Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 35 ust 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. ).
Projekt rozporządzenia określa
cele i formy sprawowania nadzoru pedagogicznego.
W projekcie rozporządzenia określono wykaz stanowisk w urzędach organów
sprawujących nadzór pedagogiczny, kwalifikacje niezbędne do sprawowania nadzoru
pedagogicznego oraz kwalifikacje osób, którym można zlecać prowadzenie badań i
opracowywanie ekspertyz,
o których mowa w art. 35 ust. 5a ustawy.
Dotychczas problematykę objętą projektem rozporządzenia regulowało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. Nr 89, poz. 845 oraz z 2005 r. Nr 41, poz. 386).
W projektowanym rozporządzeniu
jasno określony został cel nadzoru pedagogicznego
i sposoby jego osiągania (§ 2), zasady jakie powinny być przestrzegane w trakcie
sprawowania nadzoru pedagogicznego, zakres pomocy udzielanej szkołom i placówkom
przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny i instytucje wspomagające oraz
zadania
w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego przypisane organom sprawującym ten
nadzór: kuratorowi oświaty i innym organom uprawnionym do sprawowania nadzoru
pedagogicznego (ministrowie) oraz dyrektorowi szkoły.
Dzięki wprowadzeniu przepisów
określających formy działalności wspomagającej kurator oświaty oraz instytucje
takie jak: zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli,
centralna i okręgowe komisje egzaminacyjne, szkoły wyższe, biblioteki
pedagogiczne, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, będą mogły w sposób
skoordynowany – z istotnym udziałem kuratora oświaty - wspomagać szkoły i
placówki
w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy.
Projekt rozporządzenia jest realizacją oczekiwań społecznych, bowiem eliminuje biurokrację ( poza rocznym planem nadzoru i wnioskami z wizytacji szkoły wraz z ewentualnymi zaleceniami powizytacyjnymi nie ma żadnej obligatoryjnej dokumentacji). Od szkoły można żądać tylko tych informacji, których nie zawierają dostępne bazy danych (np. SIO, czy dane CKE lub OKE o wynikach egzaminów zewnętrznych, egzaminatorach i in.).
Projekt rozporządzenia zmienia formułę sprawowania nadzoru pedagogicznego, rozumianego dotąd jako mierzenie jakości.
Czynności wykonywane w ramach nadzoru oraz jego procedury są „technicznie” proste (analiza dokumentacji szkolnej, hospitacja, wizytacja, …). Ponadto czynności te nie wymagają tworzenia tzw. narzędzi. Przyjęte punkty odniesienia dla potrzeb dokonania oceny pracy szkoły czy nauczyciela wynikają wprost z przepisów prawa i organizacji systemu oświatowego (wymagania edukacyjne podstaw programowych, wyniki egzaminów zewnętrznych, itp.), pozostawiając pewną swobodę w ich wyborze w kategoriach związanych z działaniami o charakterze wychowawczym i opiekuńczym ( w tych obszarach ocena jakości pracy szkoły jest w dużym stopniu uwarunkowana kulturowo i trudno ujednolicać kryteria takiej oceny).
Nadzór nakierowany jest na ocenę konkretnych efektów pracy szkół i placówek oraz organizację współdziałania, w tym – promowanie przykładów dobrych praktyk. Dodatkowo projekt rozporządzenia zobowiązuje sprawujących nadzór pedagogiczny do niezakłócania normalnego rytmu pracy szkoły czy nauczycieli przez wykonywanie czynności nadzorczych.
Język, w którym napisany jest tekst, zawiera minimum słownictwa specjalistycznego, bez obcych naleciałości, przez co jest bardziej zrozumiały.
Ponadto
uporządkowano też wymagania kwalifikacyjne wobec osób zajmujących stanowiska
wymagające kwalifikacji pedagogicznych, ułatwiając dostęp do nich nauczycielom
z doświadczeniem w pracy w samorządowych jednostkach organizacyjnych.
W projekcie doprecyzowano wymagania kwalifikacyjne wobec osób, którym można zlecać prowadzenie analiz i badań oświatowych.
Ponadto zrezygnowano z umieszczenia w projekcie przepisu dotyczącego powierzania wizytatorowi przez kuratora oświaty koordynacji nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia i praw dziecka w szkołach i placówkach, uznając, że właściwym miejscem do umieszczenia tego przepisu jest rozporządzenie w sprawie organizacji kuratoriów oświaty.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI ( OSR )
1 . Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia tworzy
stabilne warunki niezbędne do poprawy jakości sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Projekt adresowany jest przede wszystkim do organów sprawujących
nadzór pedagogiczny (kuratorów oświaty, dyrektorów szkół i placówek, ministrów
prowadzących szkoły), którym jednoznacznie określono zadania w tym zakresie,
a także do pozostałych podmiotów współuczestniczących w budowaniu jakości pracy
szkół
i placówek (społeczność szkolna, organy prowadzące), przy których aktywnym
udziale szkoły i placówki powinny dążyć do osiągania jakości.
W wyniku wprowadzenia rozwiązań
przewidzianych w projekcie kuratorzy oświaty oraz inne organy sprawujące nadzór
pedagogiczny zyskają większą autonomię w zakresie doboru form
i procedur sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Projektowana regulacja nie spowoduje istotnych długookresowych następstw w rozwoju społecznym i gospodarczym.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie
skonsultowany z następującymi związkami zawodowymi
i partnerami społecznymi:
1. Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego
2. Wolny Związek Zawodowy „ Sierpień 80” Komisja Krajowa
3. Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „ Solidarność 80 ”
4. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „ Solidarność”
5. Komisja Krajowa NSZZ „ Solidarność 80 ”
6. Chrześcijański Związek Zawodowy „ Solidarność im. ks. J. Popiełuszki”
7. Sekcja Oświaty KNSZZ „ Solidarność 80”
8. Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „ Oświata”
9. Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich
10. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
11. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej – Zarząd Główny
12. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
13. Rzecznik Praw Dziecka
14. Społeczne Towarzystwo Oświatowe
15. Zarząd Główny Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego
16. Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
17. Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy
18. Związek Miast Polskich
19. Związek Powiatów Polskich
20. Związek Gmin Wiejskich RP
21. Unia Miasteczek Polskich
22. Unia Metropolii Polskich
23. Związek Województw RP
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej .
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na wewnętrzną i zewnętrzną konkurencyjność gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.