powrót
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej
Dotyczy: obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) wprowadziła obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty po raz kolejny zwraca uwagę na nieścisłości prawne związane z tym zagadnieniem i wnioskuje o podjęcie działań w celu ich wyeliminowania. Poniżej przedstawiamy listę zastrzeżeń.
I. Zgłaszanie uczniów do szkoły i
przedszkola:
UOSO Art. 14b. /od 1.09.2004
r./
1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 14 ust. 3, są
obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola
lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne
uczęszczanie dziecka na zajęcia.
Jak widać UOSO nałożyła
na rodziców dzieci przedszkolnych pewne obowiązki. Bardzo ważne dla
planowania przez dyrektorów szkól i przedszkoli pracy w kolejnym roku szkolnym
jest ustalenie jasnego terminu dokonania tych czynności, a także określenia ich
charakteru.
Dla szkolnych praktyków jest jasne, że niewiedza na
temat ilości oddziałów przedszkolnych podczas
konstruowania projektu organizacyjnego przedszkola, powoduje projektowanie
hipotetyczne, oparte na przewidywaniach, a nie na autentycznych przesłankach
II. Przyjmowanie
dzieci do szkół:
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej I Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie
warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z
jednych typów szkół do innych
§ 3. Do klasy pierwszej szkoły
podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat
i nie odroczono im rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego na podstawie art.
14 ust. 1a lub art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty, zwanej dalej "ustawą", a także dzieci, w stosunku do których podjęto
decyzję o wcześniejszym przyjęciu do szkoły podstawowej na podstawie art. 16
ust. 1 ustawy.
Brak jest w Rozporządzeniu wyjaśnienia czy niezrealizowanie, z innego niż odroczenie powodu, obowiązkowego przygotowania przedszkolnego również daje prawo do podjęcia nauki w kl. I
Pojawia się tu bardzo istotny problem:
jeżeli dyrektor szkoły przyjmującej ucznia- kandydata
do klasy I, będącego uczniem spoza obwodu ( czyli takim wobec którego
przyjmujący dyrektor nie prowadził kontroli realizacji omawianego obowiązku)
nie ma możliwości sprawdzenia, czy dziecko odbyło obowiązkowe przygotowanie
przedszkolne, to tym samym istnieje możliwość przyjęcia do szkoły dziecka, które
takiego przygotowania nie odbyło
Co więcej w oparciu ww. przepis, dyrektor, przyjmujący ucznia do klasy I, w
ogóle nie bierze pod uwagę kryterium realizacji przez niego ( bądź nie)
obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
Częściowym rozwiązaniem tego problemu mogłoby być
wprowadzenie nakazu wydawania (i na tej podstawie przyjmowania do szkoły) przez
przedszkola i szkoły prowadzące oddziały przygotowania przedszkolnego
zaświadczenia o odbyciu przygotowania przedszkolnego przez dziecko. Jako formę
takiego zaświadczenia proponujemy powrót do tzw. „karty sześciolatka”, która to
karta potwierdzała by odbycie przez dziecko przygotowania przedszkolnego i
jednocześnie informowała o stopniu przygotowania dziecka do podjęcia nauki w
szkole.
Podczas analizy obecnego stanu prawnego dyrektorom szkól towarzyszą pytania: Jak
to zatem jest z tym obowiązkiem? Jest on obligatoryjny
dla wszystkich dzieci? Jeśli tak to, jakie są konsekwencje dla dziecka, które go
nie zrealizuje?
Istotne jest to także dla podmiotów organizujących roczne przygotowanie
przedszkolne: Jakie są kryteria, które pozwalają uznać, iż dziecko roczne
przygotowanie odbyło?
Dlatego prosimy o jasną wykładnię przypisów rozporządzenia.
III. Kontrolowanie obowiązku przedszkolnego:
UOSO Art. 14b. /od 1.09.2004 r./
2. Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, należy do
zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
Art.
14 b nakłada na dyrektora szkoły obwodowej kontrolowanie spełniania obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego. Kontrolowanie to należy ściśle
dokumentować, pamiętając, że niespełnianie
obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego podlega
egzekucji w trybie określonym w ustawie z dnia 17
czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z
2002 r. Nr 110, poz. 968). Jednak brak jest możliwości dokumentowania
kontrolowania, bowiem:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz
rodzajów tej dokumentacji.
§ 3.
1. Szkoła podstawowa i gimnazjum prowadzą księgę ewidencji dzieci i młodzieży
podlegających obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły.
§ 4.
1. Szkoła prowadzi księgę uczniów.
2. Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce
urodzenia oraz adres zamieszkania ucznia,
Aby sprawę tu wyjaśnić
w Rozporządzeniu powinien znaleźć się zapis pozwalający w sposób jednolity
dokumentować realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
IV. Odroczenia ucznia od
obowiązku szkolnego
UoSO Art.16 ust. 3
3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami
rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie
dłużej jednak niż o jeden rok.
Z zapisu nie wynika wprost, czy uczeń
odroczony ma obowiązek ponownego odbycia przygotowania przedszkolnego.
Dyrektorzy zgłaszają konieczność odbywania po raz kolejny, przez odroczonego
ucznia, rocznego przygotowania przedszkolnego. Wydaje się, ze tylko wówczas
odroczenie nabiera istotnego celu.
V. Zajęcia rewalidacyjne
UOSO ART 16.7 Za spełnianie obowiązku, o
którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się
również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w
zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi
przepisami.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie
zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży
upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim
§ 4. 1. Udział w zajęciach dzieci w wieku obowiązku szkolnego uznaje się za
spełnianie tego obowiązku, określonego w odrębnych przepisach
Należy uzupełnić zapisy Rozporządzenia o
realizację Art. 16.7 UoSO, tak by oba te akty prawne w omawianym zakresie były
spójne.
Wnioskujemy o wyjaśnienie poruszonych kwestii oraz prosimy o odpowiedź w tej sprawie. Jednocześnie deklarujemy chęć współpracy i możemy służyć konsultacjami w licznej grupie dyrektorów i innych pracowników oświaty.