powrót

Konsultacja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oœwiaty

tekst projektu Ustawy z dnia .... 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oœwiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw


PrzejdŸ do - Uzasadnienie:

Projekt z dnia 28 lipca 2006 r. w wersji przygotowanej do skierowania w dniu 31 lipca 2006 r. do uzgodnieñ miêdzyresortowych oraz z partnerami spo³ecznymi

USTAWA

z dnia  2006 r. o zmianie ustawy o systemie oœwiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Art. 1.

W ustawie z dnia 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z póŸn. zm.1)) wprowadza siê nastêpuj¹ce zmiany:

1)  po art. 4 dodaje siê art. 4a w brzmieniu:

Art. 4a. 1. Minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania mo¿e, w drodze rozporz¹dzenia, na³o¿yæ na szko³y i placówki zapewniaj¹ce uczniom korzystanie z us³ugi dostêpu do Internetu na ich terenie obowi¹zek zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczaj¹cego przed dostêpem do treœci, które mog¹ stanowiæ zagro¿enie dla prawid³owego rozwoju psychicznego uczniów.

2. Obowi¹zek, o którym mowa w ust. 1, mo¿e byæ na³o¿ony po warunkiem zapewnienia przez ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania szko³om i placówkom mo¿liwoœci nieodp³atnego korzystania z oprogramowania zabezpieczaj¹cego przed dostêpem do treœci, które mog¹ stanowiæ zagro¿enie dla prawid³owego rozwoju psychicznego uczniów.";

2)  w art. 9a w ust. 2:

a) pkt 1, 1 a, 1 b i 2 otrzymuj¹ brzmienie:

1) opracowywanie propozycji standardów wymagañ bêd¹cych podstaw¹ przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art.  10 ust.1,  we wspó³pracy w szczególnoœci z zainteresowanymi ministrami, szko³ami wy¿szymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, organizacjami pracodawców i samorz¹dami zawodowymi;

1a) przygotowywanie pytañ, zadañ i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1;

1b) opracowywanie, we wspó³pracy z okrêgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminów zawodowych równie¿ z ministrami w³aœciwymi dla zawodów, oraz og³aszanie informatorów zawieraj¹cych w szczególnoœci opis zakresu sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1, przyk³adowe pytania, zadania i testy oraz kryteria ich oceniania;",

2) dokonywanie analizy wyników sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1, a tak¿e sk³adanie ministrowi w³aœciwemu do spraw oœwiaty i wychowania sprawozdañ odpowiednio o poziomie osi¹gniêæ uczniów na poszczególnych etapach kszta³cenia oraz dotycz¹cych wyników egzaminów eksternistycznych;",

b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:

6) koordynowanie dzia³alnoœci okrêgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac zwi¹zanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadañ, pytañ i testów do sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1, a tak¿e nadzorowanie prac zwi¹zanych z ich przeprowadzaniem, w tym ocenianiem przez okrêgowe komisje egzaminacyjne prac egzaminacyjnych, w celu zapewnienia jednolitoœci i jakoœci dzia³añ wykonywanych przez okrêgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalnoœci wyników sprawdzianu, egzaminów i egzaminów eksternistycznych.";

3)  w art. 9c w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymuj¹ brzmienie:

1) przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1;

2) przygotowywanie, w porozumieniu z Centraln¹ Komisj¹ Egzaminacyjn¹ propozycji pytañ, zadañ i testów oraz ich zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust.1;";

4)  art. 10 otrzymuje brzmienie:

Art. 10. 1. Osoba, która ukoñczy³a 18 lat i nie jest uczniem szko³y, mo¿e uzyskaæ œwiadectwo ukoñczenia szko³y podstawowej, gimnazjum lub liceum ogólnokszta³c¹cego      na      podstawie      egzaminów      eksternistycznych przeprowadzanych przez okrêgow¹ komisjê egzaminacyjn¹, z zastrze¿eniem art. 10a.

2.          Egzaminy eksternistyczne, o których mowa w ust. 1, przeprowadza siê z zakresu   obowi¹zkowych   zajêæ   edukacyjnych   okreœlonych   w   ramowych
planach nauczania szko
³y podstawowej dla doros³ych oraz gimnazjum i liceum ogólnokszta³c¹cego dla doros³ych.

3.          Minister w³aœciwy do spraw oœwiaty  i wychowania okreœli, w drodze rozporz¹dzenia,       warunki       i       tryb       przeprowadzania       egzaminów eksternistycznych, zasady ich oceniania oraz wysokoœæ op³at pobieranych za egzaminy    eksternistyczne    z    poszczególnych    zajêæ    edukacyjnych,    z uwzglêdnieniem     mo¿liwoœci     uniewa¿nienia     egzaminu     w     przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów dotycz¹cych jego przeprowadzania, je¿eli to naruszenie mog³o mieæ wp³yw na wynik egzaminu, oraz z uwzglêdnieniem, ¿e wysokoœæ op³at za egzaminy eksternistyczne nie mo¿e byæ wy¿sza ni¿
koszty przeprowadzenia tych egzaminów.";

5)  po art. 10 dodaje siê art. 10a w brzmieniu:

Art. 10a. Minister w³aœciwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego mo¿e okreœliæ, w drodze rozporz¹dzenia, typy szkó³ artystycznych, których œwiadectwo ukoñczenia mo¿na uzyskaæ na podstawie egzaminów eksternistycznych oraz warunki i tryb przeprowadzania tych egzaminów, w szczególnoœci warunki powo³ywania i odwo³ywania pañstwowych komisji egzaminacyjnych, tryb ich dzia³ania, wysokoœæ op³at pobieranych za egzaminy eksternistyczne oraz warunki wynagradzania egzaminatorów, uwzglêdniaj¹c specyfikê i zakres kszta³cenia w szko³ach artystycznych.";

6)  w art. 22 po ust. 4 dodaje siê ust. 5 w brzmieniu:

5. Rozporz¹dzenie wydane na podstawie ust. 2 pkt 2 lit. d) mo¿e okreœliæ wyposa¿enie pracowni w pomoce dydaktyczne i sprzêt zalecany do realizacji programów nauczania w poszczególnych zawodach.";

7)  w art. 30 ust. 2b otrzymuje brzmienie:

2b. Konkurs na stanowisko kuratora oœwiaty przeprowadza komisja konkursowa powo³ana przez wojewodê. W sk³ad komisji konkursowej wchodz¹:

1)            trzej   przedstawiciele   ministra   w³aœciwego   do   spraw   oœwiaty   i wychowania;

2)            trzej przedstawiciele wojewody;

3)            dwaj   przedstawiciele   sejmiku województwa oraz po jednym przedstawicielu wojewódzkich struktur zwi¹zków zawodowych o zasiêgu             ogólnokrajowym,              zrzeszaj¹cych              nauczycieli, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001   r. o Trójstronnej Komisji do     Spraw  Spo³eczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu spo³ecznego (Dz. U. Nr 100, poz.1080 i Nr 154, poz. 1793 i 1800, z 2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407).";

8)  w art. 39:

a)  w ust. 1 w pkt 8 kropkê zastêpuje siê œrednikiem i dodaje siê pkt 9 w brzmieniu:

9) stwarza warunki do dzia³ania w szkole lub placówce stowarzyszeñ i innych organizacji, w szczególnoœci organizacji harcerskich, których celem statutowym jest dzia³alnoœæ wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form dzia³alnoœci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuñczej szko³y lub placówki.",

b)  ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Dyrektor szko³y lub placówki mo¿e, w drodze decyzji, skreœliæ ucznia z listy uczniów w przypadkach okreœlonych w statucie szko³y lub placówki. Skreœlenie nastêpuje na podstawie uchwa³y rady pedagogicznej, po zasiêgniêciu opinii rady rodziców i samorz¹du uczniowskiego.";

9)  w art. 40 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

3. W sk³ad rady pedagogicznej wchodz¹ wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zak³adów pracy pe³ni¹cy funkcjê instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadz¹cy pracê wychowawcz¹ z m³odocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajêcie. W zebraniach rady pedagogicznej mog¹ tak¿e braæ udzia³ z g³osem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodnicz¹cego za zgod¹ lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeñ i innych organizacji, w szczególnoœci organizacji harcerskich, których celem statutowym jest dzia³alnoœæ wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form dzia³alnoœci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuñczej szko³y lub placówki.";

10) art. 53 otrzymuje brzmienie:

Art. 53. 1. W szko³ach i placówkach dzia³aj¹ rady rodziców, które reprezentuj¹ ogó³ rodziców uczniów.

2.  W sk³ad rady rodziców wchodzi po dwóch przedstawicieli:

1)  w szko³ach - rad oddzia³owych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddzia³u;

2)           w placówkach - rad sta³ej formy zajêæ, utworzonej zgodnie ze statutem placówki, wybranych w tajnych wyborach  przez zebranie rodziców
uczniów korzystaj¹cych z danej formy zajêæ.

3.   W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza siê na pierwszym zebraniu rodziców w ka¿dym roku szkolnym.

4.  Rada rodziców uchwala regulamin swojej dzia³alnoœci, w którym okreœla w szczególnoœci:

1)           wewnêtrzn¹ strukturê i tryb pracy rady;

2)           szczegó³owy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddzia³owych i rad sta³ej  formy zajêæ oraz przedstawicieli tych  rad do rady rodziców odpowiednio szko³y lub placówki.

5.  Rady rodziców mog¹ porozumiewaæ siê ze sob¹ ustalaj¹c zasady i zakres wspó³pracy.

6.   Minister w³aœciwy do spraw oœwiaty  i wychowania okreœli, w drodze rozporz¹dzenia,  rodzaje szkó³ i  placówek, w których  nie tworzy siê rad rodziców, uwzglêdniaj¹c organizacjê szko³y lub placówki oraz brak mo¿liwoœci bezpoœredniego uczestniczenia w ich dzia³alnoœci reprezentacji rodziców.";

11)  w art. 54:

a)  ust. 1 otrzymuje brzmienie:

1. Rada rodziców mo¿e wystêpowaæ do dyrektora i innych organów szko³y lub placówki, organu prowadz¹cego szko³ê lub placówkê oraz organu sprawuj¹cego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szko³y lub placówki.",

b)  po ust. 1 dodaje siê ust. 1 a w brzmieniu:

1a. Do kompetencji rady rodziców nale¿y:

1)  uchwalanie,   w   porozumieniu   z   rad¹  pedagogiczn¹   programu wychowawczego szko³y lub placówki oraz programu profilaktyki problemów   dzieci    i    m³odzie¿y    dostosowanego    do    potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego œrodowiska;

2)                opiniowanie    projektów    rocznego    planu    finansowego    oraz perspektywicznego planu rozwoju szko³y lub placówki.",

c)  ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. W celu wspierania dzia³alnoœci statutowej szko³y lub placówki rada rodziców mo¿e gromadziæ fundusze z dobrowolnych sk³adek rodziców oraz innych Ÿróde³. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców okreœla regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.";

12)   w art. 56 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Podjêcie dzia³alnoœci w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub organizacjê, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szko³y lub placówki, wyra¿onej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej dzia³alnoœci oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szko³y lub placówki i rady rodziców.";

13)   po art. 64 dodaje siê art. 64a w brzmieniu:
Wariant I

 

Art. 64a. Dyrektor szko³y, za zgod¹ rady pedagogicznej, mo¿e wprowadziæ obowi¹zek noszenia przez uczniów na terenie szko³y jednolitego stroju oraz okreœliæ wzór i warunki noszenia tego stroju.";

Wariant II

Art. 64a. Dyrektor szko³y, za zgod¹ rady rodziców, mo¿e wprowadziæ obowi¹zek noszenia przez uczniów na terenie szko³y jednolitego stroju oraz okreœliæ wzór i warunki noszenia tego stroju.";

Wariant III

Art. 64a. Rada rodziców, po zasiêgniêciu opinii rady pedagogicznej, mo¿e wprowadziæ obowi¹zek noszenia przez uczniów na terenie szko³y jednolitego stroju oraz okreœliæ wzór i warunki noszenia tego stroju.";

14)    wart.68a:

a)  ust. 4 otrzymuje brzmienie:

4. Minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania okreœli, w drodze rozporz¹dzenia, rodzaje placówek, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a tak¿e szczegó³ow¹ organizacjê, sposób, warunki i formy prowadzenia kszta³cenia ustawicznego przez placówki oraz oœrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uwzglêdniaj¹c w szczególnoœci centra kszta³cenia ustawicznego i centra kszta³cenia praktycznego jako rodzaje odpowiednio placówek kszta³cenia ustawicznego i placówek kszta³cenia praktycznego oraz zadania placówek i oœrodków dostosowane do potrzeb rynku pracy, jak równie¿ mo¿e okreœliæ warunki i tryb odp³atnoœci za prowadzone w placówkach i oœrodkach kszta³cenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, tak aby odp³atnoœæ nie przekracza³a ponoszonych kosztów kszta³cenia.",

b)  dodaje siê ust. 4a w brzmieniu:

4a. W rozporz¹dzeniu, o którym mowa w ust. 4, minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania mo¿e okreœliæ odrêbne zadania dla publicznych placówek kszta³cenia ustawicznego o zasiêgu ogólnokrajowym, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 2 lit. b, oraz mo¿e wy³¹czyæ stosowanie niektórych przepisów ustawy w odniesieniu do tych placówek, w zakresie wynikaj¹cym z organizacji i zadañ tych placówek, a tak¿e wprowadziæ w tym zakresie odrêbne unormowania.";

15)    w art. 71 b ust. 2a i 2b otrzymuj¹ brzmienie:

2a. W przedszkolach i szko³ach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w oœrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, a tak¿e w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mog¹ byæ tworzone zespo³y wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i spo³ecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepe³nosprawnoœci do podjêcia nauki w szkole, prowadzonego bezpoœrednio z dzieckiem i jego rodzin¹.

2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkó³ podstawowych specjalnych oraz oœrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a tak¿e dyrektorzy w³aœciwych ze wzglêdu na miejsce zamieszkania dziecka szkól podstawowych ogólnodostêpnych i integracyjnych oraz dyrektorzy poradni  psychologiczno-pedagogicznych,   w   tym   specjalistycznych,   mog¹   organizowaæ   wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadz¹cymi.";

16)      w art. 90i w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

4) uczniowi uczestnicz¹cemu w zajêciach w uczelni przewidzianych tokiem studiów na podstawie postanowieñ regulaminu studiów dotycz¹cych warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajêciach przewidzianych tokiem studiów;";

17)  wart. 90u:

a)   w ust. 1 w pkt 4 kropkê zastêpuje siê œrednikiem i dodaje siê pkt 5 w brzmieniu:

5) wspomaganie organów prowadz¹cych szko³y lub placówki w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.",

b)   w ust. 4 w pkt 4 kropkê zastêpuje siê œrednikiem i dodaje siê pkt 5 w brzmieniu:

5) formy i zakres wspierania organów prowadz¹cych w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szko³ach i placówkach, sposób podzia³u œrodków bud¿etu pañstwa przyznanych na realizacjê programu, szczegó³owe kryteria i tryb oceny wniosków organów prowadz¹cych o udzielenie wsparcia finansowego oraz zakres informacji, jakie powinien zawieraæ wniosek organu prowadz¹cego o udzielenie wsparcia finansowego, uwzglêdniaj¹c w szczególnoœci wymóg skutecznoœci i efektywnoœci przedsiêwziêæ podejmowanych w ramach programu.".

Art. 2.

W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674) wprowadza siê nastêpuj¹ce zmiany:

1)  art. 63 otrzymuje brzmienie:

Art. 63.  1. Nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach okreœlonych w Kodeksie karnym. 2. Organ prowadz¹cy szko³ê obowi¹zany jest z urzêdu wystêpowaæ w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostan¹ naruszone.";

2)  wart. 91 a:

a) ust. 1 i 2 otrzymuj¹ brzmienie:

1. Nauczycielom mianowanym i dyplomowanym zatrudnionym w:

1)              urzêdach   organów   administracji   rz¹dowej   i   kuratoriach   oœwiaty   na stanowiskach     wymagaj¹cych     kwalifikacji     pedagogicznych     przys³uguj¹ uprawnienia wynikaj¹ce z art. 9a-9i, art. 51, art. 58-60, art. 86, art. 88 i art. 90;

2)              w specjalistycznej jednostce  nadzoru  oraz w organach  sprawuj¹cych nadzór   pedagogiczny    nad    zak³adami    poprawczymi,    schroniskami    dla nieletnich, rodzinnymi oœrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szko³ami przy    zak³adach    karnych    na    stanowiskach    wymagaj¹cych    kwalifikacji pedagogicznych przys³uguj¹ uprawnienia wynikaj¹ce z art. 9a-9i, art. 51, art. 58-60, art. 63, art. 86, art. 88 i art. 90.

2. Nauczycielom mianowanym i dyplomowanym zatrudnionym w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okrêgowych komisjach egzaminacyjnych na stanowiskach wymagaj¹cych kwalifikacji pedagogicznych przys³uguj¹ uprawnienia wynikaj¹ce z art. 9a-9i, art. 30 ust. 5, art. 32-33, art. 47, art. 49 ust. 1 pkt 3, art. 51, art. 58-60, art. 63, art. 86-88 i art. 90.",

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

4. Do nauczycieli zatrudnionych w publicznych szko³ach i szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzêdach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych maj¹ zastosowanie przepisy rozdzia³ów 2-4, art. 42 ust. 1, 2 i 7a, art. 51, 63-67 oraz rozdzia³ów 8-11.";

3)  w art. 91 b ust. 2 i 2a otrzymuj¹ brzmienie:

2. Do nauczycieli zatrudnionych w:

1)         szko³ach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, bez wzglêdu na wymiar zatrudnienia, ma zastosowanie przepis art. 11a i art. 63;

2)         przedszkolach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust 2 pkt 2, bez wzglêdu na wymiar zatrudnienia, ma zastosowanie przepis art. 63;

3)         przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. a, oraz szko³ach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, w wymiarze co najmniej 1/2 obowi¹zkowego wymiaru  zajêæ, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, maj¹ zastosowanie przepisy art. 6, 9-9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 26, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 3, 4 i 6, art. 75-86, 88 i 90;

4)         przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b, w wymiarze co najmniej    1/2   obowi¹zkowego   wymiaru   zajêæ,   w   tym   do   nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, maj¹ zastosowanie przepisy art. 6, 9- 9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 26, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 3, 4 i 6, art. 75-85.

2a.   Do  pracowników,  o  których  mowa w art.   1   ust.  2  pkt 4  i  5,  maj¹ zastosowanie przepisy art. 6, 51, 63, art. 64 ust. 3, art. 86-88 i 90.";

4)  w art. 91 d pkt 3 otrzymuje brzmienie:

3) art. 6a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 6 i 13, art. 9b ust. 3, 3a i 4 pkt 2 oraz ust. 6 i 7 pkt 1, art. 9f ust. 1, art. 9g ust. 3 pkt 1 i ust. 4, art. 18 ust. 4 i 5, art. 19 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 26 ust. 2, art. 31, 42a ust. 1, art. 54 ust. 2 i 5, art. 56 ust. 2, art. 61 ust. 3, art. 63 ust. 2, art. 66 ust. 1, art. 82 ust. 2 oraz art. 83 ust. 1 i 1 a -wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marsza³ek województwa.".

Art. 3.

W ustawie z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 179, poz. 1845) w art. 6 ust. 1 i 2 otrzymuj¹ brzmienie:

Art. 6. 1. Nauczyciele wpisani przed dniem wejœcia w ¿ycie ustawy na listê, o której mowa w art. 9g ust. 11 ustawy wymienionej w art. 1, s¹ zobowi¹zani, w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r., do ukoñczenia szkolenia, o którym mowa w art. 9g ust. 11 a pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejsz¹ ustaw¹.

2. W przypadku niez³o¿enia ministrowi w³aœciwemu do spraw oœwiaty i wychowania dokumentów potwierdzaj¹cych ukoñczenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów, o którym mowa w ust. 1, nauczyciele ci zostaj¹ skreœleni z listy ekspertów z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2008 r.".

Art. 4.

W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wy¿szym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328) w art. 160 po ust. 1 dodaje siê ust. 1a w brzmieniu:

1a. Regulamin studiów okreœla tak¿e warunki i tryb uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajêciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasady zaliczania tych zajêæ.".

Art. 5.

1 .   Dzia³aj¹ce w dniu wejœcia w ¿ycie ustawy organy bêd¹ce reprezentacj¹ rodziców uczniów szko³y lub placówki, a w przypadku braku takiego organu w szkole lub w placówce - rada pedagogiczna szko³y lub placówki, w terminie 30 dni od dnia wejœcia w ¿ycie ustawy,  uchwal¹ szczegó³owy tryb przeprowadzenia pierwszych wyborów do rad oddzia³owych i rad sta³ej formy zajêæ oraz pierwszych wyborów przedstawicieli tych rad do rady rodziców szko³y lub placówki.

2.                          Dotychczasowe organy bêd¹ce reprezentacj¹ rodziców uczniów szko³y lub placówki, dzia³aj¹ce w dniu wejœcia w ¿ycie ustawy, wykonuj¹ zadania rady rodziców do czasu wyboru  rady rodziców,  o której  mowa w art.  53  ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejsz¹ ustaw¹ nie d³u¿ej jednak ni¿ do dnia 31 paŸdziernika 2007 r.

Art. 6.

1.     Istniej¹ce w dniu wejœcia w ¿ycie ustawy pañstwowe komisje egzaminacyjne przeprowadzaj¹ce egzaminy eksternistyczne, powo³ane przez kuratora oœwiaty, przeprowadzaj¹ egzaminy eksternistyczne dla osób, które rozpoczê³y zdawanie tych egzaminów przed dniem wejœcia w ¿ycie ustawy, na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2007 r.

2. Od dnia wejœcia w ¿ycie ustawy kuratorzy oœwiaty nie powo³uj¹ pañstwowych komisji egzaminacyjnych do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych.

Art. 7.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 68a ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1 niniejszej ustawy, zachowuj¹ moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 68a ust. 4 w brzmieniu nadanym niniejsz¹ ustaw¹.

Art. 8.

Ustawa wchodzi w ¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia og³oszenia, z wyj¹tkiem:

1)            art. 9a ust. 2 pkt 1, 1 a, 1b, 2 i 6, art. 9c ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 10 i 10a ustawy, o której  mowa w art.1   niniejszej  ustawy, w brzmieniu  nadanym
niniejsz¹ ustaw¹ które wchodz¹ w ¿ycie z dniem 1 lipca 2007 r.;

2)            art. 53 i 54 ustawy, o której mowa w art.1  niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejsz¹ ustaw¹ które wchodz¹ w ¿ycie z dniem 1 wrzeœnia 2007 r.

 

 

---------------------------------
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.


 

UZASADNIENIE

przejdŸ na pocz¹tek

- do art. 1 pkt 1  (dostêp do Internetu - oprogramowanie zabezpieczaj¹ce)

Upowszechnianie us³ugi dostêpu do Internetu, bêd¹ce znakiem wspó³czesnego ekspansywnego rozwoju przemys³u us³ug teleinformacyjnych, otwiera ogromne mo¿liwoœci na polu edukacji i kultury. Bêd¹c doskona³ym Ÿród³em informacji i instrumentem komunikacji Internet staje siê pomoc¹ dydaktyczn¹ i wychowawcz¹ daje mo¿liwoœæ kszta³cenia na odleg³oœæ, ustawicznego poszerzania zdobytych umiejêtnoœci i wiedzy. Takie spojrzenie na Internet - jako na Ÿród³o w zasadzie nieograniczonego dostêpu do informacji - prowadzi jednak¿e do pytañ o zwi¹zek pomiêdzy treœciami i formami przekazu informacji, a ocen¹ tego przekazu pod k¹tem celów procesów kszta³cenia i wychowania dzieci i m³odzie¿y. Z punktu widzenia celów procesu kszta³cenia i wychowania okreœlone treœci i formy przekazu informacji przez Internet mog¹ byæ bowiem niepo¿¹dane - a nawet szkodliwe dla rozwoju psychicznego, zw³aszcza rozwoju emocjonalnego, dzieci i m³odzie¿y.

Spoœród priorytetów i sposobów przeprowadzenia informatyzacji kraju, okreœlonych w przygotowanym przez Urz¹d Komitetu Badañ Naukowych dokumencie zatytu³owanym Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska", za jedno z najwa¿niejszych zadañ uznano edukacjê informatyczn¹ oraz wdro¿enie mechanizmów blokuj¹cych dostêp dzieci i m³odzie¿y do treœci, które mog¹ mieæ negatywny wp³yw na wychowanie i kszta³cenie. Wyniki badañ pokazuj¹ ¿e dzieci i m³odzie¿ jako u¿ytkownicy Internetu nara¿eni s¹ na wysokie ryzyko czêstego, niekontrolowanego kontaktu z treœciami niepo¿¹danymi i szkodliwymi dla rozwoju spo³eczno-emocjonalnego, zw³aszcza dla kszta³towania siê postaw wobec seksu, drugiej p³ci i mi³oœci rodzinnej. Szczególnej uwagi wymaga zjawisko przypadkowego, niezamierzonego kontaktu dzieci i m³odzie¿y z pornografi¹ przy poszukiwaniu na stronach WWW treœci zwi¹zanych z nauk¹ szkoln¹ i zainteresowaniami. Jako negatywnie oddzia³ywuj¹ce na psychikê m³odego u¿ytkownika Internetu nale¿y tak¿e wskazaæ obrazy przemocy i destrukcji udostêpniane w sieci. Odrêbnej uwagi wymaga tak¿e aspekt aktywnego, a w wielu przypadkach interaktywnego, korzystania z Internetu przez dzieci i m³odzie¿. Czêsto charakter takiego kontaktu pozostaje anonimowy. Anonimowoœæ powoduje uwalnianie siê od poczucia kontroli spo³ecznej i zwiêksza agresywnoœæ, a tak¿e umo¿liwia zmienianie prezentowanej w sieci to¿samoœci. Zmiana poczucia to¿samoœci odrywa od sytuacji realnego ¿ycia. Daje wprawdzie mo¿liwoœæ eksperymentowania i æwiczenia myœlenia inwencyjnego, ale przede wszystkim powoduje zagro¿enie dla identyfikacji w³asnej to¿samoœci, zw³aszcza w wieku m³odzieñczym, kiedy to¿samoœæ podlega jeszcze kszta³towaniu.

Nale¿y podkreœliæ, ¿e ochrona dziecka przed przemoc¹ okrucieñstwem, wyzyskiem i demoralizacj¹ jest konstytucyjnym obowi¹zkiem organów w³adzy publicznej (art. 72 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). Konwencja o prawach dziecka, ratyfikowana przez Polskê w 1991 r., z le¿¹cym po stronie pañstwa obowi¹zkiem zapewnienia dziecku dostêpu do informacji oraz materia³ów pochodz¹cych z ró¿norodnych Ÿróde³ - w szczególnoœci tych, które maj¹ na uwadze jego dobro w wymiarze spo³ecznym, duchowym i moralnym oraz jego zdrowie fizyczne i psychiczne - wi¹¿e bezpoœrednio obowi¹zek rozwijania takich kierunków dzia³alnoœci pañstwa, które zapewniaj¹ dziecku ochronê przed informacjami i materia³ami szkodliwymi. Granice podejmowanych przez pañstwo œrodków ochrony dobra dziecka przez treœciami szkodliwymi wyznacza dopiero prawo do swobodnej


 

wypowiedzi oraz odpowiedzialnoœæ rodziców za wychowanie i rozwój dziecka (art. 17 w zwi¹zku z art. 13 i 18 Konwencji).

Zapocz¹tkowane pod koniec XX wieku upowszechnianie us³ugi dostêpu do Internetu z pocz¹tkiem XXI wieku prowadzi do potrzeby ukszta³towania nowej kultury odpowiedzialnoœci u¿ytkowania Internetu i zwi¹zanej z tym nagl¹cej potrzeby zapewnienia dzieciom i m³odzie¿y dostatecznej ochrony przez treœciami niepo¿¹danymi i szkodliwymi dla ich rozwoju spo³eczno-psychicznego. Zapewnienie takiej ochrony powinno polegaæ na podjêciu œrodków maj¹cych na celu doprowadzenie do selekcjonowania i hierarchizowania treœci dostêpnych przez Internet - pod k¹tem prawid³owego rozwoju psychicznego dzieci i m³odzie¿y oraz celów procesów kszta³cenia i wychowania. Nale¿y bowiem podkreœliæ, ¿e Internet wymaga nowego podejœcia regulacyjnego i nowej kultury odpowiedzialnoœci tak, aby zapewniæ równowagê pomiêdzy ochron¹ dzieci i m³odzie¿y przed treœciami szkodliwymi z jednej strony, a wolnoœci¹ wypowiedzi z drugiej strony.

W przedmiotowej nowelizacji ustawy o systemie oœwiaty proponuje siê rozwi¹zanie prawne problemu ochrony uczniów przed treœciami, które mog¹ stanowiæ zagro¿enie dla ich prawid³owego rozwoju psychicznego, polegaj¹ce na upowa¿nieniu ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania do na³o¿enia na szko³y i placówki zapewniaj¹ce uczniom korzystanie z us³ugi dostêpu do Internetu, w drodze rozporz¹dzenia, obowi¹zku zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczaj¹cego, z tym, ¿e minister móg³by na³o¿yæ taki obowi¹zek tylko w przypadku, gdy zagwarantowa³by szko³om i placówkom mo¿liwoœæ nieodp³atnego korzystania z oprogramowania zabezpieczaj¹cego.

Minister Edukacji Narodowej podj¹³ ju¿ pierwsze praktyczne dzia³ania w celu pozyskania oprogramowania zabezpieczaj¹cego przed szkodliwymi treœciami wystêpuj¹c do podmiotów dysponuj¹cych takim oprogramowaniem z apelem o nieodp³atne udostêpnianie programu szko³om, placówkom i rodzicom uczniów.

- do art. 1 pkt 2- 6 (egzaminy eksternistyczne, wyposa¿enie pracowni)

Projektowana nowelizacja art. 9a, 9c i 10 ustawy z dnia 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty dotyczy modyfikacji dotychczasowego systemu egzaminów eksternistycznych. Koniecznoœæ dokonania szybkich zmian w tym zakresie potwierdzaj¹ wyniki kontroli organizacji egzaminów eksternistycznych w systemie oœwiaty, przeprowadzonej w 2005 r. przez Najwy¿sz¹ Izbê Kontroli, obejmuj¹cej ocenê funkcjonowania systemu egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych w latach 2002-2004. Kontrol¹ objêto 6 kuratoriów oœwiaty oraz 20 jednostek organizacyjnych (zespo³ów szkó³ i centrów kszta³cenia ustawicznego), przy których funkcjonowa³y pañstwowe komisje egzaminacyjne przeprowadzaj¹ce egzaminy eksternistyczne w okresie objêtym kontrol¹ NIK. We wszystkich skontrolowanych jednostkach stwierdzono ra¿¹ce nieprawid³owoœci w przeprowadzaniu egzaminów eksternistycznych; w wielu mia³y one charakter wrêcz dzia³alnoœci korupcyjnej, a nawet przestêpczej (w dwóch przypadkach skierowano wnioski do prokuratury). Przygotowana przez NIK Informacja o wynikach kontroli organizacji egzaminów eksternistycznych w systemie oœwiaty" by³a przedmiotem posiedzenia po³¹czonych Komisji Sejmowych: Edukacji, Nauki i M³odzie¿y oraz Kontroli Pañstwowej, których cz³onkowie, po zapoznaniu siê z przedstawionym materia³em i wys³uchaniu Informacji NIK, postulowali niezw³oczne podjêcie dzia³añ, które skutecznie wyeliminowa³yby wszystkie nieprawid³owoœci i zapobiega³y zjawiskom korupcjogennym. Nale¿y zaznaczyæ, ¿e problem prawid³owoœci przeprowadzania egzaminów eksternistycznych nie jest problemem nowym, wystêpuje ju¿ od kilku lat, a wszelkie dotychczasowe próby jego naprawy w drodze zmian rozporz¹dzenia ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania, dotycz¹cego egzaminów eksternistycznych, nie przynosi³y pozytywnych efektów.

Projektowana zmiana ustawy zak³ada w³¹czenie systemu egzaminów eksternistycznych do zewnêtrznego systemu egzaminowania, tj. przekazanie zadania przygotowania i przeprowadzania egzaminów eksternistycznych do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) i okrêgowych komisji egzaminacyjnym (oke). Jednoczeœnie egzaminy eksternistyczne, jako sposób uzyskiwania œwiadectwa ukoñczenia szko³y, bêd¹ ograniczone do zakresu szkó³, które prowadz¹ kszta³cenie ogólne, tj. szko³y podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokszta³c¹cego. Szko³y te s¹ szko³ami umo¿liwiaj¹cymi uzyskanie odpowiedniego poziomu wykszta³cenia, a po ukoñczeniu gimnazjum lub liceum istnieje mo¿liwoœæ uzyskania kwalifikacji zawodowych np. poprzez uczêszczanie do szko³y prowadz¹cej kszta³cenie zawodowej (zasadniczej szko³y zawodowej, technikum, szko³y policealnej) lub poprzez uzyskanie tytu³u kwalifikacyjnego po zdaniu egzaminu pañstwowego. Struktura szkolna zapewnia dro¿noœæ na wszystkich szczeblach kszta³cenia oraz dostêp osobom doros³ym do szkó³ wszystkich typów, a ju¿ wprowadzone rozwi¹zania dotycz¹ce zaliczania w szko³ach dla doros³ych prowadz¹cych kszta³cenie zawodowe wyników kursów zawodowych realizowanych w formach pozaszkolnych przez akredytowane publiczne i niepubliczne placówki i oœrodki albo przez osoby prawne i fizyczne prowadz¹ce dzia³alnoœæ oœwiatow¹ wymienion¹ w art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oœwiaty, które dla tych kursów uzyska³y akredytacjê kuratora oœwiaty, umo¿liwia skracanie okresu kszta³cenia zawodowego i zapewnia jego elastycznoœæ. Wobec tak rozbudowanego systemu zapewniaj¹cego dro¿noœæ kszta³cenia i daj¹cego mo¿liwoœæ powrotu do szko³y na ka¿dym poziomie kszta³cenia nie znajduje uzasadnienia dalsze utrzymywanie w systemie oœwiaty tak szerokiego zakresu (wszystkie typy szkó³) korzystania z mo¿liwoœci ukoñczenia szko³y w trybie egzaminów eksternistycznych. Równie¿ projektowane rozwi¹zania w obszarze kszta³cenia zawodowego, zmierzaj¹ce do integrowania form szkolnych i pozaszkolnych, oraz budowa krajowego systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych obejmuj¹cego zarówno absolwentów szkó³, jak te¿ osoby, które chc¹ potwierdziæ kwalifikacje zawodowe uzyskane poprzez kszta³cenie w formach pozaszkolnych lub sta¿ pracy i praktykê, pozwol¹ pozyskiwaæ i potwierdzaæ kwalifikacje zawodowe na ró¿nych poziomach.

W istniej¹cym systemie egzaminów eksternistycznych, najwiêcej osób przystêpuje do egzaminów z zakresu szkó³ ponad pod stawowych dla doros³ych, a wœród nich liceum ogólnokszta³c¹cego, a wiêc korzysta z mo¿liwoœci uzyskania przede wszystkim wykszta³cenia œredniego. Wynika to przede wszystkim z faktu, i¿ absolwenci tych szkó³ mog¹ jeszcze przyst¹piæ do egzaminu dojrza³oœci (tzw. starej matury"). Wprowadzenie do systemu szkolnego od 2002 r. nowych typów szkó³ ponadgimnazjalnych, w terminach okreœlonych w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzaj¹ce reformê ustroju szkolnego ( Dz. U. Nr 99, poz.12, z póŸn. zm. ) z jednoczesnym zachowaniem okresów przejœciowych, umo¿liwiaj¹cych przystêpowanie do starej formu³y egzaminów: dojrza³oœci i egzaminu zawodowego spowodowa³o, ¿e wzros³o zainteresowanie egzaminami eksternistycznymi z zakresu szkó³ starego systemu. Na terenie ca³ego kraju, wed³ug danych kuratoriów oœwiaty, w roku szkolnym 2003/2004 do egzaminów eksternistycznych przyst¹pi³y 109 623 osoby z tego 79 736 osób z zakresu liceum ogólnokszta³c¹cego, tj. 72,7 % wszystkich zdaj¹cych, a w roku szkolnym 2004/2005 -87 157 osób, z tego z zakresu liceum 67 814, tj. 77,8 %. Natomiast z zakresu szkó³ starego ustroju szkolnego, prowadz¹cych kszta³cenie zawodowe, w tym okresie przyst¹pi³o do egzaminów eksternistycznych odpowiednio 29 707 i 19100 osób. W tym okresie w odniesieniu do szkó³ nowego ustroju egzaminy przeprowadzano tylko z zakresu szko³y podstawowej i gimnazjum dla doros³ych, do których ³¹cznie przyst¹pi³o 180 osób w roku szkolnym 2003/2004 i 253 w roku 2004/2005, przy czym 42 osoby z zakresu szko³y podstawowej, gdzie egzamin jest przeprowadzany tylko z zajêæ edukacyjnych klasy szóstej. Równie¿ aktualnie zbierane dane dotycz¹ce roku szkolnego 2005/2006 ( sesja wiosenna zakoñczy³a siê 30 czerwca 2006 r.) wskazuj¹ ¿e w ponad 90% egzaminy przeprowadzane by³y z zakresu dotychczasowych szkó³ ponadpodstawowych dla doros³ych, a tylko sporadycznie z zakresu szkó³ ponadgimnazjalnych.

Przytoczone dane wskazuj¹ ¿e z chwil¹ zakoñczenia w dniu 31 grudnia 2007 r. przeprowadzania egzaminów eksternistycznych na dotychczasowych zasadach, w tym przede wszystkim z zakresu szkó³ ponadpodstawowych, zainteresowanie egzaminami eksternistycznymi zdecydowanie zmaleje. Dotyczyæ to bêdzie równie¿ egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych w celu uzyskania œwiadectwa ukoñczenia szko³y prowadz¹cej kszta³cenie zawodowe. Oferta edukacyjna szkó³ dla doros³ych w zakresie kszta³cenia zawodowego, systematycznie siê poszerza, roœnie równie¿ zainteresowane osób doros³ych uczêszczaniem do szkó³. Nale¿y podkreœliæ, i¿ egzaminy eksternistyczne nigdy nie by³y przeprowadzane z zakresu szkó³ medycznych, jak równie¿ nie obejmuj¹ wszystkich zawodów ujêtych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Wi¹¿e siê to ze specyfik¹ danego zawodu i mo¿liwoœci¹ opanowania wiedzy i umiejêtnoœci zawodowych w drodze samokszta³cenia. Najwiêkszym zainteresowaniem ciesz¹ siê zawody ekonomiczne: technik ekonomista, technik rachunkowoœci, technik handlowiec, sprzedawca. W zawodach tych oferta szkó³ jest równie¿ du¿a, a na rynku pracy wystêpuje przewaga poda¿y nad popytem.

Natomiast utrzymanie mo¿liwoœci sk³adania egzaminów eksternistycznych z zakresu szko³y podstawowej jest celowe przede wszystkim ze wzglêdów spo³ecznych (osoby, które wypad³y z systemu, osoby ze œrodowisk zmarginalizowanych) i bardzo ma³ej liczby tych szkó³ w skali kraju - w roku szkolnym 2005/2006 - 10 szkó³ podstawowych dla doros³ych.

Zmiany dotycz¹ce egzaminów eksternistycznych zosta³y ujête w art. 1 pkt 2-5 projektu ustawy. Zak³adaj¹ one, ¿e przeprowadzanie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowi¹zkowych zajêæ edukacyjnych szóstej klasy szko³y podstawowej (szko³a podstawowa dla doros³ych obejmuje tylko klasê szóst¹), gimnazjum i liceum ogólnokszta³c¹cego dla doros³ych bêdzie nale¿a³o do kompetencji okrêgowych komisji egzaminacyjnych. Natomiast CKE bêdzie przygotowywa³a propozycje standardów wymagañ bêd¹cych podstaw¹ przeprowadzania egzaminów eksternistycznych, pytania, zadania i testy oraz ustala³a zestawy do przeprowadzania tych egzaminów, a tak¿e opracowywa³a i og³asza³a informatory zawieraj¹ce opis zakresu egzaminów, przyk³adowe pytania, zadania i testy oraz kryteria oceniania. Informatory bêd¹ obejmowa³y poszczególne przedmioty okreœlone w ramowych planach nauczania. CKE bêdzie równie¿ koordynowa³a dzia³alnoœæ okrêgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przeprowadzania egzaminów eksternistycznych. Ponadto CKE bêdzie zobowi¹zana do dokonywania ka¿dego roku szczegó³owej analizy egzaminów eksternistycznych i sk³adania ministrowi w³aœciwemu do spraw oœwiaty i wychowania sprawozdañ w tym zakresie. Pozwoli to na bie¿¹ce monitorowanie systemu egzaminów eksternistycznych.

Nale¿y podkreœliæ, ¿e poniewa¿ egzaminy eksternistyczne bêd¹ obejmowa³y jedynie przedmioty z zakresu kszta³cenia ogólnego, to do opracowywania standardów wymagañ, tematów egzaminacyjnych i oceniania zostan¹ wykorzystani nauczyciele, którzy ju¿ s¹ egzaminatorami egzaminów maturalnych i gimnazjalnych.

Szczegó³owe regulacje okreœlaj¹ce tryb i warunki przeprowadzania egzaminów eksternistycznych przez okrêgowe komisje egzaminacyjne, sposób ich oceniania oraz zasady odp³atnoœci za te egzaminy, zostan¹ zawarte w rozporz¹dzeniu ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania.

W art. 1 pkt 5 projektu (art. 10a ustawy o systemie oœwiaty) proponuje siê pozostawienie ministrowi w³aœciwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego mo¿liwoœci odrêbnego uregulowania, w drodze rozporz¹dzenia, organizacji egzaminów eksternistycznych z zakresu szkó³ artystycznych.

Proponuje siê, aby nowy system egzaminów eksternistycznych zosta³ wprowadzony od dnia 1 lipca 2007 r. z jednoczesnym zachowaniem mo¿liwoœci zdawania egzaminów eksternistycznych w aktualnie obowi¹zuj¹cym systemie osobom, które rozpoczê³y zdawanie przed zmian¹ przepisów. W art. 7 ust. 1 projektu ustawy zosta³ zaproponowany przepis przejœciowy umo¿liwiaj¹cy osobom, które rozpoczê³y zdawanie egzaminów eksternistycznych przed dniem wejœcia w ¿ycie ustawy, dokoñczenie ich zdawania na dotychczasowych zasadach do koñca 2007 r.

Zmiana wprowadzona w art. 1 pkt 6 projektu ustawy (art. 22 ust. 5 ustawy o systemie oœwiaty) ma charakter doprecyzowuj¹cy i dotyczy stworzenia podstawy prawnej dla zamieszczenia w podstawach programowych kszta³cenia w poszczególnych zawodach wykazu œrodków dydaktycznych i wyposa¿enia zalecanego do pe³nej realizacji programu nauczania. Wykaz zalecanych œrodków i wyposa¿enia bêdzie mia³ dla organu prowadz¹cego znaczenie pomocnicze w nale¿ytym wykonywaniu jego obowi¹zków okreœlonych w art. 5 ust. 7 pkt 4 ustawy o systemie oœwiaty (wyposa¿enie szko³y lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzêt niezbêdny do pe³nej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych dzia³añ statutowych) jako wskazanie optymalnego wyposa¿enia w sprzêt i pomoce dla kszta³cenia w zawodzie prowadzonego przez szko³ê.

- do art. 1 pkt 7 (zmiana sk³adu komisji przeprowadzaj¹cej konkurs na stanowisko kuratora oœwiaty)

Nowelizacja art. 30 ust. 2b ustawy o systemie oœwiaty zmierza do wprowadzenia zmian w sk³adzie komisji konkursowej powo³ywanej przez wojewodê w celu wy³onienia kandydata na stanowisko kuratora oœwiaty. Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym, w sk³ad komisji konkursowej na stanowisko kuratora oœwiaty wchodzi po dwóch przedstawicieli ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania, wojewody i sejmiku województwa oraz po jednym przedstawicielu wojewódzkich struktur zwi¹zków zawodowych o zasiêgu ogólnokrajowym, zrzeszaj¹cych nauczycieli. W ramach projektowanej zmiany zak³ada siê zwiêkszenie w sk³adzie komisji konkursowej liczby przedstawicieli ministra oraz wojewody; ka¿dy z tych organów delegowa³by po trzech przedstawicieli. Wprowadzenie powy¿szej zmiany w sk³adzie komisji konkursowej przyczyni siê do wzmocnienia w konkursie g³osu przedstawicieli administracji rz¹dowej. Kurator oœwiaty jest organem administracji rz¹dowej wykonuj¹cym na obszarze województwa, w imieniu wojewody, ustawowo okreœlone zadania i kompetencje w zakresie oœwiaty. Zatem zdecydowany wp³yw  na wybór  kandydata  na  stanowisko  kierownika jednostki  organizacyjnej funkcjonuj¹cej w uk³adzie administracji zespolonej w województwie powinny mieæ zwierzchnie organy administracji rz¹dowej, tj. minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania oraz wojewoda.

Ponadto, zmiana brzmienia pkt 3 w art. 30 ust. 2b ustawy o systemie oœwiaty ma na celu ustanowienie precyzyjnych regulacji dotycz¹cych udzia³u w sk³adzie komisji konkursowej przedstawicieli zwi¹zków zawodowych. Maj¹c na celu usprawnienie trybu pracy komisji konkursowej proponuje siê, aby w jej sk³adzie uczestniczyli przedstawiciele tych zrzeszaj¹cych nauczycieli wojewódzkich struktur zwi¹zków zawodowych o zasiêgu ogólnokrajowym, które spe³niaj¹ jednoczeœnie kryteria reprezentatywnoœci w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Spo³eczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu spo³ecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z póŸn. zm.), tj. zrzeszaj¹ wiêcej ni¿ 300.000 cz³onków bêd¹cych pracownikami, oraz dzia³aj¹ w podmiotach gospodarki narodowej, których podstawowy rodzaj dzia³alnoœci jest okreœlony w wiêcej ni¿ w po³owie sekcji Polskiej Klasyfikacji Dzia³alnoœci (PKD). Projektowane rozwi¹zanie, wzoruj¹ce siê na funkcjonuj¹cych rozwi¹zaniach trybu pracy Trójstronnej Komisji do Spraw Spo³eczno-Gospodarczych, pozwoli na precyzyjne kszta³towanie sk³adu komisji konkursowej na stanowisko kuratora oœwiaty oraz unikanie nadreprezentatywnoœci zwi¹zków zawodowych zrzeszaj¹cych nauczycieli w komisji przeprowadzaj¹cej konkurs na kierownicze stanowisko w administracji rz¹dowej.

- do art. 1 pkt 8 i 9 (zwiêkszenie roli stowarzyszeñ i innych organizacji, w szczególnoœci organizacji harcerskich, w ¿yciu szko³y)

Szko³y i placówki oœwiatowe powinny byæ otwarte na wszelkie formy aktywizowania na ich terenie dzia³alnoœci stowarzyszeñ i innych organizacji - w szczególnoœci organizacji harcerskich. Przepis art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oœwiaty umo¿liwia dzia³anie w szkole i placówce stowarzyszeñ i innych organizacji (z wyj¹tkiem partii i organizacji politycznych), w szczególnoœci organizacji harcerskich, których celem statutowym jest dzia³alnoœæ wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form dzia³alnoœci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuñczej szko³y lub placówki. Wymienione stowarzyszenia i organizacje mog¹ jednak podj¹æ dzia³alnoœæ w szkole lub placówce za zgod¹ jej dyrektora wydan¹ po uprzednim uzgodnieniu warunków tej dzia³alnoœci oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szko³y lub placówki. W zmianie 12, dotycz¹cej art. 56 ust. 2, proponuje siê, aby dla podjêcia w szkole dzia³alnoœci przez te stowarzyszenia i organizacje konieczne by³o równie¿ uzyskanie pozytywnej opinii rady rodziców.

Uznaj¹c dzia³alnoœæ stowarzyszeñ i innych organizacji, przede wszystkim organizacji harcerskich, za szczególnie cenn¹ dla realizacji zadañ wychowawczych szko³y, w projekcie ustawy wprowadza siê dla dyrektora szko³y lub placówki obowi¹zek tworzenia warunków dzia³ania w szkole lub placówce stowarzyszeñ i innych organizacji, w szczególnoœci organizacji harcerskich, o których mowa w art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oœwiaty. Celem zmiany ustawy jest tak¿e zachêcenie - w szczególnoœci organizacji harcerskich - do szerszej i jeszcze bardziej ¿ywej obecnoœci w codziennym ¿yciu szko³y przy jednoczesnym popularyzowaniu wœród dzieci i m³odzie¿y oferowanej przez te organizacje formu³y spêdzania czasu wolnego. Z powy¿sz¹ zmian¹ zwi¹zana jest równie¿ propozycja stworzenia mo¿liwoœci zapraszania na posiedzenia rady pedagogicznej, z g³osem doradczym, przedstawicieli stowarzyszeñ i innych organizacji, o których mowa w art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oœwiaty, w szczególnoœci organizacji harcerskich. Mo¿liwoœæ uczestniczenia przedstawicieli stowarzyszeñ i organizacji wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oœwiaty w tych punktach obrad rady pedagogicznej, podczas których podejmowana jest dyskusja i prezentowane s¹ pogl¹dy dotycz¹ce kierunków dzia³alnoœci wychowawczej szko³y i pracy z m³odzie¿¹ a tak¿e konfrontowane s¹ problemy œrodowiska szkolnego, pozytywnie wp³ynie na jakoœæ i efektywnoœæ wspó³pracy szko³y lub placówki z tymi organizacjami.

- do art. 1 pkt 10 -12 (zmiany statusu rady rodziców)

Projektowane zmiany w zakresie statusu rady rodziców jako organu szko³y, kompetencji tego organu i jego zasad dzia³ania, wychodz¹ naprzeciw potrzebie zwiêkszenia roli rodziców w ¿yciu spo³ecznoœci szkolnej. Wnioski p³yn¹ce z obserwacji dotychczasowej praktyki funkcjonowania tej formy reprezentacji rodziców uczniów wskazuj¹ ¿e zaanga¿owanie rodziców w sprawy szko³y ogranicza siê zwykle do okazjonalnych spotkañ rodziców z wychowawc¹ klasy oraz uiszczania dobrowolnej sk³adki na fundusz rady rodziców. Z punktu widzenia korzystnego wp³ywu na wychowanie dzieci i m³odzie¿y oraz efektywnoœci procesów kszta³cenia i wychowania, istotnego znaczenia nabiera umacnianie wiarygodnego - w oczach ucznia - wizerunku szko³y. Umacnianiu wiarygodnoœci szko³y, a w konsekwencji budowaniu w uczniach zaufania do szko³y, s³u¿y mówienie jednym g³osem" przez nauczycieli i rodziców. Osi¹gniêcie zaœ takiej p³aszczyzny porozumienia wymaga, aby relacje nauczyciel - rodzic by³y relacjami œciœle partnerskimi. Widoczna zatem staje siê potrzeba wzbudzenia œwiadomoœci wœród rodziców uczniów, ¿e s¹ wspó³odpowiedzialni za jakoœæ procesu dydaktyczno - wychowawczego. Nowe podejœcie, polegaj¹ce na wzmocnieniu statusu reprezentacji rodziców jako organu szko³y, powinno przyczyniaæ siê do zbli¿ania postaw rodziców i szko³y prezentowanych w procesach dydaktycznych i wychowawczych oraz jednoczesnego odchodzenia rodziców od spojrzenia na szko³ê jako instytucjê, której powierza siê dzieci w oczekiwaniu i wymaganiu jak najlepszych efektów kszta³cenia i wychowania. Rodzice wykazuj¹ bowiem nierzadko nieufnoœæ w stosunku do szko³y, czêsto przyjmuj¹ postawê roszczeniow¹ a to prowadzi do nieporozumieñ, konfliktów i negatywnie wp³ywa na efektywnoœæ procesów kszta³cenia i wychowania. Projektowane zmiany w zakresie wzmocnienia kompetencji i usprawnienia zasad dzia³ania rady rodziców jako organu szko³y przyczyni¹ siê do budowania p³aszczyzny porozumienia pomiêdzy nauczycieli i rodzicami, korzystnie wp³ywaj¹c tym samym na wychowanie m³odych ludzi.

Wnioski p³yn¹ce z dotychczasowej praktyki wskazuj¹ ¿e obecne ramy prawne funkcjonowania w szko³ach i placówkach reprezentacji rodziców uczniów nie stymuluj¹ w sposób dostateczny tworzenia w szko³ach i placówkach partnerskich relacji pomiêdzy reprezentacj¹ rodziców, a dyrektorem szko³y lub placówki, gronem pedagogicznym, w³adzami oœwiatowymi i samorz¹dem uczniowskim. Stan ten wynika miêdzy innymi z ustanowionego w art. 53 ust 2 ustawy o systemie oœwiaty sposobu tworzenia rady rodziców, a tak¿e z braku jasnego okreœlenia na poziomie ustawy kompetencji tego organu. Nale¿y pamiêtaæ przy tym, ¿e realizacja idei rozwoju i zapewnienia demokratycznych zasad funkcjonowania spo³ecznych organów w systemie oœwiaty wymaga tworzenia dogodnych warunków formalno - prawnych. Zagwarantowane zatem na poziomie ustawy ramy wspó³pracy ww. organów w rezultacie przyczyniaj¹ siê do poprawy jakoœci pracy wychowawczej i opiekuñczej szko³y i placówki.

W nowelizowanym art. 53 ust. 1 ustawy okreœla siê radê rodziców jako organ szko³y reprezentuj¹cy ogól rodziców uczniów danej szko³y lub placówki. Jednoczeœnie wprowadza siê obligatoryjne dzia³anie rad rodziców w publicznych szko³ach i placówkach. Zgodnie z upowa¿nieniem ustawowym zawartym w ust. 6 nowelizowanego art. 53 ustawy - minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania okreœli rodzaje szkó³ i placówek, w których nie tworzy siê rad rodziców, uwzglêdniaj¹c takie czynniki, jak organizacja szko³y lub placówki oraz brak mo¿liwoœci bezpoœredniego uczestniczenia w ich dzia³alnoœci reprezentacji rodziców.

W ust. 2 nowelizowanego art. 53 ustawy okreœlono sposób wyboru przedstawicieli rodziców do rady rodziców (po dwóch przedstawicieli z ka¿dego oddzia³u lub sta³ej formy zajêæ, wybranych zgodnie z regulaminem rady rodziców). Wewnêtrzn¹ strukturê i tryb pracy rady szko³y, a tak¿e szczegó³owy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddzia³owych i rad sta³ej formy zajêæ oraz szczegó³owy tryb wyborów przedstawicieli rad oddzia³owych i rad sta³ej formy zajêæ do rady rodziców odpowiednio szko³y lub placówki bêdzie okreœla³ regulamin rady rodziców. W wyborach przedstawicieli rad oddzia³owych i rad sta³ej formy zajêæ do rady rodziców szko³y/placówki jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic, a wybory do rady rodziców przeprowadza siê na pierwszym zebraniu rodziców w ka¿dym roku szkolnym.

W zmienionym art. 54 ustawy okreœla siê g³ówne kompetencje rady rodziców szko³y lub placówki. Do kompetencji rady rodziców bêdzie nale¿a³o, jak dotychczas, wystêpowanie do organu prowadz¹cego szko³ê, organu sprawuj¹cego nadzór pedagogiczny, dyrektora szko³y, rady pedagogicznej, rady szko³y i samorz¹du uczniowskiego, z wnioskami i opiniami dotycz¹cymi wszystkich spraw szko³y lub placówki. Do kompetencji rady rodziców nale¿eæ bêdzie ponadto uchwalanie, w porozumieniu z rad¹ pedagogiczn¹ programu wychowawczego szko³y lub placówki oraz programu profilaktyki problemów dzieci i m³odzie¿y dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz do potrzeb danego œrodowiska, a tak¿e opiniowanie projektów rocznego planu finansowego oraz perspektywicznego planu rozwoju szko³y lub placówki. Kompetencje rady rodziców rozszerza siê ponadto o prawo wyra¿ania opinii w sprawie skreœlenia ucznia z listy uczniów przez dyrektora szko³y (pkt 8 dotycz¹cy zmiany art. 39 ust. 2).

W pkt 12, dotycz¹cym zmiany art. 56 ust. 2 ustawy o systemie oœwiaty, proponuje siê rozszerzenie kompetencji rady rodziców o wyra¿anie pozytywnej opinii w sprawie podjêcia w szkole lub placówce dzia³alnoœci przez stowarzyszenie lub organizacjê, o których mowa w art. 56 ust. 1.

W celu wdro¿enia nowych rozwi¹zañ zwi¹zanych z generaln¹ zmian¹ koncepcji organizacji i funkcjonowania w ¿yciu szkolnym organu reprezentuj¹cego rodziców uczniów, omawiany projekt zawiera w art. 6 przepisy przejœciowe przewiduj¹ce, i¿ dotychczasowe organy bêd¹ce reprezentacj¹ rodziców uczniów szko³y lub placówki, dzia³aj¹ce w dniu wejœcia w ¿ycie ustawy, a w przypadku braku takiego organu w szkole lub w placówce - rada pedagogiczna szko³y lub placówki, w terminie 30 dni od dnia wejœcia w ¿ycie ustawy, uchwal¹ szczegó³owy tryb przeprowadzenia pierwszych wyborów do rad oddzia³owych i rad sta³ej formy zajêæ oraz pierwszych wyborów przedstawicieli tych rad do rady rodziców szko³y lub placówki. Do czasu wyboru rady rodziców, jednak¿e nie d³u¿ej ni¿ do dnia 31 paŸdziernika 2007 r., zadania rady rodziców przewidziane w znowelizowanej ustawie o systemie oœwiaty bêd¹ wykonywa³y dotychczasowe organy bêd¹ce reprezentacj¹ rodziców uczniów szko³y lub placówki (komitety rodzicielskie, rady rodziców).

W dalszej perspektywie przewiduje siê konsekwentne zwiêkszanie kompetencji rad rodziców - zw³aszcza w obszarze spraw gospodarki finansowej szkó³ i placówek. Wa¿ne wydaje siê bowiem nie tylko zbli¿enie œrodowisk rodziców i nauczycieli,  ale tak¿e doskonalenie wiedzy i  umiejêtnoœci  rodziców z  zakresu

funkcjonowania i zarz¹dzania oœwiat¹, co bêdzie kolejnym krokiem w procesie uspo³eczniania zarz¹dzania szko³ami i placówkami publicznymi w Polsce.

- do art. 1 pkt 13 (jednolity strój szkolny)

W projektowanym nowym art. 64a ustawy o systemie oœwiaty proponuje siê wprowadzenie podstawy prawnej do podejmowania przez organy szkó³ decyzji o obowi¹zku noszenia przez uczniów na terenie szko³y jednolitego stroju. Kompetencja do podejmowania takiej decyzji zosta³a przewidziana wariantowo dla:

-   dyrektora szko³y za zgod¹ rady pedagogicznej,

-   dyrektora szko³y za zgod¹ rady rodziców,

-   rady rodziców po zasiêgniêciu opinii rady pedagogicznej.

0   wyborze jednego z tych wariantów zdecyduj¹ wyniki konsultacji spo³ecznych projektu.

Wprowadzenie w szkole jednolitego stroju mo¿e mieæ znaczenie wychowawcze: budziæ wœród uczniów poczucie wspólnoty, równoœci i solidarnoœci, a tak¿e stanowiæ element kszta³towania przez szko³ê w³asnej tradycji. Wprowadzenie obowi¹zku noszenia przez uczniów jednolitych strojów mo¿e równie¿ przyczyniæ siê do zwiêkszenia bezpieczeñstwa uczniów u³atwiaj¹c identyfikowanie przebywaj¹cych na terenie szkolnym osób niebêd¹cych uczniami. Trzeba podkreœliæ, ¿e w³asny strój szkolny jest bardzo czêsto spotykany wœród szkó³ maj¹cych du¿¹ renomê i wieloletni¹ tradycjê.

- do art. 1 pkt 14 (odp³atnoœæ za kszta³cenie w formach pozaszkolnych, placówki kszta³cenia ustawicznego o zasiêgu ogólnokrajowym)

Zmiany wprowadzone w art. 1 pkt 12 dotycz¹ rozszerzenia upowa¿nienia dla ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania, zawartego w art. 68a ust. 4 ustawy o systemie oœwiaty. Umo¿liwiaj¹ one odrêbne unormowanie zadañ i zasad dzia³ania publicznych placówek kszta³cenia ustawicznego o zasiêgu ogólnokrajowym, za³o¿onych i prowadzonych przez ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania. Ze wzglêdu na specyfikê dzia³ania i zadania publicznych placówek kszta³cenia ustawicznego o zasiêgu ogólnokrajowym, prowadzonych przez ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania, proponuje siê wprowadzenie regulacji umo¿liwiaj¹cych temu ministrowi ustalanie odrêbnych zadañ realizowanych przez te placówki oraz wprowadzanie w zakresie ich organizacji i form dzia³ania rozwi¹zañ odmiennych od ustalonych w ustawie dla zwyk³ych" placówek kszta³cenia ustawicznego. Ponadto przywraca siê w upowa¿nieniu zawartym w art. 68a ust. 4 ustawy o systemie oœwiaty mo¿liwoœæ okreœlenia w rozporz¹dzeniu wydanym na podstawie tego przepisu warunków i trybu odp³atnoœci za prowadzone w placówkach

1         oœrodkach kszta³cenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.

- do art. 1  pkt 15 (umo¿liwienie niepublicznym poradniom psychologiczno- pedagogicznym prowadzenia wczesnego wspomagania dzieci)

Propozycje zmian w art. 71 b ustawy o systemie oœwiaty wynikaj¹ z koniecznoœci zwiêkszenia liczby jednostek prowadz¹cych wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepe³nosprawnego. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest stosunkowo nowym zadaniem realizowanym w systemie oœwiaty. Dotychczasowe regulacje nie pozwala³y na prowadzenie wczesnego wspomagania przez niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Projektowana zmiana zmierza do tego, aby niepubliczne poradnie mog³y realizowaæ to zadanie, gdy¿ przyczyni siê to  do   zwiêkszenia   mo¿liwoœci   zapewnienia  wczesnego  wspomagania   rozwoju dziecka jak najbli¿ej miejsca zamieszkania dziecka. Rozszerzenie uprawnieñ do realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne zapewniaj¹ce warunki okreœlone w rozporz¹dzeniu wydanym na podstawie art. 71 b ust. 7 pkt 1 ustawy o systemie oœwiaty i stosownie do potrzeb dzieci, pozwoli na objêcie t¹ form¹ pomocy wiêkszej ni¿ dotychczas liczby dzieci.

- do art. 1 pkt 16 i art. 5 (przywrócenie spójnoœci przepisów dotycz¹cych udzia³u uczniów wybitnie zdolnych w zajêciach objêtych tokiem studiów oraz przyznawania im stypendium ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania)

Dotychczasowe brzmienie przepisu art. 90i ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty by³o skorelowane z art. 140 ustawy z dnia 12 wrzeœnia 1990 r. o szkolnictwie wy¿szym (Dz.U. Nr 65, poz.385, z póŸn. zm.) oraz wydanym na podstawie art. 140 ust. 2 tej ustawy zarz¹dzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 1991 r. w sprawie zasad i warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajêciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasad zaliczania tych zajêæ. Jednak z dniem 1 wrzeœnia 2005 r. wesz³a w ¿ycie nowa ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. -Prawo o szkolnictwie wy¿szym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z póŸn. zm.), która uchyli³a ustawê o szkolnictwie wy¿szym z 1990 r.; w konsekwencji, z tym dniem utraci³o równie¿ moc wymienione zarz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1991 r.

Nowa ustawa - Prawo o szkolnictwie wy¿szym nie zawiera analogicznych przepisów, jak dotychczasowy art. 140 ustawy o szkolnictwie wy¿szym z 1990 r. Autorzy projektu uznali bowiem, ¿e zasada autonomii uczelni we wszystkich obszarach jej dzia³ania, w szczególnoœci w zakresie dzia³alnoœci dydaktycznej, przemawia za powierzeniem uczelni ca³oœci spraw organizacji i toku studiów, ³¹cznie z kompetencjami do ich regulowania (vide art. 160 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wy¿szym). Obejmuje to równie¿ regulowanie kwestii uczestniczenia w zajêciach prowadzonych w uczelni przez osoby nieposiadaj¹ce statusu studenta (tak¿e uczniów uzdolnionych), z uwzglêdnieniem, ¿e co do zasady wyk³ady w uczelniach (przede wszystkim publicznych) s¹ otwarte. Z tego te¿ wzglêdu projektodawcy odst¹pili od szczególnego regulowania w ustawie kwestii udzia³u uczniów uzdolnionych w zajêciach studiów.

Wobec utraty mocy przez przepisy powszechnie obowi¹zuj¹ce, reguluj¹ce zasady i warunki uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajêciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasady zaliczania tych zajêæ, odes³anie zawarte w art. 90i ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie oœwiaty, wskazuj¹ce jako jedn¹ z przes³anek przyznania uczniowi stypendium ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania uczestniczenie przez niego w zajêciach przewidzianych tokiem studiów na podstawie przepisów w sprawie zasad i warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajêciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasad zaliczania tych zajêæ - sta³o siê bezprzedmiotowe i niew¹tpliwie przepis ten wymaga nowelizacji.

W zwi¹zku z powy¿szym, w ramach przedmiotowej nowelizacji wprowadza siê w obu ustawach - ustawie o systemie oœwiaty (nowelizacja art. 90i ust. 1 pkt 4) oraz w ustawie - Prawo o szkolnictwie wy¿szym (dodanie w art. 160 ust. 1a) - spójne regulacje wskazuj¹ce, ¿e zasady uczestniczenia uczniów wybitnie uzdolnionych w zajêciach przewidzianych tokiem studiów powinny byæ okreœlone w regulaminie studiów,   a   ponadto   wskazuj¹ce   uczestniczenie   przez   ucznia   w   zajêciach przewidzianych tokiem studiów na zasadach okreœlonych w regulaminie studiów, jako jedn¹ z przes³anek przyznania stypendium ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania.

- do art. 1 pkt 17 (poprawa bezpieczeñstwa nauki, wychowania i opieki w szko³ach i placówkach)

W aktualnym stanie prawnym zadanie zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szko³ach i placówkach - w zwi¹zku z ogóln¹ odpowiedzialnoœci¹ za dzia³alnoœæ szkó³ i placówek - spoczywa na organach prowadz¹cych. Coraz bardziej nagl¹ca potrzeba poprawy bezpieczeñstwa dzieci i m³odzie¿y w szko³ach i placówkach, a tak¿e wzmocnienia dzia³añ profilaktycznych realizowanych w spo³ecznoœci szkolnej wymaga wsparcia tych organów w realizacji wymienionego zadania w formie tworzenia ogólnopolskich programów, w ramach którego otrzymywa³yby równie¿ wsparcie finansowe.

Projektowana nowelizacja art. 90u ustawy o systemie oœwiaty zmierza do stworzenia podstawy prawnej do przyjmowania specjalnych programów rz¹dowych, których celem by³oby wspomaganie organów prowadz¹cych szko³y i placówki w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Przewiduje siê, ¿e takie rozwi¹zanie prawne, gwarantuj¹ce na poziomie centralnym i wojewódzkim zaplecze finansowe i organizacyjne dla realizacji podejmowanych na najni¿szym poziomie lokalnym odpowiednich przedsiêwziêæ ukierunkowanych na poprawê bezpieczeñstwa dzieci i m³odzie¿y w szko³ach i placówkach, pozytywnie wp³ynie na skutecznoœæ i efektywnoœæ tych przedsiêwziêæ.

Dla realizacji ka¿dego przewidzianego w art. 90u ustawy o systemie oœwiaty programu rz¹dowego konieczne bêdzie wydanie przez Radê Ministrów rozporz¹dzenia okreœlaj¹cego szczegó³owo sposób realizacji programu, w tym formy i zakres wspierania organów prowadz¹cych oraz sposób podzia³u œrodków z bud¿etu pañstwa przyznanych na realizacjê programu.

Aktualnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej prowadzone s¹ prace nad przygotowaniem programu rz¹dowego wdro¿enia monitoringu wizyjnego wejœæ do szkó³ i placówek oœwiatowych. Wprowadzenie monitoringu wizyjnego wejœæ do szkó³ i placówek oœwiatowych wydaje siê stosunkowo najprostszym, a jednoczeœnie bardzo efektywnym dzia³aniem maj¹cym na celu poprawê bezpieczeñstwa dzieci i m³odzie¿y w szko³ach i placówkach, a tak¿e wzmocnienie dzia³añ profilaktycznych realizowanych w spo³ecznoœci szkolnej.

Program instalowania monitoringu realizowany bêdzie etapowo. Podejmowane przez organy prowadz¹ce szko³y i placówki przedsiêwziêcia bêd¹ oceniane pod k¹tem kryteriów skutecznoœci i efektywnoœci. Projekt monitoringu wizyjnego wejœæ do szkó³ i placówek zak³ada, ¿e zakup standardowego" zestawu do monitorowania (tj. dwie kamery umo¿liwiaj¹ce rejestracjê zdarzeñ od wewn¹trz i na zewn¹trz wejœcia do budynku szko³y lub placówki, w kolorze i rozdzielczoœci wystarczaj¹cej do identyfikacji osób, rejestrator, kolorowy monitor oraz urz¹dzenia dodatkowe niezbêdne do zainstalowania zestawu) oraz koszt instalacji - bêd¹ finansowane ze œrodków bud¿etu pañstwa. Natomiast koszty eksploatacji lub ewentualnego rozszerzania systemu bêdzie ponosi³ organ prowadz¹cy szko³ê lub placówkê. W realizacjê projektu bêd¹ zaanga¿owani dyrektorzy szkó³, rady rodziców, wojewodowie, kuratorzy oœwiaty i Ministerstwo Edukacji Narodowej. W ramach ogólnej odpowiedzialnoœci za bezpieczeñstwo uczniów i wychowanków, do zadañ dyrektora szko³y lub placówki bêdzie nale¿a³o wyst¹pienie z wnioskiem do organu prowadz¹cego o zainstalowanie zestawu do monitorowania (zakupu mo¿e tez dokonywaæ organ prowadz¹cy), a nastêpnie sprawowanie nadzoru nad realizacj¹ zadañ monitoringu. Rada rodziców bêdzie mog³a wystêpowaæ z wnioskiem do dyrektora w sprawie instalacji monitoringu. Potrzeby szko³y lub placówki w zakresie monitorowania wejœæ i wyjœæ do budynków szkolnych ustala³ bêdzie dyrektor szko³y i organ prowadz¹cy. Organ prowadz¹cy bêdzie rozpatrywa³ wnioski dyrektorów o zainstalowanie programu do monitorowania, a nastêpnie dokonywa³ oceny skutecznoœci funkcjonowania zestawu do monitorowania w prowadzonej jednostce. Wnioski dyrektorów o zainstalowanie programu do monitorowania bêd¹ kierowane do wojewodów, którzy bêd¹ przekazywaæ œrodki z bud¿etu pañstwa dla jednostek samorz¹du terytorialnego (organów prowadz¹cych szko³y i placówki) na finansowanie zakupu i instalacji zestawów do monitorowania. Przewiduje siê, ¿e wojewoda bêdzie ponadto odpowiedzialny za promowanie lokalnych koalicji na rzecz rozwoju bezpieczeñstwa dzieci i m³odzie¿y w szko³ach oraz rozwoju lokalnych sieci monitoringu miejsc publicznych. W ramach nadzoru nad warunkami bezpieczeñstwa uczniów zapewnianych przez szko³y, kurator oœwiaty bêdzie tak¿e wypowiada³ siê w sprawie potrzeb szkó³ w zakresie wizyjnego monitorowania wejœæ do budynków szkolnych, a tak¿e bêdzie ocenia³ skutecznoœæ wdra¿ania programu w województwie.

do  art.  2  i  art.  4     (zmiany w  ustawie  Karta  Nauczyciela:   przyznanie nauczycielom    ochrony    przys³uguj¹cej    funkcjonariuszom    publicznym; przed³u¿enie terminu obowi¹zkowych szkoleñ ekspertów)

Nowelizacja przepisu art. 63 ustawy Karta Nauczyciela ma na celu zapewnienie nauczycielom prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Istot¹ nowelizacji jest wzmocnienie rangi zawodu nauczyciela poprzez zagwarantowanie nauczycielowi - podczas lub w zwi¹zku z pe³nieniem obowi¹zków s³u¿bowych - ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych. Dotychczasowe brzmienie przepisu nie zapewnia takiej ochrony ze wzglêdu na oczywiste wady od lat nienowelizowanego przepisu (np. pos³ugiwanie siê pojêciem funkcjonariusza pañstwowego", obecnie niewystêpuj¹cym w Kodeksie karnym).

W rozdziale XXIX Kodeksu karnego, zatytu³owanym Przestêpstwa przeciwko dzia³alnoœci instytucji pañstwowych oraz samorz¹du terytorialnego", zawarte s¹ nastêpuj¹ce przepisy zapewniaj¹ce ochronê funkcjonariuszom publicznym podczas lub w zwi¹zku z pe³nieniem przez nich obowi¹zków s³u¿bowych poprzez zaliczenie do czynów zabronionych:

-  w art. 222 - naruszenia nietykalnoœci osobistej funkcjonariusza publicznego,

-  w art. 223 - czynnej napaœci na funkcjonariusza publicznego wspólnie z innymi osobami lub z u¿yciem broni palnej lub innego niebezpiecznego przedmiotu lub œrodka obezw³adniaj¹cego,

-  w art. 224 § 2 - stosowanie groŸby bezprawnej lub przemocy w celu zmuszenia funkcjonariusza publicznego do przedsiêwziêcia lub zaniechania prawnej czynnoœci s³u¿bowej,

-  w art. 226 - zniewa¿enia funkcjonariusza publicznego.

Proponowana zmiana spowoduje, ¿e okreœlone czyny zabronione, pope³nione na szkodê nauczyciela, bêd¹ œcigane z urzêdu, a nie -jak dotychczas - z oskar¿enia prywatnego. Tego rodzaju czyny pope³nione na szkodê nauczyciela, jako funkcjonariusza publicznego, bêd¹ wyczerpywa³y te¿ znamiona przestêpstw zagro¿onych surowsz¹ kar¹. Z ochrony takiej obecnie korzystaj¹ jedynie nauczyciele mianowani i dyplomowani zatrudnieni w urzêdach organów administracji rz¹dowej i kuratoriach oœwiaty na stanowiskach wymagaj¹cych kwalifikacji pedagogicznych. Na podstawie projektowanej zmiany art. 63 ustawy - Karta Nauczyciela, z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych bêd¹ korzystaæ nauczyciele podlegaj¹cy przepisom ustawy - Karta Nauczyciela, tj. nauczyciele zatrudnieni w:

-          przedszkolach, szko³ach i placówkach publicznych (równie¿ prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebêd¹ce jednostkami samorz¹du terytorialnego)     oraz    przedszkolach     niepublicznych,     niepublicznych placówkach i szko³ach niepublicznych o uprawnieniach szkó³ publicznych,

-          publicznych zak³adach kszta³cenia i placówkach doskonalenia nauczycieli,

-          zak³adach   poprawczych,   schroniskach   dla  nieletnich   oraz  rodzinnych oœrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,

-          publicznych kolegiach pracowników s³u¿b spo³ecznych,

-          publicznych   placówkach   opiekuñczo-wychowawczych   oraz   oœrodkach adopcyjno-opiekuñczych,

a tak¿e:

-          nauczyciele mianowani i dyplomowani zatrudnieni w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej     i     okrêgowych     komisjach     egzaminacyjnych,     w specjalistycznej jednostce nadzoru oraz w organach sprawuj¹cych nadzór pedagogiczny nad zak³adami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich, rodzinnymi oœrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szko³ami przy zak³adach     karnych     na     stanowiskach     wymagaj¹cych     kwalifikacji pedagogicznych,

-          nauczyciele zatrudnieni w publicznych  szko³ach  i  szkolnych  punktach konsultacyjnych   przy  przedstawicielstwach  dyplomatycznych,   urzêdach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych,

-          pracownicy    zatrudnieni    u    innych    pracodawców,    pe³ni¹cy    funkcjê instruktorów praktycznej nauki zawodu,

-     wychowawcy i pedagodzy zatrudnieni w Ochotniczych Hufcach Pracy.


Projektowany przepis art. 91 b ust. 2 pkt 3 uwzgl
êdnia postanowienia wyroku Trybuna³u Konstytucyjnego z dnia 8 wrzeœnia 2005 r. sygn. akt P 17/04 (Dz. U. Nr 181, poz. 1526), w którym za niezgodny z Konstytucj¹ Rzeczypospolitej Polskiej zosta³ uznany dotychczasowy przepis art. 91 b ust. 2 pkt 4 Karty Nauczyciela, w zakresie w jakim wy³¹cza stosowanie art. 88 tej ustawy (regulacje dotycz¹ce uprawnienia nauczycieli do wczeœniejszej emerytury) do nauczycieli zatrudnionych w placówkach niepublicznych. W rezultacie dokonywanej zmiany zakres podmiotowy przepisu art. 88 ustawy - Karta Nauczyciela bêdzie obejmowa³ tak¿e nauczycieli zatrudnionych w placówkach niepublicznych w wymiarze co najmniej 1/2 obowi¹zkowego wymiaru zajêæ.

W projekcie przewidziano równie¿ nowelizacjê art. 6 ustawy z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 179, poz. 1845). Zgodnie z aktualn¹ treœci¹ tego przepisu, eksperci uczestnicz¹cy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powo³ywanych dla nauczycieli ubiegaj¹cych siê o kolejny stopieñ awansu zawodowego, wpisani na listê ekspertów przed dniem wejœcia w ¿ycie ustawy z dnia 15 lipca 2004 r. (tj. przed dniem 31 sierpnia 2004 r.), s¹ zobowi¹zani do ukoñczenia szkolenia dla ekspertów w nieprzekraczalnym terminie do koñca 2006 r., pod rygorem skreœlenia z listy. Bior¹c pod uwagê dotychczasow¹ dynamikê zg³oszeñ i przebieg realizacji szkoleñ zachodzi obawa, ¿e nie wszyscy zainteresowani zd¹¿¹ ukoñczyæ szkolenie w tym terminie. Proponuje siê zatem przesuniêcie ostatecznego terminu ukoñczenia szkolenia dla ekspertów, okreœlonego w art. 6 ustawy z dnia 15 lipca 2004 r., na dzieñ 31 grudnia 2007 r.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1.   Podmioty, na które oddzia³uje projekt ustawy.

Wprowadzenie projektowanych zmian bêdzie mia³o wp³yw na: szko³y i placówki oœwiatowe, organy prowadz¹ce szko³y i placówki, dyrektorów szkó³, nauczycieli, uczniów i ich rodziców, osoby, które ukoñczy³y 18 lat i nie uczêszczaj¹ do szko³y, a zamierzaj¹ w systemie egzaminów eksternistycznych uzyskaæ œwiadectwo ukoñczenia szko³y podstawowej, gimnazjum lub liceum ogólnokszta³c¹cego, Centraln¹ Komisjê Egzaminacyjn¹ i okrêgowe komisje egzaminacyjne, kuratorów oœwiaty, wojewodów, sejmiki województw, ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania, zwi¹zki zawodowe zrzeszaj¹ce nauczycieli, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest dzia³alnoœæ wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form dzia³alnoœci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuñczej szko³y lub placówki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, uczniów wybitnie uzdolnionych, szko³y wy¿sze, a tak¿e osoby wpisane na listê ekspertów uczestnicz¹cych w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych prowadz¹cych postêpowania w sprawach nadania stopni awansu zawodowego nauczycieli.

2.   Konsultacje spo³eczne

Projekt otrzymaj¹ do zaopiniowania nastêpuj¹cy partnerzy spo³eczni: [...]      34. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oœwiaty    [....]

3.    Wp³yw przedmiotowej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud¿et pañstwa i bud¿ety jednostek samorz¹du terytorialnego.

Wejœcie w ¿ycie projektowanej regulacji nie spowoduje skutków finansowych dla bud¿etu pañstwa i bud¿etów jednostek samorz¹du terytorialnego, z wyj¹tkiem zmian zawartych w art. 1 pkt 2-5 i 17. 1) do art. 1 pkt 2-5:

Funkcjonowanie nowego systemu egzaminów eksternistycznych nie bêdzie, tak jak i obecny system, rodzi³o skutków finansowych dla bud¿etu pañstwa, jak równie¿ dla bud¿etów jednostek samorz¹du terytorialnego. Organizacja i przeprowadzanie egzaminów bêd¹ pokrywane z wp³at osób przystêpuj¹cych do tych egzaminów. Odp³atnoœæ za egzaminy zostanie tak ustalona, aby pokrywa³a ponoszone z tego tytu³u wydatki. Natomiast dodatkowe œrodki finansowe bêd¹ potrzebne na przygotowanie nowej formu³y egzaminów, przede wszystkim na opracowanie standardów wymagañ egzaminacyjnych oraz na przygotowanie informatorów. Informatory bêd¹ og³oszone na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okrêgowych komisji egzaminacyjnych.

Jedynymi kosztami, które poniesie bud¿et pañstwa w zwi¹zku z nowymi regulacjami dotycz¹cymi egzaminów eksternistycznych bêdzie opracowanie standardów wymagañ egzaminacyjnych bêd¹cych podstaw¹ do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych oraz informatorów; koszty te przedstawiaj¹ siê nastêpuj¹co:

a)        dla egzaminu z zakresu szko³y podstawowej, gdzie w ramowym planie nauczania dla klasy szóstej szko³y podstawowej dla doros³ych ujêtych jest 6 obowi¹zkowych zajêæ edukacyjnych, koszt opracowania jednego standardu oraz informatora wraz z zestawem pytañ, zadañ i testów wyniesie ok. 5.000 z³. Koszt ca³kowity wynosi 30.000 z³;

b)        dla egzaminu z zakresu gimnazjum, gdzie w ramowym planie nauczania dla doros³ych ujêtych jest 10 obowi¹zkowych zajêæ edukacyjnych, koszt opracowania jednego standardu oraz informatora wraz z zestawem pytañ, zadañ i testów wyniesie ok. 5.000 z³. Koszt ca³kowity wynosi 50.000 z³;

c) dla egzaminu z zakresu liceum ogólnokszta³c¹cego, gdzie w ramowym planie nauczania dla doros³ych ujêtych jest 11 obowi¹zkowych zajêæ edukacyjnych, koszt opracowania jednego standardu oraz informatora wraz z zestawem pytañ, zadañ i

testów wyniesie ok. 5. 000 z³. Koszt ca³kowity wynosi 55.000 z³.

£¹czny koszt przygotowania standardów wymagañ egzaminacyjnych i informatorów (pkt a+b+c) wyniesie 135 tys. z³. (s³ownie: sto trzydzieœci piêæ tysiêcy z³.).

Koszt ten zostanie w 2007 r. pokryty z czêœci bud¿etu pañstwa, któr¹ dysponuje minister w³aœciwy do spraw oœwiaty i wychowania.

Zmiana przewidziana w pkt 6 nie spowoduje skutków finansowych, gdy¿ nie nak³ada na organy prowadz¹ce szko³y obowi¹zku wyposa¿enia szkó³ w sprzêt i pomoce zalecane do realizacji programów nauczania w poszczególnych zawodach, a jedynie umo¿liwia wskazanie tym organom optymalnego zestawu wyposa¿enia.

2) do art. 1 pkt 17:

Projektowane w ustawie przepisy dotycz¹ce poprawy bezpieczeñstwa nauki, wychowania i opieki w szko³ach i placówkach, nie wywo³uj¹ bezpoœrednich skutków finansowych ze wzglêdu na to, i¿ tworz¹ podstawê prawn¹ do przyjmowania specjalnych programów rz¹dowych, których celem bêdzie wspomaganie organów prowadz¹cych szko³y i placówki w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Ka¿dy program bêdzie realizowany na podstawie odrêbnego rozporz¹dzenia Rady Ministrów, skutki finansowe bêd¹ powstawaæ zatem po przyjêciu przez Radê Ministrów takiego programu i zostan¹ szczegó³owo okreœlone, wraz ze Ÿród³ami finansowania, przy opracowywaniu danego programu i odpowiadaj¹cego mu rozporz¹dzenia.

W Ministerstwie Edukacji Narodowej prowadzone s¹ obecnie prace nad przygotowaniem projektu programu rz¹dowego wdro¿enia monitoringu wizyjnego wejœæ do szkó³ i placówek oœwiatowych. Przewiduje siê, ¿e wprowadzenie i finansowanie tego programu odby³oby siê etapowo. W roku 2007 na realizacjê programu planuje siê przeznaczyæ kwotê 40 000 000 z³. Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie dzia³ania w celu utworzenia w projekcie bud¿etu pañstwa na 2007 rok rezerwy celowej na realizacjê tego programu.

4.   Wp³yw przedmiotowej regulacji na rynek pracy.

Proponowane zmiany nie bêd¹ mia³y bezpoœredniego wp³ywu na rynek pracy.

5.   Wp³yw regulacji na konkurencyjnoœæ gospodarki i przedsiêbiorczoœæ, w tym funkcjonowanie przedsiêbiorstw.

Proponowane zmiany nie wp³yn¹ bezpoœrednio na konkurencyjnoœæ gospodarki i przedsiêbiorczoœæ oraz na funkcjonowanie przedsiêbiorstw.

6.   Wp³yw regulacji na sytuacjê i rozwój regionalny.

Proponowane zmiany nie wp³yn¹ bezpoœrednio na sytuacjê i rozwój regionalny, przewiduje siê jednak, ¿e pozwol¹ na wzmocnienie roli szko³y w dzia³aniach na rzecz œrodowiska lokalnego, a w przysz³oœci regionu.

Projektowana regulacja nie jest objêta zakresem prawa Unii Europejskiej.

do góry