Załącznik nr l
I ETAP EDUKACYJNY
KLASY I-III
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Kształcenie na tym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. Nauczyciel (nauczyciele) układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności.
Wskazane jest takie organizowanie procesu dydaktyczno - wychowawczego, aby w każdym dniu wystąpiły zajęcia ruchowe, których łączny tygodniowy wymiar wynosi co najmniej 3 godziny.
Cele edukacyjne
Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:
1) umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania i liczenia),
2) umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy
itp.,3) poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,
4) umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
5) rozbudzania potrzeby kontaktu z przyrodą.
Zadania szkoły
1. Uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki.
2. Uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, wobec kolegów szkolnych i nauczycieli.
3. Uczenie właściwych zachowań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
4. Uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt, otaczającej przyrody.
5. Rozpoznanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: czytania, pisania i liczenia; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.
6. Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
7. Zapoznanie dzieci z polską i światową klasyczną literaturą dziecięcą.
Treści nauczania
Edukacja na tym etapie obejmuje następujące treści nauczania i działania edukacyjne:
1) dom rodzinny - dziecko jako członek rodziny,
2) szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel - normy postępowania związane z tymi rolami;
3) miejscowość, życie jej mieszkańców,
4) przyroda w otoczeniu dziecka,
5) ojczyzna, jej symbole i święta narodowe; baśnie i legendy narodowe,
6) obrazy z przeszłości (własnej rodziny, szkoły, miejscowości),
7) zabawy, zajęcia, przygody dzieci,
8) obrazy z życia dzieci w innych krajach,
9) wybrane wytwory kultury, sztuki, techniki,
10) rozmowy,
11) swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów,
12) opowiadanie i opisywanie,
13) recytowanie wierszy i prozy,
14) zabawy i gry dramowe, teatralne,
15) uważne słuchanie wypowiedzi innych,
16) odbiór programów radiowych i telewizyjnych,
17) słuchanie baśni, opowiadań i legend, w tym z własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,
18) czytanie głośne sylab, wyrazów, zdań i tekstów,
19) czytanie ciche ze zrozumieniem,
20) różne źródła informacji i technologii informacyjnej, w tym korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej,
21) pisanie liter, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów, zdań,
22) przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów, powiązane z uzupełnianiem i przekształcaniem,
23) pisanie swobodnych tekstów, życzeń, zaproszeń, listów, opowiadań i opisów,
24) pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni,
25) stosunki przestrzenne, porządkowanie, klasyfikowanie,
26) liczenie (przeliczanie przedmiotów, niezależność liczby przedmiotów od sposobów ich przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów),
27) liczby i ich zapis, stopniowe rozszerzanie zakresu liczbowego do 10 000, zapis dziesiątkowy,
28) działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, algorytmy dodawania i odejmowania pisemnego, mnożenie, algorytm mnożenia pisemnego przez liczby jednocyfrowe, dzielenie), kolejność wykonywania działań,
29) mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarz,
30) matematyzowanie sytuacji konkretnych, rozwiązywanie zadań tekstowych jednodziałaniowych i łatwych zadań złożonych,
31) figury geometryczne, w tym trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło,
32) obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych dostępnych doświadczeniu dziecka i mówienie o nich,
33) formy ochrony środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy,
34) poznanie własnego ciała,
35) dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia,
36) podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja,
37) żywność i żywienie,
38) bezpieczeństwo, w tym poruszanie się po drogach publicznych, rozpoznawanie sygnałów alarmowych o niebezpieczeństwie ; zachowanie si^ w przypadkach zagrożeń.
39) poznawanie pracy w wybranych zawodach,
40) urządzenia techniczne powszechnego użytku (bezpieczne użytkowanie),
41) wykorzystanie materiałów (papier, drewno, tkanina, metal, tworzywa sztuczne, materiały przyrodnicze) w działalności manualnej,
42) organizacja pracy (planowanie, organizacja stanowiska, racjonalne wykorzystanie materiału i czasu),
43) działalność plastyczna uczniów w różnych materiałach, technikach i formach z wykorzystaniem tradycji regionalnych,
44) różnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury,
45) wielość środków komunikacji (język przestrzeni, koloru, ciała itp.) oraz środków wyrazu plastycznego,
46) ekspresja i autoekspresja,
47) rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi artystycznych,
48) kształtowanie otoczenia i form użytkowych,
49) krajobraz kulturowy,
50) brzmienie głosów, instrumentów muzycznych, dźwięk, rytm, tempo,
51) śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką,
52) percepcja elementów akustyki środowiska człowieka, muzyki i utworów muzycznych,
53) gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze,
54) umiejętności ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała,
55) przestrzeganie reguł w grach i zabawach ruchowych.
W szkołach, które organizują naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, język ten jest nauczany w ramach nauczania zintegrowanego. Treści nauczania w klasach I-III powinny być czerpane z podobnych kręgów tematycznych, jakie zostały określone powyżej, z uwzględnieniem kultury danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.