Konsultacja OSKKO Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia.....006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz. |
Podczas I Kongresu Zarządzania Oświatą, w Łodzi dyrektorzy szkół zapoznali się z projektem rozporządzenia.
Rozpoczynamy konsultowanie dokumentu w celu przedstawienia uwag Stowarzyszonych jego autorom
-------------------------------------------
Zamieszczamy:
tekst projektu - najnowszy z 4.10.06 - od dyr. Departamentu Nadzoru MEN, R. Szubańskiego
tekst do pobrania w wersji WORD
uzasadnienie do pobrania - Word
konsultacja na Forum OSKKO - zapraszamy do udziału
stanowisko OSKKO:
uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty na temat projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia ……………….2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz
Zapisy Rozporządzenia |
Uwagi OSKKO |
§ 1
2)
szkole - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola
|
UoSO mowi: 1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne, 2) szkoły: a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego, b) gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego, c) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne, d) artystyczne;
Proponujemy uwzględnić w słowniczku w rozumieniu zapisu „szkoła”-
„zespół szkół” Uzasadnienie OSKKO:
Wszelkie
działania związane z nadzorem prowadzone w jednej ze szkół zespołu nie
są obojętne dla pozostałych szkół – szkoły te mają wspólnych nauczycieli
i jednego dyrektora. Dyrektor zespołu siłą rzeczy, musi opracować taki
plan nadzoru by pogodzić potrzeby tych szkół – zatem musi to być
faktycznie jeden plan nadzoru, który, gdy proponowanego zapisu
zabraknie, sztucznie będzie dzielony na poszczególne szkoły.
|
5) wizytacji - należy przez to rozumieć zespół niezbędnych czynności wykonywanych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami w celu ustalenia diagnozy w zakresie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki i jej dyrektora oraz dokonania oceny tej działalności.
|
Uwagi OSKKO:
Powinno
się sformułować kryteria tej oceny; w oparciu o kryteria dokonuje się
oceny umiejętności uczniów , pracy nauczycieli więc powinno to odnosić
się również do dyrektora i tym bardziej szkoły. |
§ 2
1.
Nadzór
pedagogiczny, zwany dalej „nadzorem”, jest sprawowany w celu 2. Nadzór jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33, 34 i 34b ustawy, a w szczególności przez działalność diagnostyczno - oceniającą i wspomagającą w procesie planowej i systematycznej współpracy organów sprawujących nadzór, organów prowadzących szkoły i placówki, dyrektorów szkół i placówek oraz nauczycieli. 3. W przypadku szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej nadzór sprawuje się w zakresie warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy oraz odpowiednio w zakresie określonym w art. 33 ust. 2 ustawy. 4. W przypadku szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej oraz placówki niepublicznej nadzór sprawuje się odpowiednio w zakresie określonym w art. 33 ust. 2 ustawy.
|
Uwagi OSKKO
1. Uznajemy sformułowanie- działalność diagnostyczno- oceniająca i wspomagająca w procesie planowanej i systematycznej współpracy[…] za niezrozumiałe
2.
Zgłaszamy brak określenia, o który organ nadzorujący chodzi.
PYTANIE:
|
Uwaga
ogólna OSKKO: Jeśli nie, to które z opisanych w §3 zadań dotyczy dyrektora, a które KO? Brak sprecyzowania zapisów §3 spowoduje prawne możliwości nałożenia na dyrektorów szkól i palcówek zadań, które prawodawca przewidział dla innego organu. |
|
§3
1. Działalność diagnostyczno – oceniająca obejmuje w szczególności: 1) systematyczne kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa, dotyczących prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przez szkoły i placówki; |
|
2) badanie, diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek w zakresie określonym w art. 33 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy; |
Ten zapis
dobitnie świadczy, ze §3 ust1 pkt 2 dotyczy organu nadzorującego pracę
szkół, a nie dyrektorów szkól i placówek. |
§ 4 1. Celem hospitacji jest uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego.
|
UWAGI
OSKKO § 4 1. Celem hospitacji jest uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego oraz wspieranie i doskonalenie pracy nauczyciela
|
2. Hospitacją obejmuje się całą jednostkę lekcyjną (zajęć). Hospitujący nie może wprowadzać zmian dotyczących tematu zajęć i przyjętego przez nauczyciela toku postępowania. |
OSKKO uważa, że błędny jest zapis:
Hospitacją
obejmuje się całą jednostkę lekcyjną (zajęć). ( np. nie ma powodu hospitować całych zebrań z rodzicami- można to robić w ustalonej wcześniej części) |
§5
4. Prowadzący wizytację, przed jej rozpoczęciem, przedstawia radzie pedagogicznej program wizytacji. |
OSKKO proponuje sprecyzowanie zapisu:
Np.:
|
5. Program wizytacji powinien zawierać w szczególności: 1)cele i szczegółowy zakres tematyczny wizytacji; 2) przewidywane czynności wizytacyjne i czas ich trwania. |
Propozycja zapisu ust5 pkt 1: cele i szczegółowy zakres tematyczny wizytacji wraz z wykazem dokumentów szkolnych podlegających analizie,
Proponujemy także określić w Rozporządzeniu czas trwania wizytacji, który zdaniem Stowarzyszonych nie powinien przekroczyć 30 dni |
7. W ciągu 14 dni od zakończenia czynności wizytacyjnych, organ sprawujący nadzór przesyła dyrektorowi szkoły lub placówki oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę pisemną informację zawierającą wnioski z wizytacji wraz z ewentualnymi zaleceniami powizytacyjnymi. 8. Dyrektor szkoły, w ciągu 7 dni od otrzymania wniosków i zaleceń powizytacyjnych, może wnieść do organu sprawującego nadzór umotywowane zastrzeżenia co do zawartych w nich treści i ocen. Organ sprawujący nadzór powinien odnieść się do zastrzeżeń w ciągu 14 dni od ich wniesienia. |
Mamy tu do czynienia z doprecyzowaniem zapisów UOSO, a Rozporządzenie jest niższym rangą aktem prawnym
UOSO:
5. Dyrektor szkoły lub placówki w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków, o których mowa w ust. 4, może zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dyrektor szkoły lub placówki jest obowiązany powiadomić ten organ o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni. OSKKO kwestionuje konieczność obecności w Rozporządzeniu zapisu §6 ust 8 |
§ 7
1. Dyrektor szkoły opracowuje roczny plan nadzoru, z którym zapoznaje radę pedagogiczną oraz radę rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego, którego plan dotyczy. |
Propozycja OSKKO:
Zapis nakłada obowiązek zwoływania Rady Rodziców podczas wakacji- to może rodzić duże trudności. Proponujemy zmianę zapisu na:
Dyrektor
szkoły opracowuje roczny plan nadzoru, 2) z opracowanym planem nadzoru dyrektor zapoznaje radę rodziców w zakresie planowanych badań i analiz, na początku roku szkolnego
Zapis „ na początku roku szkolnego” pozwoli na skorelowanie działań szkoły związanych z realizacją §4 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania[…] publicznych i omawianego Rozporządzenia,
oraz wyeliminuje konieczność informowania rodziców o planie szkoleń nauczycieli, terminarzu hospitacji, itp |
2. Roczny plan nadzoru powinien uwzględniać plan nadzoru przedstawiony przez organ sprawujący nadzór nad szkołą lub placówką, wyniki nadzoru z lat poprzednich oraz organizację roku szkolnego. |
UWAGI
OSKKO:
|
3. Roczny plan nadzoru powinien określać w szczególności:
1)
zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań,
|
OSKKO wskazuje, że zapis ten otwiera drogę do aprobowanego przez Stowarzyszenie wewnętrznego obserwowania jakości pracy szkoły Mamy nadzieję na autonomiczność szkoły w zakresie realizowania §7 ust3 pkt 1 |
2) tematykę szkoleń rady pedagogicznej; |
UWAGI OSKKO: Proponujemy zmianę zapisu na: 2) tematykę szkoleń nauczycieli
|
4. Przed zakończeniem każdego roku szkolnego dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców informację o realizacji rocznego planu nadzoru, zawierającą w szczególności:
1) zakres wykonania planu nadzoru; 2) wnioski ze sprawowanego nadzoru, w |
PYTANIA OSKKO:
Jak
rozumieć zapis Rozporządzenia w związku z zapisem UOSO: 7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Uwagi OSKKO W przypadku rady rodziców optymalnym terminem przekazania tej informacji jest wrzesień następnego roku szkolnego – analogicznie do proponowanego terminu w §7 ust 1 |
tym w szczególności:
a)
wnioski z analizy poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów |
Ad 2a Uwaga 1: Budzi duże zastrzeżenia zapis:
poziomu
osiągnięć edukacyjnych uczniów
Uwaga 2: W podstawach programowych zawarte są cele edukacyjne, a nie wymagania
|
3) decyzje i działania wynikające z wniosków ze sprawowanego nadzoru wraz z informacją o ich skutkach.
|
UWAGI OSKKO Informację o skutkach podejmowanych działań można podać z rocznym opóźnieniem Proponujemy zapis: 3)decyzje i działania wynikające z wniosków ze sprawowanego nadzoru wraz z informacją o skutkach działań podjętych na podstawie wniosków z poprzedniego roku szkolnego
|
§ 8
Organ sprawujący nadzór nad szkołami i placówkami może występować do dyrektorów szkół i placówek o przekazanie informacji niezbędnych dla realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, wyłącznie wtedy, gdy informacji tych nie zawierają dostępne temu organowi bazy danych.
|
Pytanie OSKKO:
Jaki dane
można uznać za dostępne organowi? |
§ 12
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 kwietnia
|
OSKKO proponuje uzupełnić zapis o Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 1996 Uzasadnienie:
Nie został
wydany akt prawny, który by uchylał rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 31 grudnia 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad
sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk i kwalifikacji
niezbędnych do ich zajmowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 46), gdyż ani
rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 1999 r. w sprawie szczegółowych
zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających
kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania
nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać
prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 67, poz. 759),
ani też rozporządzenie MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie
szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk
wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do
sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym
można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 89,
poz. 845 ze zm.) nie uchylało jego obowiązywania. Nie dokonała tego
również żadna ustawa – wobec tego czas najwyższy by naprawić to
niedopatrzenie.
|
UWAGI DODATKOWE OSKKO:
Stowarzyszeni w OSKKO zwracają uwagę, że brak
dookreślenia, które zadania, w ramach realizacji rozporządzenia o nadzorze,
dotyczą KO, a które dyrektora, może spowodować, na co wskazuje praktyka (poparta
badaniami OSKKO) dowolność interpretacji pracowników kuratoriów oświaty (uwagi
OSKKO wobec §2 i §3 projektu omawianego Rozporządzenia) .
Aby uniknąć dotychczasowych nieporozumień prosimy o wypracowanie
obligatoryjnych zasad (w formie wytycznych ministerstwa czy też zarządzenia
Ministra) jakimi mają się kierować wizytatorzy i kuratorzy we współpracy ze
szkołami w ramach nowego nadzoru.
Dążąc do zachowania autonomii dyrektora szkoły i placówki w zakresie
realizacji zadań nadzoru pedagogicznego szkoły zgodnie z § 7 ust. 3 projektu
Rozporządzenia oraz mając na względzie przepisy prawa i konieczność partnerskiej
współpracy dyrektora szkoły i placówki oraz kuratorium oświaty, wnosimy, aby
zasady działania wizytatorów obejmowały w szczególności poniższe propozycje:
a) instruktaż jako forma sprawowania nadzoru może
dotyczyć tylko i wyłącznie aspektów związanych z formalno-prawnymi działaniami
statutowymi szkoły/placówki,
b) wszelkie informacje, które zdaniem wizytatora mogą przyczynić się do
podnoszenia jakości pracy powinny być podawane w formie propozycji (wzorów),
które nie są obligatoryjne do stosowania, stanowią jedynie przykłady dobrych
praktyk,
c) wszelkie dane potrzebne do dokonania oceny stanu faktycznego
wizytatorzy pozyskują zgodnie z zapisami §8 projektu Rozporządzenia.
d) rozpatrywania skarg na pracę szkół dokonywane jest przy pomocy
jawnych procedur i zgodnie z ogólnymi przepisami prawa
e) uwagi i zalecenia doraźne wizytatorów przedstawiane są dyrektorom szkół w
formie pisemnej.
Jednocześnie informujemy, ze Stowarzyszenie będzie czuwało nad prawidłowością wdrażania nowego Rozporządzenia w sprawie nadzoru i będzie przedstawiało Ministerstwu przykłady złych praktyk, jeśli takie będą miały miejsce.