powrót do dokumentu głównego projektu rozporządzenia
Załącznik nr 1
WARUNKI I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU
DOJRZAŁOŚCI
§ 1. Egzamin dojrzałości jest formą komisyjnej oceny poziomu wykształcenia
ogólnego absolwentów dotychczasowych ponadpodstawowych szkół średnich.
§ 2. 1. Egzamin dojrzałości składa się z części pisemnej i części ustnej.
2. W części pisemnej egzamin dojrzałości obejmuje dwa przedmioty:
1) język polski - we wszystkich typach szkół i profilach kształcenia;
2) drugi przedmiot - w zależności od typu szkoły i profilu kształcenia, z
zastrzeżeniem ust. 3:
a) historię - w klasach o profilu humanistycznym liceów ogólnokształcących,
b) historię lub język łaciński - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu
klasycznym liceów ogólnokształcących,
c) biologię z higieną i ochroną środowiska lub matematykę - do wyboru przez
ucznia -
w klasach o profilu biologiczno-chemicznym liceów ogólnokształcących,
d) matematykę - w klasach o profilu matematyczno-fizycznym liceów
ogólnokształcących oraz w szkołach średnich zawodowych,
e) matematykę, historię, biologię z higieną i ochroną środowiska, chemię, fizykę
z astronomią, geografię - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu ogólnym,
pedagogicznym i innych profilach realizowanych w liceum ogólnokształcącym,
niewymienionych w lit. a-d,
f) matematykę, historię, biologię, biologię z innymi dodatkowymi zakresami
treści programowych, jeżeli program nauczania tego przedmiotu zawiera co
najmniej treści programu nauczania biologii w klasach o profilu ogólnym liceum
ogólnokształcącego - do wyboru przez ucznia - w szkołach średnich zawodowych,
g) do wyboru przez ucznia - jeden z następujących języków obcych: język
angielski, język francuski, język grecki klasyczny, język hiszpański, język
łaciński, język niemiecki, język rosyjski, język słowacki, język włoski, język
portugalski i język szwedzki,
h) chemię lub fizykę z astronomią - w klasach z indywidualnie zatwierdzonym,
rozszerzonym programem nauczania tego przedmiotu albo - do wyboru przez ucznia -
przedmiot wskazany dla danego profilu kształcenia (typu szkoły).
3. Zainteresowani uczniowie klas o profilu matematyczno-fizycznym,
biologiczno-chemicznym, humanistycznym lub klasycznym w liceach
ogólnokształcących oraz zainteresowani uczniowie szkół średnich zawodowych - po
uzyskaniu zgody dyrektora szkoły - mają prawo wybrać inny niż przewidziany dla
danego typu szkoły lub profilu kształcenia drugi przedmiot w części pisemnej
egzaminu dojrzałości, zgodnie z przepisem ust. 2 pkt 2 lit. e. Wyrażenie zgody
na zmianę wyboru przedmiotu należy odnotować w protokole egzaminu dojrzałości
danego absolwenta.
4. W części ustnej egzamin dojrzałości obejmuje:
1) w liceach ogólnokształcących trzy przedmioty:
a) język polski,
b) język obcy nowożytny,
c) jeden z następujących przedmiotów do wyboru przez ucznia:
- drugi język obcy nowożytny,
- język łaciński,
- język grecki klasyczny,
- historię,
- geografię,
- biologię z higieną i ochroną środowiska,
- matematykę,
- fizykę z astronomią,
- chemię,
- informatykę,
- wiedzę o społeczeństwie,
- pedagogikę z historią wychowania,
- psychologię,
- filozofię,
- historię sztuki,
- historię muzyki,
- wiedzę o tańcu;
absolwenci liceów ogólnokształcących dwujęzycznych mogą zdawać egzamin z chemii,
matematyki, fizyki z astronomią, biologii z higieną i ochroną środowiska,
historii i geografii - do wyboru przez zdającego - w danym języku nauczania;
2) w szkołach średnich zawodowych dwa przedmioty:
a) język polski,
b) jeden z następujących przedmiotów - do wyboru przez ucznia:
- język obcy nowożytny,
- historię,
- geografię,
- biologię,
- biologię z innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, jeżeli program
nauczania tego przedmiotu zawiera treści programu nauczania biologii z higieną i
ochroną środowiska, obowiązującego w klasach o profilu ogólnym liceum
ogólnokształcącego,
- matematykę,
- fizykę,
- chemię,
- informatykę,
- wiedzę o społeczeństwie,
- filozofię,
- historię sztuki,
- historię muzyki,
- wiedzę o tańcu.
5. Absolwenci szkół lub oddziałów z ojczystym językiem nauczania mniejszości
narodowej - oprócz przedmiotów wymienionych w ust. 2 i 4 - zdają ponadto egzamin
dojrzałości w części pisemnej i części ustnej z języka ojczystego.
6. W części pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości z języka obcego uczeń
może wybrać język, którego uczył się w szkole, lub język opanowany we własnym
zakresie.
7. Uczeń deklaruje wybór przedmiotów zdawanych w części pisemnej i części ustnej
w danej sesji egzaminu dojrzałości, w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły
albo przewodniczącego komisji, o której mowa w § 3 ust. 1, w porozumieniu z
dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną. Zmiany wyboru przedmiotów uczniowie
uzgadniają z przewodniczącym tej komisji - w ustalonym przez niego terminie.
§ 3. 1. Egzamin dojrzałości przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna, zwana
dalej „komisją”, powoływana w każdej ponadpodstawowej szkole średniej lub przy
kuratorze oświaty.
2. Kurator oświaty, a w przypadku szkół, o których mowa w art. 5 ust. 3b ustawy
- minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż na 3 miesiące
przed terminem części pisemnej egzaminu dojrzałości, powołuje przewodniczących
komisji spośród dyrektorów i wicedyrektorów szkół średnich lub nauczycieli szkół
średnich i nauczycieli akademickich, upoważniając ich do powołania, w terminie
14 dni, pozostałych członków komisji.
3. W skład komisji wchodzą:
1) przewodniczący;
2) jeden lub dwaj zastępcy przewodniczącego, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) egzaminatorzy, którymi są nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres
egzaminu dojrzałości.
4. W przypadku dużej liczby absolwentów przystępujących do egzaminu dojrzałości
w danej szkole, kurator oświaty, na wniosek przewodniczącego komisji, może
wyrazić zgodę na powołanie trzeciego zastępcy przewodniczącego.
5. Przewodniczący komisji dokonuje podziału komisji na zespoły egzaminacyjne,
o których mowa w § 23.
6. Jeżeli egzaminator z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie może
wziąć udziału w egzaminie, przewodniczący komisji wyznacza innego egzaminatora
spośród członków komisji, a w przypadku braku w szkole nauczyciela danego
przedmiotu - powołuje w skład komisji nauczyciela tego przedmiotu z innej
szkoły, powiadamiając o tym kuratora oświaty.
7. W przypadku konieczności odwołania przewodniczącego komisji z powodu choroby
lub uchybień w wypełnianiu obowiązków, kurator oświaty powołuje nowego
przewodniczącego, powiadamiając o tym komisję.
§ 4. 1. Absolwent ma prawo przystąpić do egzaminu dojrzałości przed komisją
powołaną w szkole lub komisją powołaną przy kuratorze oświaty, jeżeli taką
komisję kurator powołał. Wolę zdawania egzaminu dojrzałości przed wybraną
komisją absolwent potwierdza w dniu ogłoszenia wyników klasyfikacji końcowej lub
– w przypadku absolwentów, którzy ukończyli szkołę we wcześniejszych latach – w
terminie ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej,
przed którą przystąpią do egzaminu.
2. W przypadku gdy absolwent lub absolwenci danej szkoły wyrazili wolę zdawania
egzaminu dojrzałości przed komisją powołaną przy kuratorze oświaty, dyrektor
szkoły przekazuje przewodniczącemu tej komisji odpowiednio wypełnione protokoły
egzaminu dojrzałości tych absolwentów, w terminie i w trybie ustalonym przez
kuratora oświaty.
3. Po zakończeniu egzaminu dojrzałości przewodniczący komisji, o której mowa w
ust. 2, przekazuje dyrektorowi szkoły macierzystej imienną listę absolwentów,
którzy przystąpili do egzaminu dojrzałości, wypełnione protokoły egzaminu
dojrzałości tych absolwentów, pisemne prace egzaminacyjne oraz imienny skład
komisji, która przeprowadziła egzamin dojrzałości.
4. Świadectwo dojrzałości wydaje szkoła macierzysta, z tym że wyniki egzaminu
dojrzałości potwierdzają podpisami na świadectwie dojrzałości członkowie
komisji, która przeprowadziła ten egzamin.
5. Imienną zbiorczą listę absolwentów, o których mowa w ust. 2, wraz z wynikami
części pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości, przewodniczący komisji
przekazuje kuratorowi oświaty w ustalonym przez kuratora oświaty terminie.
§ 5. W przypadku braku w szkole nauczyciela danego przedmiotu, kurator oświaty
wskazuje komisję, przed którą zdający będzie zdawał egzamin dojrzałości z tego
przedmiotu. Przepisy § 4 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio, z tym że wyniki
egzaminu dojrzałości potwierdzają podpisami na świadectwie dojrzałości
członkowie komisji powołanej w szkole macierzystej ucznia.
§ 6. Komisja może przeprowadzić egzamin dojrzałości razem z egzaminem wstępnym,
przeprowadzanym przez wydziałową komisję rekrutacyjną szkoły wyższej, jeżeli
zainteresowana szkoła i szkoła wyższa zawrą porozumienie w tej sprawie, z
zachowaniem prawa wyboru tej formy egzaminów przez absolwenta.
§ 7. Obserwatorami egzaminu dojrzałości mogą być delegowani przedstawiciele
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę - jeżeli nie
jest nim organ sprawujący nadzór pedagogiczny, nauczyciele-doradcy oraz - za
zgodą przewodniczącego komisji - wychowawcy klas, a w przypadku zawarcia
porozumienia, o którym mowa w § 6, również delegowani pracownicy
naukowo-dydaktyczni szkół wyższych.
§ 8. 1. Część pisemna egzaminu dojrzałości odbywa się w następujących terminach:
1) w sesji zimowej:
a) język polski - w najbliższy poniedziałek wypadający po dniu 9 stycznia lub w
dniu
9 stycznia, jeżeli dzień ten wypada w poniedziałek, o godz. 900 w szkołach dla
młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
b) drugi przedmiot - w dniu następnym (wtorek) o godz. 900 w szkołach dla
młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych;
2) w sesji wiosennej:
a) język polski - w najbliższy wtorek wypadający po dniu 5 maja lub w dniu 5
maja, jeżeli dzień ten wypada we wtorek, o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i
o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
b) drugi przedmiot - w dniu następnym (środa) o godz. 900 w szkołach dla
młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
c) język ojczysty - w szkołach lub oddziałach z ojczystym językiem nauczania
mniejszości narodowej oraz wersja B drugiego języka nauczania – dla absolwentów
oddziałów realizujących nauczanie dwujęzyczne - w dniu następnym (czwartek) o
godz. 900.
2. Część ustna egzaminu dojrzałości powinna być zakończona w sesji zimowej - do
dnia 31 stycznia, a w sesji wiosennej - do dnia 15 czerwca.
3. Terminy egzaminów w części ustnej egzaminu dojrzałości ustala przewodniczący
komisji, powiadamiając o nich zdających przystępujących do tych egzaminów oraz
kuratora oświaty.
§ 9. 1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są obowiązani poinformować
uczniów klas maturalnych oraz absolwentów, którzy ukończyli szkołę we
wcześniejszych latach i chcą przystąpić do egzaminu dojrzałości o zakresach
obowiązujących treści programów nauczania, stanowiących podstawę przygotowywania
tematów egzaminacyjnych, nie później niż na 5 miesięcy przed terminem części
pisemnej egzaminu dojrzałości.
2. Zakres treści tematów egzaminacyjnych dla przedmiotów zdawanych na egzaminie
dojrzałości, które nie są nauczane w szkole oraz dla przedmiotów, których
tygodniowy wymiar godzin w cyklu kształcenia jest mniejszy niż 3 godziny,
uwzględnia podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku przedmiotów,
dla których nie ustalono podstawy programowej kształcenia ogólnego – zakres
wymagań egzaminacyjnych dla danego przedmiotu, określony w odrębnych przepisach
dla egzaminu maturalnego.
§ 10. 1. Tematy części pisemnej egzaminu dojrzałości ustala kurator oświaty.
Zakresy wymagań egzaminacyjnych należy dostosować do obowiązujących programów
nauczania:
1) w przypadku języka polskiego - do wymagań programowych dla profilu
humanistycznego liceum ogólnokształcącego lub wymagań programowych dla danego
typu szkoły (profilu kształcenia);
2) w przypadku pozostałych przedmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 - do
wymagań programowych dla danego typu szkoły (profilu kształcenia), a w
przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3 - do wymagań programowych dla profilu
podstawowego liceum ogólnokształcącego.
2. Kurator oświaty przekazuje przewodniczącym komisji odpowiednio zabezpieczone
tematy części pisemnej.
§ 11. 1. Część pisemną egzaminu dojrzałości przeprowadza się w wydzielonych
salach, w warunkach zapewniających samodzielność pracy zdających. Przed
rozpoczęciem egzaminu przewodniczący zespołów egzaminacyjnych przyjmują od
zdających potwierdzenie woli przystąpienia do egzaminu.
2. W czasie trwania części pisemnej egzaminu dojrzałości w sali przebywa
przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego przewodniczący zespołu
egzaminacyjnego oraz co najmniej dwóch członków komisji.
3. Część pisemna egzaminu dojrzałości rozpoczyna się z chwilą otwarcia koperty
z tematami przez przewodniczącego komisji lub przewodniczącego zespołu
egzaminacyjnego w obecności co najmniej dwóch członków komisji oraz zdających.
Następnie przewodniczący komisji lub przewodniczący zespołu egzaminacyjnego
ogłasza tematy i zapisuje je na tablicy lub przekazuje zdającym zestawy tematów.
4. W przypadku stwierdzenia naruszenia pieczęci na kopercie lub stwierdzenia
wcześniejszego ujawnienia tematów, przewodniczący komisji zawiesza egzamin
dojrzałości i powiadamia o tym kuratora oświaty. Przepisy § 39 stosuje się
odpowiednio.
§ 12.1. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo
przystąpić do egzaminu dojrzałości - w powszechnie obowiązującym terminie – w
warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo
niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b
ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania, dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu dojrzałości do
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, może nastąpić na podstawie
tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana nie później niż do końca
września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin dojrzałości i nie wcześniej
niż na 2 lata przed terminem egzaminu dojrzałości.
4. Opinię, o której mowa w ust. 1, uczniowie (słuchacze) przedkładają
dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym
odbywa się egzamin dojrzałości.
5. Absolwenci chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia
lekarskiego o stanie zdrowia, mogą przystąpić do egzaminu dojrzałości w
warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
§ 13. 1. W części pisemnej egzaminu dojrzałości zdający wybiera:
1) jeden spośród czterech tematów z języka polskiego;
2) jeden spośród trzech tematów z biologii z higieną i ochroną środowiska,
biologii, biologii z innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, historii
oraz języka ojczystego w szkołach i oddziałach, o których mowa w § 2 ust. 5;
3) trzy tematy (zadania) spośród pięciu ogłoszonych tematów (zadań) z
matematyki, fizyki z astronomią, chemii i geografii.
2. Z języka łacińskiego i z języka obcego nowożytnego zdającego obowiązują
wszystkie tematy zawarte w zestawie egzaminacyjnym.
§ 14. 1. Na część pisemną egzaminu dojrzałości przeznacza się po 300 minut na
każdy przedmiot, odliczając czas przeznaczony na podanie i zapisanie tematów.
2. Na część pisemną egzaminu dojrzałości przewodniczący komisji przygotowuje dla
zdających odpowiednią ilość arkuszy papieru, opatrzonych podłużną pieczęcią
szkoły lub podłużną pieczęcią kuratorium oświaty. Liczba wydanych arkuszy
papieru oraz zestawów tematów podlega rozliczeniu.
§ 15. 1. W czasie trwania części pisemnej egzaminu dojrzałości zdający nie
powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący
komisji lub przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może zezwolić zdającemu na
opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania
się zdającego z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
2. Na czas nieobecności, o której mowa w ust. 1, zdający przekazuje pracę
egzaminacyjną jednemu z członków komisji, który zaznacza na niej czas trwania
nieobecności.
3. W czasie trwania części pisemnej egzaminu dojrzałości zdający są obowiązani
do samodzielnej pracy. Dopuszczone jest korzystanie z tablic matematycznych,
kalkulatorów i słowników języków obcych, przygotowanych przez komisję.
4. Zdający, który podczas części pisemnej egzaminu dojrzałości korzysta
z niedozwolonych form pomocy lub zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu, podlega
skreśleniu z listy zdających egzamin z tego przedmiotu przez przewodniczącego
komisji. Przepis § 33 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§ 16. 1. Po zakończeniu pracy zdający przekazuje przewodniczącemu komisji lub
upoważnionym członkom komisji czystopis i brudnopis pracy egzaminacyjnej wraz ze
wszystkimi niewykorzystanymi arkuszami papieru.
2. Przed przekazaniem pracy egzaminacyjnej egzaminatorowi oceniającemu tę pracę
należy zaznaczyć odmiennym kolorem w czystopisie, a jeżeli zdający nie zdążył
przepisać całej pracy - zaznaczyć również w brudnopisie, właściwy tekst, który
służy za podstawę oceny pracy egzaminacyjnej, a także zakreślić korekty i
skreślenia dokonane przez zdającego.
§ 17. Z przebiegu części pisemnej egzaminu dojrzałości w danej sali sporządza
się protokół zawierający imienny skład komisji, czas rozpoczęcia i zakończenia
egzaminu, stwierdzenie, czy kopertę z tematami dostarczono w stanie
nienaruszonym, potwierdzenie woli przystąpienia zdających do egzaminu oraz inne
ważne okoliczności, jakie zaszły w czasie egzaminu. Do protokołu dołącza się
tematy prac pisemnych i listę zdających. Protokół podpisują wszyscy członkowie
komisji obecni na sali.
§ 18. Egzamin dojrzałości ocenia się w stopniach według skali, o której mowa w §
13 ust. 2 rozporządzenia.
§ 19. 1. Propozycję oceny pisemnej pracy egzaminacyjnej egzaminator przedstawia
do zatwierdzenia przewodniczącemu komisji. Każdą pracę egzaminacyjną egzaminator
opatruje recenzją, która zawiera uzasadnienie proponowanej oceny.
2. W przypadku niezgodności ocen między przewodniczącym komisji a egzaminatorem,
przewodniczący komisji poleca dokonanie oceny pracy egzaminacyjnej innemu
nauczycielowi - egzaminatorowi danego przedmiotu będącego członkiem komisji
egzaminacyjnej lub zasięga niezależnej opinii nauczyciela-doradcy. Po
rozpatrzeniu wszystkich opinii przewodniczący komisji ustala ocenę pracy
egzaminacyjnej.
3. Jeżeli przewodniczący komisji jest równocześnie egzaminatorem danego
przedmiotu, przed ustaleniem oceny niedostatecznej powinien uzyskać recenzję
pracy egzaminacyjnej od drugiego nauczyciela-egzaminatora danego przedmiotu
będącego członkiem komisji powołanej w danej lub innej szkole albo członkiem
komisji powołanej przy kuratorze oświaty.
4. Przewodniczący komisji zatwierdza podpisem ustaloną ocenę każdej pracy
egzaminacyjnej. Ocena pracy egzaminacyjnej, zatwierdzona przez przewodniczącego
komisji, jest ostateczna.
§ 20. 1. Do części ustnej egzaminu dojrzałości mogą przystąpić wszyscy zdający,
bez względu na oceny uzyskane w części pisemnej egzaminu dojrzałości.
2. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z drugiego przedmiotu zdawanego
w części pisemnej oraz z części pisemnej egzaminu z języka ojczystego
mniejszości narodowej, zdający ma prawo przystąpić do poprawkowego egzaminu
ustnego, jeżeli w dwóch ostatnich klasach, a w przypadku szkół dla dorosłych - w
dwóch ostatnich semestrach, otrzymał z danego przedmiotu oceny roczne
(semestralne) co najmniej dobre. Ocena z poprawkowego egzaminu ustnego jest
końcową oceną części pisemnej egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu.
3. Poprawkowy egzamin ustny z danego przedmiotu przeprowadza zespół
egzaminacyjny powołany do przeprowadzenia części ustnej egzaminu dojrzałości z
tego przedmiotu, o którym mowa w § 23 ust. 1.
4. Ocenę z poprawkowego egzaminu ustnego z danego przedmiotu proponuje
i uzasadnia egzaminator - nauczyciel danego przedmiotu, uzgadniając ją z
pozostałymi członkami zespołu egzaminacyjnego. W przypadku rozbieżności opinii
decyduje większość głosów.
5. Ocenę niedostateczną z poprawkowego egzaminu ustnego należy krótko uzasadnić
w protokole egzaminu dojrzałości danego zdającego. Ocena wystawiona przez zespół
egzaminacyjny jest ostateczna.
6. Po ustaleniu wyników części pisemnej egzaminu dojrzałości przewodniczący
komisji ogłasza je wszystkim zdającym.
§ 21. 1. Absolwenci, którzy w części pisemnej egzaminu dojrzałości otrzymali z
danego przedmiotu lub przedmiotów ocenę celującą lub bardzo dobrą i w dwóch
ostatnich klasach, a w przypadku szkół dla dorosłych - w dwóch ostatnich
semestrach, otrzymali z tego przedmiotu lub przedmiotów oceny roczne co najmniej
dobre, są zwolnieni z części ustnej egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu lub
przedmiotów.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, absolwent otrzymuje z części ustnej
egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu lub przedmiotów tę samą ocenę, którą
otrzymał w części pisemnej egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu lub
przedmiotów.
3. Absolwent może zrezygnować z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, i
przystąpić do części ustnej egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu. Pisemną
deklarację o rezygnacji z tego uprawnienia absolwent składa przewodniczącemu
komisji bezpośrednio po ogłoszeniu wyników części pisemnej egzaminu dojrzałości.
§ 22. 1. Po ogłoszeniu wyników części pisemnej egzaminu dojrzałości i ustaleniu
listy osób przystępujących do części ustnej egzaminu dojrzałości przewodniczący
komisji ogłasza szczegółowy harmonogram egzaminów w części ustnej z
poszczególnych przedmiotów, określając datę, godziny zdawania oraz składy
zespołów egzaminacyjnych, o których mowa w § 23.
2. W jednym dniu zdający może zdawać egzamin tylko z jednego przedmiotu.
§ 23. 1. Część ustną egzaminu dojrzałości z poszczególnych przedmiotów
przeprowadzają zespoły egzaminacyjne.
2. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzi przewodniczący komisji lub jego
zastępca - jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, nauczyciel-egzaminator
danego przedmiotu oraz drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu,
powołany w skład komisji.
§ 24. 1. Przed częścią ustną egzaminu dojrzałości należy wypełnić protokoły
egzaminu dojrzałości poszczególnych zdających, przygotować zestawy tematów
egzaminacyjnych z danego przedmiotu oraz pomoce dydaktyczne konieczne do
rozwiązania zadań praktycznych zawartych w tematach egzaminacyjnych.
2. Zestawy tematów egzaminacyjnych przygotowują egzaminatorzy, a zatwierdza
przewodniczący komisji, opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły lub
podłużną pieczęcią kuratorium oświaty.
3. Zestawy tematów egzaminacyjnych przechowuje przewodniczący komisji. Zestawów
tematów nie udostępnia się zdającym.
4. Zakres treści tematów egzaminacyjnych powinien być zgodny z obowiązującymi
programami nauczania. Każdy zestaw egzaminacyjny zawiera trzy tematy (zadania)
do omówienia lub rozwiązania przez zdającego.
§ 25. 1. Z przygotowanych zestawów egzaminacyjnych zdający losuje jeden zestaw.
Zamiana wylosowanego zestawu egzaminacyjnego na inny jest niedozwolona.
2. Zdający otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi. Po wylosowaniu
zestawu egzaminacyjnego zdający nie powinien opuszczać sali przed zakończeniem
egzaminu z danego przedmiotu. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu
egzaminacyjnego może zezwolić zdającemu na opuszczenie sali, po zapewnieniu
warunków wykluczających możliwość kontaktowania się zdającego z innymi osobami.
Opuszczenie sali w innych przypadkach - przed zakończeniem egzaminu - jest
równoznaczne z odstąpieniem od egzaminu. Przepisy § 33 stosuje się odpowiednio.
3. Czas trwania części ustnej egzaminu dojrzałości nie powinien przekraczać 20
minut. Zespół egzaminacyjny nie może w tym samym czasie egzaminować więcej niż
jednego zdającego.
§ 26. 1. Ocenę części ustnej egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu proponuje
i uzasadnia egzaminator, uzgadniając ją z pozostałymi członkami zespołu
egzaminacyjnego. W przypadku rozbieżności opinii decyduje większość głosów.
2. Ocenę niedostateczną należy krótko uzasadnić w protokole egzaminu dojrzałości
danego zdającego. Ocena wystawiona przez zespół egzaminacyjny jest ostateczna.
3. Wyniki części ustnej egzaminu dojrzałości ogłasza w tym samym dniu
przewodniczący zespołu egzaminacyjnego w obecności pozostałych członków tego
zespołu.
§ 27. 1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych z danego przedmiotu są
zwolnieni z części pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości z tego
przedmiotu, z uwzględnieniem ust. 2.
2. Laureatom i finalistom olimpiad z języków obcych uprawnienie, o którym mowa w
ust. 1, przysługuje także wtedy, gdy dany język obcy nie był objęty planem
nauczania danej szkoły (oddziału).
3. Zwolnienie z egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu laureata lub finalisty
olimpiady przedmiotowej z danego przedmiotu jest równoznaczne z uzyskaniem oceny
celującej z tego przedmiotu.
§ 28. 1. Przepisy § 27 ust. 1 stosuje się odpowiednio do absolwentów
posiadających certyfikaty językowe wydane przez zagraniczne uniwersytety lub
instytucje wyspecjalizowane w egzaminowaniu obcokrajowców, ujęte w wykazie,
który podaje do publicznej wiadomości Komisja Centralna, nie później niż na 10
miesięcy przed terminem egzaminu maturalnego.
2. Absolwent, o którym mowa w ust. 1, na swój wniosek, może przystąpić do części
pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości z danego języka albo do jednej z
tych części.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na świadectwie dojrzałości zamieszcza
się adnotację o posiadanym certyfikacie językowym wraz z uzyskaną oceną lub
liczbą punktów, a zamiast wyniku egzaminu dojrzałości z danego języka wpisuje
się „zwolniony”.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy absolwent, o którym
mowa w ust. 1, przystępuje tylko do części pisemnej albo tylko części ustnej
egzaminu dojrzałości z danego języka.
5. Adnotację, o której mowa w ust. 3, wpisuje się w wolnym miejscu po wynikach
egzaminu dojrzałości w części ustnej, a przed podpisami członków i
przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej odpowiednio w brzmieniu:
„Posiada certyfikat........... z języka........... . Ocena - ...........”
lub
„Posiada certyfikat........... z języka........... . Liczba punktów -
...........”.
6. Adnotację o posiadanym certyfikacie językowym wraz z uzyskaną oceną lub
liczbą punktów zamieszcza się również w protokole egzaminu dojrzałości oraz
zamiast wyniku egzaminu dojrzałości z danego języka wpisuje się „zwolniony”. Do
protokołu egzaminu dojrzałości dołącza się poświadczoną przez dyrektora szkoły
kopię certyfikatu językowego, o którym mowa w ust. 1.
§ 29. Absolwent zdał egzamin dojrzałości, jeżeli ze wszystkich przedmiotów w
części pisemnej i części ustnej otrzymał oceny co najmniej dopuszczające.
§ 30. 1. Absolwent, który zdał egzamin dojrzałości, otrzymuje świadectwo
dojrzałości.
2. Absolwent, który nie przystąpił do egzaminu dojrzałości albo nie zdał tego
egzaminu, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
§ 31. 1. Wypełnione protokoły egzaminów dojrzałości i świadectwa dojrzałości
muszą być sprawdzone przez jednego z członków komisji. Sprawdzenie należy
odnotować na protokole i świadectwie oraz opatrzyć podpisem sprawdzającego.
2. Dokumentację egzaminu dojrzałości przechowuje szkoła, według zasad
określonych odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. Pisemne prace egzaminacyjne przechowuje się w szkole przez okres 2 lat.
4. Zestawy tematów egzaminacyjnych z części ustnej egzaminu dojrzałości
przechowuje się w szkole lub miejscu wskazanym przez kuratora oświaty, przez
okres 2 lat.
§ 32. Absolwent, który w części ustnej egzaminu dojrzałości otrzymał ocenę
niedostateczną z jednego przedmiotu, ma prawo powtórnie przystąpić do części
ustnej egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu w sesji poprawkowej – zgodnie z
wcześniejszym wyborem -przed komisją powołaną w danej szkole lub komisją
powołaną przy kuratorze oświaty, w ostatnim tygodniu sierpnia, a w szkołach, w
których nauka kończy się w pierwszym półroczu roku szkolnego - w ostatnim
tygodniu lutego.
§ 33. 1. Absolwent, który:
1) przerwał egzamin dojrzałości;
2) nie zdał egzaminu dojrzałości z określonego przedmiotu lub przedmiotów w
części pisemnej lub części ustnej,
może przystąpić do części pisemnej lub części ustnej egzaminu dojrzałości z
niezdanego przedmiotu lub przedmiotów w kolejnych sesjach egzaminacyjnych, w
ciągu 2 lat, przed komisją powołaną w tej samej szkole lub przed komisją
powołaną przy kuratorze oświaty.
2. W uzasadnionych przypadkach absolwent, o którym mowa w ust. 1, za zgodą
kuratora oświaty, może przystąpić do egzaminu dojrzałości przed komisją powołaną
w innej szkole. Świadectwo dojrzałości wydaje szkoła, w której absolwent zdał
egzamin dojrzałości.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do absolwentów, którzy nie
przystąpili do egzaminu dojrzałości bezpośrednio po ukończeniu szkoły.
4. W czasie powtórnego egzaminu dojrzałości komisja zalicza te przedmioty
zdawane w części pisemnej lub części ustnej, z których poprzednio zdający
otrzymał oceny co najmniej dopuszczające. Absolwent zdaje powtórnie egzamin
dojrzałości w części pisemnej lub części ustnej z tego przedmiotu, z którego
poprzednio w danej części otrzymał ocenę niedostateczną.
5. Po upływie 2 lat od daty zakończenia pierwszej sesji egzaminacyjnej, w której
absolwent zdawał lub mógł zdawać egzamin dojrzałości, absolwent zdaje egzamin
dojrzałości w pełnym zakresie.
§ 34.1. Absolwent, który nie zdał egzaminu dojrzałości w sesji wiosennej, może
ponownie przystąpić do egzaminu dojrzałości w najbliższej sesji zimowej przed
komisją powołaną przy kuratorze oświaty lub we wskazanej przez kuratora oświaty
szkole, w której została powołana w tej sesji egzaminu państwowa komisja
egzaminacyjna.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, egzamin dojrzałości obejmuje przedmioty,
z których absolwent otrzymał poprzednio ocenę niedostateczną, lub przedmioty, z
których nie przystąpił do egzaminu.
3. Przepisy § 4 ust. 2 – 5 stosuje się odpowiednio, z tym że wyniki egzaminu
dojrzałości potwierdzają podpisami na świadectwie dojrzałości członkowie
komisji, przed którą był zdawany egzamin w tej sesji.
§ 35. Odstąpienie od egzaminu dojrzałości w części pisemnej lub części ustnej
oraz niestawienie się na egzamin z przyczyn nieusprawiedliwionych powoduje
skreślenie absolwenta z listy zdających. Przepisy § 33 stosuje się odpowiednio.
§ 36. 1. Absolwent, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu
dojrzałości w obowiązującym terminie sesji egzaminacyjnej albo musiał przerwać
egzamin dojrzałości w części pisemnej lub ustnej, za zgodą kuratora oświaty,
może przystąpić do egzaminu dojrzałości przed komisją przeprowadzającą egzamin
dla absolwentów danego typu szkoły, w terminie określonym przez kuratora
oświaty, nie później jednak niż do końca danego roku szkolnego.
2. Uczennica, która z powodu ciąży, porodu lub połogu nie przystąpiła do
egzaminu dojrzałości w obowiązującym terminie sesji egzaminacyjnej, może
przystąpić do egzaminu dojrzałości na warunkach określonych w ust. 1.
§ 37. W przypadku gdy absolwent, który otrzymał co najmniej jedną ocenę
niedostateczną i nie może przystąpić ponownie do egzaminu dojrzałości w kolejnej
sesji egzaminacyjnej w tej samej szkole z powodu likwidacji szkoły:
1) kurator oświaty wskazuje absolwentowi, w formie pisemnej, szkołę, w której
może przystąpić do egzaminu dojrzałości z niezdanych przedmiotów;
2) protokół egzaminu dojrzałości danego absolwenta z poprzedniej sesji
egzaminacyjnej przesyła się do szkoły, o której mowa w pkt 1, w dokumentacji
zlikwidowanej szkoły pozostawiając jego kopię oraz pismo kuratora oświaty, o
którym mowa w pkt 1;
3) szkoła, w której absolwent ponownie przystępuje do egzaminu dojrzałości,
dołącza do protokołu egzaminu dojrzałości tego absolwenta protokół, o którym
mowa w pkt 2;
4) świadectwo dojrzałości wydaje szkoła, w której został zdany egzamin
dojrzałości.
§ 38. Do egzaminu dojrzałości mogą również przystąpić:
1) absolwenci, którzy ukończyli szkołę średnią w trybie egzaminu
eksternistycznego;
2) absolwenci zespołów przedmiotowych w liceach ogólnokształcących dla
dorosłych, którzy ukończyli naukę w trzecim zespole przedmiotowym, oraz
absolwenci innych typów szkół dla dorosłych.
§ 39. 1. Kontrolę nad organizacją i przebiegiem egzaminu dojrzałości sprawuje
właściwy organ nadzoru pedagogicznego.
2. W przypadku naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu
dojrzałości, przewodniczący komisji lub przedstawiciel organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, o którym mowa w § 7, może zawiesić egzamin, powiadamiając o
tym kuratora oświaty.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kurator oświaty powołuje komisję dla
wyjaśnienia okoliczności zdarzeń i ustalenia odpowiedzialności zdających oraz
członków państwowej komisji egzaminacyjnej. Na podstawie ustaleń komisji kurator
oświaty zarządza kontynuację egzaminu dojrzałości albo unieważnia egzamin
dojrzałości i zarządza jego ponowne przeprowadzenie. Unieważnienie egzaminu
dojrzałości może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich zdających przed daną
komisją lub komisjami, jak i w stosunku do poszczególnych zdających.
4. W przypadku niemożności ustalenia wyników części pisemnej egzaminu
dojrzałości, spowodowanej zaginięciem prac egzaminacyjnych lub innymi
przyczynami losowymi, kurator oświaty zarządza postępowanie wyjaśniające oraz
ponowne przeprowadzenie egzaminu dojrzałości, powiadamiając o tym ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Termin ponownego egzaminu dojrzałości, o którym mowa w ust. 3 i 4, ustala
kurator oświaty.
§ 40. Od oceny ustalonej zgodnie z przepisami dotyczącymi przeprowadzania
egzaminu dojrzałości nie przysługuje odwołanie. Kwestie sporne między
absolwentem a państwową komisją egzaminacyjną, wynikające ze stosowania
przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dojrzałości, rozstrzyga kurator
oświaty.
§ 41. Na prośbę absolwenta, sprawdzona i oceniona pisemna praca egzaminacyjna
absolwenta jest udostępniana absolwentowi.
§ 42. Tematy egzaminacyjne dla części pisemnej egzaminu dojrzałości są
przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich
nieuprawnione ujawnienie.