innych danych osobowych, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez niego ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. Ten przypadek dotyczy również korzystania ze świadczeń pochodzących z ZFŚS.
Jak słusznie stwierdza GIODO wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Wydaje się, zatem, że w tym przypadku przepisem, z którego wynika obowiązek do zbierania danych pracownika jest właśnie art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS.

Jak więc ocenić brak takiej możliwości w regulaminie?

Z pewnością taki brak w regulaminie informacji na temat dokumentów koniecznych do udokumentowania osobistej sytuacji pracownika ubiegającego się o świadczenie jest istotną jego wadą. Jednak, interpretacja GIODO zakładająca brak możliwości żądania takich danych w przypadku braku informacji w regulaminie jest zbyt daleko idąca. W mojej ocenie mimo wszystko pracodawca może uzależnić przyznanie świadczeń z tego Funduszu od przedstawienia przez pracownika dokumentów, które pozwalają na ustalenie jego osobistej sytuacji. Pracodawca musi wyjaśnić, ustalić i ocenić sytuację pracownika ubiegającego się o przyznanie środków z Funduszu przy podejmowaniu każdej decyzji o ich przyznaniu. Powołane przez GIODO orzeczenie Sądu Najwyższego z 8 maja 2002 r. (sygn. akt IPKN267/2001) potwierdza taki właśnie obowiązek.
Co więcej, w tym przypadku trudno byłoby również stwierdzić, że dane zawarte w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT) są nieadekwatne do celu ich przetwarzania. Dane te konieczne są bowiem w celu przyznania pracownikowi, którego dane dotyczą, środków z Funduszu.

Rozmawiała Aleksandra Tarka

http://www.wierzbowski.pl/?page=3&action=showArticle&id=1494&year=2005

DYREK05-07-2007 12:29:13   [#17]

Zapis "pracownik musi mieć w tym przypadku co najmniej 14 dni urlopu" odnosi się do świadczenia urlopowego. W szkole, ktora prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów o finansach publicznych nie ma pojęcia świadczenia urlopowego (pomijam wyjątkowy zapis KN). Każdy uprawniony (pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych) ma prawo do dofinnsowania wypoczynku organizowanego własnym zakresie "wczasy pod gruszą".

Inaczej:

"wczasy pod gruszą" - dofinnsowanie wypoczynku organizowanego we własnym zakresie - należy się wszystkim uprawnionym ( w jednostkach takich jak szkoła)

"wczasy pod gruszą" - świadczenie urlopowe dla pracowników w zakładach poniżej 20 pracowników, należy się tylko pracownikowi jeżeli ma urlop co najmniej 14 dni - nie dotyczy szkół (gospodarka finansowa na podstawie przepisów o finansach publicznych) i zakładów, które tworzą ZFŚS.

bosia05-07-2007 13:32:20   [#18]

do rzewy #13

 

Zadałam pytanie o odwołaniu, bo wprowadzam nowy regulamin i właśnie związki zakwestionowały taki punkt regulaminu:

     Decyzje podjęte przez dyrektora  są nieodwołalne; podlegają kontroli na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami.

 

Czytał to podobnież prawnik i powiedział, że jeszcze jest sąd i nie można pisać o nieodwołalności i mam zmienić.

rzewa05-07-2007 14:22:59   [#19]
po prostu skreśl ten zapis wogóle - jest on zbędny, gdyz to reguluje ustawa

A jak chcesz coś zachowac to zostaw to co jest po średniku - i nie decyzje podlegają kontroli a gospodarowanie funduszem.

Nie ma możłiwości odwoływania się do sądu od przyzania lub nie świadczenia, gdyż nie przewiduje takiej mozliwości ustawa. W razie wniesienia tego typu zażalenia do sądu, sąd pozostawi sprawe bez rozpoznania.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]