Uwagi
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
dotyczące
projektu z dnia 15 września 2011 r. rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek kształcenia
ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego i publicznych
ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia
ustawicznego w formach pozaszkolnych
W
związku ze skierowaniem do konsultacji projektu rozporządzenia w sprawie
publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek
kształcenia praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia
zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych informuję,
że Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty zgłasza do w/w
aktu pytania oraz wnioski:
Par. w projekcie |
Uwagi OSKKO |
§17 |
Zapis dotyczący
terminu zatwierdzenia arkusza przez organ prowadzący, prowadzi to do
sprzeczności z innym aktem prawnym (nie przewidzianym do zmiany) tj.
rozporządzeniem MENiS z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie ramowych
statutów: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego
ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego
centrum kształcenia praktycznego (Dz. U. Nr 132, poz. 1226) gdzie w
każdym z załączników jest mowa o arkuszu organizacyjnym i o terminie
zatwierdzenia tegoż ustalonym na 31 maja.
Uważamy, że jest
zasadne ujęcie tego w konsultowanym rozporządzeniu w sposób
przedstawiony w §17 (najlepiej byłoby ustalić ten termin na 20
maja), ale powinny być wprowadzone zmiany w rozporządzeniu o
ramowych statutach przez wykreślenie/uchylenie §6 z załącznika nr 1
i nr 3 oraz §7 z załącznika nr 2. |
§20. ust. 5. |
Opłaty wnosi się
na rachunek centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia
praktycznego lub ośrodka wskazany przez dyrektora. – przepis nie
powinien precyzować, że ma to być rachunek cku, ckp czy ośrodka,
wystarczy, że będzie to rachunek wskazany przez dyrektora cku, ckp
czy ośrodka
Cku, ckp czy
ośrodek są jednostkami budżetowymi, które, co prawda mogą, mieć
wydzielony rachunek służący do gromadzenia środków, ale decyzja
w sprawie utworzenia tego rachunku leży w gestii OP (art. 223 ustawy
o finansach publicznych), a jak takiego rachunku nie ma, to
jednostka budżetowa nie ma prawa przyjmować wpływów na żaden swój
rachunek – musi wskazać rachunek organu prowadzącego. |
§27.
|
Czy na kursie
prowadzonym w formie zaocznej trzeba zrealizować taką samą liczbę
godzin jak w formie stacjonarnej? Podstawa programowa nie uzależnia
liczby godzin od formy kształcenia. |
§31. ust. 1 |
Po co to
zastrzeżenie skoro liczba godzin zajęć na kursie nie zależy od formy
kształcenia? |
§31. ust. 2 i 3 |
Wynika stąd, że
kurs prowadzony w formie stacjonarnej zakończy się szybciej niż kurs
prowadzony w formie zaocznej, skoro trzeba zrealizować taką samą
liczbę godzin. |
§39 |
Brakuje ram
czasowych ważności wymienionych tu zaświadczeń o ukończeniu kursu –
naszym zdaniem do zaliczenia powinno dojść, gdy nie upłynęło zbyt
wiele czasu (ile, to już jest detal - może 3, a może 5 lat, a może
jeszcze dłużej i może być rożnie w zależności od tego jaki to był
kurs) od ukończenia kursu by można było "zaliczyć" jakiś fragment
kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym – kształcenie
zawodowe powinno charakteryzować się dużo większą dynamiką niż
kształcenie ogólne. |
§41 |
Czy wszystkie
osoby, które rozpoczną kształcenie w formach pozaszkolnych do dnia
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (1.09.2012) na
dotychczasowych zasadach, będą w stanie ukończyć to kształcenie do
31.12.2012 w normalnym trybie? |
|