Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
w jakiej formie ewaluacja ścieżek please |
PawełR | 07-10-2002 20:01:42 [#02] |
---|
Ewo! Nie robiłem ewalucji ścieżek, bo jeszcze nie miałem czasu. Ale - jak myślę - po prostu zmienię to, co trzeba (zmienimy zespołowo) i już. Chyba tak można, to przecież nie jest dokument ścisłego zarachowania ani statut, któy zmienia sie aneksem. Aha, czy można ujednolicić statut szkoły, zamiast aneksem kilkanaście poprawek? |
Ewa z Rz | 08-10-2002 04:11:39 [#03] |
---|
Statut zmienia się... Nie aneksem tylko sie go nowelizuje, tak jak rozporzadzenie czy ustawę... I robi sie to oczywiście w sposób przewidziany w statucie - jeżeli tych nowelizacji jest sporo to mozna, podjąć uhwałę o tekście jednolitym. |
Marek Pleśniar | 08-10-2002 10:28:12 [#04] |
---|
forma? nie ma obowiązku jak sie ewaluuje toto - byle to robić natomiast chętnie tu namieszam - że nie jest ta ewaluacja tylko paroma zdaniami na końcu dokumentacji:-) Ewaluacja jest systematycznym i jawnym procesem gromadzenia i analizowania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących praktyka zjawisk. Ma ona dostarczyć danych ułatwiających podejmowanie decyzji na podstawie jawnych precyzyjnie sformułowanych kryteriów i wartości.
W toku ewaluacji potrzebne są następujące umiejętności:
- pisanie projektu, (b. ważne - nie jest to ewaluacja jak nie ma projektu)
- precyzyjne określanie celów ewaluacji, (czasem np badający piszą jak coś zrozumieły dziewczynki a jak chłopcy - ale nie wiadomo po cholere to wiedzieć:-) - nie jest to istotne
- dobór, organizowanie i współpraca w zespole badawczym,
- wybór projektu i technik zbierania danych,
- przeprowadzenie wywiadów,
- konstruowanie kwestionariusza i posługiwanie się nim,
- obserwacja,
- posługiwanie się złożonymi systemami informacji,
- analiza danych,
- pisanie raportów, formułowanie rekomendacji,
- zapewnienie spożytkowania wyników,
Ewaluator w edukacji koncentruje się nie tylko na rezultatach, ale i na samym procesie dydaktycznym. Stara się definiować i badać efektywność nauczania, co służy procesowi wspierania jakości edukacji nauczycieli. Ewaluator nie jest ani decydentem, ani ekspertem, ma przestawić jedynie dobrze udokumentowane dane umożliwiające podjęcie decyzji. Tak więc np. zespół ewaluacyjny bada przebieg ścieżek, dostarcza informacji radzie a rada pedagogiczna uchwala postępowanie w tej sprawie - nie zespół ewaluacyjny! W fazie planowania ewaluacji pojawiają się pytania:
- Uzasadnienie ewaluacji
- Kto chce przeprowadzić ewaluację? (np powiedzmy że RP:-)
- Komu ma służyć ewaluacja?
- Kto powinien otrzymać informację? jw.
- Strategia ewaluacji
- Jaki rodzaj ewaluacji jest możliwy z uwagi na towarzyszące jej okoliczności?
- Jaka forma ewaluacji będzie najlepsza z uwagi na rodzaj ewaluowanego przedsięwzięcia?
- Przedmiot ewaluacji
- Co będzie ewaluowane?
- Jakiego rodzaju informacji potrzebujesz?
- Ewaluator (ewaluatorzy)
- Kto zbiera informacje?
- Kto koordynuje proces ewaluacji?
- Kto pisze raporty?
- Metody ewaluacji
- Jakie metody należy zastosować dla uzyskania danych informacji?
- Czy mogą być one opracowane i zastosowane w czasie, jakim dysponujesz?
- Czy metody zostaną zaakceptowane przez osoby, których dotyczy ewaluacja?
- Czas
- Ile czasu można zarezerwować na ewaluację?
- Czy wystarcza czasu na zebranie i analizę danych?
- Pozwolenia
- Czy uzyskane zostały wszelkie pozwolenia konieczne do przeprowadzenia ewaluacji?
- Czy udział w badaniach jest dobrowolny?
- Kto decyduje o tym, co ma się znaleźć w raporcie?
- Wykorzystanie ewaluacji
- Kto decyduje o sposobie wykorzystania ewaluacji?
- W jakiej formie zostanie złożony raport?
- Czy uczestnikom ewaluacji przedstawiona zostanie robocza wersja raportu?
- Do jakiego audytorium będzie adresowany raport?
- Czy forma raportu dostosowana jest do jego odbiorców (styl, objętość)? (dla rodziców mozna inaczej - skrócić a dla rady pedag w wersji pełnej)
Etapy procesu projektowania ewaluacji:
- Definiowanie przedmiotu ewaluacji.
- Sformułowanie pytań kluczowych.
- Określenie kryteriów ewaluacji.
- Dobór metod badawczych.
- Określenie próby badawczej.
- Monitorowanie danych.
- Określenie formy prezentacji danych (raportu).
Projektowanie ewaluacji to proces, którego etapy wzajemnie się przenikają i dopełniają. Jest on instrukcja i drogowskazem wskazującym właściwy kierunek i kolejność postępowania Pytania kluczowe to takie, które sami sobie zadajemy i na które będziemy poszukiwać odpowiedzi w trakcie przeprowadzanej ewaluacji Kryteria ewaluacji to standardy, wg których ewaluujemy dane przedsięwzięcie. Muszą wynikać z pytań kluczowych, być jasno i precyzyjnie sformułowane. Wśród metod badawczych na uwagę zasługują: studium przypadku, wywiad, analiza dokumentów, obserwacja, badania kwestionariuszowe. W próbie badawczej powinny brać udział osoby, które w najpełniejszy sposób udzielą informacji na interesujący nas temat. Monitorowanie danych określa sposób, w jaki będziemy prowadzić ewidencję zgromadzonych danych. Forma raportu oraz liczba przewidywanych adresatów powinny być na wstępie ustalone z osobą zamawiającą ewaluację. Zgromadzone w raporcie dane powinny być trafne i użyteczne. Nie ma nic gorszego od nadmiernego i niepotrzebnego gromadzenia danych. |
PawełR | 08-10-2002 13:28:10 [#05] |
---|
MAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRKUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!! :-)))))))))))))) Niesamowite, aleś to wspaniale przedstawił. Ewo, dziękuję. |
Marek Pleśniar | 08-10-2002 13:54:36 [#06] |
---|
aha statutu się nie ewaluuje podobnie jak stołu czy krzesła:-) |
PawełR | 08-10-2002 14:29:43 [#07] |
---|
Marku, no taki głupi, to ja już nie jestem, może głupi, ale taki, to już nie... :-))) Wiem, że o ewaluacji pisałeś do Ewy N, a Ewa (od Aniołków) pisała do mnie i za to jej podziękowałem. :-) O kurka, ale mnieś sfebrował... |
SławekL | 08-10-2002 15:09:08 [#08] |
---|
No, no Marek, pociągnąłeś po całości. Wydaje mi się że zapomniałeś jednak o PLANIE. Sławek |
SławekL | 09-10-2002 13:15:03 [#10] |
---|
Nie śmiem wychodzić przed szereg;-))) |
Konto zapomniane | 09-10-2002 19:05:14 [#11] |
---|
Marku !!!! Dzięki za wyczerpującą odpowiedź | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|