Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
Wobec protokołu rozbieżności w kwestii zmian rozporządzenia MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
OSKKO wyraża uznanie dla dobrze skonstruowanego, regulującego sprawy nadzoru pedagogicznego aktu prawnego.
Ponadto odnosi się do zagadnień:
Pierwotne stanowisko OSKKO |
Odpowiedź MENiS |
Stanowisko na dn. 26.08.2003 |
§ 1.8.- ewaluacja nie powinna być przypisana organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, propozycja aby zastąpić brzmieniem podobnym do hospitacji.
|
1. Uwaga uwzględniona. Ewaluacja jest badaniem wartości działań edukacyjnych w celu ich doskonalenia.
|
OSKKO akceptuje zmianę |
§ 1.11. — nie wprowadzać hospitacji diagnozującej. |
2. Uwaga nieuwzględniona. Hospitacja diagnozująca jest szczególnie ważna, gdyż jest zorientowana na obserwację rezultatów, efektów nauczania |
OSKKO uznaje argumentację MENiS i akceptuje obecne brzmienie. |
§ 4 - określić w jaki sposób Minister kontroluje sprawność i efektywność nadzoru, jak często, komu przedstawia wyniki kontroli. |
3. Uwaga nieuwzględniona. Minister kontroluje sprawność i efektywność nadzoru zgodnie z załącznikiem 2. Zachowuje - podobnie jak inne organy nadzoru — autonomię w zakresie wyboru form i metod. Minister jest najwyższą instancją nadzoru. Przedkłada sprawozdanie z realizacji ustawowych zadań parlamentowi. To zagadnienie nie jest przedmiotem regulacji tego rozporządzenia. |
OSKKO uznaje argumentację MENiS i akceptuje obecne brzmienie. |
§ 5.1.3. - dopisać w jaki sposób kurator wykorzystuje wyniki mierzenia wszystkich szkół i placówek, |
4. Uwaga nieuwzględniona. Przedmiotowa kwestia jest uregulowana w § 5 pkt 11, 12, 13 |
§5 l. p. 3,11,12,13 nie zawierają sposobu i trybu przekazywania dyrektorowi szkoły lub placówki wyników mierzenia jakości jej pracy, o którym mowa w §5 l. p. 3 oraz sposobu odwołania od wyników mierzenia. Wnioskujemy o uregulowanie w rozporządzeniu ww. kwestii. |
wprowadzić w paragrafie l nowy termin - wewnętrzny system zapewniania jakości pracy szkół i placówek".
|
5. Uwaga uwzględniona. System zapewniania jakości jest rozwiązaniem organizacyjnym, w którym struktura organizacyjna, procedury, procesy i zasoby (kadrowe, rzeczowe, bazowe) stanowią gwarancję osiągania przez szkoły lub placówki standardów jakości ich pracy.
|
OSKKO akceptuje zmianę |
§ 5.7. - usunąć wyraz - opracowanie.
|
6. Uwaga nieuwzgledniona. Zapis ten uwzględnia różne sytuacje związane ze sprawnością wykonywania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły - dyrektorowi początkującemu często trzeba udzielić wsparcia i pomocy także przy opracowywaniu programów. Monitorowanie tego procesu będzie sprzyjało udzielenie tej pomocy natychmiast. |
OSKKO uznaje argumentację MENiS i akceptuje obecne brzmienie. |
§ 6.4. - program rozwoju powinien obejmować co najmniej trzy lata, rok to zbyt krótki okres.
|
7. Uwaga uwzględniona. przy zachowaniu planowania na dany rok szkolny. Program rozwoju szkoły obejmuje realizację bieżących potrzeb związanych z korygowaniem i doskonaleniem jej pracy (itp. wynikających ze zmieniającego się prawa, stwierdzonych nieprawidłowości, skarg, analizy sytuacji itp.) jak i działań związanych z wdrażaniem standardów w kolejnych latach. Zatem konieczne jest określenie planu na każdy rok szkolny. |
OSKKO akceptuje zmianę |
§ 9 - sprzeciw wobec wprowadzenia - niepotrzebne mnożenie stanowisk; dyrektorzy i wizytatorzy są właściwymi rzecznikami
|
8. Uwaga nieuwzględniona. Jest to realizacja wielu postulatów zgłaszanych przez środowiska uczniów, rodziców a praw dziecka i ucznia |
Podtrzymujemy sprzeciw. Uważamy ten krok za niepotrzebne mnożenie stanowisk. Uważamy wizytatorów zajmujących się konkretnymi szkołami za najlepszych, znających szkołę i uczniów rzeczników praw dziecka i ucznia, najlepiej im służących. Nowe stanowisko byłoby siłą rzeczy stanowiskiem kierowniczym wobec wizytatorów – w zakresie ochrony praw ucznia. Taką rolę powinien pełnić aktualnie funkcjonujący przełożony wizytatora. Nasze stanowisko niejako potwierdza odpowiedź MENiS skierowana do ZNP: Kompetencje wizytatora koordynatora nadzoru nad przestrzeganiem praw ucznia i dziecka są takie same jak pozostałych wizytatorów. Różnicę stanowi zakres zadań, obowiązków, które określa kurator oświaty. Naszym zdaniem oznacza to brak ogólnopolskiej koncepcji. |
9. załącznik l i 2 wymagają konsultacji ze środowiskiem oświatowym. także nauczycieli. Ponadto łączy się z nowym zadaniem nadzoru pedagogicznego wpisanym do ustawy o systemie oświaty w ostatniej nowelizacji tego aktu (art. 33 ust.2 pkt 6).
|
. 9. Uwaga nieuwzględniona. Treści zapisane w załącznikach powstawały „od dołu". Przy ich tworzeniu wykorzystano standardy dotychczas realizowane i weryfikowane przez kuratoria oświaty, gdzie tworzone były we współpracy z nauczycielami, dyrektorami szkól. Standardy te będą weryfikowane przez praktykę szkolną i modyfikowane, doskonalone |
Odstępujemy od krytyki zapisu, w oczekiwaniu na praktyczną weryfikację. |
Oprócz powyższych zwracamy uwagę na nierówność traktowania uczelni i absolwentów uczelni:
§8. 2. lit. d.
2. Na stanowiskach wymienionych w ust. l, z wyjątkiem kuratora oświaty, mogą być zatrudnieni:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani, posiadający:
a) wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym,
b) co najmniej 6 - letni staż pracy pedagogicznej,
c) ukończone formy doskonalenia w zakresie administracji lub zarządzania albo co najmniej 3 - letni staż pracy na stanowisku kierowniczym w szkole, placówce, zakładzie kształcenia nauczycieli, placówce doskonalenia nauczycieli lub na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w urzędzie organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
d) ukończony kurs kwalifikacyjny do sprawowania nadzoru pedagogicznego, prowadzony przez centralną lub wojewódzką placówkę doskonalenia nauczycieli;
Wnioskujemy o nie dyskryminowanie kandydatów kształconych przez inne niż wymienione w projekcie rozporządzenia uczelnie. Naszym zdaniem istotnym kryterium są kompetencje. Zwracamy uwagę, ze w kwestii §8 ust2. lit b. wypowiedzieli się Państwo: Zdaniem MENiS najważniejsze są kwalifikacje zawodowe, przygotowanie merytoryczne. Wnioskujemy o podobną postawę wobec treści podpunktu – lit. b.