|
|||||
PROBLEMY SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Udział w spotkaniu wzięli: Dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, Ewa Konikowska-Kruk, Wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ewa Rudomino i kierownik Wydziału Egzaminów Zawodowych CKE, Lesław Zabłocki. Podczas dyskusji przedstawiciele rządu podjęli się przedstawienia obrazu prac nad rewitalizacją szkolnictwa zawodowego. Uczestników interesowały m. in. takie zagadnienia jak: organizacja egzaminów zawodowych, kadra egzaminująca, potrzeba spójności standardów wyposażenia pracowni do prowadzenia egzaminów, teoria i praktyka na egzaminach. Nierozwiązanych problemów zgłaszano tyle, że organizatorzy podjęli decyzję o kontynuowaniu pracy w zespole najbardziej aktywnych uczestników dyskusji i zebraniu postulatów szkolnictwa zawodowego. W efekcie, poinformowana o tym Minister Edukacji Narodowej, Krystyna Szumilas zaproponowała w drugim dniu kongresu, że chętnie spotka się w MEN z pokongresowym zespołem ds. szkolnictwa zawodowego zorganizowanym przez OSKKO. Poniżej – wypracowane przez ww. zespół zagadnienia do dyskusji z MEN, w kolejnych obszarach: 1. Podstawa programowa i konieczność jej dopracowania i uporządkowania: a) Weryfikacja proporcji godzin przeznaczonych na: – efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz wspólne dla zawodów w ramach danego obszaru, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów (zmniejszenie liczby godzin) oraz na – efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (zwiększenie liczby godzin). b) Dookreślenie warunków realizacji dla każdej kwalifikacji/zawodu: – liczba uczniów przy jednym stanowisku; liczebność grupy dostosowana do zawodu/kwalifikacji i do warunków lokalowych i wyposażenia szkoły;
przykładowo dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych
liczebności takie zostały określone - b) stanowiska sporządzania
potraw i napojów (jedno stanowisko dla trzech uczniów) a brak
dla zawodu technik analityk brak określenia liczby uczniów przy
stanowisku – wpisanie w warunkach realizacji kształcenia w zawodzie wymogów wyposażenia dla szkoły podejmującej kształcenie w zawodzie tylko takiego wyposażenia, które jest dostępne na rynku; przykładowo zastrzeżenia budzą takie zapisy: Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik budownictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne: 1) pracownię budowlaną, wyposażoną w: …..; filmy dydaktyczne ilustrujące etapy realizacji procesu budowlanego, technologie wykonywania robót budowlanych, urządzenia i sprzęt budowlany, różne rozwiązania konstrukcyjne; …; modele obiektów budowlanych oraz elementów budowli; … Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik usług pocztowych i finansowych powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne: 2) pracownię rozdzielczo-ekspedycyjną, wyposażoną w: …, specjalistyczne programy komputerowe dotyczące ekspedycji przesyłek 2. Postulaty ws. bazy kształcenia i egzaminowania a) Konieczne jest zapewnienie obudowy dydaktycznej (w tym dobrej jakości podręczników) dla kształcenia zawodowego. b) Konieczne jest przygotowania bazy egzaminacyjnej tak by przeprowadzanie egzaminów nie zakłócało procesu dydaktycznego w szkole – przeprowadzanie egzaminów z wykorzystaniem bazy i kadry szkół dezorganizuje naukę młodszych roczników (wyłączone pracownie, brak nauczycieli); zapowiedź doposażenia bazy egzaminacyjnej z funduszy projektowych od 2014 r. nie rozwiązuje bieżących problemów c) Zbyteczne są spoty promujące przeprowadzanie egzaminów teoretycznych on-line; szkoły chętnie wprowadzą taką formę egzaminu o ile będą miały odpowiednie wyposażenie (nieakceptowane jest wyłączenie z lekcji szkolnych pracowni komputerowych na potrzeby przeprowadzanych egzaminów); spot promujący możliwość zdawania części pisemnej nowego egzaminu zawodowego przy komputerze: http://cke.edu.pl/index.php/aktualnosci-left/240-e-egzamin d) Pożądane jest wprowadzenie mechanizmów motywujących pracodawców do tworzenia ośrodków egzaminacyjnych. e) Wskazane jest upublicznienie informacji o wymaganiach bazowych i wyposażenia dla ośrodków egzaminacyjnych (dostęp pracodawców do informacji) 3. Egzaminy
a) Konieczne jest
ogłaszanie terminów egzaminów potwierdzających kwalifikacje b) Wadliwe jest ocenianie egzaminu tylko przez jednego egzaminatora; ocena taka obarczona jest pewną dozą subiektywizmu. c) Brak możliwości odwołania się od takiej subiektywnej oceny staje się szczególnie niebezpieczny w przypadku szkół konkurujących ze sobą na rynku edukacyjnym. d) Pożądane jest opracowanie i upowszechnienie standardów wykonywania ćwiczeń/czynności zawodowych (tzw. standardy wykonywania zawodu) mających istotny wpływ na ocenię przebiegu wykonania zadań egzaminacyjnych (język efektów w podstawie programowej jest zbyt ogólny by mógł pełnić taką rolę). e) Konieczne jest przekazywanie ośrodkom egzaminacyjnym środków finansowych na materiały egzaminacyjne przed egzaminem a nie refinansowanie po egzaminie. f) Standaryzacja zadań egzaminacyjnych na uczniach kształconych wg innych (starych) podstaw programowych jest wadliwa.
g) Wskazane jest
opracowywanie zadań egzaminacyjnych w oparciu 3. Inne wnioski/postulaty a) Stworzenie realnych warunków współpracy szkoły z pracodawcami (organizacja współpracy nie tylko z inicjatywy szkoły). b) Konieczność natychmiastowego dopracowania systemu egzaminów zawodowych, tak by ich obecna wadliwość i eksperymentowanie na uczniach nie przyczyniło się do kolejnej fali odwrotu od szkolnictwa zawodowego.
c) Organizacja systemu
doskonalenia/wspierania dyrektorów, egzaminatorów, nauczycieli
kształcenia zawodowego – konstruktywne spotkania, szkolenia,
konferencje z wypracowaniem wniosków opartych na doświadczeniach
d)
Odstąpienie od
sztywnego określenia w rozporządzeniu ws. ramowych planów nauczania
tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych w poszczególnych
klasach; ułatwi to w technikach organizację praktyk zawodowych bez
zagrożenia dla realizacji minimalnego wymiaru godzin kształcenia
ogólnego - szczególnie Powyższe postulaty przedłożymy resortowi oświaty jesienią. |
|||||
|