Odpowiedź MENiS na wystąpienie OSKKO: Uwagi do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTUz dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych |
ODPOWIEDŹ MENIS na pismo OSKKO
--------------------------------
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
Warszawa, 2004-10-29
DKOS-l/DB-5009-19/04
PleśniarPan
Marek
Dyrektor Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
odpowiadając na pismo z 14 października dotyczące interpretacji przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, uprzejmie wyjaśniam:
1. Zapis § 3 ust. 3 pkt 6 - ocenianie
wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż
przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania -
nakłada na każdą szkołę obowiązek określenia w wewnątrzszkolnym systemie
oceniania warunków i trybu uzyskiwania wyższych od przewidywanych rocznych ocen
klasyfikacyjnych.
Zgodnie z § 10 ust. 9 ww. rozporządzenia przed rocznym (semestralnym)
klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący
poszczególne zajęcia edukacyjne są obowiązani poinformować ucznia i jego
rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach
klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie danej szkoły. Uczeń
chcąc uzyskać wyższą od przewidywanej oceny ma możliwość, po spełnieniu warunków
ustalonych przez szkołę w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i w trybie również
ustalonym w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, uzyskania wyższej oceny.
Przepis dotyczy wszystkich klas, w tym klas I - III szkoły podstawowej (w
klasach I - III zawsze stosuje się ocenę opisową).
2. Uprzejmie wyjaśniam, że za organizację pracy szkoły odpowiada dyrektor, który ma ją tak zaplanować, aby mogły być spełnione zapisy § 17. W przypadku konieczności wydania nowego świadectwa poprzednie należy anulować.
3. Dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela zatrudnionego w innej szkole w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły (§§ 17,40).
Przepisy §§ 19, 20 pozwalają uczniom z klas programowo najwyższych na zdawanie otrzymać z egzaminu poprawkowego taką ocenę, na jaką zda ten egzamin. Tematy na egzamin poprawkowy powinny tak być opracowane, aby uwzględniały kryteria na poszczególne oceny, tj. w skali od l do 6.
Uczniowi III klasy gimnazjum, który zda egzamin poprawkowy w sierpniu, kuratorium oświaty wskaże szkołę ponadgimnazjalną dysponującą wolnymi miejscami, do której uczeń ten może być przyjęty.
Dziękuję za nadesłane uwagi.
Jednocześnie informuję, że zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.