Konsultacja OSKKO: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia ............................. 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz. |
5 lipca 2003r do Biura OSKKO wpłynął dokument MENiS:
stanowisko OSKKO:
Znak: OSKKO/O-07/2003a
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)
w sprawie projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.
Członkowie OSKKO z uznaniem przyjmują pracę MENiS szczególnie dążenie do porównywalności wymagań w skali kraju, ustalanie standardów, wprowadzony słowniczek terminów, Na to uznanie zasługuje włączenie tzw. instytucji wspomagających w pracę nadzoru. Naszym zdaniem znakomicie służy to szkole.
Ponadto, co jest godne pochwały, projekt
poszerza dotychczasowe ujęcie celu nadzoru, dotyczy on wszystkich organów
sprawujących nadzór pedagogicznych.
Po zapoznaniu z treścią projektu chcemy państwu zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:
§1 | Z uznaniem przyjmujemy wprowadzenie słowniczka pojęć. |
§1. 8) | Niezrozumiałym jest powód, dla którego przypisano narzędzie, jakim jest ewaluacja organowi sprawującemu nadzór. Rozumiemy, że taki zapis nie stwarza bariery dla stosowania go przez dyrektora, lecz proponujemy zapis w brzmieniu podobnym do zapisu dotyczącego hospitacji. Ponadto zastrzeżenia budzi definicja ewaluacji, lecz odstępujemy od akademickiego sporu sugerując zwrócenie uwagi na to zagadnienie. |
§1. 11) | Nie widzimy powodu dla szczególnego wyróżniania oddzielnym punktem hospitacji diagnozującej. |
§ 4
|
Nie wyjaśnia, w jaki sposób i jak często minister kontroluje sprawność i efektywność nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz jak wykorzystywane, czy też komu przedstawiane są wyniki kontroli. |
§5. 3) | Uważamy, że należy dodać, co kurator powinien zrobić z wynikami przeprowadzonego mierzenia jakości pracy wszystkich szkół i placówek |
§5. 3 | Sugerujemy wprowadzenie do §1 terminu "wewnętrzny system zapewnienia jakości pracy szkól i placówek". Aby nie trzeba się było doszukiwać znaczenia (interpretować) lepiej albo zrezygnować z nowej nazwy, albo w słowniku umieścić termin z odpowiednim wyjaśnieniem. |
§5. 7) | Sugerujemy usunięcie ze stwierdzenia monitoruje opracowanie i realizowanie przez szkoły i placówki programu ich rozwoju słowa „opracowanie” – gdyż takowego, naszym zdaniem, nie monitoruje się, lecz tylko jego wykonanie: |
§ 6. 4) | Zdanie: opracowuje, na każdy rok szkolny, program rozwoju szkoły lub placówki.. budzi nasze poważne wątpliwości. Zgodnie z wiedzą i praktyką czytelników projektu program rozwoju powinien być tworzony na co najmniej 3 lata. Co roku, krocząco, opracowujemy kolejne 3 letnie programy. |
§ 9 | Jesteśmy zdecydowanie przeciwni jego wprowadzeniu – uznajemy to za zbędne mnożenie stanowisk. Uważamy, że dyrektor szkoły i wizytator są właściwymi rzecznikami praw dziecka i ucznia. |
Załącznik 1 | Uważamy za konieczne konsultowanie go nadal ze środowiskiem oświatowym. |
Załącznik 2 | jw. |
.