Uwagi
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
dotyczące
projektu z dnia 15
września 2011 r. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie
podstawy programowej kształcenia w zawodach
W związku ze skierowaniem do konsultacji
projektu rozporządzenia w sprawie w sprawie podstawy programowej kształcenia
w zawodach informuję, że Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej
Oświaty zgłasza do w/w aktu pytania oraz wnioski:
Lp. |
Pytania OSKKO |
1. |
W części II są
określone efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszarów
kształcenia, gdzie jest podział na obszary ale podane tam
umiejętności za każdym razem są zatytułowane: Umiejętności
stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: (i tu podane
są zawody wchodzące w obszar kształcenia) - Nie jest jasne, czy
chodzi o efekty kształcenia w zakresie wspólnym dla podanych zawodów
(czasem jest to tylko jeden zawód), czy umiejętności jakie musi mieć
kandydat rozpoczynający kształcenie...? |
2. |
Czemu są zawody na
poziomie technikum o 1 kwalifikacji - czy to oznacza, że uczniowie
ci aby otrzymać dyplom i tytuł zawodowy będą musieli zdać tylko
1 egzamin, a nie tak jak inni 3 egzaminy? |
3.
|
Czy w zawodach
mających wyodrębnione 2 lub 3 kwalifikacje, trzeba je zdobywać w
kolejności przewidzianej w III części podstawy programowej, czy też
kolejność zdawania egzaminów w zakresie poszczególnych kwalifikacji
jest dowolna? Ani to rozporządzenie, ani pozostałe nie wyjaśniają
tej sprawy, a numerowanie kwalifikacji sugeruje, że kolejność ma
znaczenie, ale warto byłoby to jasno zaznaczyć. |
4. |
Dlaczego czasem
przewidywane możliwości dalszego kształcenia w części III są
nierealne z powodu braku możliwości zdania egzaminów z niektórych
kwalifikacji w innym trybie niż w czasie nauki technikum, szkole
tylko młodzieżowej, niedostępnej dla absolwenta ZSZ, czy
młodocianego, który ukończył naukę zawodu u pracodawcy? |
5. |
Podstawa programowa
zawiera minimalne liczby godzin wymagane w kształceniu w danym
zawodzie z podziałem na kwalifikacje oraz zastrzeżeniem, że należy
je powiększyć, jeśli ramowy plan nauczania przewiduje większą
minimalną liczbę godzin. A co wówczas, gdy ramowy plan nauczania
przewiduje mniejszą liczbę godzin niż ta podana w podstawie
programowej? |
6. |
Dlaczego na
przykład technik budownictwa nie musi posiadać
wiedzy/umiejętności dotyczących wykonywania:
- konstrukcji
betonowych i żelbetowych
- konstrukcji
murowych
- konstrukcji
ciesielskich
- konstrukcji
drewnianych
Za to monter
konstrukcji budowlanych ma krótszą drogę do uzyskania tytułu
technika budownictwa niż murarz-tynkarz, betoniarz-zbrojarz czy
cieśla. |
Przedstawiona podstawa programowa jest
dokumentem niejednorodnym – częściowo jest bardzo przemyślana i
skonstruowana zgodnie z myślą przewodnią, która da się zauważyć, ale nie
można oprzeć się wrażeniu, że niektóre jej części zostały nieprzepracowane
dokładnie lub potraktowane z mniejszą uwagą . Albo też, zdaniem autorów, są
mniej istotne niż pozostałe. Powoduje to wrażenie pośpiechu, szybkiego
zakończenia pracy pomyślanej pierwotnie na bardziej szczegółową niż się to
okazało.
Mamy nadzieję, że nad podstawą programową
kształcenia zawodowego będą nadal trwały prace, które pozwolą na usunięcie
tych niedociągnięć i poprawę tego, co okaże się w trakcie jej stosowania
potrzebne do poprawy. Dokument ten w większym stopniu wymaga, naszym
zdaniem, poddania go ewaluacji i monitoringowi niż podstawa programowa
kształcenia ogólnego.
|