§ 1.8.- ewaluacja nie
powinna być przypisana organowi
sprawującemu nadzór
pedagogiczny, propozycja aby zastąpić brzmieniem podobnym do hospitacji.
|
1. Uwaga uwzględniona.
Ewaluacja jest badaniem wartości działań edukacyjnych w celu ich
doskonalenia.
|
§ 1.11. —
nie wprowadzać hospitacji diagnozującej. |
2. Uwaga nieuwzględniona.
Hospitacja diagnozująca jest szczególnie ważna, gdyż jest
zorientowana na obserwację rezultatów, efektów nauczania |
§ 4 - określić w jaki
sposób Minister kontroluje sprawność i efektywność nadzoru, jak często,
komu przedstawia wyniki kontroli. |
3. Uwaga nieuwzględniona.
Minister kontroluje sprawność i efektywność
nadzoru zgodnie z załącznikiem 2.
Zachowuje - podobnie jak inne organy nadzoru — autonomię w zakresie
wyboru form i metod. Minister jest najwyższą instancją nadzoru.
Przedkłada sprawozdanie z realizacji ustawowych zadań parlamentowi. To
zagadnienie nie jest przedmiotem regulacji tego rozporządzenia. |
§ 5.3. - dopisać w jaki
sposób kurator wykorzystuje wyniki mierzenia wszystkich szkół i
placówek, |
4. Uwaga nieuwzględniona.
Przedmiotowa kwestia jest uregulowana w § 5 pkt 11, 12, 13 |
wprowadzić w paragrafie l
nowy termin - wewnętrzny system zapewniania jakości pracy szkół i
placówek".
|
5. Uwaga uwzględniona.
System zapewniania jakości jest
rozwiązaniem organizacyjnym, w którym struktura
organizacyjna, procedury, procesy i zasoby
(kadrowe, rzeczowe, bazowe) stanowią
gwarancję osiągania przez szkoły lub
placówki standardów jakości ich pracy.
|
§ 5.7. - usunąć wyraz -
opracowanie.
|
6. Uwaga nieuwzgledniona.
Zapis ten uwzględnia różne sytuacje związane ze sprawnością wykonywania
nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły - dyrektorowi
początkującemu często trzeba udzielić wsparcia i pomocy także przy
opracowywaniu programów. Monitorowanie tego procesu będzie sprzyjało
udzielenie tej pomocy natychmiast. |
§ 6.4. - program rozwoju
powinien obejmować co najmniej trzy lata, rok to zbyt krótki okres.
|
7. Uwaga uwzględniona.
przy zachowaniu planowania na dany rok
szkolny.
Program rozwoju szkoły obejmuje realizację
bieżących potrzeb związanych z korygowaniem i doskonaleniem jej pracy
(itp. wynikających ze zmieniającego się prawa,
stwierdzonych nieprawidłowości, skarg, analizy sytuacji itp.) jak i
działań związanych z wdrażaniem standardów w kolejnych latach. Zatem
konieczne jest określenie planu na każdy rok szkolny. |
§ 9 - sprzeciw wobec
wprowadzenia - niepotrzebne mnożenie stanowisk; dyrektorzy i wizytatorzy
są właściwymi rzecznikami
|
8. Uwaga nieuwzględniona.
Jest to realizacja wielu postulatów zgłaszanych przez środowiska
uczniów, rodziców a praw dziecka i ucznia |
9. załącznik l i 2 wymagają
konsultacji ze środowiskiem
oświatowym. także
nauczycieli. Ponadto łączy się z nowym zadaniem nadzoru pedagogicznego
wpisanym do ustawy o systemie oświaty w ostatniej nowelizacji tego aktu
(art. 33 ust.2 pkt 6).
|
. 9. Uwaga nieuwzględniona.
Treści zapisane w załącznikach powstawały
„od dołu". Przy ich tworzeniu wykorzystano standardy dotychczas
realizowane i weryfikowane przez kuratoria oświaty, gdzie tworzone były
we współpracy z nauczycielami, dyrektorami szkól. Standardy te będą
weryfikowane przez praktykę szkolną i modyfikowane, doskonalone.
|