Stanowisko OSKKO w sprawie projektu Ustawy o Narodowy Instytucie Wychowania
Dyrektorzy Stowarzyszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty z nadzieją przyglądają się każdemu działaniu na rzecz poprawy jakości wychowania dzieci i młodzieży. Dobre wychowanie naszych uczniów jest bowiem tym, co jest jednym z celów każdej placówki oświatowej, nauczycieli i dyrektorów.
Popierając działania będące realizacją obowiązków państwa na rzecz:
- wspierania rodziny i szkoły w realizacji misji wychowania dzieci i młodzieży,
- propagowania wychowania rozumianego jako kształtowanie postaw i zachowań młodego pokolenia, przygotowujących do odpowiedzialnego pełnienia ról rodzinnych i społecznych, z poszanowaniem uniwersalnych wartości ludzkich,
- kształtowania i umacniania cnót obywatelskich, a zwłaszcza postaw patriotycznych, wyrastających z polskiej tradycji narodowej,
Stowarzyszeni stwierdzają, że działania te zogniskowane w Narodowym Instytucie Wychowania nie będą skutecznie wpływały na wychowanie naszych uczniów. Uważamy, ze główny cel jaki przyświeca Ustawodawcy- poprawa wychowania polskich dzieci i młodzieży nie zostanie zrealizowany poprzez powstanie Instytutu.
W związku z tym negatywnie opiniujemy powstanie Narodowego Instytutu Wychowania.
Jednocześnie, zgadzając
się z zapisami projektu dotyczącymi konieczności realizacji obowiązków państwa
na rzecz wspierania rodziny
i szkoły w realizacji misji wychowania dzieci i młodzieży OSKKO wskazuje
potrzebę wspierania tejże szkoły poprzez wyposażenie
szkół w możliwości skutecznych działań wychowawczych, tj.:
- rzetelne kształcenie przyszłych nauczycieli na studiach pedagogicznych, z koniecznością odbywania przez nich długotrwałych praktyk lub wolontariatu w szkołach i innych placówkach dla dzieci i młodzieży
- ustanowienie obowiązku zatrudnienia pedagogów lub psychologów w szkole- co najmniej na poziomie gminy
- ustalenie standardów zatrudnienia nauczycieli i idące za tym zmniejszenie liczebności klas,
- nadzorowanie działań samorządów na rzecz racjonalizacji sieci szkół- zapobieganie tworzeniu szkół bardzo licznych, dwuzmianowych, z nadmierną ilością uczniów,
- przekazanie środków na organizację zajęć pozalekcyjnych dla uczniów,
- organizowanie świetlic dla uczniów dojeżdżających i innych- popołudniowych,
- udostępnianie dzieciom i młodzieży boisk, sal gimnastycznych, pracowni komputerowych
Stowarzyszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej apelują o pomoc dla polskich szkół i placówek w miejscu ich funkcjonowania.
opr. Joanna Berdzik