SPOTKANIE Z MINISTREM EDUKACJI NARODOWEJ, KRYSTYNĄ
SZUMILAS.
Plany resortu oświaty, aktualne zagadnienia.
PRZYWÓDZTWO. SESJA I. Polska.
WPROWADZENIE
- koordynator projektu: Emilia
Kowalczyk-Rumak.
Informacja o projekcie ORE w partnerstwie z
UJ: "Przywództwo i zarządzanie w oświacie -
opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia
i doskonalenia dyrektorów szkół i placówek".
|
|
SPECYFIKA
PRZYWÓDZTWA EDUKACYJNEGO I KOMPETENCJE
POLSKICH DYREKTORÓW.
Wyniki badań i wykład. Dr Roman Dorczak,
Zakład Zarządzania w Edukacji, ISP UJ.
"ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ KSZTAŁCENIA
Wspieranie rozwoju kompetencji nauczycieli w
zakresie facylitacji procesu uczenia się
uczniów (wiedzy przedmiotowej, dydaktyki,
metodyki, kierowania klasą, technologii
informatyczno-komunikacyjnych) (uczenie się
nauczycieli)."
|
PRZYWÓDZTWO. SESJA II.
Europejskie doświadczenia związane ze
wsparciem i rozwojem szkolnych liderów.
|
SŁOWEŃSKIE PROGRAMY NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNYCH
LIDERÓW.
Sesja w języku angielskim.
Prof. Andrej Koren, "National School for Leadership in Education, Słowenia.
|
DYREKTOR/LIDER.
Sesja w języku angielskim.
Dr Seppo Pulkkinen,
Institute of Educational Leadership,
Finlandia.
"The Finnish school leadership system is
based on shared leadership. The
principal is supported by one or two
assistant principals, leadership team,
class counsellors (head teacher),
guidance counsellor(s), subject groups
and school secretary."
|
PRZYWÓDZTWO. SESJA III.
Europejskie doświadczenia związane ze
wsparciem i rozwojem szkolnych liderów
cd.
|
KOMPLEKSOWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZYWÓDZTWA
SZKOLNEGO.
Sesja w języku angielskim.
Prof. Michael Schratz,
School of Education, University of
Innsbruck, Austria.
"Leadership is
the capacity of a human community to
shape its future and specifically to
sustain the significant processes of
change required to do so."
EUROPEJSKIE
DOŚWIADCZENIA - CO Z TEGO WYNIKA
DLA NAS?
Dyskusja moderowana, prowadzenie
Tomasz Kasprzak, IBE |
PROBLEMY SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO.
Udział wzięli: Dyrektor Departamentu Kształcenia
Zawodowego i Ustawicznego MEN, Ewa Konikowska-Kruk,
Wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ewa
Rudomino i kierownik Wydziału Egzaminów Zawodowych
CKE, Lesław Zabłocki.
Zagadnienia do pracy: Organizacja egzaminów
zawodowych. Kadra. Potrzeba spójności standardów
wyposażenia pracowni do prowadzenia egzaminów.
Finansowanie szkół zawodowych. Teoria a praktyka na
egzaminach. Stopień przygotowania szkół. Nadzór
pedagogiczny a kształcenie zawodowe.
przejdź do relacji z panelu
>>> |
|
CZY ZASADY ZARZĄDZANIA W BIZNESIE MOŻNA WYKORZYSTAĆ
W ZARZĄDZANIU SZKOŁĄ?
Praktyczne przykłady wykorzystania podstawowych
narzędzi do zarządzania strategicznego w
definiowaniu sposobu funkcjonowania szkoły. Łańcuch
wartości M.E.Portera. Mapa pięciu sił M.E.Portera.
BSC Norton – Kaplan. Opinie autora na temat
potencjalnej organizacji szkoły, dylemat: dyrektor
szkoły – super nauczyciel, czy manager zarządzający.
Dr Krzysztof Kuźniak, wiceprezes zarządu
VULCAN sp. z o.o.
ROLA DYREKTORA W ROZWOJU SZKOŁY - BADANIA I WNIOSKI
PRAKTYCZNE.
Sesja Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Wnioski z badań naukowych dotyczących efektywności
pracy szkoły i roli dyrektora w jej rozwoju.
POKOLENIE DEREGULACJI.
Paweł Droździak - psychoterapeuta, autor blogu o psychologii i
psychoterapii. „Jeśli młodzi ludzie na coś cierpią,
to z pewnością nie na depresję, tylko na anomię.
Czym jest anomia? To brak spójnego systemu norm i
wartości.”
CZAS I WARUNKI PRACY NAUCZYCIELI - CO DLA NASZYCH
SZKÓŁ WYNIKA Z BADAŃ?
dr Dominika Walczak,
Instytut Badań Edukacyjnych, Akademia Pedagogiki
Specjalnej, Andrzej Wichrowski, Instytut
Badań Edukacyjnych
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ NAUCZANIA W SKALI SAMORZĄDU.
Ewa Halska,
OSKKO. Badanie jakości nauczania. Tworzenie i
realizowanie planów działań zmierzających do jej
poprawy. Jakość nauczania jako jeden z elementów
oceny jakości rządzenia w samorządzie.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH W PRZEDSZKOLACH DLA
PRAKTYKÓW. SZKOLENIE DLA ORGANÓW PROWADZĄCYCH
PRZEDSZKOLA I DYREKTORÓW PRZEDSZKOLI. SPOTKANIE Z
MEN.
Ewa Czechowicz,
szkoląca w ww. zakresie pracowników samorządowych.
Anna Zabielska, przedstawicielka OSKKO ds.
edukacji przedszkolnej. Zaproszony: Aleksander
Tynelski, Naczelnik Wydziału Edukacji Przedszkolnej
MEN. Jak zorganizować zajęcia dodatkowe
po zmianie przepisów? Czy muszą one dodatkowo, ponad
dotację, kosztować samorząd? Jak otrzymać dotację w
przyszłości, w sytuacji gdy w OP nie ma publicznych
przedszkoli? Jak spełnić wymagania ustawy dotyczące
organizacji sieci przedszkoli w gminie? Czy OP muszą
zwiększać plany finansowe przedszkoli? Jak
zatrudniać nauczycieli do zajęć dodatkowych. Jak
organizować pracę nauczycieli. Dyskusja, sesja
pytań, szkolenie.
SAMORZĄD A DYREKTORZY SZKÓŁ.
Marlena Kazoń,
VULCAN.
Rola dyrektorów szkół w realizowaniu polityki
oświatowej samorządów. Na jakich kompetencjach
dyrektorów powinno zależeć samorządom? Sposoby
podnoszenia kompetencji dyrektorów i wspieranie ich
przez samorząd.
ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ SAMORZĄDOWĄ A KOMUNIKACJA Z
MIESZKAŃCAMI.
Wiktor Siegel.
Badanie, analizowanie i uwzględnianie potrzeb
oświatowych mieszkańców i poszukiwanie rozwiązań.
Informowanie o sukcesach i niepopularnych decyzjach.
Typowe błędy. Praktyczne wskazówki.
AUDYT W OŚWIACIE SAMORZĄDOWEJ.
Wykład. Warsztaty. Ewa Czechowicz, Ewa Halska,
OSKKO, spotkanie praktyków w kontroli
samorządów. Jak przeprowadzić audyt w oświacie
samorządu, jakich błędów unikać. Przykłady dobrej
praktyki. Możliwość zadawania pytań.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY W SZKOLE.
Jakie są „pięty achillesowe” placówek oświatowych,
jeśli chodzi o prawo pracy? Co kontroluje PIP w
szkołach? Przykłady z doświadczenia praktyka.
Wewnątrzzakładowe źródła prawa w szkołach,
nawiązanie stosunków pracy z nauczycielami (forma
kodeksowa i Karta Nauczyciela), rozwiązanie stosunku
pracy z nauczycielem. Spotkanie z inspektorem PIP, z
praktyką w inspekcji szkół.
PREZENTACJE OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI.
ORE jako Instytucja Pośrednicząca II st.
Prezentacja projektów konkursowych w ramach III
Priorytetu PO KL - przykłady dobrej praktyki
beneficjentów konkursowych.
INNOWACJE W EDUKACJI.
Centrum Projektów Europejskich.
PROCESOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW – METODOLOGIA,
NARZĘDZIA I DOBRE PRAKTYKI.
PCG Polska Sp. z o.o.
Warsztat oparty o metodologię PCG w zakresie pracy z
danymi edukacyjnymi i poprawnego zadawania pytań w
procesie diagnozy obszarów do rozwoju. […]
Uczestnicy przejdą kolejno przez wszystkie kluczowe
etapy procesu rozwiązywania wybranego problemu
placówki oraz dogłębnie poznają jedną z kluczowych
faz rozwiązywania problemów.
PREZENTACJE DOBRYCH PRAKTYK DYREKTORSKICH.
Moduł przygotowany przez Centrum Edukacji
Obywatelskiej przedstawił opisy zmian
wprowadzone w kilku szkołach różnego typu. O
zmianach opowiedzieli ich pomysłodawcy – dyrektorzy,
absolwenci podyplomowych studiów liderów oświaty.
TEMAT ZMIANY: PRZEZ OBSERWACJĘ KOLEŻEŃSKĄ DO
ZESPOŁU UCZĄCEGO SIĘ.
Aleksandra Mikulska,
Szkoła Podstawowa Nr 8 we Wrocławiu. Opis zmiany:
nauczyciele stosowali wzajemną OK–obserwację, czyli
życzliwą, bezstronną obserwację pozwalającą
systematycznie obserwować skuteczność stosowanych
metod dydaktycznych. Poprzez OK-obserwację w szkole
udało się osiągnąć działanie „jednym frontem” i
zmianę w stosowaniu metod nauczania, zarówno w
stosunku do uczniów zdolnych, jak potrzebujących
dodatkowej pomocy.
TEMAT ZMIANY: WSPIERAMY UCZNIÓW W UCZENIU SIĘ.
Dorota Pintal,
Zespół Szkół Nr 1 w Zamościu. Opis zmiany: zmiana
polegała na wdrożeniu oceniania kształtującego:
podawaniu celu lekcji w języku ucznia, formułowaniu
do każdej lekcji wymagań edukacyjnych, zadawaniu
pytań kluczowych, stosowaniu komentarza
nauczycielskiego do pracy ucznia, wdrażaniu uczniów
do samooceny i oceny koleżeńskiej. Dodatkowo
nauczyciele postanowili stosować techniki motywujące
uczniów do nauki.
TEMAT ZMIANY: WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI W PROCESIE
UCZENIA I NAUCZANIA
Grażyna Kwiecińska,
Szkoła Podstawowa nr 7 w Świdniku. Opis zmiany:
celem zmiany był osobisty rozwój nauczyciela ,
budowanie świadomości, jak i czego uczyć, rozwój
umiejętności pracy z uczniem poprzez: wspólne
tworzenie planów pracy dydaktycznej z określonymi w
nich celami każdej lekcji oraz kryteriami
sukcesu/wymaganiami dla ucznia, stosowanie oceniania
kształtującego w pracy z uczniem przez wszystkich
nauczycieli, wzajemne obserwacje lekcji (OK
obserwacje), nastawienie na współpracę z uczniami
TEMAT ZMIANY: WPROWADZENIE ELEMENTÓW OCENIANIA
KSZTAŁTUJĄCEGO DROGĄ DO PODNIESIENIA ŚWIADOMOŚCI I
ODPOWIEDZIALNOŚCI UCZNIÓW ZA WŁASNĄ NAUKĘ I ROZWÓJ.
Anna Bross-Krymer, Szkoła Podstawowa nr 14 w
Bydgoszczy. Opis zmiany: nadrzędnym celem
zaplanowanej zmiany było podniesienie świadomości i
odpowiedzialności uczniów za własną naukę i rozwój.
Szukano takich sposobów i metod nauczania oraz
pracy z uczniami, które spowodują, że oddziaływania
nauczycieli będą skuteczniejsze i podniosą motywację
uczniów do nauki. Sprawią, by uczniowie chętnie
uczestniczyli w procesie nauki, by umieli i chcieli
się uczyć oraz aktywnie i świadomie organizowali
swoją naukę.
TEMAT ZMIANY: LIST PO DIAGNOZIE.
Urszula Opłocka, Szkoła Podstawowa nr 61 we Wrocławiu. Opis zmiany:
zmiana polegała na wprowadzeniu elementu oceniania
kształtującego – komentarza kształtującego - po
przeprowadzanych w szkole diagnozach: na wejściu w
klasach pierwszych i czwartych, przedmiotowych
organizowanych przez WCDN, trzecioklasisty OBUT i
Operon oraz próbnych sprawdzianach piątoklasisty
oraz szóstoklasisty.
TEMAT ZMIANY: BEZPIECZNE I SKŁANIAJĄCE DO
REFLEKSJI ŚRODOWISKO UCZĄCEJ SIĘ SZKOŁY.
Alicja Piątek – Smolińska, Zespół Szkół i
Placówek nr 1 w Bydgoszczy. Opis zmiany: szkoła
wdrożyła ocenianie kształtujące poprzez udział w
programie Szkoła Ucząca Się. W zespołach odbywają
się dyskusje, nauczyciele wspólnie wypracowują
scenariusze, podpowiadają sobie ciekawe rozwiązania,
dzielą się materiałami, opracowują pomoce
dydaktyczne, pytania kluczowe i nacobezu.
TEMAT ZMIANY: OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE DROGOWSKAZEM
DO NAUCZANIA WSPIERAJĄCEGO ROZWÓJ UCZNIA.
Anna Szanin, Szkoła Podstawowa nr 9 im.
Wincentego Pola we Wrocławiu. Opis zmiany: ocenianie
wspierające rozwój każdego ucznia jest pomysłem na
to, aby być bliżej ucznia, rodzica, koleżanki i
kolegi nauczyciela. Wdrażana zmiana zawiera trzy
kluczowe etapy działania: inicjowanie zmiany,
wdrażanie zmiany oraz utrwalanie zmiany.
TEMAT ZMIANY: WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI PODCZAS
WZAJEMNYCH OBSERWACJI LEKCJI.
Elżbieta Elmrych, Szkoła Podstawowa w
Lubieszewie. Opis zmiany: zmiana miała spowodować,
aby nauczyciele skoncentrowali swoją pracę na
prowadzeniu dobrych lekcji i codzienne rozmawiali o
różnych, skutecznych sposobach nauczania i uczenia
się. Wszyscy nauczyciele w szkole mieli jednakowo
rozumieć określenie „dobra lekcja”, a wzajemne
obserwacje spowodować wprowadzanie zmian do własnego
stylu pracy z uczniami.
JAK PLANOWAĆ DZIAŁANIA SZKOŁY/PLACÓWKI WYKORZYSTUJĄC
WYMAGANIA PAŃSTWA.
Era Ewaluacji.
Wymagania państwa wskazują szkołom i placówkom
priorytetowe kierunki działań i cele które wiążą się
z wyzwaniami stojącymi przed współczesnymi
społeczeństwami. Podczas sesji wspólnie zastanowimy
się i odpowiemy na pytania:
-
Jak pracować w radą pedagogiczną nad realizacją
wymagań państwa?
-
Jak wykorzystać wymagania państwa wobec szkół i
placówek do rozwoju uczniów, nauczycieli i całej
szkoły/placówki?
KOORDYNACJA SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA ORAZ
KOMPLEKSOWE WSPOMAGANIE SZKÓŁ W PRAKTYCE.
PCG Polska Sp. z o.o.
Celem seminarium było przekazanie uczestnikom
praktycznej wiedzy i umiejętności w kluczowych
obszarach wspomagania szkół takich jak procesowe
rozwiązywanie problemów w placówkach oświatowych,
koordynacja sieci współpracy i samokształcenia oraz
organizacja pracy zespołowej w szkołach.
JAK ROZUMIEĆ FILOZOFIĘ WYMAGAŃ, KTÓRE STAWIA
PAŃSTWO.
Wykład i dyskusja. Co jest ważne dla projakościowego
rozwoju szkoły. Potrzeba
uporządkowanego podejścia do obowiązku standardów.
Autoewaluacja - jak istotne jest, by każdy
nauczyciel ewaluował swą pracę, doskonalił warsztat,
zbierał informację zwrotną. Dorota Kulesza, Piotr
Tałan, OSKKO.
JAK ZAPROSIĆ SZKOŁĘ DO ROZWOJU, CZYLI ROLA DYREKTORA
W PRZEPROWADZANIU EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Sesja Ery Ewaluacji.
·
Jak dyrektorzy mogą dbać o to, by ewaluacja
wewnętrzna w ich szkołach placówkach faktycznie
służyła rozwojowi?
·
Jak zorganizować ewaluację, by dawała ważne
informacje, i aby nie była uciążliwym zadaniem dla
nauczycieli i dyrektora?
Jak dyrektorzy mogą zarządzać procesem ewaluacji
wewnętrznej, by nauczyciele chcieli się w nią
angażować i widzieli w tym korzyść dla siebie a
także dla szkoły lub placówki?
CZY WYMAGANIA OKREŚLONE W ROZPORZĄDZENIU O NADZORZE
PEDAGOGICZNYM MOGĄ ZMIENIĆ SZKOŁĘ?
Cezary Kocon, wydawnictwo RAABE.
Czy szkoła, która w najwyższym stopniu spełni
wszystkie formalne wymagania, może się nie zmienić?
Czy można sprawić, by zewnętrzne wymagania
zwiększały motywację nauczycieli?
WSPIERANIE WSPÓŁPRACY SZKOŁA – PORADNIA PRZY POMOCY
ROZWIĄZANIA ZINTEGROWANEGO EDPLAN.
PCG Polska Sp. z o.o.
Warsztaty. Jak zorganizować współpracę
placówek, aby wymiana informacji pomiędzy
specjalistami poradni diagnozującymi ucznia a
nauczycielami organizującymi pomoc w szkole była
efektywna, bezpieczna i nie nakładała dodatkowych
obowiązków administracyjnych? Podczas warsztatów
zostanie zaprezentowane zintegrowane rozwiązanie
EdPlan, oparte na koncepcji współpracy i wymiany
informacji pomiędzy poradniami a szkołami. Dzięki
temu pomoc udzielana w obu placówkach jest spójna,
konsekwentna i realizowana przy zachowaniu
najwyższych środków ostrożności i standardów ochrony
danych osobowych.
SPECYFIKA ZAWODU NAUCZYCIELA –PRACA W DOMU, W SZKOLE
A PRACA ZESPOŁOWA.
Warsztaty. Zespół Badań Nauczycieli (dr Dominika
Walczak, Kamila Hernik, Agata Komendant-Brodowska,
Karolina Malinowska, Magdalena Smak-Wójcicka,
Andrzej Wichrowski), Instytut Badań
Edukacyjnych.
FINANSE – ORGANIZACJA – KADRY. WYZWANIA DLA OŚWIATY
SAMORZĄDOWEJ.
Mariusz Tobor
– Menadżer ds. Doradztwa Oświatowego, VULCAN sp. z
o.o. Omówienie zmian, które w ostatnim czasie
nastąpiły w organizacji, finansach i stanie kadry
pedagogicznej szkół samorządowych oraz wniosków
wynikających z tych zmian. Wyzwania stojące przed
samorządami. Jak dbać o budżet oraz jakość
kształcenia i nie przegrać wyborów?
PROBLEMY KOMUNIKACYJNE WE WŁADZACH I URZĘDZIE JST.
Jan Zięba
–Ekspert Oświatowy, VULCAN sp. z o.o. Problemy w
komunikacji pomiędzy decydentami oświatowymi a
radnymi i pomiędzy pracownikami samorządów
zajmującymi się organizacją oświaty, a tymi, którzy
odpowiadają za finanse. Jak projekt Doskonalenie
strategii zarządzania oświatą na poziomie
regionalnym i lokalnym, etap II ma się wobec tych
problemów?
ZAPOWIEDŹ DEBATY NAD CELAMI SZKOŁY I POTRZEBNYMI DLA
ICH REALIZACJI KOREKTAMI.
W ostatnim dniu kongresu Uczestnicy wzięli udział w
dyskusji nad oczekiwaną przez kadrę kierowniczą i
nauczycieli strategią oświaty. Zagadnienia:
ewaluacja a kształcenie, problemy i potrzeby
współczesnej młodzieży a oferta szkoły, konstrukcja
systemu. Wobec głosów krytycznych wobec aktualnego
ustroju szkół, krytyki gimnazjów i szkół innych
poziomów powinniśmy mieć swoje zdanie w tej kwestii.
W środę przedstawimy głosy zamówione przed dyskusją.
KOMPLEKSOWE ROZWIĄZANIA WIZUALNE SONY DLA EDUKACJI.
Aleksandra Jasińska.
Sony.
MULTIEDUKACJA.PL.
PREZENTACJA PARTNERA KONGRESU
Tablety w 20 polskich szkołach zamiast
papierowych podręczników - wnioski z realizacji. W
20 szkołach w Polsce uczniowie korzystają z
podręczników elektronicznych na urządzeniach
mobilnych Ile to kosztuje, jak to zorganizować,
dlaczego warto? Wnioski z pracy 500 uczniów w 20
szkołach w Polsce z urządzeniami mobilnymi.
WSIP DLA SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO.
PREZENTACJA PARTNERA KONGRESU.
BIOMED NEUROTECHNOLOGIE.
PREZENTACJA PARTNERA KONGRESU
WOLTERS KLUWER.
PREZENTACJA PARTNERA KONGRESU
KINO IMAX. PROJEKCJA FILMU 3D – premiera dla
Kongresu. Grupa 400 osób
POZOSTAŁE DZIAŁANIA KONGRESOWE:
PUNKTY KONSULTACYJNE Z EKSPERTAMI.
Konsultacje z ekspertami w zakresie: prawa
oświatowego, pedagogiki, psychologii. Harmonogram
dyżurów zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
GRA STRATEGICZNA.
Zaprosimy wybraną grupę dyrektorów do udziału w
grze strategicznej i w treningu menadżerskim
oraz przeprowadzenie gry podczas Kongresu.
Dla zainteresowanych dostępne konsultacje:
ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI SZKOLNYMI.
Zadania dyrektora szkoły jako zarządzającego
nieruchomością szkolną. Utrzymanie nieruchomości –
zapewnienie odpowiednich warunków technicznych,
okresowe kontrole, remonty i prace modernizacyjne.
Inwestowanie w nieruchomość. Plan zarządzania
nieruchomością. Polecamy to seminarium nowym
dyrektorom. Bogna Skoraszewska, OSKKO.