Konsultacja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
1)
zdnia 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Projekt z dnia 2 sierpnia 2006 r.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046, z 2005 r. Nr 72, poz. 649, Nr 108, poz. 905 i Nr 218, poz. 1840 oraz z 2006 r. Nr 100, poz. 694) wprowadza się następujące zmiany:
1)w§13:
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 - 5a. 3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne,
z zastrzeżeniem ust. 5 i 5a.",
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 76, poz. 538).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń rozwojowych na zachowanie ucznia.",
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.",
d) po ust. 6 dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:
„7. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. 8. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń najwyższej programowo klasy w danym typie szkoły nie kończy szkoły.";
2) w § 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, § 13 ust. 7 i 8 oraz § 19 ust. 10.";
3) w § 20 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz§ 13 ust. 7 i 8 ";
4) w § 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin obejmujący:
1) w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych;
2) w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;
3) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu wybranego języka obcego nowożytnego, ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „egzaminem gimnazjalnym".";
5) po § 32 dodaje się § 32a w brzmieniu:
„§ 32a. 1. Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z zakresu tego języka nowożytnego, którego uczą się w danej szkole.
2. W przypadku, gdy uczeń uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego, jego rodzice (prawni opiekunowie) składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego z zakresu jednego z tych języków.
3. Deklarację, o której mowa w ust. 2, składa się nie później niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.
4. Informację o języku obcym, z zakresu którego dany uczeń przystąpi do egzaminu gimnazjalnego, dodaje się do listy, o której mowa w § 38 ust. 1 pkt 1.";
6) w § 51 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w części pisemnej:
a) język polski,
b) język obcy nowożytny,
c) jeden przedmiot wybrany przez absolwenta spośród następujących przedmiotów
biologia, chemia,
fizyka i astronomia, geografia, historia,
d) matematyka,
e) język mniejszości narodowej - dla absolwentów szkół lub oddziałów z nauczaniem języka danej mniejszości narodowej.";
7) w §53:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny z przedmiotów obowiązkowych może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów, o których mowa w ust. 2. Wyboru poziomu egzaminu maturalnego z danego przedmiotu, w części ustnej i części pisemnej, zdający dokonuje w deklaracji, o której mowa w § 59 ust. 1.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin maturalny z przedmiotów dodatkowych jest zdawany na poziomie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów, o których mowa w ust. 4.",
c) uchyla się ust 5-7;
8) w §59:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zdający, który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego bezpośrednio po ukończeniu szkoły, składa deklarację przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 60 ust. 1, a absolwent, który ukończył szkołę we wcześniejszych latach - dyrektorowi szkoły, którą ukończył. Wstępną deklarację zdający ma obowiązek złożyć nie później niż do dnia 30 września, a ostateczną deklarację nie później niż do dnia 20 grudnia roku szkolnego, w którym zdający zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego.",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do deklaracji zdający może dołączyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285), w celu przekazania przez komisję okręgową wyników egzaminu maturalnego uzyskanych przez zdającego szkole wyższej, o przyjęcie do której ubiega się zdający.",
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Na podstawie złożonych deklaracji i oświadczeń przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 60 ust. 1, sporządza informację obejmującą dane zawarte w deklaracjach i oświadczeniach, i przesyła ją pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, nie później niż do dnia 10 stycznia roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.",
d) uchyla się ust. 8 i 9,
e) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do dyrektora szkoły, o którym mowa w ust. 2 i dyrektora Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie.";
9) w § 64:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. W skład zespołu przedmiotowego wchodzą:
1) nauczyciel danego przedmiotu wpisany do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9 c ust. 2 pkt 7 ustawy - jako przewodniczący;
2) drugi nauczyciel danego przedmiotu -jako członek.",
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W skład zespołu przedmiotowego nie może wchodzić nauczyciel, który prowadził zajęcia z danego przedmiotu ze zdającymi.";
10) w §82:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z języka polskiego i języka mniejszości narodowej może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 180 minut i polega na sprawdzeniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu nieliterackiego oraz umiejętności pisania tekstu własnego związanego z tekstem literackim zawartym w arkuszu egzaminacyjnym.";
11) w §83:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotu dodatkowego - jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 190 minut i składa się z dwóch części:
1) część pierwsza trwa 120 minut i polega na sprawdzeniu umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej i stosowania struktur leksykalno- gramatycznych;
2) część druga trwa 70 minut, z czego 25 minut zajmuje praca z nagranym tekstem, i polega na sprawdzeniu umiejętności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu czytanego oraz rozpoznawania struktur leksykalno- gramatycznych.";
12) w§85a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z historii, jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotu dodatkowego - jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 180 minut i polega na rozwiązaniu testu oraz sprawdzeniu umiejętności pracy z materiałem źródłowym, interpretowania oraz syntetyzowania, a także umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1, dla poziomu rozszerzonego.";
13) w §86:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z biologii, chemii oraz fizyki i astronomii, jako przedmiotów obowiązkowych, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotów dodatkowych -jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 150 minut i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętność zastosowania poznanych metod do rozwiązywania problemów dotyczących treści obejmujących zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1, dla poziomu rozszerzonego.";
14) w §87
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z geografii, jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotu dodatkowego - jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 150 minut i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów źródłowych, z uwzględnieniem różnych skal przestrzennych. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1, dla poziomu rozszerzonego.";
15) w §88
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotu dodatkowego - jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 150 minut i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych wymagających rozwiązania problemów matematycznych. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1, dla poziomu rozszerzonego.";
16) w § 89 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej w szkołach lub oddziałach dwujęzycznych z przedmiotów, o których mowa w § 51 ust. 2 pkt 2 lit. c, nauczanych w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania, jako przedmiotów obowiązkowych, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotów dodatkowych -jest zdawany na poziomie rozszerzonym.";
17)w§89a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzamin maturalny w części pisemnej z historii muzyki, historii sztuki, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o tańcu, jest zdawany na poziomie rozszerzonym.",
b) uchyla się ust. 2,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin trwa 180 minut i polega na rozwiązaniu testu oraz na sprawdzeniu umiejętności pracy z materiałem źródłowym, interpretowania oraz syntetyzowania, a także umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust.1, dla poziomu rozszerzonego.";
18) w §94:
a) ust. 1-4 otrzymują brzmienie:
„1. Wyniki części pisemnej egzaminu maturalnego są wyrażane w skali procentowej.
2. Zdający zdał egzamin maturalny w części pisemnej, jeżeli z każdego przedmiotu obowiązkowego uzyskał co najmniej 30 % punktów możliwych do uzyskania na danym poziomie.
3. Zdającemu, który w części pisemnej zdawał egzamin z danego przedmiotu obowiązkowego na poziomie rozszerzonym i nie uzyskał co najmniej 30 % punktów możliwych do uzyskania z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, wynik egzaminu z tego przedmiotu ustala się na poziomie podstawowym, przy czym przyjmuje się, że 1% punktów uzyskanych na poziomie rozszerzonym jest równoważny 1,5% punktów na poziomie podstawowym.
4. Wyniki uzyskane w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu odnotowuje się na świadectwie dojrzałości z zaznaczeniem poziomu egzaminu.";
19) w § 96 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku unieważnienia egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego, na świadectwie dojrzałości w miejscu przeznaczonym na wpisanie wyniku egzaminu maturalnego z danego przedmiotu wpisuje się „0 %".";
20) w § 96a:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 2,
b) uchyla się ust. 3;
21) § 97 otrzymuje brzmienie:
„§ 97. 1. Zdający zdał egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych uzyskał wynik określony w § 72 ust. 2 i 3 oraz § 94 ust. 2, 3 i 6, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Zdający zdał egzamin maturalny, jeśli z jednego przedmiotu obowiązkowego, w części ustnej albo części pisemnej, nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, ale ze wszystkich egzaminów z przedmiotów obowiązkowych uzyskał średnią co najmniej 30% punktów, przy czym do obliczenia tej średniej przyjmuje się, że 1% punktów uzyskanych na poziomie rozszerzonym jest równoważny 1,5% punktów na poziomie podstawowym.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do osoby, której unieważniono egzamin, lub która nie przystąpiła co najmniej do jednego egzaminu z przedmiotu obowiązkowego.";
22) w § 98a:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zdający, przystępujący do egzaminu maturalnego w celu podwyższenia wyniku części pisemnej egzaminu z danego przedmiotu, niezależnie od poziomu, na którym zdawał egzamin maturalny z tego przedmiotu, może przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu odpowiednio na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym.",
b) uchyla się ust. 6.
§ 2. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 października 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 218, poz. 1840 oraz z 2006 r. Nr 69, poz. 487) uchyla się § 7.
§ 3. 1. W roku szkolnym 2006/2007 egzamin maturalny w części pisemnej z historii, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki i wiedzy o tańcu jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, a jako przedmiotu dodatkowego - jest zdawany na poziomie rozszerzonym.
2. Egzamin na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu obejmującego zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w §1 niniejszego rozporządzenia, dla poziomu podstawowego.
3. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 180 minut i polega na rozwiązaniu testu oraz sprawdzeniu umiejętności pracy z materiałem źródłowym, interpretowania oraz syntetyzowania, a także umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej. Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 50 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia, dla poziomu rozszerzonego.
§ 4. 1. Osoby, które zdawały egzamin maturalny po raz pierwszy w roku 2005 lub 2006 i nie zdały tego egzaminu tylko z jednego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej albo w części pisemnej, ale ze wszystkich egzaminów obowiązkowych zdawanych pisemnie na poziomie podstawowym, a ustnie na wybranym poziomie, uzyskały średnio co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, zdały egzamin maturalny.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy osób, które nie przystąpiły co najmniej do jednego egzaminu z przedmiotu obowiązkowego, lub którym unieważniono egzamin.
3. Okręgowe komisje egzaminacyjne, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydadzą świadectwa dojrzałości osobom, o których mowa w ust. 1.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) § 85a ust. 1 i 3 oraz § 89a ust. 1 i 3 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, które wchodząw życie z dniem 1 września 2007 r.;
2) pkt 17 lit. b, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2007 r.;
3) § 30 ust. 2, § 32a oraz § 51 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, które wchodząw życie z dniem 1 września 2008 r.
powrót na początek
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ