powrót
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w sprawie:
projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wydawania
oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu
dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji
dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności
za wykonywanie tych czynność.
Uchwała nr1 Zarządu OSKKO z dn. 3 marca 2003r.
OSKKO/O-03/2003a
Po dyskusji odbytej na Forum OSKKO w sprawie
sposobu traktowania bloków przedmiotowych, wystawiania ocen z przedmiotów w ich
skład wchodzących oraz sposobu dokumentowania ich na świadectwach, członkowie
Stowarzyszenia przedkładają następujące uwagi:
-
Rozdzielenie zajęć
edukacyjnych, składających się na blok przedmiotowy „sztuka”, sugerowane
zarządzonym sposobem zapisu na świadectwach a także podobne naświetlenie
sprawy w rozmowie telefonicznej dn. 27-02-2003 przez urzędnika Departamentu
Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej p. Zenona Frączka stoi
- zdaniem OSKKO - w sprzeczności z zapisem § 3 ust. 10 Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych planów nauczania w
szkołach publicznych (Dz. U. z 2002r. Nr 15, poz. 142 z późniejszymi zmianami)
mówiącym o „jednolitych zajęciach edukacyjnych”.
Prosimy o jasną interpretację ww. przepisu i wyjaśnienie, jak należy
rozumieć rozdzielenie ocen z zajęć tego bloku i w konsekwencji wystawianie ich
na semestr i koniec roku szkolnego.
-
Sytuacja taka dotyczy również innych zajęć, które zgodnie z przepisami zostały
ujęte w wielu szkołach w bloki przedmiotowe. Organy sprawujące nadzór
pedagogiczny nie kwestionowały faktu umieszczania przez dyrektorów szkół
bloków przedmiotowych w arkuszu organizacji roku szkolnego oraz w szkolnych
planach nauczania, co skłaniało do zapisu w dokumentacji przebiegu nauczania
nazwy bloku przedmiotowego jako zajęć edukacyjnych i w konsekwencji
wystawianie jednej oceny z bloku a nie z poszczególnych zajęć składających się
na blok. Takie rozumowanie wydaje się potwierdzać również fakt zapisów w § 9
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z
2001r. Nr 29, poz. 323 i zm. Dz. U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419, Dz. U. z
2002r. Nr 46, poz. 433 i Nr 155, poz. 1289, Nr 214, poz. 1809 z 2003 r. Nr 26,
poz. 225), w którym mówi się, że zarówno w klasyfikacji semestralnej jak i
końcoworocznej podsumowania i wystawienia ocen dokonuje się „z zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania”.
- Na
uwagę zasługuje również i to, że wiele szkół wykorzystuje dopuszczone przez
MENiS programy nauczania zawierające zintegrowane treści i umiejętności z
różnych dziedzin, realizując je w toku jednolitych zajęć edukacyjnych i
wystawiając jedną ocenę.
Prosimy zatem o jasne sprecyzowanie sposobu wpisywania ocen z tak
prowadzonych zajęć na świadectwach, które takiej możliwości nie
przewidują oraz wskazanie procedury dokonywania ewentualnych poprawek,
zgodnych z obowiązującymi przepisami.
-
Członkowie OSKKO dostrzegają negatywne skutki przyjętych rozwiązań, także w
świetle podjętych wcześniej starań wielu nauczycieli dla zdobycia kwalifikacji
do jednolitego bloku "sztuka". Pragniemy się ustrzec błędu kierowniczego,
jakim byłoby sprawienie tym nauczycielom zawodu.
Prosimy o odpowiedzi na powyższe pytania.