BIULETYN INFORMACYJNY
OGÓLNOPOLSKIEGO STOWARZYSZENIA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY
Luty 2024 r.
Istotne problemy edukacji.
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
https://www.oskko.edu.pl/stanowisko-ws-istotnych-problemow-edukacji-2024/ Uwaga w 2024 roku: – już XX Konferencja OSKKO
w Krakowie – 1-3.03.2024
r.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23 lutego 2024
r.
https://www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2024/index.html - Kongres Zarządzania Oświatą w Łodzi - 7-9.10.2024 r.
Szkolenia
OSKKO -
bon szkoleniowy OSKKO
https://www.oskko.edu.pl/szkolenia/index.html
https://www.oskko.edu.pl/szkolenia/bon-szkoleniowy-oskko/ Luty 2024 – Nadal liczymy na pozytywne zmiany w edukacji w 2024 r.
Uwaga – w marcu wracamy do
„kącika żartów niekoniecznie szkolnych”.
Za nami:
XVII Kongres Zarządzania Oświatą -
OSKKO w Zakopanem 1/2-4.10.2023 r.
https://www.oskko.edu.pl/kongres/materialy.html
Po raz czwarty gościliśmy spotkaliśmy
się w Hotelu Kasprowym w Zakopanem, to ta edycja Kongresu była
rekordowa - wzięło w niej udział ponad 1000 uczestników, gości,
partnerów i wystawców. Doroczne Walne e-Zebranie Członków
OSKKO - w środę 29
marca 2023 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65758&ux=148&pst=1#pst1 XIX Konferencja OSKKO w Krakowie -
3-5.03.2023 r. (Hotel Metropol). Uczestniczyło aż 1050 osób.
Dziewiętnasta Konferencja OSKKO adresowana była do dyrektorów szkół,
urzędników państwowych i samorządowych, liderów oświatowych.
https://www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2023/
Zaglądajcie do naszej wymiany plików.
http://oskko.edu.pl/wymiana_plikow/index.php Projekty (niektóre)
przepisów oświatowych
1.
projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego
rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez
przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających
podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz
społeczności posługującej się językiem regionalnym,
https://legislacja.gov.pl/projekt/12380400
2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia
zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym
od pracy
https://legislacja.gov.pl/projekt/12381004
3.
projekt rozporządzania Ministra Edukacji zmieniającego
rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
https://legislacja.gov.pl/projekt/12381254
Rekomendujemy :
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
to działanie, w którym wspieramy dyrektorów i wicedyrektorów w
procesie rozwoju osobistego oraz zawodowego. Skupiamy się na ich
kompetencjach niezbędnych w prowadzeniu współczesnej szkoły.
Uczestnicy kończą studia z nowymi umiejętnościami, które natychmiast
znajdują zastosowanie w ich codziennej pracy. Pozytywnie wpływa to
na współpracowników lidera i szkołę, w której działa.
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty są organizowane przez Centrum
Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją
Wolności, Collegium Civitas i Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry
Kierowniczej Oświaty.
https://www.oskko.edu.pl/splo/
W imieniu dr hab. inż. Łukasza Tomczyka (Uniwersytet Jagielloński),
dr hab. prof. PK Katarzyny Potyrały (Politechnika Krakowska) oraz dr
Marka Kaczmarzyka prof. UŚ (Uniwersytet Śląski), zwracamy się z
prośbą o wypełnienie krótkiego formularza związanego z
bezpieczeństwem cyfrowym nauczycieli w Polsce.
https://www.oskko.edu.pl/cyfrowo-bezpieczny-nauczyciel/
Wybrane problemy edukacji w Polsce.
Związek Miast Polskich we współpracy z Instytutem Badań w Oświacie
oraz Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty
prowadził badania, których celem jest ocena wybranych aspektów
funkcjonowania szkół.
A oto wyniki:
https://www.oskko.edu.pl/wybrane_problemy_edukacji/index.html
Nowi
członkowie OSKKO.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty jest
największą w Polsce i krajach „nowej” Unii Europejskiej organizacją
zrzeszającą dyrektorów szkół i placówek oświatowych, wizytatorów
oraz urzędników samorządowych i kuratoryjnych. Zrzeszamy ponad 7000
członków rzeczywistych, mamy 9000 korespondentów oraz 33 000
czytelników mediów elektronicznych.
Lista członków OSKKO na
dzień 27 czerwca 2022 r. liczyła 5844 osoby.
https://oskko.edu.pl/o_oskko/listaoskko.html
W roku 2023 r. przyjęto 154
„nowalijki”, a w styczniu 2024 r. 53 „nowalijki”.
https://oskko.edu.pl/o_oskko/listaoskko.html
Składki OSKKO.
Składki członkowskie OSKKO przeznaczone są na działalność
statutową Stowarzyszenia. Ich wysokość ustala się na podstawie
uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. Opłacanie składki
członkowskiej jest statutowym obowiązkiem każdego Stowarzyszonego
Składka członkowska OSKKO wynosi:
1) dla osób aktywnych zawodowo:
80 zł (istnieje
możliwość uiszczenia jej w dwóch ratach po 40 zł),
2) dla emerytów i rencistów: 10 zł.
Wpłat prosimy dokonywać na
rachunek OSKKO (PKO BP):
80 1020 3541 0000 5102 0095 3075
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kady Kierowniczej Oświaty, ul. Żniwna
58, 10-811 Olsztyn
Część z członków Stowarzyszenia opłaca składki
członkowskie z budżetu placówki. W takim przypadku wystawiamy
noty księgowe - prosimy jednak o wcześniejsze przesłanie
następujących danych:
·
imię i nazwisko osoby stowarzyszonej,
·
danych do rachunku nabywcy (czyli najczęściej organu prowadzącego):
nazwa, adres, NIP,
·
odbiorcy: nazwa, adres. Jeżeli chcesz sprawdzić
stan swoich składek
członkowskich lub masz inne związane z nimi pytania, prosimy
o kontakt:
·
e-mail:
oskko@oskko.edu.pl,
·
tel.: (89)
527-95-14
https://oskko.edu.pl/o_oskko/skladki.html
Trochę statystyki
Styczeń 2024 r. –
OSKKO-wicze dyskutowali przede wszystkim o zmianach dotyczących
oceniania uczniów i kwestii zadań domowych.
Najdłuższym z aktywnych
wątków w historii forum OSKKO jest -
hania -
oświatowy przegląd prasy
– 12064 wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=16416&ux=148&pst=12064#pst12064
Wątki nadal są merytoryczne
i dynamicznie prowadzone, zazwyczaj krótkie.
Oto kolejny przykład wątku, który zawiera
maksimum wiedzy i minimum słów – bb17
awans na
mianowanego po staremu
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66209&ux=148&pst=2#pst2
Na Facebooku osiągnęliśmy
liczbę ponad 8400 osób, które polubiły i
ponad 9200 osób obserwujących.
https://www.facebook.com/OSKKOedupl
Statystyka odwiedzin w styczniu 2024 r. w konkretnym dniu o wybranej
godzinie – 9.01.2024 r., od godz. 14.00 do 15.00 zawitało na forum
1338 uczestników. Forumowicze sięgają do wątków archiwalnych, które
odżywają za przyczyną aktualnych wpisów –
beera -
Interpretacje, pisma ministerstwa
–
założony 10.12.2005 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=13506&ux=148&pst=592#pst592
Na stronie forum OSKKO do końca
stycznia 2024 r. znalazło się 64.495 wątków i 980.294 wypowiedzi.
Styczeń 2023
r. przywitała na forum
BeataGie – Funkcja ławnika
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66206&ux=148&pst=2#pst2 Powracają
i ciągle są aktualizowane wątki:
doti – Ocena pracy nauczyciela
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65661&ux=148&pst=114#pst114
zosiaz1 – Urlop dla poratowania zdrowia
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65619&ux=148&pst=57#pst57
ktosik –
Ocenienie ucznia na
zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65574&ux=148&pst=25#pst25
barbaszka – BARDZO ważne pytanie - konkurs na dyrektora
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=63849&ux=148&pst=22#pst22
Iweta62 – Nawiązanie kolejnej umowy z n-lem, który przejdzie na
emeryturę
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64989&ux=148&pst=20#pst20
Potrzebny wątek –
rzewa -
Oświatowe orzecznictwo sądowe
–
I OSK 389/22 - Wyrok NSA - prawomocny
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=59875&ux=148&pst=101#pst101 Spór w
rozpoznawanej sprawie dotyczy zasadności ustalenia skarżącej
odpłatności za pobyt jej małoletniego syna w spokrewnionej rodzinie
zastępczej od dnia jego umieszczenia w tej rodzinie niezależnie od
wysokości wydatków skarżącej, które ponosi ona co miesiąc w związku
z prowadzeniem gospodarstwa domowego.
W ocenie Sądu za pobyt dziecka w pieczy
zastępczej rodzice ponoszą miesięczną opłatę w wysokości przyznanych
świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 –
w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej
spokrewnionej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej
niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/02483CE734
Najciekawsze (wg mnie – subiektywny dobór)
wątki rozpoczęte i zakończone (lub też nie) w
styczniu 2024 r. :
Marek Pleśniar
– Prace domowe: dyskusja przed
spotkaniem z MEN i konf. OSKKO
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66239&ux=148&pst=76#pst76
Macia – dodatek dla nauczyciela za pracę w trudnych warunkach.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66207&ux=148&pst=20#pst20
olekjurek – standardy ochrony małoletnich
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66237&ux=148&pst=18#pst18
Jagaz – tworzenie regulaminów
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66245&ux=148&pst=17#pst17
Jagaz –
prace pisemne do wglądu byłego ucznia
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66232&ux=148&pst=15#pst15
Adaa – Stanowisko OSKKO
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66217&ux=148&pst=14#pst14
BogdanK –
Wycieczka
w niedzielę - wynagrodzenie nauczyciela
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66224&ux=148&pst=10#pst10
DorotaN – Zatrudnienie nauczyciela początkującego
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=66233&ux=148&pst=10#pst10
Najpopularniejsze wątki założone we wcześniejszych
miesiącach i zakończone (lub też nie) w styczniu 2024
r.
(powyżej 120 wypowiedzi): hania - oświatowy przegląd
prasy – 12064 wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=16416&ux=148&pst=12064#pst12064
Leszek –
opublikowano nowe przepisy
oświatowe – 1623
wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=43000&ux=148&pst=1623#pst1623
Leszek –
teksty ujednolicone
– 628 wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=19211&ux=148&pst=628#pst628
beera - Interpretacje, pisma ministerstwa –
592
wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=13506&ux=148&pst=592#pst592
juasia –
Awans zawodowy – 570
wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65339&ux=148&pst=570#pst570
malmar15 -
Spieszmy się kochać ludzi, bo tak szybko
odchodzą
–
405 wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=44682&ux=148&pst=405#pst405
Adaa –
Nowe SIO – 395
wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=54063&ux=148&pst=395#pst395
matyldaa – Nauczyciel początkujący – 161
wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65315&ux=148&pst=161#pst161
GABA – OCENIANIE– 130 wypowiedzi
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=65621&ux=148&pst=130#pst130
Kontynuuję
informacje o najdłużej aktywnych wątkach (założonych tak, że trudno
sięgnąć pamięcią). A nie przesadzając, o co najmniej około
pięcioletnim stażu na forum, czasami aktywne dłużej niż założyciel
J ): Aktywnych często również dlatego,
że poruszają ciągle absorbujące dyrektorów tematy. beera - Interpretacje, pisma ministerstwa –
założony 10.12.2005 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=13506&ux=148&pst=592#pst592 hania - oświatowy przegląd
prasy – założony 21.06.2006 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=16416&ux=148&pst=12064#pst12064
Leszek –
teksty
ujednolicone
– założony 8.12.2006 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=19211&ux=148&pst=628#pst628
Leszek –
opublikowano nowe przepisy
oświatowe – założony
15.06.2010 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=43000&ux=148&pst=1623#pst1623
malmar15 -
Spieszmy się kochać ludzi, bo tak szybko odchodzą
-
założony 7.01.2011 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=44682&ux=148&pst=405#pst405
Adaa –
Nowe SIO –
założony 28.10.2014 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=54063&ux=148&pst=395#pst395
eleonora –
Wycieczki szkolne
–
założony 5.06.2017 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=58747&ux=148&pst=99#pst99
AMS – co
nowego w doskonaleniu zawodowym nli?
–
założony 28.01.2019 r.
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=61191&ux=148&pst=25#pst25
Z obserwacji trzeba przyznać, że nadal chętnie sięgamy
„po stare” wątki.
W wymianie brak nowości – 1758 plików.
W
styczniu 2024
r.
zamieszczono 2 pliki w wymianie.
Najpopularniejsze pliki w wymianie w każdym miesiącu 2024 r. –
według stanu pobrań na koniec
stycznia 2024
r.:
- w styczniu 2023 r. Leszek -
zmienione, dostosowane do zmian w KN wymagania na stanowiska
kierownicze w JSO - w wersji ujednoliconej - spakowane 7z-
227 pobrań,
- w
lutym
2023
r. Leszek - nowa
płacówka ze spłatą od 1.01.2023 - w kwotach żadnych zmian w stosunku
do projektu - spakowane 7z – 127 pobrań,
- w marcu 2023 r. Barbara ppp - Regulamin pracy zdalnej – 269 pobrań,
- w kwietniu 2023 r. – 0
plików,
- w maju 2023 r. rzewa -
Przeniesienie
na inne stanowisko w tej samej szkole na podstawie art 18 KN – 160
pobrań,
- w czerwcu 2023 r. Jacek - Kalendarz roku szkolnego 2023/2024 dla
lubelskiego z przewidywanym terminem EO. Proponowane dni wolne wg
nas :-) – 545 pobrań,
- w
lipcu
2023
r. Macia -
Informacja załączana do umowy o pracę
– 362 pobrania.
- w sierpniu 2023 r.
Leszek -
ujednolicone
rozporządzenie w spr. oceniania uczniów - stan na dzień 1.09.2023 r.
spakowane zip7 – 270 pobrań.
- we
wrześniu 2023 r. – 0
plików,
- w październiku 2023 r.
– 0 plików.
- w listopadzie 2023 r. - 0 plików.
- w grudniu 2023 r. – 0 plików.
W
styczniu 2024
r.
zamieszczono 2 pliki w wymianie:
Powroty na forum - teraz pora na lipiec i sierpień 2021 r.
Spróbujmy wrócić do tamtych czasów… 2,5 roku temu…
A
o co pytano i jak odpowiadano – zajrzyjmy.
W
lipcu 2021 r. rozpoczęto lub kontynuowano, a następnie zamknięto
tylko 54 wątki (wszak wakacyjne), oto dziesiątka
najpopularniejszych:
1.
Marek z Rzeszowa
–
Siedzę przy kompie i piszę Koncepcję do konkursu
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=402&ux=148&pst=211#pst211
2. Kadry –
Badania
sanitarno-epidemiologiczne
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=38578&ux=148&pst=39#pst39
3. 1788 –
Nowe słowa
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64351&ux=148&pst=27#pst27
4. zemi –
Dotacja na dziecko z autyzmem i z Zespołem
Aspergera
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=63232&ux=148&pst=24#pst24
5. kudlatek
–
w sprawie zatrudnienia
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=61948&ux=148&pst=20#pst20
6. roza241 –
skrócenie urlopu zdrowotnego
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=57295&ux=148&pst=19#pst19
7. bb17 –
średnie wakacyjne
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64365&ux=148&pst=15#pst15
8-9-10. Kaja –
Akt nadania stopnia n-la kontraktowego
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64318&ux=148&pst=13#pst13
8-9-10. Aga2709 –
zapytanie ofertowe
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64002&ux=148&pst=13#pst13
8-9-10. annapast48
–
urlop zdrowotny
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64331&ux=148&pst=13#pst13
W
sierpniu 2021 r. rozpoczęto lub kontynuowano, a następnie zamknięto
100 wątków, oto dziesiątka najpopularniejszych:
1.
Janusz Pawłowski
–
Witam w nowym domu
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=234&ux=148&pst=146#pst146
2. cortes –
muzycznie
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46394&ux=148&pst=103#pst103
3. azikaj –
zatrudnienie
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=60246&ux=148&pst=86#pst86
4. mada2
–
przyjęcie
dziecka z zagranicy do szkoły
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=34586&ux=148&pst=67#pst67
5. ktosik –
Rejestr
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym kogo sprawdzać ??
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=60185&ux=148&pst=39#pst39
6. wiwi –
Porozumienie zmieniające
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64083&ux=148&pst=38#pst38
7. BeataGie
–
nauczyciel wspomagający - kwalifikacje
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64354&ux=148&pst=36#pst36
8. Robcio –
Pilne - opiniowanie aneksów
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=62011&ux=148&pst=34#pst34
9-10.
kudlatek –
w sprawie
przywrócenia nauczyciela do pracy POTRZEBNA POMOC!!!
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=62993&ux=148&pst=31#pst31
9-10. Marek Pleśniar
–
widzę że przeoczyliście:-) Wytyczne do
szczepień
https://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=64427&ux=148&pst=31#pst31 Prawo:
W
styczniu 2024 r. ukazało się 118 przepisów w elektronicznych
Dziennikach Ustaw i 87 w elektronicznych Monitorach Polskich.
Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o
ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej (Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski) wydaje Prezes Rady
Ministrów przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji. Od 1 stycznia 2012 r. Dziennik Ustaw wydawany
jest w formie elektronicznej, z zachowaniem kolejności pozycji w
danym roku kalendarzowym.
Dzienniki Ustaw dostępne są pod adresem
https://monitorpolski.gov.pl/DU
, a Monitory Polskie na
stronie
https://monitorpolski.gov.pl/MP
.
W
styczniu 2024 r. ukazało
się 17
przepisów w zakresie prawa oświatowego i bliskiemu oświacie (bardzo
dużo tekstów jednolitych – ministerstwo stara się wykonać ustawowy
obowiązek w tym zakresie).
1. 3
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 8 rozporządzenie ME
z dnia 29
grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminu maturalnego
–
weszło
w życie z dniem 4 stycznia
2024 r.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/8
2. 4 stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 9 obwieszczenie MEiN
z dnia
23 listopada 2023 r. w
sprawie ogłoszenia jednolitego
tekstu rozporządzenia MEN w sprawie podstawowych warunków
niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów
nauczania.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/9
3. 4
stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 15 obwieszczenie ME
z dnia 27
grudnia 2023
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie nadzoru pedagogicznego.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/15
4. 8
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 24 rozporządzenie ME
z dnia
27
grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie
ogólnych celów i zadań
kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego –
wchodzi w życie z dniem 1 września
2024 r.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/24
5. 9
stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 26 obwieszczenie ME
z dnia 28
grudnia 2023
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie szczegółowych
warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje w zawodzie.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/26
6. 10
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 31 obwieszczenie ME
z dnia 5
stycznia 2024
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie
szczegółowych zasad i
warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę
prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/31
7. 10
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 35 obwieszczenie MEiN
z dnia 21
listopada 2023 r. w sprawie
ogłoszenia jednolitego tekstu
rozporządzenia MEN w sprawie
ramowego programu szkolenia
kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji
egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów
z ewidencji.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/35
8. 15
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 48 rozporządzenie ME
z dnia
10
stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu
pracy komisji do oceny wniosków o wpis na listę podmiotów
uprawnionych do pełnienia funkcji zewnętrznego zapewniania jakości,
wzoru umowy z podmiotem, któremu powierzono funkcję zewnętrznego
zapewniania jakości, oraz sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia
z tytułu tej umowy –
weszło
w życie z dniem 16 stycznia
2024 r.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/48
9. 15
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 49 obwieszczenie ME
z dnia
11
stycznia 2024
r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego
tekstu rozporządzenia MEN w sprawie
sposobu ustalania wysokości
wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich
zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników
dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia
obrońcy z urzędu.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/49
10. 15
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 50 obwieszczenie ME
z dnia
5
stycznia 2024
r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego
tekstu rozporządzenia MEN w sprawie
sposobu prowadzenia przez
publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu
nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej
dokumentacji.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/50
11. 23 stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 72 obwieszczenie ME
z dnia 28
grudnia 2023
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie
warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca
się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/72
12. 24 stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 80 obwieszczenie ME
z dnia 27
grudnia 2023
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie
ramowych planów nauczania dla publicznych
szkół.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/80
13. 24
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 81 rozporządzenie ME
z dnia
22
stycznia 2024 r.
w sprawie zakresu informacji gromadzonych w
Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji o kwalifikacjach cząstkowych
nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych –
weszło
w życie z dniem 25 stycznia
2024 r.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/81
14. 24 stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 83 obwieszczenie ME
z dnia 11
stycznia 2024
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie
szczegółowego zakresu danych dziedzinowych
gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów
przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji
oświatowej.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/83
15.
25
stycznia
2024 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 91 rozporządzenie RM
z dnia 15
stycznia 2024 r. w sprawie
realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w
szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2024–2028 organów
prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych
warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i
miejsc spożywania posiłków
–
weszło
w życie z dniem 26 stycznia
2024 r.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/91
16. 30 stycznia 2024 r.
opublikowano w M.P. – poz. 85 obwieszczenie ME
z dnia 24
stycznia 2024
r.
w
sprawie prognozy
zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na
krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
https://monitorpolski.gov.pl/MP/2024/85
17. 30 stycznia 2024 r.
opublikowano w Dz. U. – poz. 110 obwieszczenie ME
z dnia 5
stycznia 2024
r.
w
sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w
sprawie
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
https://monitorpolski.gov.pl/DU/2024/110
Cykl – WĄTEK
„SUBIEKTYWNIE WYRWANY” spośród innych –
przydział czynności dla wicedyrektorów
(1) Potrzebny mi przydział czynności dla 2 wicedyrektorów.
Ściągnąłem już przydziały z Edukatora, ale jeśli macie inne
podeślijcie.
(2) Stefan Wlazło
Wicedyrektor szkoły w roli kierowniczej
Ty
nie jesteś żadną kukłą w ręku dyrektora, tylko moją prawą ręką!
S. Kowalewski funkcje
zastępcy określał następująco:
1)
„odciążanie człowieka, którego się zastępuje od bieżącej
zrutynizowanej roboty — słowem od drobiazgów, aby mógł się
koncentrować na problemach zasadniczych, takich przede wszystkim,
jak polityka instytucji,
2)
zastępowanie przełożonego w pełnym zakresie w czasie jego
nieobecności,
3)
przez utrzymywanie styczności z całością instytucji przygotowywanie
się do objęcia w przyszłości samodzielnego stanowiska”[1][1].
Wicedyrektor
szkoły ma więc kierować całością szkoły na co dzień, a także
poznawać wszystkie dziedziny administrowania i zarządzania szkołą.
Kiedy jako początkujący adept kierowania szkołą odbywałem praktykę w
Liceum im. S. Batorego w Warszawie, ówczesny, „przedwojenny” jeszcze
dyrektor informował nas, jak co dwa lata zmienia przydziały
czynności swoim zastępcom (tak wtedy nazywano wicedyrektora),
kolejno przydzielając im sprawy administracyjne, remontów,
inwestycji, zaopatrzenia itd, by pod jego okiem nauczyli się być
w pełni dyrektorem. Owocowało to znakomicie podczas jego
nieobecności w szkole, a także w postaci awansów jego zastępców na
stanowiska dyrektorów różnych szkół. Nadmierne uzależnienie
wicedyrektora jest samobójstwem dyrektora szkoły albowiem ze
wszystkimi, nawet drobnymi sprawami,
będzie wicedyrektor absorbował swego szefa. Nie mówiąc o tym,
że żadnego autorytetu wicedyrektor nie uzyska w gronie
nauczycielskim. W efekcie będzie to człowiek do wykonywania
wszelkich, dowolnych i drobnych spraw, którymi aktualnie nie zechce
zająć się dyrektor. Wicedyrektor może i powinien w szkole wykonywać
działania kierownicze.
Funkcja
kierownicza oznacza, że wicedyrektor kieruje zespołem nauczycieli i
ma to miejsce na dwu szczeblach:
1)
szczeblu samodzielnie kierowanych przez wicedyrektora dziedzin pracy
szkolnej,
2)
szczeblu dyrektora szkoły, ale z uszczegółowieniem kategorii
czynności, czyli w zakresie funkcji dyrektora szkoły ustalone
zostaje, jakie działania wykonuje dyrektor, a jakie, w ramach tejże
funkcji, spełnia wicedyrektor.
Rozważmy obie
sytuacje organizacyjne wicedyrektora. Pierwsza jest łatwiejsza i z
reguły ma miejsce w naszych szkołach. W szkole podstawowej
najbardziej klarowna jest sytuacja, kiedy wicedyrektor kieruje pracą
klas młodszych a drugi wicedyrektor — pracą klas starszych, w
zespołach szkół – praktycznie całościowe kierowanie daną szkołą
wchodzącą w skład zespołu i wykonywanie innych funkcji na rzecz
całego zespołu.. Podział ten wynika z charakteru pedagogicznej pracy
z dziećmi w młodszych klasach i uczniami klas starszych lub w
zespołach właśnie z danego typu szkoły. Jest to podział możliwy
tylko w dużych szkołach.
Powróćmy do
szczebla struktury szkolnej, na którym wicedyrektor samodzielnie
kieruje jakąś dziedziną życia szkolnego. Na ogół,
jest tak, że wicedyrektor zajmuje się sprawami wychowawczymi
i opiekuńczymi. D. Elsner w takich przypadkach mówi o kryterium
przedmiotowym podziału zadań w zespole kierowniczym i uznaje go za
najgorszy z możliwych. Jako lepszy — podział zadań według kryterium
podmiotowego, to jest według posiadanych umiejętności, kwalifikacji
i predyspozycji poszczególnych osób w zespole kierowniczym, czyli na
przykład, przydzielanie takiego rodzaju spraw wychowawczych,
dydaktycznych czy organizacyjnych, które są bliższe kwalifikacjom i
umiejętnościom dyrektora albo kwalifikacjom i umiejętnościom jego
zastępcy. Za najlepsze rozwiązanie organizacyjne autorka uznaje
posługiwanie się kryterium temporalnym, kiedy potrzeby chwili,
bieżące problemy wyznaczają podział zadań pomiędzy dyrektorem i
wicedyrektorem[2][2].
W praktyce
jednak wicedyrektor z reguły zajmuje się sprawami
wychowawczo-opiekuńczymi z racji lepszej znajomości tych spraw niż
innych oraz z racji prawnego ustalenia, że dyrektor szkoły jest
kierownikiem zakładu pracy, zatem ponosi bezpośrednią
odpowiedzialność za sprawy kadrowe, finansowe itd. Pole manewru jest
więc niewielkie i w
istocie dotyczy tylko pedagogicznych dziedzin
funkcjonowania szkoły.
Nie da się
wyraźnie stwierdzić, że w jakimś miejscu życia szkolnego kończy się
nauczanie a zaczyna wychowywanie, i na odwrót.
Zatem, podział na
dydaktykę i wychowanie jest sztuczny
i mający nie najlepsze konsekwencje. Przykładowo, dyrektor i
wicedyrektor hospitują nauczycieli tych przedmiotów, które są
bliskie ich własnej specjalizacji przedmiotowej. Ma to zmniejszyć
barierę specjalizacyjną, w co i tak można bardzo wątpić (np. czy
wicedyrektor „polonista” rzeczywiście nie ma bariery
specjalizacyjnej hospitując lekcję języka obcego?). Konsekwencje są
takie, że każda z osób w zespole kierowniczym poznaje tylko część
nauczycieli podczas ich pracy lekcyjnej. Nie jest dobrze, kiedy
dyrektor i jego zastępca nie poznają w pracy wszystkich nauczycieli
swojej szkoły. Inną konsekwencją niekorzystną jest ta, że dyrektor
i wicedyrektor mają w swoim przydziale odrębne zagadnienia
ogólnoszkolne, powiedzmy, że jeden z dyrektorów ma zajmować się
zagadnieniem innowacyjnej pracy nauczycieli. Jak można mówić o tym
zagadnieniu w skali szkoły, skoro hospituje się tylko część
nauczycieli?
Wyjściem z tego
problemu jest przyjęcie innego kryterium podziału zadań.
Proponowałbym za D. Elsner właśnie, aby był to podział związany z
zainteresowaniami poszczególnych osób w zespole kierowniczym, ale w
odniesieniu do standardów edukacyjnych uczniów-absolwentów,
określonymi w wizji szkoły.
W takim
przypadku każda z osób w zespole kierowniczym np. hospituje
wszystkich nauczycieli i wszystkie zajęcia w szkole i poza nią.
Dzięki temu możliwy jest szerszy ogląd zagadnienia, którym dana
osoba z zespołu kierowniczego się zajmuje i stwarza to możliwość
kierowania całym zespołem nauczycielskim w zakresie tego właśnie
zagadnienia.
Standard pierwszy : Wicedyrektor kieruje procesami edukacyjnymi
w szkole
Wskaźniki:
·
posiada kompetencje oraz uprawnienia do kierowania procesami
edukacyjnymi w zakresie (np. spraw wychowawczych i opiekuńczych,
spraw związanych z dydaktyką lub jednych i drugich)
·
w zakresie powierzonych mu spraw podejmuje trafne decyzje
·
ponosi odpowiedzialność za poziom działania szkoły w zakresie
powierzonych mu spraw
·
sprawuje nadzór nad działaniem nauczycieli w zakresie powierzonych
mu spraw i przygotowuje projekty i ocen ich pracy w tymże zakresie,
a także przygotowuje wnioski o nagrody, wyróżnienia nauczycieli
·
przedstawia radzie pedagogicznej a rodzicom w formie wniosków wyniki
mierzenia jakości działań w zakresie powierzonych mu spraw
·
składa dyrektorowi niezbędne informacje w zakresie powierzonych i
ewentualne wnioski organizacyjne, osobowe itp.
·
sygnuje swoim podpisem pisma wychodzące na zewnątrz szkoły
(ewentualnie jako druga osoba podpisująca obok dyrektora) w zakresie
powierzonych mu spraw
·
rozwiązuje wszystkie problemy uczniów w zakresie powierzonych mu
spraw, w szczególnych tylko przypadkach przedkłada problem
dyrektorowi, uczniowie mają możliwość indywidualnych konsultacji z
wicedyrektorem
·
organizuje pomoc opiekuńczą i materialną kierowaną do uczniów
mających trudności edukacyjne lub materialne
·
tworzy część raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w
zakresie powierzonych mu spraw
·
przewodniczy zespołowi wychowawczemu lub organizuje pracę zespołów
przedmiotowych ( w zależności od rodzaju powierzonych spraw)
·
przewodniczy klasyfikacyjnym radom pedagogicznym ( w zakresie
dydaktyki lub zachowania uczniów, lub jedno i drugie w zależności od
rodzaju powierzonych mu spraw)
·
ściśle współdziała z pedagogiem szkolnym oraz poradnią
psychologiczno-pedagogiczną
·
projektuje tematykę pedagogizacji rodziców w zakresie powierzonych
mu spraw
Monitoring:
prowadzona w szkole dokumentacja pedagogiczna jest poprawna i
monitorowana, wicedyrektor planuje swoją pracę i dokonuje samooceny
jej efektów, praca zespołów i posiedzeń klasyfikacyjnych rady
pedagogicznej jest dobrze zorganizowana i efektywna, tworzone przez
niego dokumenty, opinie, propozycje, analizy, raporty itp. są
merytorycznie uzasadnione
Wskaźniki:
·
daje przykłady przemyślanej i dobrze zorganizowanej roboty
kierowniczej
·
jest animatorem WDN w szkole,
·
upowszechnia swoje osiągnięcia oraz wiedzę i umiejętności nabyte w
wyniku uczestnictwa w zewnętrznym doskonaleniu lub w drodze
samokształcenia
·
ma czas dla nauczycieli, chętnie pomaga im w rozwiązywaniu
problemów edukacyjnych i dotyczących ich doskonalenia
·
dostrzega osiągnięcia innych nauczyciel i wychowawców,
upowszechnia je
·
oceny wizytatora o jego pracy są wysokie
·
posiada uwidaczniający się autorytet wśród nauczycieli
·
uczniowie i ich rodzice chętnie kontaktują się z nim
·
opracowuje materiały metodyczne, pomocnicze, ewentualnie publikuje
Monitoring: rozpoznawane są oczekiwania nauczycieli pod adresem WDN,
opinie nauczycieli o wicedyrektorze są bardzo pochlebne, uczniowie i
rodzice deklarują zaufanie i sympatię do wicedyrektora
Fragment mojej
nowej książki "Jakościowy rozwój szkoły" - S. Wlazło
[3][1]
S. Kowalewski. Przełożony
— podwładny w
świetle teorii organizacji. Warszawa 1984, s.143-144
[4][2]
D. Elsner. W sprawie zadań wicedyrektora szkoły. „Nowa
Szkoła” 1990, nr 7
(3)
A
kiedy będzie można przeczytać całość?
(4) Wicedyrektor
Całkowicie zgadzam się ze zdaniem prof. Wlazło. Z praktyki wiem, że
zmiany i zamiany w tym zakresie dobrze służą szkole..
(5) mam pytanie
jak tzw. czynnik ludzki może zaburzyć ten
klarowny obraz z "Jakościowego
rozwoju szkoły", innymi słowy - czy jakieś ciekawe źródła
dałoby się przestudiować. Może coś Pańskiego?
wszechstronny udział zastępcy w każdym
procesie, swoista szkoła dyrektorstwa prowadzi do podnoszenia
poziomu kadry kierowniczej, ale w organizacji, jaką jest szkoła czy
każde inne przedsiębiorstwo może wieść do tworzenia sił
odśrodkowych. Innymi słowy zaczynają grać ambicje. Czy da się ten
problem jakoś pochwycić? Teoretycznie zbadać? Ująć praktycznie.
Mało się w literaturze zarządzeniowej dla
oświatowej kadry pisze...
ps. tylko partnerska współpracę widzę
jako sposób na bycie razem dyrektora i zastępcy. To ludzie, którzy
mogą się do siebie spokojnie odwrócić plecami, najbardziej zaufani.
Tak przynajmniej bym chciał:-)
(6) #3 Książka została wydana.
(7) #4 To mamy wspólne poglądy!!!
(8) #5 Oczywiście, ma
Pan racje. Ludzie są najważniejsi, ale ich działania są mocno
uwarunkowane sytuacjami organizacyjnymi. Zatem, tworzenie tych
sytuacji stwarza duże szanse na takie działania ludzi, o jakie nam
chodzi. Dziękuję za dialog. Stefan Wlazło
(9) Cieszę się, że mój wątek zapoczątkował taką ciekawą dyskusję,
ale mnie potrzebny jest konkretny przydział czynności.
Jeśli macie 2
wicedyrektorów napiszcie jak dzielicie ich obowiązki.
(10)
Dziękuję za inspirującą podpowiedź. Przyznam się, że czekałem na
"gotowce", bo wtedy z kilku przydziałów robionych w różnych szkołach
można wyciągnąć to co pasuje u mnie w konkretnych warunkach. Pana
wypowiedź jednak pobudziła mnie do twórczego podejścia do tej
sprawy. Siadam więc do pracy, a jeśli będę miał problemy i pytania
niewątpliwie skorzystam z Pana pomocy.
(11)
podoba mi się zakończenie tej wymiany zdań:-)
(12)
podnoszę bo i tu myśli Stefana Wlazły
Leszek Zaleśny |