Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.). Zgodnie z tym
upoważnieniem minister właściwy do spraw oświaty i wychowania jest obowiązany do
określenia warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, z uwzględnieniem:
1) prawa ucznia do jawnej i umotywowanej oceny oraz informacji o wymaganiach
edukacyjnych;
2) tworzenia wewnątrzszkolnych systemów oceniania;
3) dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia;
4) przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
5) kompetencji okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przygotowywania,
przeprowadzania i oceniania sprawdzianu i egzaminów;
6) możliwości zwalniania z części lub całości sprawdzianu i egzaminu laureatów i
finalistów odpowiednio konkursów i olimpiad przedmiotowych;
7) możliwości unieważnienia sprawdzianu lub egzaminu w przypadku stwierdzenia
naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, jeżeli
to naruszenie mogło mieć wpływ na wynik sprawdzianu lub egzaminu.
Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4 powyższej ustawy, w przedmiotowym
rozporządzeniu należy uregulować również warunki zwalniania uczniów z obowiązku
zdawania odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
Obecnie warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
(Dz. U. Nr 29, poz. 323, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia (podobnie jak obecnie obowiązujące rozporządzenie) nie
dotyczy dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
W przedmiotowym projekcie nie uregulowano również warunków przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów oraz ich formy dla dzieci i młodzieży niepełnoprawnych
oraz niedostosowanych społecznie, uczęszczających do przedszkoli i szkół lub
oddziałów specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o
systemie oświaty, a także przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz przedszkoli
i szkół lub oddziałów integracyjnych. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty,
problematyka ta zostanie uregulowana w rozporządzeniu wydanym na podstawie art.
71b ust. 7 pkt 2 i 3 ustawy o systemie oświaty.
Projekt nie dotyczy również warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
artystycznych, które uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Kultury z
dnia 6 lutego 2002 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych
szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 136).
Projekt nie reguluje również zasad oceniania z religii (etyki), które określone
zostały w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych
przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z późn. zm.)
W projekcie rozporządzenia w rozdziale 2 uregulowano zasady oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży. W
porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem doprecyzowano niektóre
obecnie obowiązujące przepisy oraz wprowadzono nowe regulacje, w szczególności:
1) zmieniono nazwę „klasyfikacja końcoworoczna” na „klasyfikacja roczna”;
2) wprowadzono regulację, że ocena zachowania jest oceną klasyfikacyjną (§ 3
ust. 3 pkt 3 projektu), przy ustalaniu której należy brać pod uwagę przede
wszystkim respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm
etycznych oraz kulturę osobistą tego ucznia (§ 14 ust. 1 projektu); ocena ta,
podobnie jak dotychczas, nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz
promowanie do następnej klasy lub ukończenie szkoły;
3) wprowadzono możliwość zwolnienia ucznia z informatyki i technologii
informacyjnej (§ 7 projektu); obecnie obowiązujące rozporządzenie przewiduje
możliwość zwolnienia ucznia jedynie z zajęć wychowania fizycznego;
4) w związku z licznymi postulatami rozszerzono skalę ocen zachowania o oceny
„bardzo dobra” i „naganna” (§ 14 ust. 3 projektu);
5) dookreślone zostały możliwości poprawy ocen z zajęć edukacyjnych i zachowania
(§18 projektu);
6) wprowadzono zasady otrzymywania świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw
ukończenia szkoły z wyróżnieniem regulowane obecnie w rozporządzeniu Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz
wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu
dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji
dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności
za wykonywanie tych czynności – Dz. U. Nr 6, poz. 73, z późn. zm. (§ 17 ust. 3 i
§ 19 ust. 2 projektu);
7) wprowadzono pojęcie klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo
najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z tych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (§
19 ust. 1 pkt 1 projektu).
Zgodnie z projektowanym § 2 ust. 1, w szkole dla dzieci i młodzieży ocenianiu
podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz zachowanie tego ucznia. Osiągnięcia
edukacyjne ucznia oceniane są poprzez ocenianie wewnątrzszkolne, na które składa
się bieżące ocenianie, klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa.
W projekcie rozporządzenia dookreślono zasady przeprowadzania egzaminu
klasyfikacyjnego, w szczególności w odniesieniu do ucznia spełniającego
obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (§16). W przypadku tego ucznia
egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka i
wychowanie fizyczne. Uczniowi temu nie ustala się również oceny zachowania.
Ponadto, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora
szkoły, który wyraził zgodę na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku
szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą (§ 16 ust. 11 projektu). Egzaminy
klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z tym że w przypadku
przedmiotów takich jak: plastyka, muzyka, technika, informatyka, technologia
informacyjna i wychowanie fizyczne egzamin ma formę zadania praktycznego.
Przewodniczący komisji, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia
spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, ustala tryb
przeprowadzenia tego egzaminu, w szczególności liczbę obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia. Inaczej
uregulowana została sytuacja ucznia realizującego indywidualny program lub tok
nauki. Zgodnie z projektowanym § 16 ust. 10, egzamin klasyfikacyjny w tym
przypadku przeprowadza nauczyciel danego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego w
obecności nauczyciela takiego samego lub pokrewnego obowiązkowego zajęcia
edukacyjnego.
Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń lub
jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść odwołanie w trybie określonym w
statucie szkoły.
W projekcie rozporządzenia odrębnie uregulowano zasady oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i
znacznym. W związku z tym, że uczniowie ci realizują odrębną podstawę programową
i na tej podstawie indywidualne programy edukacyjne, u tych uczniów ocenia się
poziom funkcjonowania i osiągnięcia edukacyjne. Oceny bieżące oraz śródroczne i
roczne oceny klasyfikacyjne oraz ocena klasyfikacyjna zachowania dla uczniów z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi
(§ 13 ust. 4 i § 14 ust. 4). Ponadto, o ukończeniu szkoły przez tych uczniów
postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna,
uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami
(prawnymi opiekunami).
Projekt rozporządzenia reguluje również zasady postępowania w przypadku
stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa. Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dyrektor
szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, która jest niezgodna z
przepisami prawa, a o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie powiadamia
organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ
sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego
szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Dyrektor szkoły, po wstrzymaniu wykonania uchwały rady pedagogicznej, ma
obowiązek powołać komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, a w
przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
komisja przeprowadza także pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danego zajęcia
edukacyjnego lub roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. W projekcie zastrzeżono
jednak, że ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęcia edukacyjnego
oraz ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej
przez nauczyciela lub wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję może być
zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
W rozdziale 3 projektu rozporządzenia uregulowano zasady oceniania,
klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach dla dorosłych. Poza odrębnymi
regulacjami zawartymi w tym rozdziale do szkół dla dorosłych stosuje się w
znacznej części przepisy dotyczące szkół dla dzieci i młodzieży.
W projektowanym rozporządzeniu doprecyzowano niektóre przepisy, które na gruncie
obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21
marca 2001 r. budziły wątpliwości lub nie sprawdziły się w trakcie
przeprowadzanych sprawdzianów i egzaminów
W rozdziale 4 uregulowano warunki i sposób przeprowadzania sprawdzianu w
ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz egzaminu w ostatnim roku nauki w
gimnazjum. W porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem, rozszerzono
uprawnienia do zwolnienia z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na
laureatów i finalistów ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych. Obecnie
uprawnienie to przysługuje wyłącznie laureatom ostatniego stopnia wojewódzkich
konkursów przedmiotowych. Potrzeba wprowadzenia takiej zmiany wynika z faktu
coraz częstszego udziału w ogólnopolskich olimpiadach uczniów gimnazjum, którzy
odnoszą zwycięstwo.
W rozdziale 5 uregulowano warunki i sposób przeprowadzania egzaminu maturalnego.
W porównaniu z obecnym rozporządzeniem doprecyzowano istniejące uregulowania
oraz wprowadzono nowe przepisy, w szczególności:
1) rozszerzono listę przedmiotów, z którym absolwent może zdawać część pisemną
egzaminu maturalnego o przedmiot: filozofia (§ 44 ust. 2 pkt 2 lit. c); egzamin
maturalny z filozofii będzie można zdawać począwszy od sesji wiosennej roku
szkolnego 2006/2007 (§ 127);
2) doprecyzowano przepis dotyczący dokonywania zmian w deklaracji zdającego ze
względu na wymogi druku i dystrybucji arkuszy egzaminacyjnych (§ 52 ust.4);
3) w § 58 ust. 2 proponuje się wprowadzenie możliwości uwzględniania na
przygotowywanej w szkole liście tematów również tematów zaproponowanych przez
uczniów;
4) doprecyzowano przepis dotyczący wyników egzaminu pisemnego; zgodnie z
projektowanym § 88 ust. 4 i 5, wyniki uzyskane za rozwiązanie poszczególnych
arkuszy egzaminacyjnych odnotowuje się na świadectwie dojrzałości oddzielnie, z
tym że w przypadku języków obcych nowożytnych wyniki uzyskane za rozwiązanie II
i III arkusza egzaminacyjnego odnotowuje się łącznie;
5) zmieniono przepis dotyczący ponownego przystąpienia do egzaminu maturalnego;
proponowane brzmienie przepisu umożliwia zdającemu poprawianie wyniku z części
pisemnej zarówno z przedmiotów obowiązkowych, jak i dodatkowych (§ 91 ust.4);
6) doprecyzowano przepis dotyczący udostępniania absolwentowi arkuszy do wglądu
(§ 94).
W rozdziale 6 projektu uregulowano warunki i sposób przeprowadzania egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. W porównaniu z obecnym rozporządzeniem,
projektowane zmiany tego rozdziału wynikają ze zmiany ustawy o systemie oświaty,
a także są konsekwencją prac prowadzonych nad przygotowywaniem egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe i przeprowadzanych przez okręgowe komisje
egzaminacyjne - pilotażowych egzaminów. Projekt wprowadza zmiany w zakresie:
1) opracowywania i ogłaszania informatorów przez Komisję Centralną (§ 97);
2) dookreślenia terminu egzaminu w dwóch sesjach egzaminacyjnych (§ 99);
3) ogłaszania na stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż na
4 miesiące przed terminem egzaminu, harmonogramu przeprowadzania egzaminu
zawodowego (§ 99 ust. 2);
4) upoważniania szkół, placówek i pracodawców do przeprowadzania wyłącznie etapu
praktycznego egzaminu zawodowego, gdyż etap pisemny będzie przeprowadzany w
szkole, którą absolwent ukończył (§ 100);
5) dookreślenie terminów składania deklaracji dotyczących przystąpienia do
egzaminu zawodowego oraz opinii poradni (§101 i 102);
6) ustalenia, że dyrektor szkoły lub placówki jest przewodniczącym szkolnego
zespołu egzaminacyjnego - odpowiedzialnym za właściwą organizację i przebieg
egzaminu zawodowego( § 104);
7) powoływania zespołów egzaminacyjnych z listy przekazanej przez dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej, zawierającej wykaz imienny egzaminatorów;
8) udostępniania absolwentowi odczytanej karty odpowiedzi oraz karty obserwacji
zdającego z ustalonymi wynikami obydwu etapów egzaminu zawodowego (§ 117);
9) sporządzania przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego
wyłącznie protokołów zbiorczych z poszczególnych etapów egzaminu zawodowego (§
119).
Ponadto w projekcie rozporządzenia w § 128 jasno określono – co wcześniej nie
było jednoznacznie ustalone – zasady przystępowania do egzaminu maturalnego
absolwentów, którzy szkoły średnie ukończyli za granicą. Z uwagi na zewnętrzny
charakter egzaminu oraz niezbędne kwalifikacje egzaminatorów, proponuje się, aby
absolwenci tych szkół, którzy chcą przystąpić do polskiego egzaminu maturalnego,
zdawali go w Polsce. Szacunkowe wyliczenia wskazują na bardzo wysoki koszt
organizacji takiego egzaminu poza granicami kraju.
Projekt rozporządzenia reguluje również warunki i sposób przeprowadzania
dotychczasowego egzaminu dojrzałości (tzw. „starej matury”) – załącznik nr 1 do
rozporządzenia, oraz warunki i sposób przeprowadzania egzaminu z nauki zawodu i
egzaminu z przygotowania zawodowego - załącznik nr 2 do rozporządzenia. W
przypadku egzaminu dojrzałości, w porównaniu z obecnym rozporządzeniem,
proponuje się zmianę w § 34. Proponowane brzmienie wyrównuje szanse na ponowne
przystąpienie do egzaminu dojrzałości wszystkim absolwentom dotychczasowych
szkół średnich (niezależnie od cyklu kształcenia w danej szkole) z tymi
absolwentami, którzy wybrali egzamin maturalny, czyli tzw. „nową maturę”.
Natomiast w zakresie przeprowadzania egzaminu z nauki zawodu i egzaminu z
przygotowania zawodowego projektowane rozporządzenie nie wprowadza zmian w
porównaniu z obecnie obowiązującym załącznikiem nr 2.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia:
Projekt rozporządzenia dotyczy uczniów i słuchaczy wszystkich typów szkół oraz
zadań dyrektorów tych szkół i dyrektorów CKE i OKE.
Przepisy rozporządzenia gwarantują prawidłową realizację zadań w zakresie
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania następującym związkom
zawodowym i partnerom społecznym
[...]
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
[...]
Wyniki konsultacji zostaną omówione po uzyskaniu uwag i propozycji.
Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie miało bezpośredniego
wpływu na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz
na rozwój regionów.