Załącznik nr 2
STANDARDY OCENY JAKOŚCI NADZORU PEDAGOGICZNEGO
SPRAWOWANEGO PRZEZ KURATORA OŚWIATY
OBSZAR: WARUNKI
Standard: Kurator oświaty stworzył warunki organizacyjne, kadrowe i rzeczowe dla sprawnego i efektywnego wykonywania nadzoru pedagogicznego.
Wskaźniki | Kryteria oceny |
---|---|
Ustalone są cele i zadania związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego, wynikające z prawa oświatowego. Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek zostały poszerzone o standardy wynikające z tradycji i specyfiki regionu, a także została ukierunkowana praca szkół i placówek z nimi związana. Prowadzony jest aktualny wykaz nadzorowanych szkół i placówek. |
|
Ustalona jest odpowiednia do zadań nadzoru pedagogicznego struktura organizacyjna kuratorium oświaty, kompetencje jego komórek organizacyjnych, zakresy obowiązków pracowników oraz określone są zakresy współpracy i koordynacji w realizacji zadań wymagających współdziałania. |
|
Opisane i upowszechnione są sposoby (procedury) realizacji zadań wykonywanych w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego i pośrednio z nim związanych. |
|
Przyjęte rozstrzygnięcia o sposobach realizacji zadań (procedury) i ich przestrzeganie gwarantują wysoką sprawność i efektywność działań kuratora oświaty. |
|
Funkcjonuje skuteczny system przepływu informacji warunkujących sprawną i efektywną realizację zadań oświatowych przez zewnętrznych i wewnętrznych współtwórców procesu edukacyjnego. |
|
Podejmowane są działania w celu zapewnienia warunków bazowych i finansowych niezbędnych do wykonywania zadań |
|
Prowadzona jest polityka kadrowa, gwarantująca pozyskiwanie kadry odpowiedniej do potrzeb ilościowych i jakościowych. Funkcjonujący system rozwoju kompetencji pracowników umożliwia zaspokajanie potrzeb związanych z rozwojem jakości pracy kuratorium oświaty. |
|
OBSZAR: REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Standard: Kurator oświaty sprawuje nadzór pedagogiczny w sposób systematyczny, zorganizowany i zapewniający osiąganie zamierzonych celów.
Wskaźniki | Kryteria oceny |
---|---|
Ustalone są priorytety nadzoru uwzględniające politykę oświatową państwa i potrzeby regionalne. |
|
Realizowane są plany nadzoru pedagogicznego, które między innymi uwzględniają zadania wynikające z przyjętych priorytetów. |
|
Zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkół i placówek umożliwia w szczególności uzyskanie obiektywnej informacji o działaniach szkoły lub placówki na rzecz zapewniania rozwoju jakości jej pracy. |
|
Wdrożony jest system wspomagania szkół i placówek w osiąganiu najwyższej jakości, uwzględniający obok oferty realizowanej przez kuratora także inspirowanie przez niego do działania placówek wspomagających oraz innych podmiotów zainteresowanych jakością edukacji w regionie. |
|
Zarządzanie zasobami informacyjnymi jest systemem zapewniającym wiedzę rzetelną i niezbędną dla realizacji zadań nadzoru pedagogicznego, w tym projektowania strategii rozwoju oświaty w regionie. |
|
OBSZAR: REZULTATY
Standard: Widoczne są tendencje rozwoju jakości nadzorowanych szkół i placówek.
Wskaźniki - dowody sprawności i efektywności sprawowanego nadzoru pedagogicznego |
---|
Nadzorowane przez kuratora oświaty szkoły i placówki
opracowują i realizują programy rozwoju uwzględniające wyniki zewnętrznego
i wewnętrznego mierzenia jakości ich pracy. Systematycznie wzrasta liczba szkół i placówek, wdrażających wewnątrzszkolne systemy zapewniania jakości gwarantujące ich rozwój. Wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych ilustrują, iż uczniowie nadzorowanych szkół i placówek posiadają wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej w zakresie wyznaczonym standardami wymagań egzaminacyjnych. Opracowywane i wdrażane przez jednostki samorządu terytorialnego lokalne strategie polityki oświatowej wspierają rozwój szkół i placówek. |
OBSZAR: DOSKONALENIE
Standard: Opracowane i wdrożone mechanizmy zapewniają osiąganie najwyższej jakości podejmowanych działań w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Wskaźniki | Kryteria oceny |
---|---|
Obowiązujące w kuratorium oświaty procedury
realizacji zadań zawierają ustalenia dotyczące sposobu prowadzenia
monitorowania i ewaluacji na etapach istotnych dla wykonywania zadania. Ustalenia są systematycznie przestrzegane. |
|
Planuje się i przeprowadza ewaluację funkcjonowania urzędu we wszystkich aspektach warunkujących sprawny i efektywny nadzór z wykorzystaniem informacji zwrotnej od odbiorców usług. |
|
Wyniki ewaluacji funkcjonowania urzędu są wykorzystywane do wprowadzania zmian w obszarach kluczowych dla sprawowania nadzoru pedagogicznego. |
|