UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia jest realizacją upoważnienia zawartego w art. 22 ust.2 pkt. 3 ustawy o systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 czerwca 2003r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 137, póz. 1304).
Rozporządzenie uwzględnia w szczególności: konieczność uzyskania opinii rzeczoznawców wpisanych na listę prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania- warunki jakie muszą spełniać osoby wpisane na listę rzeczoznawców oraz warunki i tryb skreślania z listy, jak również konieczność zapewnienia poprawności merytorycznej i przydatności dydaktycznej, stopnie bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki wykonania tych środków, Minister Edukacji Narodowej i Sportu od 10 lat rekomenduje środki dydaktyczne do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego. I chociaż procedura jest całkowicie dobrowolna, cieszy się dużym zainteresowaniem producentów i dystrybutorów środków dydaktycznych- przyczyniając się do sukcesywnej poprawy wartości merytorycznej, dydaktycznej i wychowawczej środków dydaktycznych trafiających do szkół. W aktualnym zweryfikowanym wykazie znajduje się ł 321 środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego. Ministerstwo dysponuje otwartą listą 178 rekomendowanych rzeczoznawców w zakresie kształcenia ogólnego. Nie zachodzi potrzeba zmiany tej listy, ponieważ rzeczoznawcy wpisani na nią spełniają warunki zgodne z określonymi w projektowanym rozporządzeniu. Lista rzeczoznawców w zakresie opiniowania środków dydaktycznych, przeznaczonych do kształcenia w zawodach i kształcenia ogólnozawodowegojest tworzona zgodnie z projektowanym rozporządzeniem.
Ocena skutków regulacji (OSR)
l. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziaływaj e projekt rozporządzenia:
Projektowane rozporządzenie oddziaływuje na przedszkole, sześcioletnią szkołę podstawową. trzyletnie gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne. Oddziaływuje również na producentów i dystrybutorów środków dydaktycznych, wnioskujących o zalecanie do użytku szkolnego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt do konsultacji otrzymają następujące organizacje społeczne i związki zawodowe:
1. Chrześcijański Związek Zawodowy
2. Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego
3. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania
4. Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80"
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność"
6. Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata"
7. Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „Solidarność"
8. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych
9. Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa"
10. Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80"
11. Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
12. Społeczne Towarzystwo Oświatowe
13. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
14. Zarząd Główny Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego
15. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej
16. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
17. Konfederacja Pracodawców Polskich
18. Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem
19. Business Centre Ciub - Związek Pracodawców
20. Związek Rzemiosła Polskiego
21. Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców
22. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
23. Forum Związków Zawodowych
24. Sekcja Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki
Wyniki konsultacji zostaną omówione w uzasadnieniu rozporządzenia.
3. Skutki wprowadzenia rozporządzenia
1) Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Rozporządzenie nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
2) Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie pozytywnie wpływa na rynek pracy - nadal będą funkcjonować w szerokim zakresie różne podmioty (nauczyciele, producenci, dystrybutorzy).
3) Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Regulacja opiera się na zasadach wolnego rynku i wolnej konkurencji, która wpływa pozytywnie na jakość merytoryczną i dydaktyczną środków dydaktycznych.
4) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rozwój regionalny.