UZASADNIENIE
Przedmiotowe rozporządzenie jest nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 5 l, póz. 458) stanowiącego wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a) i b) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Projekt zmiany rozporządzenia ma na celu wprowadzenie do podstawy programowej problematyki, która wynika z przyjętej przez Rząd „Strategii Antykorupcyjnej" oraz programu „Bezpieczna Polska- Bezpieczna szkoła". Przedmiotowa nowelizacja jest wynikiem licznych postulatów zgłaszanych również przez organy państwowe odpowiedzialne za wewnętrzne bezpieczeństwo państwa.
Ponieważ standardy wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w zakresie kształcenia ogólnego są jednakowe dla wszystkich typów szkół, projekt przewiduje uznania podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum - zakres podstawowy- za obowiązującą w uzupełniającym liceum ogólnokształcącym i technikum uzupełniającym. Dla liceum profilowanego wprowadza możliwość kształcenia w zakresie rozszerzonym,
Z ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Uz.U z 2U(Jlr. Nr 81, póz. 8S9 z późn. zm.) wynika obowiązek realizowania przez wszystkie szkoły młodzieżowe przedmiotu „wychowanie fizyczne", w związku z powyższym została określona podstawa programowa dla tego przedmiotu na poziomie szkoły policealnej.
Wprowadzenie „technologii informacyjnej" jako przedmiotu / zamiast ścieżki edukacyjnej/ w zasadniczej szkole zawodowej zostało podyktowane faktem, że jest to jedyny typ szkoły, w której on nie występuje i nie byłoby korelacji w przypadku kontynuowania nauki w uzupełniającym liceum ogólnokształcącym czy technikum uzupełniającym. W zasadniczej szkole zawodowej, jako jedynej, nie występowała kontynuacja ścieżki „edukacja europejska" wprowadzonej w gimnazjum.
Proponowane zmiany dotyczą:
1. wprowadzenia zagadnień dotyczących działań antykorupcyjnych oraz bezpieczeństwa publicznego na poziomie wszystkich etapów edukacyjnych; od kształcenia
zintegrowanego począwszy,
2. zmiany nazwy i uzupełnienia ścieżki edukacyjnej „obrona cywilna" ( w gimnazjum) na ścieżkę „edukacja obronna",
3. wskazania, że podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników jest jednocześnie podstawą programową dla dwuletnich uzupełniających liceów ogólnokształcących i trzyletnich techników uzupełniających,
4. wskazania, że w liceum profilowanym i technikum może być realizowane kształcenie w zakresie rozszerzonym analogicznie do liceum ogólnokształcącego,
5. określenia podstawy programowej przedmiotu „drugi język obcy w oddziałach dwujęzycznych" w części podstawa programowa liceum ogólnokształcące, kształcenie w zakresie rozszerzonym oraz przedmiotu „wychowanie fizyczne " dla szkoły policealnej,
6. zamiany, w podstawie programowej zasadniczej szkoły zawodowej, ścieżki edukacyjnej „technologia informacyjna " na przedmiot „technologia informacyjna",
7. określenia podstawy programowej ścieżki edukacyjnej „edukacja europejska" dla zasadniczej szkoły zawodowej.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziaływuje projekt rozporządzenia:
Projektowane rozporządzenie oddziaływuje na sześcioletnią szkołę podstawową, trzyletnie gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne. Oddziaływuje również na wydawców wnioskujących o dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania kształcenia ogólnego oraz podręczników. Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany, które mają przede wszystkim charakter porządkowy polegający na określeniu merytorycznego zakresu kształcenia ogólnego na poszczególnych etapach edukacyjnych z dniem l września 2003 r.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania następującym związkom zawodowym i partnerom społecznym
1. Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność im. ks. J. Popiełuszki"
2. Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego
3. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność"
4. Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80"
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80"
6. Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Nauczycieli Średnich Szkół Leśnych w Polsce
7. Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata"
8. Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „Solidarność"
9. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych
10. Konfederacja Związków Zawodowych Górnictwa w Polsce
11. Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa"
12. Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80"
13. Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
14. Społeczne Towarzystwo Oświatowe
15. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
16. Zarząd Główny Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego
17. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej
18. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
19. Konfederacja Pracodawców Polskich
20. Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem
21. Business Centre Ciub - Związek Pracodawców
22. Związek Rzemiosła Polskiego
23. Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców
24. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
25. Forum Związków Zawodowych
26. Sekcja Wydawców Edukacyjnych
Polskiej Izby Książki
Wyniki konsultacji zostaną omówione w uzasadnieniu rozporządzenia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ ogólna liczba godzin przewidziana w ramowych planach nauczania nie uległa zmianie.
b) rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
b) konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
d) sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rozwój regionalny.