Konsultacja OSKKO:Projekt Rozporz±dzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia............listopada 2005 r. w sprawie sposobu podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du terytorialnego w roku 2005 |
14 listopada 2005r do Biura OSKKO wpłynęło kolejne w odstępie kilku dni pismo MEiN nt subwencji - tym razem tegorocznej:
===============================
MINISTER EDUKACJI i NAUKI
DE-3-0215-2c/2005
Przekazuję w zał±czeniu projekt rozporz±dzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniaj±cego rozporz±dzenie w sprawie sposobu podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla JST w 2005r..;..
w/z Ministra
PODSEKRETARZ STANU
Zdzisław Hensel
===============================
Zamieszczamy:
Link do dyskusji na forum OSKKO
Link do ubiegłorocznej konsultacji
Projekt-2005-11-03
ROZPORZˇDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1'
z dnia listopada 2005r.
zmieniaj±ce rozporz±dzenie w sprawie sposobu podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du terytorialnego w roku 2005
Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorz±du terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarz±dza się, co następuje:
§1-
W rozporz±dzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du terytorialnego w roku 2005 (Dz. U. Nr 286, poz. 2878) w zał±czniku do rozporz±dzenia wprowadza się następuj±ce zmiany:
1) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
,,7a. Całkowita kwota czę¶ci o¶wiatowej dla jednostek samorz±du terytorialnego, o której mowa w ust. 7, ulega zwiększeniu o przeniesione do czę¶ci o¶wiatowej ¶rodki pochodz±ce z rezerwy celowej utworzonej na podstawie art. 48 ustawy budżetowej na rok 2005 z dnia 22 grudnia 2004 (Dz. U. Nr 278, poz. 2755) oraz niewykorzystane ¶rodki czę¶ci rekompensuj±cej subwencji ogólnej dla gmin, zwane dalej „kwot± koryguj±c±".
Kwota koryguj±ca - po odliczeniu 0,6% rezerwy - jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorz±du terytorialnego według wzoru:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następuj±ce: -SD - kwota koryguj±ca,
- SDi - kwota koryguj±ca dla / - tej jednostki samorz±du terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu / = 1 -2478 dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), / = 2479 - 2544 dla miast na prawach powiatu, / = 2545 - 2857 dla pozostałych powiatów, / = 2858- 2873 dla samorz±dów województw,
- Mi - kwota różnicy dla i - tej jednostki samorz±du terytorialnego pomiędzy planowan± roczn± kwot± czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na rok 2005 (PRi) a kwot± SOi czę¶ci o¶wiatowej z uwzględnieniem korekt z tytułu błędów statystycznych (R) obliczana według wzoru:
Mi=[PRi-(SOi +R)], Mi =0 dla [PRi-(SOi+R)]<0,
-M- suma różnic Mi dla wszystkich jednostek samorz±du terytorialnego".
§2. Rozporz±dzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER EDUKACJI I NAUKI
' Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rz±dowej - o¶wiata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporz±dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 paĽdziernika 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. Nr 220, poz. 1886).
============================
UZASADNIENIE
Nowelizacja rozporz±dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du terytorialnego w roku 2005 /Dz. U. Nr 286, poz. 2878/ ma na celu dokonanie podziału ¶rodków, przeznaczonych na zwiększenie czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na rok 2005. ¦rodki te pochodz± z następuj±cych Ľródeł:
-
rezerwy
celowej utworzonej
na
podstawie art. 48 ustawy
budżetowej
na rok
2005
z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.
U. Nr 278, poz.
2755),
-
niższej od zaplanowanej realizacji wydatków w czę¶ci
82 budżetu państwa
w
odniesieniu
do
czę¶ci rekompensuj±cej
subwencji ogólnej dla
gmin.
W projekcie rozporz±dzenia - zgodnie ze stanowiskiem Strony Samorz±dowej Komisji Wspólnej Rz±du i Samorz±du Terytorialnego przyjętym na posiedzeniu plenarnym w dniu 28 wrze¶nia 2005r. - proponuje się podział ¶rodków przeznaczonych na zwiększenie czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na rok 2005 pomiędzy te jednostki samorz±du terytorialnego, które otrzymały niższ± kwotę czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na rok 2005 (po uwzględnieniu korekt z tytułu błędów statystycznych) od projektowanej wstępnie kwoty czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na 2005 r. Propozycja ta ma na celu czę¶ciowe złagodzenie tym samorz±dom napięć budżetowych spowodowanych zmniejszeniem ostatecznej kwoty subwencji o¶wiatowej na 2005 r. w stosunku do kwoty projektowanej wskutek wprowadzenia pocz±wszy od 2005 r. znacznych zmian w algorytmie podziału subwencji.
Proponuje się, aby przepisy projektowanego rozporz±dzenia weszły w życie z dniem ogłoszenia. Z uwagi na konieczno¶ć niezwłocznego dokonania podziału pomiędzy JST ¶rodków przeznaczonych na zwiększenie czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej na rok 2005, konieczne jest ustalenie jako dnia wej¶cia w życie przedmiotowego aktu dnia jego ogłoszenia.
Jednocze¶nie zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoj± na przeszkodzie takiemu rozwi±zaniu.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na jednostki samorz±du terytorialnego.
2) Konsultacje społeczne
Projekt rozporz±dzenia konsultowany będzie z Komisj± Wspóln± Rz±du i Samorz±du Terytorialnego.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wej¶cie w życie przedmiotowego rozporz±dzenia nie powoduje wpływu na sektor finansów publicznych. Wdrożenie rozporz±dzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorz±du terytorialnego bowiem ¶rodki dodatkowe, o które została zwiększona czę¶ć o¶wiatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du terytorialnego na rok 2005, zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz. u. Nr 278, poz. 2755).
4)
Wpływ
regulacji
na
rynek pracy,
konkurencyjno¶ć
wewnętrzn±
i
zewnętrzn±
gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny
Rozporz±dzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjno¶ć wewnętrzn± i zewnętrzn± gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny. Przepisy rozporz±dzenia nie s± objęte zakresem prawa Unii Europejskiej oraz obowi±zkiem dostosowawczym.