Partnerzy
wspierający Konferencję:
W dniach 17-19 kwietnia 2009 r. odbyła się piąta doroczna
konferencja dyrektorów przedszkoli, pracowników organów nadzoru
pedagogicznego, organów prowadzących przedszkola, innych osób
zainteresowanych zarządzaniem w edukacji przedszkolnej,
zorganizowana przez największą polską organizację kadry
kierowniczej oświaty, dyrektorów i urzędników oświatowych -
Ogólnopolskie Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty. Udział w konferencji wzięło ok.
150 uczestników, w tym m.in. Minister Edukacji Narodowej,
Katarzyna Hall, wiceminister, Sekretarz Stanu Krystyna Szumilas,
inni przedstawiciele MEN i instytucji oświatowych.
Trwają prace nad opracowaniem
stanowisk.
Piątek, 17 kwietnia 2009
R. - I dzień Konferencji, Biblioteka Narodowa, Warszawa
W auli BN, o godz. 15:00 odbyło się uroczyste rozpoczęcie
Konferencji OSKKO i spotkanie z Ministrem Edukacji Narodowej,
Katarzyną Hall.
(Relacja: Benigna Pietrusewicz, OSKKO)
|
|
Otwarcia Konferencji dokonali członkowie Zarządu OSKKO -
Anna Zabielska i Marek Pleśniar.
Minister Katarzyna Hall, nawiązując do
"Roku Przedszkolaka", przypomniała ideę i cel zmian w
oświacie przedszkolnej: objęcie jak największej liczby
dzieci edukacja przedszkolną. |
Pani minister nakreśliła działania, która mają ten proces
intensyfikować:
-
Rozporządzenie o nowych formach edukacji
przedszkolnej (już widoczna jest poprawa – odsetek dzieci
będących uczestnikami tej edukacji wzrasta).
-
Tworzenie oddziałów przedszkolnych (także dla
dzieci młodszych) w szkołach podstawowych.
-
Powstawanie nowych przedszkoli
pełnowymiarowych, dzięki funduszom z Unii Europejskiej.
-
Apelowanie do marszałków województw o jak
najszybsze wydawanie środków unijnych na dobre wnioski
Korzystanie z funduszy i ułatwienie rejestrowania innych form to
przyrost dzieci objętych edukacją przedszkolną, w przypadku
5-latków: 57-64%. Prawo dzieci pięcioletnich do korzystania z
edukacji w przedszkolu spowoduje dalszy wzrost tego odsetka.
|
Wg danych SIO w ostatnim roku postało 660 innych form wychowania
przedszkolnego i 330 przedszkoli. Jednak do średniej
europejskiej (87% dzieci objętych edukacją przedszkolną) jeszcze
nam brakuje. Jest zatem sporo do zrobienia. Tych kilka godzin
edukacji dla pięciolatków to wyzwanie ale i zadanie dla
samorządów. |
Sytuacja może się poprawić, o ile duża część sześciolatków
pójdzie do klasy pierwszej – ale to zależy od decyzji ich
rodziców. Według pani minister musi powstać oferta dla
pięciolatków – powinny więc powstać nowe miejsca dla nich.
Większa liczba czterolatków może trafić do przedszkoli, gdy ich
rodzice uświadomią sobie, że warto je tam posłać, skoro
pięciolatki przygotowują się do szkoły. Jeśli odblokowane
zostaną miejsca dla 3-4-latków, może zajść upowszechnienie
edukacji przedszkolnej. Pani minister mocno podkreśliła wartość
wcześniejszej edukacji przedszkolnej dla lepszego przygotowania
dzieci do rozpoczynania nauki w szkole.
Zmiana spowoduje zatem wzrost wskaźników upowszechnienia
edukacji przedszkolnej. Trzeba mieć jednak na względzie różne
środowiska – część z nich nie ma świadomości korzyści posyłania
dziecka do przedszkola jak najwcześniej. Stąd waga programów
regionalnych i lokalne ustalanie priorytetów dla środków z
funduszy Unii Europejskiej. Owe fundusze to również wsparcie już
istniejących przedszkoli, nie tylko tworzenie nowych.
Następnie minister Hall przypomniała zmiany wprowadzone ustawą o
systemie oświaty:
-
Prawo pięciolatków do odbycia rocznego
przygotowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale
przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej
formie wychowania przedszkolnego – od IX 2009 r.
-
Od IX
2011 r. - obowiązek odbycia rocznego przygotowania
przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym
zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie
wychowania przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich.
-
Od IX 2012 r. wprowadzenie obowiązku szkolnego
dla wszystkich dzieci sześcioletnich.
Prelegentka
stwierdziła, że warto zwrócić uwagę na zmiany w podstawie
programowej towarzyszące zmianie ustawy o systemie oświaty. W
edukacji przedszkolnej obowiązywać ona będzie od 1 września
2009 r. w całości dla wszystkich dzieci w przedszkolu.
Co jest ważne w nowej podstawie programowej:
-
Diagnoza przedszkolna dla każdego dziecka 5-
i 6-letniego, które w kolejnym roku pójdzie do szkoły
(obserwacja i wsparcie).
-
Jak najlepsze osiągnięcie gotowości do
rozpoczęcia nauki w szkole jest głównym celem realizacji
podstawy programowej. Za tym idzie obserwacja i wspieranie
rozwoju każdego dziecka, w tym dzieci wymagających
szczególnego wsparcia, indywidualizacja oddziaływań. Ma to
zapobiegać pierwszym porażkom w szkole. To misja edukacji
przedszkolnej (w szkole mają temu służyć dodatkowe godziny z
Karty Nauczyciela)
-
Wymagania podstawy programowej można
poszerzać, wzbogacać, ale najważniejsza jest misja.
-
Wrażliwość na dzieci, ich potrzeby,
kierowanie dzieci w razie konieczności do poradni
psychologiczno – pedagogicznych.
Docelowo myśli się nad tym, by po 3-letnim okresie przejściowym
pojawiły się zmiany w stanie prawnym, które pozwolą na możliwość
przyspieszania, odraczania obowiązku szkolnego bez tak
biurokratycznych procedur, które zresztą nie są przyjazne
dziecku.
Zdaniem pani minister Katarzyny Hall omawiane procedury powinny
się bardziej opierać o diagnozowanie w przedszkolu, prowadzone
przez nauczyciela przedszkola. Jego rola w diagnozowaniu powinna
wzrosnąć. Podkreślone zostały: uelastycznienie procedur, rola
nauczyciela, jako doradcy i przewodnika rodzica w podejmowaniu
decyzji o przyspieszeniu, czy odroczeniu obowiązku szkolnego.
Doświadczenia z okresu przejściowego będą ważne i ta misja
pomocy dziecku i rodzicowi powinna pozostać trwałym elementem
przedszkola.
Kolejną pilną rzeczą, o której w swoim wystąpieniu mówiła
minister jest przyglądanie się sprawie programów wychowania
przedszkolnego. Nie ma procedury zatwierdzania programów przez
ministerstwo. Programy wychowania przedszkolnego w przedszkolu,
szkole dopuszcza dyrektor. Programy (przeanalizowane przez
ekspertów) nagrodzone, wyróżnione w konkursie na najlepszy
program wychowania przedszkolnego, ogłoszonym przez CODN (i
objętym patronatem MEN) mogą się stać narzędziami do pracy
nauczyciela. Będą one rekomendowane przez MEN, ponieważ mogą być
dobrym przykładem, a ich wysoka jakość jest gwarantowana. Pani
minister zachęcała do udziału w konkursie.
W drugiej części spotkania uczestniczący w konferencji
dyrektorzy przedszkoli zadawali minister Katarzynie Hall
pytania, a także artykułowali swoje wątpliwości i wyrażali
niepokoje.
Anna Prasil (Kraków) sformułowała grupę pytań:
-
Ponieważ wiele dzieci 6-letnich zostało
zgłoszonych do przedszkoli na pobyt 5-godzinny, co można
robić z takimi decyzjami rodziców i co z miejscami dla
młodszych dzieci (w aspekcie opiekuńczej funkcji
przedszkola) w perspektywie najbliższych 3 lat?
-
Obowiązkiem nauczyciela będzie dokonywanie
diagnozy, ale obawiamy się braku zaufania rodziców do tej
czynności wykonywanej przez nauczyciela przedszkola. Jak
podnieść prestiż nauczyciela?
-
Co, jeśli nauczyciel zaproponuje zły program
wychowania przedszkolnego?
-
Jak można w ten sam sposób traktować dzieci
5- i 6-letnie realizując nową podstawę programową (biorąc
pod uwagę ich rozwój)?
Odpowiedź minister Katarzyny Hal: Warto mówić o edukacji
przedszkolnej, by podnieść prestiż nauczyciela przedszkola, bo w
przedszkolu zachodzi proces edukacji. Rolą przedszkola jest
uświadamianie tego rodzicom, by mieli oni zaufanie do
kompetencji nauczyciela, ale też nauczyciel przedszkola musi
pokazać te swoje wysokie kompetencje rodzicowi.
Straszenie dzieci szkołą wywołało wręcz psychozę, a z drugiej
strony wymaga się sadzania przedszkolaka przy podręczniku i
uczenia go – jeśli tak, niech sześciolatek idzie do szkoły.
Najbliższy rok będzie najtrudniejszy, dlatego teraz ważne jest,
by 5- i 6-latki edukowane były w ten sam sposób, by realizować
podstawę programową jednakowo [to zostało podkreślone] i dobrze
by były w grupach mieszanych. Edukacja przedszkolna przygotowuje
do nauki w szkole, a szkoła ją rozpoczyna [mocno zaakcentowane].
Warto się bić o dobrą opiekę w szkole, odczarowanie złego
imienia szkoły. W wielu szkołach standard opieki się podwyższa –
zależy to od działań samorządu – on ma subwencję na dziecko
idące do szkoły. Wolny wybór rodzica jest narzędziem nacisku na
szkoły – by stały się przyjaźniejsze. MEN będzie pracował nad
umocnieniem prestiżu nauczyciela przedszkola.
Kwestia programów: dyrektor sprawdza dobór programów przez
nauczycieli, ma do tego uprawnienia i narzędzia – dopuszczenie
programu, nadzór pedagogiczny nad praca nauczycieli.
Anita Berdys (Sopot): Jakie ma być pensum dydaktyczne
nauczyciela pracującego z dziećmi 5-letnimi: 22, czy 25 godzin?
Odpowiedź: Będzie analizowany problem prawny związany z czasem
pracy. Men jest za przeniesieniem przedszkolnego pensum na całe
nauczanie początkowe w szkole.
Godziny pracy w oddziale przygotowującym do rozpoczęcia nauki w
szkole (dla dzieci 5- i 6-letnich) – tak jak jest aktualnie 22.
Danuta Zbąska (Sopot): Czy odraczanie obowiązku szkolnego
będzie dotyczyło dziecka 7-letniego?
Odpowiedź: Obowiązek szkolny do roku 2012 ma nadal 7-latek stąd
odracza się do tego czasu 10-latka, w nowej ustawie obowiązek
szkolny może być odroczony do końca roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
Ewa Kulikowska (Warszawa): Zapytała o specjalistów w
przedszkolach: psychologów, logopedów w aspekcie deficytów
rozwojowych dzieci mających rozpocząć naukę w szkole.
Odpowiedź: W zależności od wielkości przedszkola łatwiej jest o
nich, więc dobrze byłoby tworzyć takie zespoły, w których
specjaliści mogliby pracować (sieciowe podejście). Ministerstwo
pracuje nad nowym zdefiniowaniem pracy poradni, przede wszystkim
potrzebny jest dobry dostęp do diagnozy. Specjaliści z poradni
powinni wspierać pracę nauczyciela i wyjść z poradni do
przedszkoli. Może pomogą temu zmiany w prawie, które są
planowane. Jest to jednak proces i wymaga czasu.
Alicja Szlachetka (Myślenice): Wyraziła zaniepokojenie
oszczędnościami dokonywanymi przez gminy – skracaniem godzin
pracy oddziałów, co (z powodu pracy w grupach łączonych)
uniemożliwia pracę indywidualną z dziećmi w godzinach porannych
i popołudniowych.
Barbara Rafalska (Szczecin): Przedszkole to również
pracownicy obsługi. Czy ministerstwo ma wizję zatrudniania
pracowników obsługi, jak się odnosi do redukcji etatów
pomocniczych?
Odpowiedź: Czas pracy musi być adekwatny do potrzeb z punktu
widzenia organizacji pracy, organu prowadzącego. Trzeba się
dostosować do potrzeb i warunków lokalnych. To samo dotyczy
etatów pomocniczych - leży to w gestii organu prowadzącego
który musi również uwzględniać aspekty ekonomiczne, prowadząc
swoją lokalną politykę. W tym wszystkim trzeba głównie patrzeć
na to, czy potrze by dziecka są zaspokojone, potrzeby rodziców
oczywiście też.
Bożena Skrobot (Sopot): Ubolewając nad małą liczbą
sześciolatków idących do szkół zapytała o to, jak pracować z 5-
i 6-latkami, jeśli chodzi o stosowanie podręczników?
Odpowiedź: Czy przedszkole jest miejscem wypełniania
podręczników? Ministerstwo Edukacji Narodowej jest przeciwne tym
praktykom. Podręczniki są nie tyle dla dobra dziecka, ile
wydawców. Podstawa programowa teraz ma służyć przygotowaniu do
rozpoczęcia nauki a nie nauce szkolnej! (stąd brak wsparcia tzw.
wyprawek przedszkolnych, podręczników dla 6-latków). Trzeba się
skupić na innej niż podręcznikowej pracy w przedszkolu.
Podręczników w przedszkolu powinno nie być.
Anna Zabielska (Warszawa): Dzieci przedszkolne o
specjalnych potrzebach edukacyjnych, przewlekle chore nie
otrzymują orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, w
związku z tym nie można uzyskać wsparcia dla nauczyciela. Czy
ministerstwo widzi rozwiązanie tego problemu?
Marek Pleśniar (OSKKO): Wystąpił z propozycją, by ministerstwo
odpowiadając na pytania obywateli mających różne problemy
wybrało się do TV, zamawiając np. programy ze środków unijnych.
Barbara Kulpa (Działdowo): W odniesieniu do dzieci
przewlekle chorych: czy nauczycielce będzie wolno podawać leki,
pełniąc właściwie rolę pielęgniarki?
Odpowiedź: Dzieci chore: ważny jest zdrowy rozsądek w pracy z
dziećmi chorymi. MEN na swojej stronie internetowej przedstawia
poradniki do pracy z dziećmi z różnymi chorobami. Musi zaistnieć
indywidualne porozumienie rodzic – nauczyciel, czy ten ostatni
może sprostać problemowi opieki nad chorym dzieckiem. Ważna jest
wrażliwość nauczyciela, ale też wzgląd na sytuacje, które mogą
ewentualnie zagrażać zdrowiu i życiu dziecka.
Maria Mizerek (Olsztyn): Czy myśli się o obniżeniu
liczebności dzieci w grupach przedszkolnych?
Anna Prasil (Kraków): Zaapelowała o walkę z zalewającą
nas papierokracją (liczne regulaminy, procedury,
sprawozdawczość).
Odpowiedź: Będzie nowelizowane rozporządzenie o nadzorze
pedagogicznym, dokumentacji pracy nauczyciela. Będę się temu
przyglądać.
Katarzyna Jackowska (Olesno): Zastanawiała się, co
zrobić, by podnieść prestiż przedszkola? Może warto uczynić
przedszkola bezpłatnymi dla rodziców (tak, jak szkoły)?
Anna Kanterewicz – Karapyta (Olsztyn): Zapytała o
kwalifikacje nauczycieli obecnie prowadzących wczesne
wspomaganie zgodnie z opinią poradni – czy istotnie będą musieli
kończyć specjalne studia podyplomowe?
Odpowiedź: Od września będzie obowiązywało rozporządzenie w
sprawie kwalifikacji, trzeba się w nie wczytać. Jeżeli ktoś
nabył kwalifikacje do prowadzenia zajęć, to je nadal ma (nowe
kwalifikacje dla rozpoczynających pracę). Więcej informacji
związanych z kwalifikacjami można znaleźć na stronie
internetowej ministerstwa.
Małgorzata Muszyńska (Białystok): Podkreśliła, że
samorządy uciekają od problemu zapewnienia specjalistów w
przedszkolach masowych (nie integracyjnych).
Bożena Mąsior (Kraków): Wyraziła niepokój o pauperyzację
placówek publicznych. Czy można utrzymać taki poziom edukacji,
jak w wielu placówkach niepublicznych?
Odpowiedź:
Często właśnie przedszkola publiczne konkurują z niepublicznymi
swoją ofertą i nie mają się czego wstydzić.
Nie na wszystkie pytania padły odpowiedzi. Pani minister
udzielając powyższych informacji dodała, że wiele odpowiedzi na
różne pytania można znaleźć na stronach internetowych:
www.6latki.men.gov.pl oraz
www.reformaprogramowa.men.gov.pl
|
|
Spotkanie w Bibliotece Narodowej zakończyło pierwszy dzień
konferencji. Uczestnicy przejechali do Miętnego, gdzie odbywały
się kolejne dni obrad konferencji. |
Sobota, 18 kwietnia
2009 r. - II dzień Konferencji, Miętne.
Praktyka prawna dyrektora.
Ewa Halska, OSKKO.
|
|
Drugi dzień konferencji
rozpoczął się spotkaniem z ekspertem OSKKO zajmującym
się prawem oświatowym - Ewą Halską. |
Spotkanie z Minister Krystyną
Szumilas.
Zmiany Ustawy o
Systemie Oświaty oraz Ustawy Karta Nauczyciela. Kierunki zmian w
systemie nadzoru pedagogicznego. Dyskusja.
Minister Krystyna Szumilas
przedstawiła główne kierunki zmian w oświacie, jak:
-
zapewnienie lepszego dostępu
do edukacji najmłodszych dzieci przez obniżenie wieku
rozpoczynania obowiązku szkolnego do wieku lat 6 (od 1
września 2012 r.), umożliwiające wykorzystanie potencjału
systemu szkolnego dla wyrównywania szans
-
Upowszechnienie edukacji
przedszkolnej - od 1 września 2009 r. dzieci pięcioletnie
będą miały prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego,
natomiast od 1 września 2011 r. wprowadzony zostanie
obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci
pięcioletnich.
-
Przekazywanie szkół osobom
fizycznym lub osobom prawnym niebędącym jednostkami
samorządu terytorialnego z ominięciem procesu
likwidacyjnego, jeżeli uczy się w niej nie więcej niż 70
uczniów oraz uzyska pozytywną opinię kuratora oświaty na
przekazanie.
-
Wzmocnienie nadzoru i
ograniczenie biurokracji szkolnej poprzez doprecyzowanie
podziału obowiązków między jednostkami samorządu
terytorialnego a kuratorami. Wprowadzone zmiany pozwolą
kuratoriom oświaty skoncentrować się na najważniejszym
zadaniu – nadzorze nad jakością kształcenia. Dotyczą one
między innymi rezygnacji z opiniowania przez kuratora
oświaty: arkuszy organizacyjnych szkoły,
planów pracy
placówek doskonalenia nauczycieli, projektów sieci szkół,
połączenia szkół w zespół z wyjątkiem łączenia szkoły
podstawowej z gimnazjum. Pozostawiono konieczność
zasięgnięcia opinii kuratora oświaty w przypadku likwidacji
szkoły.
-
Zmiana składu komisji
konkursowej, która wybiera dyrektora szkoły. Po wejściu
ustawy w życie w skład komisji będzie mniej liczny. Zasadą
będzie, że większość w komisji będą mieli przedstawiciele
samorządu i nadzoru pedagogicznego. Zmodyfikowano przepisy
dotyczące powoływania na stanowisko dyrektora szkoły osoby
niebędącej nauczycielem.
-
Przejrzystość systemu
dotowania przez jednostki samorządu terytorialnego szkół
publicznych i niepublicznych (w związku z wynikami kontroli
NIK zaprojektowane zmiany mają na celu wprowadzenie
mechanizmów umożliwiających weryfikację wydatkowania dotacji
przyznanych przez właściwe jednostki samorządu
terytorialnego szkołom i placówkom publicznym, prowadzonym
przez osoby fizyczne i osoby prawne - inne niż jednostki
samorządu terytorialnego oraz szkołom i placówkom
niepublicznym).
-
Otwarcie polskiego systemu
edukacji na świat poprzez stworzenie możliwości tworzenia
oddziałów międzynarodowych. Projektowane zmiany dotyczą
możliwości tworzenia w szkołach publicznych i niepublicznych
oddziałów międzynarodowych, w których nauczanie będzie
zgodnie z programem nauczania ustalonym przez zagraniczną
instytucję edukacyjną. Uczniowie uczęszczający do oddziałów
międzynarodowych będą realizować obowiązek szkolny
i obowiązek nauki.
-
Nauczanie domowe. Wprowadzone
w ustawie zmiany pozwalają na spełnianie rocznego
obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku
szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą lub przedszkolem.
Zezwolenie na nauczanie domowe rodzice uzyskają po
zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Efekty kształcenia domowego będzie sprawdzał dyrektor szkoły
podczas egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych raz w
roku. Dziecko uczone w domu będzie realizowało tę samą
podstawę programową co dzieci uczące się w szkole.
|
- Dopuszczanie do użytku
programów nauczania. Zgodnie z nowelizacją wybrane przez
nauczycieli programy będzie dopuszczał do użytku szkolnego w
danej szkole jej dyrektor. Będzie on odpowiedzialny za
uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania
całości podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego i
podanie do wiadomości publicznej wykazu wybranych
podręczników w terminie do 15 czerwca danego roku.
Proponowane zmiany dają większą swobodę w doborze programów.
|
-
Odstąpienie od zalecania do
użytku szkolnego środków dydaktycznych. Liczba i
różnorodność środków dydaktycznych, które mogą być używane w
procesie nauczania powoduje, że zalecenie wszystkich z nich
do użytku szkolnego przez ministra jest niemożliwe
i niecelowe. Z powyższych względów w nowelizacji ustawy
uchylono upoważnienia dla ministra do określenia w drodze
rozporządzenia warunków i trybu zalecania do użytku
szkolnego środków dydaktycznych.
-
Wprowadzenie definicji
niepełnosprawności sprzężonych – co pozwoli uporządkować
kwestie wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia
specjalnego oraz dokładne naliczanie kwot części oświatowej
subwencji ogólnej dla uczniów niepełnosprawnych
-
Zatrudnienie osoby do
kształcenia zawodowego, a niebędącej nauczycielem.
Zmieniane zapisy pozwalają ustalić poziom wynagrodzenia dla
takich osób na poziomie nie wyższym niż wynagrodzenie
nauczyciela dyplomowanego.
Po wystąpieniu rozpoczęła się
dyskusja.
Autoprezentacja w pracy
dyrektora placówki oświatowej.
Dorota Anyż.
|
w przygotowaniu |
Protokół dyplomatyczny w
pracy dyrektora placówki oświatowej.
Janusz Niesyto.
|
w przygotowaniu |
Panele równoległe – do wyboru:
|
Odimienna nauka czytania.
Irena Majchrzak.
Praktyka prawna Dyrektora
przedszkola.
Ewa Czechowicz, OSKKO
Wykorzystanie środków UE
w placówkach przedszkolnych.
Maria Wiro-Kiro, wyd. RAABE.
Autoprezentacja w pracy
dyrektora placówki oświatowej.
Dorota Anyż.
|
w przygotowaniu
Niedziela, 19 kwietnia 2009 r. -
III dzień konferencji, Miętne.
Relacjonuje
Benigna Pietrusewicz
Podstawa
programowa wychowania przedszkolnego i edukacja wczesnoszkolna
jako ciągły proces wychowawczy.
Dr Małgorzata Skura, APS
|
Spotkanie z pełną życia i humoru dr Małgorzatą Skurą,
pracownikiem Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie,
uczestniczką prac zespołu tworzącego podstawę
programową, rozpoczęło się, jak na przedszkole przystało
bajką, której morał zawierać się może w stwierdzeniu, że
chcąc czynić lepiej nie zawsze robi się dobrze a diabeł
tkwi w szczegółach. |
Intencją
prowadzącej było nie tyle dogłębne zaznajomienie zgromadzonych z
treścią nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
ile rozwianie pewnych wątpliwości, czy narosłych niepokojów i
pogłosek.
Podstawa programowa pokazuje, co jest ważne w wychowaniu
dziecka: przedszkole dba o rozwój intelektualny, etyczny,
emocjonalny, społeczny i fizyczny dziecka. To samo dotyczy
szkoły.
Pokrótce został przypomniany proces reformy. Dr Małgorzata Skura
podkreśliła, że interpretacja zapisów prawnych jest często mało
zgodna z duchem tychże, a następnie wyjaśniła genezę dojrzałości
do nauki szkolnej, przypominając, że obowiązek ten dotyczy
przede wszystkim nauczycieli dzieci pięcioletnich (a w okresie
przejściowym i sześciolatków).
W związku z tym, przed uczelniami stoi ważne zadanie
przygotowania nauczycieli, studentów do dokonywania diagnozy
przedszkolnej a jeszcze bardziej – interpretacji obserwacji i
wyników badania.
Innym problemem jest praca z dziećmi w grupach różnowiekowych (w
okresie przejściowym, także w odniesieniu do nauczycieli klas I
w szkołach podstawowych).
Przebywanie dzieci w takich grupach ma wiele zalet, np.:
• Pokazuje różnorodność ludzi
• Wyzwala naukę przez naśladownictwo
• Pozwala na naukę podejmowania różnych ról
• Umożliwia uczenie się bez negatywnego naznaczenia (w aspekcie
np. niejednakowych umiejętności dzieci).
Prowadząca przypomniała, że podstawy programowe wychowania
przedszkolnego i kształcenia ogólnego są zapisem tego, czego
państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia
i przedszkolaka.
Stąd wypływa kwestia wykraczania poza podstawę programową – tu
należy zawsze pamiętać, że dzieci wzrastają obecnie w innych
warunkach, zmienia się otaczająca rzeczywistość i sposób
zdobywania informacji (ale trudno mówić o akceleracji rozwoju).
Dr Skura podkreśliła raz jeszcze inny język podstawy. Co
uwzględnia podstawa:
• Politykę Unii Europejskiej (równość płci, społeczeństwo
informacyjne, zrównoważony rozwój…)
• Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
• Założenia Strategii Lizbońskiej.
Następnie prowadząca nawiązała do umiejętności kluczowych, z ich
krótkim komentarzem odnoszącym się do przedszkola:
• Czytanie – przedszkole przygotowuje do tego, by w szkole
rozpocząć naukę czytania, w tym ze zrozumieniem.
• Myślenie matematyczne – rozwijane za zasadzie intuicji
• Myślenie naukowe (wyciąganie wniosków na poziomie dziecka)
• Umiejętności komunikowania się (werbalnego, niewerbalnego)
• Posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - w
przedszkolu to umiejętność zdobywania informacji: nauczyć się
tak zadawać pytania, by uzyskać na nie potrzebną odpowiedź. To
wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z
różnych źródeł
• Posługiwanie się językiem – obowiązkiem nauczyciela jest
przede wszystkim kształcenie posługiwania się językiem ojczystym
Wracając do zapisów podstawy programowej wychowania
przedszkolnego dr Skura podkreśliła wagę niektórych jej zapisów:
np. istotną rolę edukacji zdrowotnej, której celem jest
kształtowanie u dzieci nawyku dbałości o zdrowie własne i innych
ludzi. Dalej: wielokrotnie w podstawie programowej jest również
podkreślana aktywność, ponieważ im dzieci są bardziej aktywne,
tym szybciej się rozwijają.
Czy wreszcie wspieranie rozwoju intelektualnego - w zapisach
podstawy pojawia się dwukrotnie: jako wspieranie czynności
intelektualnych, a następnie wspieranie rozwoju intelektualnego
wraz z edukacją matematyczną.
To zagadnienie wiąże się m. in. z organizacją czasu w
przedszkolu. Wskazany w podstawie podział odnosi się do
realizacji podstawy programowej (czyli w rozliczeniu tygodniowym
25 godzin).
W dalszej części prezentacji nastąpiło porównanie zajęć
opiekuńczych w szkole i przedszkolu, podczas których powinno
mieć miejsce zaproponowanie interesujące spędzanie czasu w
przyjaznej atmosferze i w bezpiecznym otoczenia, oraz wskazanie
obowiązków nauczyciela:
• Znajomość podstawy programowej
• Wybór programu wychowania przedszkolnego/ programu nauczania
• W szkole: wybór pakietu edukacyjnego – w przedszkolu
nauczyciel nie ma obowiązku wyboru takiego pakietu, ale jeśli
już go wybiera – to nauczyciel, a nie dyrektor.
Dr Skura skomentowała kolejne zakresy w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego, zaznaczając, jak ważne jest
przygotowanie do nauki czytania i pisania i - podkreślając - nie
rozpoczynanie tego procesu, jeśli dzieci nie są do tego gotowe!
Zatrzymała się na dłużej przy edukacji matematycznej i tego, co
mówi o niej podstawa programowa, jak należy ją czytać.
1. w przedszkolu: mówimy o wspomaganiu rozwoju intelektualnego
wraz z edukacją matematyczną dzieci
2. w kształceniu zintegrowanym mówimy o edukacji matematycznej
3. o nauczaniu matematyki mówimy w klasach IV –VI.
W podsumowaniu swego wystąpienia dr Małgorzata Skura podkreśliła
konieczność wnikliwego czytania podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla klasy 1 szkoły podstawowej oraz życzyła wszystkim wiele
optymizmu.
Prace MEN nad
programem nauczania.
Małgorzata
Szybalska, dyrektor Departamentu Programów Nauczania i
Podręczników MEN
|
Małgorzata Szybalska
na wstępie spotkania wspomniała o podstawie programowej
wychowania przedszkolnego w aspekcie podręczników. |
Nie jest
konieczne dopuszczanie podręczników pomocniczych. Warto
natomiast zwrócić uwagę na inne formy i metody pracy z dziećmi
niż korzystanie z podręczników pomocniczych (w przedszkolu
istotne jest przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki, a nie
nauka, jako taka). Oczywiście podręczniki można stosować.
Powinny być one zgodne z treścią podstawy programowej i decyzję
o korzystaniu podejmują nauczyciele i dyrektor konkretnego
przedszkola. Jednak to korzystanie powinno odbywać się w
ograniczonym zakresie (tym bardziej, że na zajęcia dydaktyczne
proponuje się tylko 1/5 czasu realizacji podstawy programowej).
Pani Małgorzata Szybalska podkreśliła, że od 1 września
wszystkie przedszkola pracują w oparciu o nową podstawę
programową wychowania przedszkolnego – we wszystkich grupach
wiekowych od trzylatków po pięciolatki (i sześciolatki w okresie
przejściowym).
Minister Edukacji Narodowej patronuje Konkursowi na najlepsze
programy wychowania przedszkolnego. Organizatorem Konkursu jest
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Celem konkursu jest
wyłonienie i upowszechnienie najlepszych programów wychowania
przedszkolnego, zgodnych z nową podstawą programową wychowania
przedszkolnego. Do Konkursu mogą przystąpić osoby fizyczne
będące autorami programów wychowania przedszkolnego. 4 maja 2009
r. to termin nadsyłania programów na Konkurs „Najlepszy program
wychowania przedszkolnego". Po rozstrzygnięciu konkursu (w
maju-czerwcu), najlepsze, wyróżnione programy będą
upowszechnione i udostępnione na stronie internetowej MEN i CODN
– będzie można z nich korzystać.
Zgodnie z zapisami Ustawy o systemie oświaty z 19 marca,
programy wychowania przedszkolnego będą dopuszczane przez
dyrektora przedszkola, szkoły. Programy dopuszczone w danym
przedszkolu/szkole stanowią zestaw programów a dyrektor
odpowiada za realizację całej podstawy programowej.
Warunki dopuszczania programu zostały przedstawione zebranym w
oparciu o projekt rozporządzenia w sprawie dopuszczania do
użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów
nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Jeśli chodzi o tryb dopuszczania programów: zgodnie z § 2
projektu rozporządzenia, program wychowania przedszkolnego
dopuszcza do użytku w danym przedszkolu lub oddziale
przedszkolnym w szkole podstawowej odpowiednio dyrektor
przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek
nauczyciela lub nauczycieli, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej. W przypadku innej formy wychowania
przedszkolnego, program wychowania przedszkolnego dopuszcza
odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły
podstawowej.
Nauczyciel może opracować program wychowania przedszkolnego
samodzielnie albo we współpracy z innymi nauczycielami. Może
również zaproponować program opracowany przez innego
autora/autorów.
§ 3 projektu rozporządzenia określa szczegółowe warunki, jakie
ma spełniać dopuszczany program wychowania przedszkolnego. Poza
obowiązującymi w chwili obecnej warunkami, dodatkowo dopuszczany
program:
• musi uwzględniać indywidualizację pracy w zależności od
potrzeb i możliwości dzieci,
• ma zawierać wskazania dla nauczyciela pomocne w ocenie stopnia
osiągnięcia przez dziecko wiadomości i umiejętności, określonych
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, na koniec
wychowania przedszkolnego (diagnoza przedszkolna).
Ponadto program musi zawierać treści zgodne z przepisami prawa,
w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi.
Program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku
w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej
oraz innej formie wychowania przedszkolnego jeżeli uzyska
pozytywną opinię nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
który posiada wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w
przedszkolu, albo pozytywną opinię doradcy metodycznego (to
ostatnie też jest nowe w projekcie rozporządzenia).
Opinia ta ma w szczególności zawierać ocenę zgodności programu z
podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz spełniania
przez program warunków określonych w rozporządzeniu.
Następnie Pani Małgorzata Szybalska odpowiadała na pytania
uczestników spotkania:
1. Benigna Pietrusewicz (Olsztyn): Istnieje wiele wartościowych
programów, choćby do edukacji matematycznej w przedszkolu. Jak
traktować zgłoszone przez nauczyciela, obecnie funkcjonujące
programy wychowania przedszkolnego – czy jako niezgodne z nową
podstawą programową, czy też jako wykraczające poza podstawę, a
tym samym, czy mogą one zostać dopuszczone zgodnie z procedurą
przez dyrektora, oraz wykorzystywane (np. w ograniczonym
zakresie) w pracy nauczyciela?
Odpowiedź: Jeżeli te programy spełniają warunki określone w
rozporządzeniu (indywidualizacja pracy w zależności od potrzeb i
możliwości dzieci, wskazania dla nauczyciela pomocne w
dokonywaniu diagnozy przedszkolnej) i uzyskają pozytywną opinię
– mogą być dopuszczane przez dyrektora.
2. Jolanta Ślęzak (Radomsko): Czy wszystkie programy mają być
opiniowane przed dopuszczeniem przez dyrektora?
Odpowiedź: Wszystkie programy muszą być opiniowane, niezależnie
od tego, kto jest ich autorem (te wyróżnione w konkursie CODN
również, mimo, że ich wysoka jakość będzie niekwestionowana i
będą rekomendowane przez MEN. To ważne, ponieważ spowoduje, że
wybór programów dokonywany będzie starannie, świadomie, z pełną
odpowiedzialnością oraz z dogłębną ich znajomością.
3. Jadwiga Szpruch - Barcińska (Radomsko): Czy program może
opiniować ten sam nauczyciel, który go wybiera? Czy opinia ma
być pisemna?
Odpowiedź: Nie, program musi być zaopiniowany przez innego
nauczyciela. Opinii dokonuje się na piśmie. Programy podlegają
nadzorowi pedagogicznemu Kuratorium Oświaty.
4. Danuta Kowalewska (Czarna Białostocka): Czy program do zajęć
dodatkowych powinien obejmować całą podstawę programową?
Odpowiedź: Programy dodatkowe nie są w rozumieniu podstawy
programowej programami wychowania przedszkolnego.
5. Barbara Kulpa (Działdowo): zdystansowała się od konieczności
opiniowania programów uznanych autorów.
Odpowiedź: Opiniowanie musi być „równe” dla wszystkich. Opinia
ma się też sprowadzać do tego, czy dany program nadaje się do
danej, konkretnej placówki. Co do zasady prawnej: muszą być nowe
programy, a więc i nowe opiniowanie. Stąd teraz wszystkie
programy są w jednakowej sytuacji.
6. Różą Kwiatkowska (Olsztyn): wyraziła obawę o to, że
nauczyciele mogą nie napisać programów rzetelnie.
Odpowiedź: Na pewno będzie chociaż jeden program wychowania
przedszkolnego dobrze opracowany, wzorcowy z oficjalną
rekomendacją MEN – ale nie z dopuszczeniem, ponieważ teraz
minister nie dokonuje formalnego dopuszczenia.
Na tym dyskusję zakończono.
OSKKO dziękuje
Wystawcom którzy wsparli Konferencję