Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Tworzenie pierwszego w szkole oddziału integracyjnego
strony: [ 1 ]
IkaP08-10-2006 16:24:10   [#01]
Szkoła podstawowa chce otworzyć od nowego roku szkolnego pierwszy oddział integracyjny.  Dyrektor ma podania 3 rodziców dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy jest określona procedura postępowania w takim przypadku? Kiedy i z jakimi dokumentami do OP powinien zgłosić się dyrektor szkoły? Jakie uchwały i którego organu szkoły są konieczne i kiedy powinny być podjęte? Bardzo proszę o odpowiedzi na te pytania i z góry dziękuję.
wiesia08-10-2006 17:03:18   [#02]

Co tam procedury. Dobrze sie zastanówcie - dlaczego chcecie to robić? Czy macie dość siły, odpowiednie warunki i przygotowaną kadre? Lekko nie bedzie wiem co mowie bo zajmuje sie tym od 13 lat tyle że w przedszkolu.

DYREK08-10-2006 17:11:08   [#03]

może się przyda

Dziecko niepełnosprawne (i zagrożone nieprawidłowym rozwojem) a integracja, czyli co mogą zrobić rodzice aby powstawały klasy integracyjne

Możliwości kształcenia dzieci niepełnosprawnych nie kończą się na szkolnictwie specjalnym oraz nauczaniu indywidualnym. Jest oczywiste, iż każdy instytucjonalny podział na dzieci sprawne i niepełnosprawne jest sprzeczny z podstawowymi prawami człowieka i obywatela. Krytycy integracji dzieci zdrowych i niepełnosprawnych podkreślają, iż nie mamy odpowiednio przygotowanych szkół oraz odpowiednich programów i nauczycieli. Jednak każda próba zmiany istniejącego stanu rzeczy służy interesom całego społeczeństwa.

Dziecko niepełnosprawne ma prawo uczyć się na terenie ogólnodostępnej szkoły publicznej ("masowej"). Zwracamy uwagę, iż skierowanie dziecka do szkoły specjalnej pociąga za sobą daleko idące konsekwencje - dzieci te kończą szkołę bez szans na kontynuację nauki w ogólnodostępnych szkołach publicznych ("nie-specjalnych"), a jako osoby dorosłe, napotykają na zwielokrotnione bariery w uzyskaniu zatrudnienia. Opisana sytuacja jest naruszeniem prawa wielu niepełnosprawnych (lub zagrożonych nieprawidłowym rozwojem) dzieci do nauki zgodnie z ich możliwościami. Rodzice nie muszą godzić się na ten stan rzeczy.

Przedstawiamy kilka wskazówek z nadzieją, iż uda się Państwu wpływać na powstawanie kolejnych klas integracyjnych:

  1. Rodzice mają prawo nie godzić się na umieszczenie dziecka niepełnosprawnego w szkole specjalnej, jak również mogą nie zgodzić się na orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego.
  2. Gmina ma obowiązek, na wniosek rodziców, zapewnić dzieciom niepełnosprawnym odpowiednią formę kształcenia na terenie szkoły ogólnodostępnej - "masowej".
  3. Rodzice mogą wystąpić do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o uchylenie orzeczenia do kształcenia specjalnego w szkole specjalnej oraz wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia do kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej – jeżeli są przekonani o słuszności takiej decyzji. Decyzje tę podejmuje zespół orzekający działający w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Oczywiście, istnieją wyjątkowe sytuacje, w których, ze względu na bardzo poważne dysfunkcje w rozwoju dziecka, uzasadnione jest kwalifikowanie dziecka np. do zespołu terapeutyczno-edukacyjnego (dawniej tzw. "szkoła życia"), specjalnego ośrodka bądź do nauczania indywidualnego. Jednak tego rodzaju decyzje, podejmowane we współpracy i za zgodą rodziców, wymagają rzetelnego uzasadnienia.
  5. Decyzję o powołaniu klasy integracyjnej podejmuje dyrekcja szkoły "masowej" w porozumieniu z organem prowadzącym (urzędem miasta).
  6. Dzieci do klas integracyjnych (jak również do nauczania specjalnego we wszelkiego rodzaju formach) i nauczania indywidualnego kwalifikuje poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
  7. Dla powołania klasy integracyjnej konieczna jest odpowiednia liczebność klasy oraz odpowiednie proporcje ilości dzieci niepełnosprawnych do pełnosprawnych (zasadniczo od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych w klasie liczącej w sumie 15 do 20 dzieci).
  8. Szkoła powinna zatrudniać w każdej klasie integracyjnej dwóch nauczycieli: prowadzącego oraz drugiego pedagoga, najlepiej specjalnego.
  9. Dzieci niepełnosprawne, oprócz uczestnictwa w zajęciach klasowych, biorą również udział w zajęciach dodatkowych na terenie szkoły, przyznawanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych (są to zajęcia rewalidacyjne i socjoterapeutyczne, logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, rehabilitacja ruchowa i inne).
  10. Jest konieczne, by rodzice dzieci otrzymywali od nauczycieli prowadzących i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej szczegółowe wytyczne do programu wszechstronnego usprawniania realizowanego w domu.
  11. Nauczanie integracyjne jest tańsze niż nauczanie indywidualne oraz zdecydowanie bardziej korzystne dla dzieci - zarówno niepełnosprawnych, jak i sprawnych.
  12. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie ciągu klas, czyli co roku otwieranie następnej klasy pierwszej. Jest to niezbędne szczególnie w przypadku konieczności powtórzenia klasy przez dziecko (co samo w sobie jest ostatecznością - szczególnie w nauczaniu integracyjnym!).
  13. Nauczyciele pracujący w klasach integracyjnych powinni doskonalić swoje umiejętności w oparciu o kursy podyplomowe i inne formy szkoleniowe.

Tym z Państwa, którzy zechcą podjąć w sprawie powoływania klas integracyjnych konkretne działania, proponujemy:

  1. W pierwszym etapie, osoby dążące do uruchomienia klasy integracyjnej powinny skontaktować się z miejscową poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu nawiązania współpracy oraz ustalenia:
    a) która szkoła w danej miejscowości jest najbardziej otwarta na problemy dzieci z różnorodnymi zaburzeniami. Chodzi o szkołę, która byłaby zainteresowana utworzeniem klasy integracyjnej (najlepiej, gdyby była to szkoła rejonowa dziecka lub najbliższa miejsca jego zamieszkania),
    b) która szkoła w danej miejscowości zaczyna borykać się z naborem na nowy rok szkolny (ze względu na niż demograficzny); tego rodzaju szkoły decydują się czasami na otwarcie klasy integracyjnej o mniejszej liczbie uczniów, aby nie utracić oddziału w szkole i nie zwalniać nauczycieli,
    c) czy są inne dzieci niepełnosprawne w rejonie najbliższym danej szkoły.

    UWAGA: Choć przepisy mówią o 3-5 dzieciach niepełnosprawnych w klasie 15-20 osobowej, to wiemy jednak (i dopuszczają to przepisy), iż w wyjątkowych wypadkach kurator może się zgodzić na mniejszą liczbę dzieci niepełnosprawnych w oddziale. Z drugiej strony nie jest jednak dobrze, aby liczba dzieci niepełnosprawnych w klasie była mniejsza niż troje. Często nasilają się wówczas problemy emocjonalne i społeczne. Piszemy o tym, bowiem możecie się Państwo spotkać z propozycją przyjęcia dziecka do klasy masowej, ale jeśli nie będzie to klasa integracyjna, to z doświadczenia wiemy, że często kończy się to niepowodzeniem. Tego rodzaju klasa winna być odpowiednio przygotowana (integracyjna w pełnym tego słowa znaczeniu).
  2. Po uzyskaniu tych wstępnych informacji byłoby wskazane zorientowanie się, czy któryś z pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej posiada doświadczenie w sprawach związanych z kształceniem integracyjnym. Może to być np. osoba szkoląca się w tym zakresie albo po prostu zainteresowana tą tematyką. Jeśli w miejscowej poradni jest taka osoba, należy to wykorzystać, zwracając się do niej z prośbą o pomoc i jednocześnie deklarując własny udział w planowanych działaniach zmierzających do uruchomienia klasy integracyjnej. Tego rodzaju osobie można polecić kontakt z zajmującym się sprawami integracji Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej (00-644 Warszawa, ul. Polna 46a, tel. 22-8254451 do 53) w celu uzyskania dalszych rzeczowych konsultacji i pomocy. Można również posłużyć się tekstem niniejszego rozdziału, przekazując go zainteresowanemu pracownikowi.
  3. Kolejnym krokiem, który najlepiej wykonać już we współpracy z poradnią (lub niezależnie, jeżeli nie uzyskacie Państwo współpracy), jest podjęcie kontaktu z dyrekcją szkoły znajdującej się w rejonie miejsca zamieszkania lub w pobliżu i nawiązanie współpracy w tworzeniu klasy integracyjnej.
  4. W przypadku gdyby nie powiodła się współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub z dyrekcją szkoły, można zwrócić się do Wydziału Edukacji w Urzędzie Miejskim lub Gminnym z wnioskiem o utworzenie klasy integracyjnej w którejś z podległych mu szkół. Jest to jednak rozwiązanie najgorsze z możliwych. Odgórne narzucenie danej szkole obowiązku prowadzenia klasy integracyjnej nie rokuje dobrze dla niepełnosprawnych uczniów.
  5. Dla powodzenia całej sprawy dobrze byłoby, aby zainteresowani rodzice występowali wspólnie, argumentując i przekonując do utworzenia klasy integracyjnej.

Jednocześnie pragniemy zwrócić Państwa szczególną uwagę na fakt, iż szanse niepełnosprawnego dziecka na rozwój i uzyskanie samodzielności życiowej są znacznie większe (a nierzadko tylko wówczas możliwe), jeśli w proces terapii i edukacji dziecka zaangażowani są rodzice. Nawet najlepsza szkoła nie rozwiąże problemów dzieci niepełnosprawnych bez intensywnej terapii i edukacji podejmowanych w domu. Konieczne jest zatem codzienne, trwające 7 dni w tygodniu, usprawnianie dziecka we własnym domu w oparciu o dobrze przygotowany program obejmujący wszystkie sfery rozwojowe dziecka: intelektualną, fizyczną i społeczną.

z: http://www.spes.org.pl/?module=tresc&id=193

Tu też warto :http://www.kuratorium.gda.pl/index.php?c=208&d=1147

IkaP08-10-2006 17:20:50   [#04]

Wiesiu.

Warunki są, kadra też. Chcą się do tego dobrze przygotować i dlatego proszą już teraz o kolejne kroki postępowania.

wiesia08-10-2006 17:31:19   [#05]
Czy te dzieci chodzą aktualnie do przedszkola?
IkaP08-10-2006 17:36:22   [#06]
Nie wiem.
wiesia08-10-2006 17:44:45   [#07]
najlepiej nawiazać kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną mnie bardzo pomogli do dziś ściśle współpracujemy, jeżeli jest w przedszkolu oddz. integracyjny to też zachecam do nawiazania współpracy
Macia08-10-2006 21:29:09   [#08]

ja tez myslę

o utworzeniu oddziału integracyjnego w przedszkolu ale nie wiem jak sie do tego zabrać. Prawie z każdego rocznika mamy jakies dziecko o szczególnych potrzebach edukacyjnych (nie mówiace, z niedosłuchem, z ADHD lub inne np. po zabiegu neurochirurgicznym z atakami agresji w stosunku do innych dzieci) i przydałby sie nauczyciel wspomagajacy. Często wymagają pracy indywidualnej wręcz stałego nadzoru a 1 n-lka z 25 osobowa grupą nie jest w stanie nad nim zapanować. Ogromny problem jest gdy dotyczy to 6 latków bo przeciez trzeba je przygotowac do szkoły. Jednak poradnie maja dalekie terminy badań i niechętnie wydaja orzeczenia.
Jolanta Szuchta08-10-2006 22:59:09   [#09]

Dziękuję za ten temat

mnie sie też przydał.Od września chcę uruchomić taki oddział
agabu09-10-2006 11:37:48   [#10]

To już było na innym wątku, ale

może się przyda.

Pora spełnić obietnicę. Z góry przepraszam, jeśli to, co napiszę będzie wyglądało na wymądrzanie się, ale przerobiłam to na własnej skórze tworząc oddziały wbrew OP. Piszę głownie o oddziałach integracyjnych, ale wszystkie te przepisy i sprawy odnoszą się też do oddziałów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.

Aby utworzyć u siebie oddział integracyjny lub/i specjalny należy poznać następujące przepisy:

1.       

USTAWA

z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:

5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,

5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,

Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpowiednio:

a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,

11) uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków,

11a) szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć odpowiednio szkołę lub oddział, w których uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3,

Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.

2. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.

7. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

1) w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw zdrowia oraz zabezpieczenia społecznego, warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w ust. 2a, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, uwzględniając w szczególności przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, a także formy współpracy z rodziną dziecka,

2) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne tych dzieci i młodzieży,

3) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania programów nauczania oraz metod pracy do koncepcji programowej i organizacyjnej kształcenia w formach integracyjnych, a także zatrudnienie specjalistów dla jej realizacji.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 21 maja 2001 r.

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

Załącznik nr 1 

§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

2. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

(Dz. U. Nr 19, poz. 167)

ogłoszono dnia 1 lutego 2005 r.
obowiązuje od dnia 16 lutego 2005 r.

 ( tu trzeba znać dokładnie całość)

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 12 lutego 2001 r.

w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania

(Dz. U. Nr 13, poz. 114 oraz z 2003 r. Nr 23, poz. 192)

ogłoszono dnia 23 lutego 2001 r.
obowiązuje od dnia 10 marca 2001 r.

 

(też całość)

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)

z dnia 28 grudnia 2004 r.

w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej
dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005

Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:

( tu trzeba dokładnie poznać załącznik. Jest to jedyny akt prawny, gdzie są określone rodzaje niepełnosprawności. Na tym opierają się PPP wydając orzeczenia )

I tu zaczynają się problemy.

1. Problem z OP

Należy przekonać OP, że zgodnie z przepisami masz obowiązek utworzyć oddział integracyjny, bo masz troje dzieci z odpowiednimi orzeczeniami. Jeżeli w sprawozdaniach miałaś te dzieci wcześniej wykazane, masz mniejszy problem. Jeśli nie, w subwencji przychodzącej na gminę nie ma jej zwiększenia o odpowiednie wagi. Trzeba wtedy wziąć na siebie ryzyko zwiększenia przez 4 miesiące zadań bez dodatkowych pieniędzy. Przy jednym oddziale to bułka z masłem, ale jeśli jest ich więcej zaczynają się schody.

Po przejściu tych ustaleń powinna być uchwała Rady Gminy/Powiatu o tworzeniu w szkole oddziałów integracyjnych lub specjalnych, może Rada zechcieć uchwalić zmianę nazwy szkoły – robota ze statutem pieczęciami itd. – ale to nie jest konieczne. Uchwała daje jednak szkole gwarancje, że nie zmieni się decyzji o tworzeniu oddziałów. Można wykazać o ile zwiększy się wpływająca do gminy subwencja – załącznik rozp. o podziale subwencji(pytanie, czy ta kasa trafi do szkoły, o to także trzeba będzie powalczyć). Pieniądze na niepełnosprawnych NIE SĄ ZNACZONE, trzeba więc wiedziec ile ich powinno się otrzymywać oprócz normalnej subwencji i o nie walczyć.

2. Problemem z rodzicami dzieci zdrowych

Należy ich przekonać, że ich zdrowe dzieci nie stracą na tym, że będą uczniami oddziału integracyjnego. Przełamać myślenie typu: moje dziecko będzie w klasie dla głupków i będzie mieć niższy poziom nauczania. Trzeba wykazać korzyści dla dzieci zdrowych.

2.     Problem z rodzicami dzieci niepełnosprawnych

Należy ich przekonać, że ich dzieci będą tak samo ważne w szkole jak inne, ale nie najważniejsze, i ze tak właśnie jest dobrze. Poświęcić dużo czasu na, pracę nad akceptacją możliwości dziecka i zachęcić do prawdziwej, a nie deklaratywnej współpracy. Pracować nad zmianą postawy roszczeniowej na postawę egzekwowania należnych dziecku praw.

3.     Problem z nauczycielami

Należy ich przekonać, że integracja w szkole to nie tylko dopust boży, ale i wymierne korzyści dla wszystkich. Tu nie będę się silić na żaden więcej komentarz ...

 

Odsyłam także do wątku KTO TO JEST UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY? Niektóre przepisy zmieniły się od tego czasu – niemniej jednak problem ucznia niepełnosprawnego nadal jest nierozwiązany. To z kolei wpływa na postawy rodziców.

P.s.

PPP wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ale to rodzic decyduje ( niezależnie od tego jaką szkołę sugeruje PPP),w której szkole i jakiej , w jakim oddziale (jeśli jest wybór) dziecko będzie się uczyć.

Pozdrawiam i życzę powodzenia

Misza09-10-2006 13:25:31   [#11]
U nas jest w szkole tych oddziałów 8. Budynek jest przystosowany dla dzieci niepełnosprawnych ale zwróćcie uwagę na niepełnosprawności uczniów, jeżeli będzie dużo dzieci niepełnosprawnych ruchowo, bedzie problem. Tak, jak napisała agabu to rodzice decydują do której szkoły poślą dzieci. Po uzyskaniu opinii z poradni rodzic idzie do OP po skierowanie. A OP nie da skierowania wtedy, kiedy w takiej klasie nie będzie już miejsca. A czasami daje, wtedy otwiera sie drugi oddział. U nas rodzice zdrowych dzieci są już przekonani, że wszystko jest ok. Ja sama swoją dwójkę posłałam do klas integracyjnych i wierzcie mi, nie żałuję. Jest różnica, kiedy dziecko uczy się w 20 osobowej klasie i to przy dwóch nauczycielkach. Jestem za integracją, ale z głową. Mogą być później problemy z dowozem dzieci, z prowadzaniem ich w starszych klasach na lekcje /szczególnie z tymi na wózkach/ ale są też korzyści. Choćby praca dla nauczycieli.
wiesia09-10-2006 20:18:29   [#12]

Mogą być też ogromne problemy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych i to co jest znacznie trudniejsze do zaakceptowania przez nich to fakt upośledzenia umysłowego u dziecka, czesto sa to zbyt duże oczekiwania rodziców wobec dziecka i wobec placówki. W ostatnim czasie pojawiły sie wsród rodziców moich wychowankach jakieś opinie, że ich dziecku nic nie dolega - to tylko emocjonalna blokada mózgu i jak się odblokuje to upośledzenie minie. Podejrzewamy, że gdzieś wynaleźli jakiś "cudotwórców" którzy obiecują im takie cuda pewnie za niemałe pieniądze. Uważam, że od początku pobytu dziecka w placówce nalezy rozpocząć prace również z ich rodzicami. Uświadamiać co do realnych możliwości ich dzieci, nie obiecywać cudów. To jest bardzo ważne. Wybaczcie że pouczam w tej sprawie ale jak ostatnio słyszałam co obiecują nirktórzy do włos się jezy na głowie np. że dziecko głebiej upośledzone ma duży potencjał i jest w stanie nauczyc się wiele w ich szkole włącznie z angielskim.

Macia28-11-2006 13:08:20   [#13]

Podnoszę wątek

bo temat chodzi mi po głowie.Zastanawiam się czy w przypadku utworzenia takiego oddziału muszę miec zgodę rodziców dzieci sprawnych które będą do niego uczęszczać. Wiesia odezwij się na priva moze doradzisz jak mam sie zabrać za temat. To co wkleiła agabu trochę mi rozjaśniło ale mam wiele wątpliwości głownie z tym czy w przypadku przedszkola wygląda to tak samo. Problem jest z wydaniem przez PPP orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bo sytuacja prawna dziecka 6 letniego (a tym bardziej młodszego) nie jest jasna. Poza tym co tzn. odpowiednie warunki i przygotowaną kadre ?Jaka kadra powinna być  jeśli byłyby dzieci niedosłyszące, z upośledzeniem lekkim i np. niesprawne ruchowo? Czy specjalistya z każdej dziedziny?
wiesia28-11-2006 22:09:05   [#14]

Co do orzeczeń to u nas wygląda to tak:

- PPP wydają je tylko na wniosek rodzicow,

- nie wydaja dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim,

- w każdym z orzeczeń wymieniają 2-3 rodzaje placówek do jakich może uczęszczać dziecko (wskazują 1 najlepsza dla danego dziecka), decyzja o wyborze należy do rodziców.

Co do warunków:

- zlikwidowane bariery architektoniczne,

- 1 -2 pomieszczenia na gabinet terapii indywidualnej,

- sala gimnastyczna.

Co do kadry to minimum:

- psycholog i logopeda (na część etatu zaleznie od liczby dzieci),

- nauczyciel wspomagający do każdego oddziału integracyjnego (u nas jest w grupie czynnej 10 godzin 2 nauczycielki przedszkola + n-l wspomagający przez 5 godzin dziennie od 9 do 14} najbardziej sprawdzają mi sie nauczycielki przedszkola, które ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki,

Oczywiście mogą być i inni specjaliści: rehabilitant, lekarz pediatra itp.

Konto zapomniane02-12-2006 06:49:16   [#15]
W mojej szkole tworząc nowy oddział integracyjny tworzy się grupę uczniów po pisemnej deklaracji rodziców uczniów pełnosprawnych. Zaznaczam, że jest to szkoła mająca już doświadczenie siedmioletnie. A tak na marginesie czy na pewno chcecie prowadzić takie oddziały???!
komeniusz07-04-2008 19:24:49   [#16]

Wracam do wątku... proszę o kontakt wszystkich, którzy tworzyli niedawno klasy integracyjne, szczególnie w SP i mogłyby mi pomóc. Prawdopodobnie w mojej szkole od września powstanie taka klasa, będę ją planowała w arkuszu oranizacyjnym.. interesuje mnie wszystko.. dręczą mnie pytania czy nazwa szkoły faktycznie musi być zmieniona, jakie dzieci aktualnie mogą dostać orzeczenie i zostać skierowane do integracji, kto decyduje o ilości godzin rewalidacji dla dziecka...

W statucie mam zapis o możliwosci tworzenia klas integracyjnych, dzieci są badane, (2 już jest).. wstępna zgoda OP też (czy musi być uchwała OP)?

Wiem, jest tutaj parę wątków, czytałam, ale słyszałam, że ostatnio były jakieś zmiany...Będę wdzieczna za wszystkie wskazówki rady, wzory dokumentów...

Dziękuję i proszę o kontakt również na e-mail.. - Jola

sonata4318-04-2008 20:31:57   [#17]
Pytanie do dyrektorów przedszkoli z oddziałami integracyjnymi:
na podstawie jakich dokumentów przyjmujecie dzieci niepełnosprawne do oddziałów inegracyjnych
Jersz18-04-2008 23:17:38   [#18]
Orzeczenie do kształecenia specjalnego.
sonata4320-04-2008 22:01:01   [#19]
Jeżeli oddział np. 3 czy 4 latków w przedszkolu to też orzeczenie do kształcenia specjalnego?
mstola22-12-2015 00:37:15   [#20]

W gimnazjum kl II miałam 2 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w listopadzie wpłynęły mi następne 2 orzeczenia. Czy od września na 1 rok powinnam utworzyć klasę integracyjną, ( obecnie w klasie  32 osoby ).

rzewa22-12-2015 06:16:00   [#21]

można utworzyć oddział integracyjny, ale wówczas powstanie drugi oddział, w ktorym będzie 17 uczniów i nie będzie on integracyjny - oto kuriosalny absurd oświatowy

a decyzja o tym czy tak będzie czy nie leży w gestii OP

kazdun22-12-2015 21:15:11   [#22]

Na świeżo jestem. W tym roku utworzyliśmy pierwszy oddział integracyjny w naszym, gimnazjum i pierwszy  taki w gminie. Szczęśliwie obdarzono mnie tam wychowawstwem. Mam 2 klasycznych Aspergerów i 2 lekkich + 16 "zdrowych". I moja pierwsza uwaga że tak powiem na gorąco. Sugerowałabym, aby do takiej klasy ustalić dodatkowe kryteria rekrutacyjne dla dzieci zdrowych (nie wiem czy to zgodne z prawem), jakiś konkurs świadectw, rozmowy kwalifikacyjne z dzieckiem czy coś, a nie jeno zgoda czy wyrażenie chęci przez rodzica. W przypadku mojej klasy, mam wrażenie, że rodzice kierowali się zasadą  "dziecko miało problemy z nauką, zachowaniem czy czymś innym, nikt o tym nie wie, poślę je do małej klasy, lepiej zaopiekowanej, to się pozbędę problemu". No i mamy koniec grudnia a u mnie pojawiły się: opinia o ADHD, opinia o trudnościach w zachowaniu i nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami związanych z niską samooceną spowodowaną umieszczeniem w rodzinie zastępczej, zaświadczenie psychiatry o zaburzeniach emocjonalnych mogących prowadzić do fobii szkolnej (dzieciak płacze bez przyczyny, niby nie boi się, a jednak...), a i do tego miałam rozmowę z p. psycholog na temat dziewczynki rozpuszczonej do granic, ze skłonnością do rządzenia, wysługiwania się, z ogromnym ego, z sugestią aby objąć ją szczególna opieką, bo rodzice se już nie radzą ("może jakaś socjoterapia w szkole czy coś", pani opinii nie napisze, a tylko sugeruje, bo to prywatnie było). 

No i z pięknych założeń o integracji zrobił mi się naraz "Oddział mocno specjalny". Zadbajcie więc o to, aby do integracji trafiały dzieci, które mogą "pociągnąć" tych niepełnosprawnych.

P.S. Oooo, ale se ulżyłam przed Świętami.

mstola22-12-2015 22:43:23   [#23]

A jeśli Op zgodziło by się na dwa oddziały to może bym umieściła po dwóch z orzeczeniami w każdej klasie, bez oddziału integracyjnego. Czy na oddział integracyjny jest większa subwencja?

rzewa23-12-2015 05:41:35   [#24]

jest większa i jeśli to spowodowałoby zwiększenie zadań w roku 2016, to może byc podstawą do otrzymania środków z rezerwy po 31.03.2016 (w co wątpię)

dopiero istnienie klasy integracyjnej we wrześniu 2016 będzie miało wplyw na wysokość subwencji na 2017 r.

mstola23-12-2015 20:13:40   [#25]

i OP dostanie tylko przez rok bo to we wrześniu będzie III gimnazjum

olaszyma16-08-2016 10:00:20   [#26]

Podpinam się do wątku. Czy istnieje jakaś pp mówiąca o tym że jeżeli uczeń będzie się uczył w klasie integracyjnej to nie przysługuje mu już NI ? Mój OP zaskoczył mnie takim stwierdzeniem. Moim zdaniem nie ma racji, bo orzeczenie o kształceniu specjalnym kwalifikujące dziecko do klasy integracyjnej wydawane jest na cały okres kształcenia a NI może a nie musi być, bo wynika ze stanu zdrowia ucznia a nie z jego niepełnosprawności. A może się mylę?

olaszyma16-08-2016 10:00:30   [#27]

Podpinam się do wątku. Czy istnieje jakaś pp mówiąca o tym że jeżeli uczeń będzie się uczył w klasie integracyjnej to nie przysługuje mu już NI ? Mój OP zaskoczył mnie takim stwierdzeniem. Moim zdaniem nie ma racji, bo orzeczenie o kształceniu specjalnym kwalifikujące dziecko do klasy integracyjnej wydawane jest na cały okres kształcenia a NI może a nie musi być, bo wynika ze stanu zdrowia ucznia a nie z jego niepełnosprawności. A może się mylę?

olaszyma16-08-2016 16:12:51   [#28]

Podnoszę !

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]