powrót
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty
w sprawie projektu
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego w roku 2005
Olsztyn, 14 grudnia 2004r
Minister
Edukacji Narodowej i Sportu
OSKKO-K-01/14-12-2004
W
odpowiedzi na pismo Państwa, znak DE-III-3117/85a/AR/2004 przesyłam
stanowisko OSKKO w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i
Sportu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla
jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005
Projekt
otrzymaliśmy bardzo późno, tym niemniej prosimy o uwzględnienie naszego głosu –
udostępniliśmy omawiany projekt 14 000 dyskutantów forum kadry kierowniczej
www.oskko.edu.pl/forum/
Poniżej
przedstawiam nasze uwagi:
- Wnioskujemy o udostępnienie
szczegółowego opisu tego, co się składa na kwotę zawartą w finansowym
standardzie A. Niezbędne jest zdefiniowanie, jakie składniki kalkulacyjne
uwzględniono w kwocie 2771 zł
Brak przejrzystości zapisów uniemożliwia rzetelne konsultowanie.
- Dane do ustalenia wskaźnika
W....k – mogłyby być określone w rozporządzeniu. Dane z EN 3 już są
osiągalne. Bez tego wskaźnika krajowego organ prowadzący nie ma szans na
sprawdzenie prawidłowości naliczenia subwencji. Na poziomie organu prow. jest
on znany ( wskaźnik W....i).
- Wagi Pks,Pkk,Pkm,Pkd - będą
możliwe do określenia po wejściu ustawy budżetowej na 2005 r ( kwota bazowa
dla pracowników sfery budżetowej). Po uchwaleniu przez sejm ta kwota jest
znana. Dlaczego nie ma przełożenia na tabele minimalnych stawek wynagrodzeń
zasadniczych? W projekcie są stare stawki.
-
Nie dostrzegamy gdzie i w jakiej wysokości są
naliczone w subwencji środki na nowe zadanie gminy - realizacje obowiązku
szkolnego przez dzieci sześcioletnie.
-
Gdzie i jak są policzone środki na wczesne
wspomaganie? Według jakich kryteriów?
- Brak jest
zapisu na temat finansowania przebiegu matur. Spodziewamy się
wystąpienia kosztów, o których nie mówi rozporządzenie (zaangażowanie
nauczycieli w komisjach, nieobecność nauczycieli podczas zajęć w szkole i
konieczność zastępstw). Kto powinien, zdaniem MENiS, finansować matury?
- Oprócz zmian
podanych w uzasadnieniu jest jeszcze zmiana niekorzystna dla wiejskich szkół
ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych). Dotychczas (w roku 2004) funkcjonowała
waga P4 = 0,2 - w projekcie jej nie ma.
Wprowadzenie zamiast niej wagi R = 0,12 powoduje pogorszenie sytuacji tych
szkół. Spowoduje to w najbliższym czasie dramatyczną sytuację finansową tych
szkół. Chodzi przede wszystkim o dawne szkoły rolnicze i leśne, które i tak
mają trudną sytuację. Wnioskujemy o pozostawienie odpowiednika dawnej wagi P4.
W związku z wprowadzeniem wagi R może on być mniejszy i może wynosić np. ok.
0,1 - 0,15.
- W zakresie
świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków: z zapisów wynika, że chodzi
wyłącznie o świetlice mające odrębny status prawny i organizacyjny. Nie możemy
się doszukać parametru umożliwiającego naliczenie subwencji dla świetlic
szkolnych.
Uprzejmie proszę o uwzględnienie zdania członków OSKKO w niniejszej sprawie.
Z poważaniem: