powrót

Projekt z dnia 3 kwietnia 2006 r. Ustawa

z dnia                               2006 r.

o Narodowym Instytucie Wychowania

Maj¹c na wzglêdzie obowi¹zek pañstwa dzia³ania na rzecz:

-         wspierania rodziny i szko³y w realizacji misji wychowania dzieci i m³odzie¿y,

-         propagowania    wychowania    rozumianego    jako    kszta³towanie    postaw
i zachowañ    m³odego    pokolenia,    przygotowuj¹ce   do    odpowiedzialnego
pe³nienia  ról  rodzinnych  i  spo³ecznych,  z  poszanowaniem  uniwersalnych
wartoœci ludzkich,

-         kszta³towania   i    umacniania   cnót   obywatelskich,   a   zw³aszcza   postaw
patriotycznych, wyrastaj¹cych z polskiej tradycji,

stanowi siê, co nastêpuje:

Art. 1.

1.  Tworzy siê Narodowy Instytut Wychowania, zwany dalej Instytutem".

2.             Siedzib¹ Instytutu jest miasto sto³eczne Warszawa.

3.             Instytut jest finansowany z bud¿etu pañstwa, w którym wydatki Instytutu stanowi¹
odrêbn¹ czêœæ.

Art. 2.

1.  Instytut   jest   pañstwow¹  jednostk¹   organizacyjn¹   prowadz¹c¹  dzia³alnoœæ
promocyjn¹   badawcz¹  i   opiniodawcz¹ w   dziedzinie   wychowania   dzieci   i
m³odzie¿y.

2.             Zadania Instytutu obejmuj¹w szczególnoœci:
1) opracowywanie i upowszechnianie:

a) wiedzy na temat zasad tworzenia i ewaluacji programów wychowawczych dla instytucji prowadz¹cych statutow¹ dzia³alnoœæ w zakresie wychowania dzieci i m³odzie¿y,


 

b) okresowych informacji o stanie wychowania, bêd¹cych przedmiotem parlamentarnej i publicznej debaty, w tym wskazywanie zagro¿eñ i proponowanie œrodków zaradczych;

2)            inicjowanie i prowadzenie badañ dotycz¹cych wychowania;

3)            inicjowanie i prowadzenie:

 

a)           debat publicznych dotycz¹cych wychowania,

b)           ogólnopolskich akcji i programów o charakterze wychowawczym;

4)   promowanie:

a)    dorobku myœli wychowawczej,

b)           wybitnych postaci jako powszechnie akceptowanych wzorców osobowych,

c)            programów i metod kszta³towania postaw i zachowañ dzieci i m³odzie¿y;

5)   wspieranie:

a)           instytucji wspomagaj¹cych wychowawcz¹ funkcjê rodziny,

b)           m³odzie¿owych     ruchów    i    organizacji    o    charakterze    spo³eczno-
wychowawczym,       m³odzie¿owego      wolontariatu,       ruchu       liderów
m
³odzie¿owych oraz samopomocy kole¿eñskiej,

c)            instytucji kszta³c¹cych i doskonal¹cych nauczycieli, wychowawców i innych
pracownik
ów pedagogicznych;

6)   obserwowanie i ocenianie, z punktu widzenia oddzia³ywania wychowawczego
na dzieci i m
³odzie¿:

a)           treœci przekazów medialnych,

b)           inicjatyw    kierowanych    do    dzieci    i    m³odzie¿y    przez    organizacje,
stowarzyszenia i inne podmioty;

7)   wspó³pracê:

a)            z organami administracji publicznej,  Rzecznikiem  Praw Obywatelskich,
Rzecznikiem Praw Dziecka, Krajow¹ Rad¹ Radiofonii i Telewizji oraz z
innymi instytucjami pañstwowymi,

b)            z organizacjami pozarz¹dowymi, oraz z podmiotami, o których mowa w art.
3  ust.  3  ustawy z dnia  24  kwietnia  2003  r.  o dzia³alnoœci  po¿ytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z póŸn. zm.1)),

c)             z organizacjami zajmuj¹cymi siê problematyk¹ etyki mediów,

d)            z jednostkami naukowymi oraz osobami prowadz¹cymi badania naukowe,

e)            organizacjami    zajmuj¹cymi    siê   problematyk¹   wychowania   dzieci    i
m
³odzie¿y dzia³aj¹cymi w kraju i za granic¹


 

8) wystêpowanie do w³aœciwych organów o podjêcie inicjatywy ustawodawczej lub o wydanie lub zmianê innych aktów prawnych w zakresie dotycz¹cym wychowania dzieci i m³odzie¿y.

3. Instytut wyra¿a opinie w sprawach projektów aktów prawnych dotycz¹cych

wychowania dzieci i m³odzie¿y, w terminie nie d³u¿szym ni¿ 30 dni od dnia

otrzymania projektu przedstawionego przez w³aœciwy organ.

Art. 3.

Organami Instytutu s¹:

1)             Prezes Instytutu;

2)             Rada Instytutu.

Art. 4.

1.  Prezes Instytutu kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewn¹trz.

2.             Prezes Instytutu okreœla kierunki dzia³ania Instytutu.

3.             Prezes Instytutu w sprawowaniu swego urzêdu jest niezale¿ny od organów
administracji pa
ñstwowej.

4.             Prezes Instytutu mo¿e powo³aæ nie wiêcej ni¿ trzech swoich zastêpców.

5.             Na stanowisko zastêpcy Prezesa Instytutu mo¿e byæ powo³any obywatel polski
wyró¿niaj¹cy  siê  wiedz¹ i doœwiadczeniem  w dziedzinie wychowania  dzieci
i m³odzie¿y oraz autorytetem osobistym.

Art. 5.

1.  Prezesa Instytutu powo³uje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, za zgod¹ Senatu,
zwyk³¹ wiêkszoœci¹ g³osów, na wniosek Marsza³ka Sejmu, Marsza³ka Senatu lub
grupy co najmniej 35 pos³ów.

2.             Kadencja Prezesa Instytutu trwa 5 lat. Po up³ywie kadencji pe³ni on obowi¹zki do
czasu obj
êcia stanowiska przez nowego Prezesa Instytutu.

3.             Ta sama osoba nie mo¿e byæ Prezesem Instytutu d³u¿ej ni¿ przez dwie kolejne
kadencje.


 

Art. 6.

1.  Marsza³ek Sejmu, na wniosek Prezesa Instytutu, w drodze zarz¹dzenia, nadaje
Instytutowi statut.

2.             Statut okreœla:

 

1)            szczegó³owy zakres dzia³ania Instytutu;

2)            organizacjê wewnêtrzn¹ Instytutu;

3)            formy realizacji zadañ Instytutu;

4)            szczegó³owe zadania organów Instytutu oraz tryb ich dzia³ania.

3.  Statut Instytutu jest og³aszany w Dzienniku Urzêdowym Rzeczypospolitej Polskiej
Monitor Polski".

Art. 7.

1.  Na   stanowisko   Prezesa   Instytutu   mo¿e   byæ   powo³any   obywatel   polski
wyró¿niaj¹cy siê wiedz¹ i  doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci
i m³odzie¿y oraz autorytetem osobistym.

2.             Prezes Instytutu nie mo¿e nale¿eæ do partii politycznej, zwi¹zku zawodowego ani
prowadzi
æ dzia³alnoœci niedaj¹cej siê pogodziæ z godnoœci¹jego urzêdu.

3.             Prezes Instytutu nie mo¿e wykonywaæ innych zajêæ zawodowych, z wyj¹tkiem
zatrudnienia w uczelni,  placówce Pañstwowej Akademii  Nauk lub jednostce
badawczo-rozwojowej    na    stanowisku    profesora    zwyczajnego,    profesora
nadzwyczajnego, profesora lub docenta.

4.             Stanowiska Prezesa Instytutu nie mo¿na ³¹czyæ z mandatem pos³a i senatora.

Art. 8.

1.    Sejm odwo³uje Prezesa Instytutu przed up³ywem kadencji, je¿eli:

1)               zrzek³ siê stanowiska;

2)               sta³  siê  trwale   niezdolny  do   pe³nienia  obowi¹zków  z  powodu   choroby
stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;

3)               zosta³ skazany prawomocnym wyrokiem s¹du za przestêpstwo umyœlne;

4)               nie wype³nia  obowi¹zków okreœlonych  w  ustawie  lub dzia³a  na szkodê
Instytutu;

5)               naruszy³   przepisy   ustawy   z   dnia   21   sierpnia   1997   r.   o   ograniczeniu
prowadzenia   dzia³alnoœci   gospodarczej   przez   osoby   pe³ni¹ce   funkcje
publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z póŸn. zm.2)).

2.   Kadencja Prezesa Instytutu wygasa z chwil¹jego œmierci.


 

3.  Sejm odwo³uje Prezesa Instytutu na wniosek Marsza³ka Sejmu lub grupy co najmniej 35 pos³ów, zwyk³¹ wiêkszoœci¹ g³osów.

Art. 9.

1.  Prezes Instytutu sk³ada Sejmowi i Senatowi, raz w roku do dnia 31   maja,
informacjê o dzia³alnoœci Instytutu.

2.             Informacja o dzia³alnoœci Instytutu jest podawana do wiadomoœci publicznej.

Art. 10.

1.  W sk³ad Rady Instytutu mog¹ wchodziæ obywatele polscy wyró¿niaj¹cy siê wiedz¹
i doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i m³odzie¿y oraz autorytetem
osobistym.

2.             W sk³ad Rady Instytutu Prezes Instytutu powo³uje po dwie osoby wskazane przez:

 

1)             ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania;

2)             ministra w³aœciwego do spraw szkolnictwa wy¿szego;

3)             ministra w³aœciwego do spraw zabezpieczenia spo³ecznego;

4)             Przewodnicz¹cego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;

5)             marsza³ków województw spoœród  przedstawicieli  organizacji  spo³ecznych,
które na terenie danego województwa prowadz¹ statutow¹ dzia³alnoœæ na
rzecz dzieci i m³odzie¿y.

 

3.             W sk³ad Rady Instytutu Prezes Instytutu powo³uje ponadto dwie osoby spoœród
osób wskazanych
przez organizacje rodziców.

4.             Cz³onkowie Rady Instytutu s¹ powo³ywani na okres 3 lat, z tym ¿e co pó³tora roku
nast
êpuje wymiana po³owy sk³adu Rady Instytutu.

5.             Pracami Rady Instytutu kieruje przewodnicz¹cy wybierany przez Radê Instytutu
spoœród  jej   cz³onków w g³osowaniu  tajnym,  zwyk³¹ wiêkszoœci¹ g³osów w
obecno
œci co najmniej 2/3 cz³onków. Rada Instytutu mo¿e w czasie kadencji
dokonaæ, w tym samym trybie, zmiany jej przewodnicz¹cego.

6.             Nie mo¿na pe³niæ funkcji cz³onka Rady Instytutu d³u¿ej ni¿ przez dwie kolejne
kadencje.

7.             Cz³onek Rady Instytutu pe³ni swoj¹ funkcjê bez wynagrodzenia.

8.             Cz³onkom   Rady  Instytutu   przys³uguje  zwrot  kosztów  podró¿y  na  zasadach
okreœlonych w przepisach wydanych na podstawie art. 77 5 § 2 Kodeksu pracy.


 

Art. 11.

1.    Prezes Instytutu mo¿e odwo³aæ cz³onka Rady Instytutu przed up³ywem kadencji
w przypadku:

1)            z³o¿enia rezygnacji;

2)            nieuczestniczenia w pracach Rady Instytutu;

3)            choroby    uniemo¿liwiaj¹cej    pe³nienie    funkcji    cz³onka    Rady    Instytutu
stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;

4)            skazania prawomocnym wyrokiem s¹du za przestêpstwo umyœlne.

2.   W przypadku odwo³ania lub œmierci cz³onka Rady Instytutu  przed  up³ywem
kadencji, Prezes Instytutu powo³uje nowego cz³onka Rady Instytutu, na okres do
koñca tej kadencji, w sposób wskazany zgodnie z art. 10 ust. 2 i 3.

Art. 12.

1.    Do zadañ Rady Instytutu nale¿y opiniowanie:

1)             kierunków dzia³alnoœci Instytutu;

2)             inicjatyw, opracowañ i badañ prowadzonych przez Instytut;

3)             rocznego planu dzia³alnoœci oraz rocznego planu finansowego Instytutu;

4)             informacji o dzia³alnoœci Instytutu oraz rocznego sprawozdania finansowego
Instytutu;

5)             projektów zmian w statucie Instytutu.

 

2.             Rada Instytutu mo¿e przedstawiaæ Prezesowi Instytutu stanowiska, opinie lub
wnioski we wszystkich sprawach dotycz¹cych wychowania dzieci i m³odzie¿y.

3.             Posiedzenia Rady Instytutu zwo³uje jej przewodnicz¹cy, w miarê potrzeb, nie
rzadziej ni¿ 3 razy w roku. Posiedzenia Rady Instytutu mog¹ byæ zwo³ywane
równie¿ na wniosek Prezesa Instytutu.

4.             Do udzia³u w posiedzeniach Rady Instytutu przewodnicz¹cy Rady Instytutu mo¿e
zaprasza
æ   specjalistów   zajmuj¹cych   siê   problematyk¹  wychowania   dzieci
i m³odzie¿y.

5.             Rada   Instytutu   przedstawia  stanowiska,   opinie   i  wnioski  w  formie  uchwa³
podejmowanych zwyk³¹ wiêkszoœci¹ g³osów. W przypadku równej liczby g³osów
decyduje g³os przewodnicz¹cego.


 

Art. 13.

Do pracowników Instytutu stosuje siê przepisy o pracownikach urzêdów pañstwowych.

Art. 14.

W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmuj¹cych kierownicze stanowiska pañstwowe (Dz. U. Nr 20, poz. 101, z póŸn. zm.3)) w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

2) Marsza³ka Sejmu, Marsza³ka Senatu, Prezesa Rady Ministrów, wicemarsza³ka Sejmu, wicemarsza³ka Senatu, wiceprezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwy¿szej Izby Kontroli, Prezesa Trybuna³u Konstytucyjnego, ministra, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Prezesa Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Przewodnicz¹cego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Pañstwa, wiceprezesa Trybuna³u Konstytucyjnego, wiceprezesa Najwy¿szej Izby Kontroli, Szefa Kancelarii Sejmu, Szefa Kancelarii Senatu, zastêpcy Szefa Kancelarii Sejmu, zastêpcy Szefa Kancelarii Senatu, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, G³ównego Inspektora Pracy, zastêpcy G³ównego Inspektora Pracy, Kierownika Krajowego Biura Wyborczego, Prezesa Narodowego Instytutu Wychowania,".

Art. 15.

W ustawie z dnia 16 wrzeœnia 1982 r. o pracownikach urzêdów pañstwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z póŸn. zm.4)) wprowadza siê nastêpuj¹ce zmiany:

1)      w art. 1 w ust. 1 dodaje siê pkt 15 w brzmieniu:
15) Narodowym Instytucie Wychowania.";

2)      w art. 36 w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

1) Marsza³ku Sejmu - dla urzêdników Kancelarii Sejmu, Pañstwowej Inspekcji Pracy, Krajowego Biura Wyborczego, Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowego Instytutu Wychowania,".


 

Art. 16.

W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwy¿szej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937, z póŸn. zm.5)) w art. 4 ust. 1 i 2 otrzymuj¹ brzmienie:

1. Najwy¿sza Izba Kontroli kontroluje wykonanie bud¿etu, gospodarkê finansow¹ i maj¹tkow¹ Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Trybuna³u Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego, S¹du Najwy¿szego, Naczelnego S¹du Administracyjnego, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania.

2. Na zlecenie Sejmu Najwy¿sza Izba Kontroli przeprowadza kontrolê dzia³alnoœci Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania, tak jak dzia³alnoœci organów i jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1.".

Art. 17.

W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu pos³a i senatora (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199 z póŸn. zm.6)) art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 1. W okresie wykonywania mandatu pos³owie i senatorowie nie mog¹ wykonywaæ pracy na podstawie stosunku pracy: w Kancelarii Sejmu, w Kancelarii Senatu, w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w Biurze Trybuna³u Konstytucyjnego, w Najwy¿szej Izbie Kontroli, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, w Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w Krajowym Biurze Wyborczym, w Pañstwowej Inspekcji Pracy, w Narodowym Instytucie Wychowania, w administracji rz¹dowej i samorz¹du terytorialnego - z wyj¹tkiem stosunku pracy z wyboru - oraz nie mog¹ wykonywaæ pracy w charakterze sêdziego i prokuratora, pracownika administracyjnego s¹du i prokuratury, a tak¿e nie mog¹ pe³niæ zawodowej s³u¿by wojskowej.".

8


 

Art. 18.

W ustawie z dnia 23 grudnia 1999 r. o kszta³towaniu wynagrodzeñ w pañstwowej sferze bud¿etowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z póŸn. zm.7)) w art. 3 dodaje siê pkt 5 w brzmieniu: 5) pracowników Narodowego Instytutu Wychowania.".

Art. 19.

W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) w art. 121 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Minister Finansów w³¹cza do projektu ustawy bud¿etowej dochody i wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, S¹du Najwy¿szego, Trybuna³u Konstytucyjnego, Krajowej Rady S¹downictwa, s¹downictwa powszechnego i administracyjnego, Najwy¿szej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania.".

Art. 20.

1. Pierwsz¹ Radê Instytutu Prezes Instytutu powo³uje w przeci¹gu 6 miesiêcy od dnia
wej
œcia w ¿ycie ustawy.

2.        Po³owa sk³adu pierwszej Rady Instytutu jest powo³ywana na okres czterech i pó³
roku.

Art. 21.

Ustawa wchodzi w ¿ycie z dniem 1 stycznia 2007 r.


 

1)      Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz.
1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104.

2)    Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz.
1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz.
1806, z 2003 r. Nr 137, poz. 1302. oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.

3)    Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 22,
poz. 98 i Nr 50, poz. 262, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1991 r. Nr 100, poz.
443, z 1993 r. Nr 1, poz. 1, z 1995 r. Nr 34, poz. 163 i Nr 142, poz. 701, z 1996 r. Nr 73, poz. 350, Nr
89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647, z 1997 r. Nr 75, poz. 469 i Nr 133, poz. 883, z 1998
r. Nr 155, poz. 1016 i Nr 160, poz. 1065, z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 48,
poz. 552, z 2001 r. Nr 154, poz. 1784 i 1800, z 2002 r. Nr 214, poz. 1805 i Nr 240, poz. 2052, z 2003
r. Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 595 oraz z 2004 r. Nr 33, poz. 285, Nr 116, poz. 1202, Nr 210, poz.
2135 i Nr 281, poz. 2774 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.

4)    Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz.
1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz.
2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45,
poz. 319.

5)    Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz.
1800, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 14,
poz. 114 i Nr 169, poz. 1417.

6)    Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U z 2004 r. Nr 116, poz. 1202 i Nr 210, poz.
2135 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 446 i Nr 169, poz. 1414.

7)    Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239, z 2001 r. Nr 85,
poz. 924, Nr 100, poz. 1080 i Nr 154, poz. 1784 i 1799, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 152, poz. 1267,
Nr 213, poz. 1802 i Nr 214, poz. 1805 oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 164, poz. 2104.

10


 

UZASADNIENIE

Powo³anie Instytutu ma byæ jednym z przedsiêwziêæ, których celem jest prze³amanie kryzysu wychowawczego w naszym kraju. Przedsiêwziêcie to bêdzie odpowiedzi¹ na istniej¹ce potrzeby i zarazem swoistym znakiem czasu. Instytut powstanie w czasie, gdy podwa¿ona jest prawda o cz³owieku i coraz bardziej zamazane s¹ pojêcia dobra i z³a, a na margines zepchniêto takie wartoœci jak patriotyzm i poczucie odpowiedzialnoœci za dobro wspólne. Je¿eli chcemy ¿yæ w kraju, który ma przysz³oœæ, musimy podj¹æ zbiorowy wysi³ek, by odwróciæ siê od metod wychowania, które powoduj¹ stêpienie wra¿liwoœci m³odego pokolenia na dobro, piêkno i prawdê; musimy na nowo odkrywaæ odpowiedŸ na pytanie jak wychowaæ m³odzie¿ na przyzwoitych ludzi.

Narodowy Instytut Wychowania bêdzie now¹ instytucj¹ w naszym pañstwie, niemaj¹c¹ swego precedensu. Ze wzglêdu na potrzebê wszechstronnego podejœcia do wychowania bêdzie to instytucja o charakterze ponadresortowym". Kompleksowe podejœcie do wychowania bêdzie wyró¿nia³o Instytut na tle instytucji obecnie dzia³aj¹cych, które wychowanie traktuj¹ zbyt jednostronnie albo marginalnie. Centralne instytucje edukacyjne podleg³e Ministrowi Edukacji i Nauki skupiaj¹ siê na kszta³ceniu i doskonaleniu nauczycieli oraz na badaniach edukacyjnych zawê¿aj¹c temat wychowania do kontekstu oœwiatowego. Wychowanie jest poza tym jednym z wielu przedmiotów ich zainteresowania. Instytut nie bêdzie tak¿e powiela³ zadañ ministra w³aœciwego ds oœwiaty i wychowania, który koncentruje siê na zadaniach legislacyjnych i sprawowania nadzoru pedagogicznego.

Instytut ma byæ jednoczeœnie instytucj¹ autonomiczn¹ dzia³aj¹ca w oparciu o ustawê. Jego wysoki status odpowiadaj¹cy randze problemu zostanie podkreœlony przez podporz¹dkowanie go bezpoœrednio Sejmowi RP.

Takie usytuowanie podkreœli wszechstronne podejœcie do wychowania jako zjawiska przekraczaj¹cego odpowiedzialnoœæ jednego resortu, a nawet wielu resortów (oprócz oœwiaty i wychowania, tak¿e kultury, zdrowia, sportu, pomocy spo³ecznej, wymiaru sprawiedliwoœci, obrony narodowej i innych). Wychowanie w wymiarze publicznym to

11


 

tak¿e odpowiedzialnoœæ stowarzyszeñ rodziców i innych grup obywateli, partnerów spo³ecznych, przedsiêbiorców, w tym przede wszystkim dzia³aj¹cych w obszarze szybko rozwijaj¹cych siê œrodków nowoczesnej informacji i komunikacji oraz œrodowisk akademickich i badawczych. Instytut mo¿e odgrywaæ rolê swoistego forum dla ró¿nych œrodowisk zaanga¿owanych wprost lub poœrednio w wychowanie. Skutecznoœæ wychowania zale¿y w du¿ej mierze od integrowania tych œrodowisk, a tak¿e umiejêtnego podejœcia do zaznaczania ró¿nic pogl¹dów i stanowisk. Takie wszechstronne podejœcie do wychowania jest zgodne z równoprawnym traktowaniem trzech wielkich obszarów edukacji - nieformalnej realizowanej poza instytucjami, przede wszystkim w ¿yciu codziennym, nieformalnej realizowanej przez ró¿ne instytucje, jednak poza szerzej uznawanymi programami kszta³cenia oraz edukacji formalnej najwyraŸniej okreœlonej w systemach szkolnictwa.

Usytuowanie umo¿liwi dzia³anie niezale¿ne od organów administracji pañstwowej, analogicznie jak w przypadku Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka. Instytut jako swoisty rzecznik" sprawy wychowania bêdzie dzia³a³ na rzecz jego odrodzenia przede wszystkim na forum ¿ycia publicznego, daleko wychodz¹c poza formalnie pojêty zakres dzia³u administracji publicznej oœwiata i wychowanie".

Zaproponowane usytuowanie Instytutu nie wy³¹czy go jednak spod kontroli. Proponuje siê, by kontrolê nad Instytutem sprawowa³a Najwy¿sza Izba Kontroli, analogicznie jak to czyni w odniesieniu do innych instytucji.

Ka¿da instytucja i ka¿dy obywatel powinien mieæ prawo wystêpowania do Instytutu z wnioskami dotycz¹cymi sfery wychowania dzieci i m³odzie¿y. Instytut bêdzie wype³nia³ zadania, które w wielu krajach europejskich (Francja, Czechy, Wêgry Portugalia, Luksemburg) w pewnej czêœci wype³niaj¹ instytuty ds. m³odzie¿y. Przez podkreœlenie wszechstronnego podejœcia do wychowania Instytut realizowaæ bêdzie ponadresortowe" podejœcie do wa¿nych obszarów ¿ycia publicznego, które rozwija siê w pañstwach demokratycznych wspó³pracuj¹cych w ramach OECD i UE.

Inicjatywa powo³ania Instytutu wynika z przekonania, ¿e wychowanie m³odego pokolenia jest zadaniem rodziny i szko³y, ale tak¿e pañstwa, do którego obowi¹zków nale¿y stwarzanie w³aœciwych warunków, w których odbywa siê wychowanie oraz

12


 

wspomaganie rodzin i instytucji zajmuj¹cych siê wychowaniem m³odzie¿y. Aktualnie brak jest wyrazistoœci domowego i szkolnego wychowania, na które satysfakcjonuj¹cy wp³yw mieliby rodzice i nauczyciele. G³ównym problemem jest brak dojrza³ej i wewnêtrznie spójnej koncepcji wychowania. Utraci³ aktualnoœæ tradycyjny model rodziny i klasyczny archetyp szko³y, a w efekcie znacz¹co os³abi³ siê autorytet domu i szko³y, jako podmiotów wychowuj¹cych. Bardzo wielu rodziców stara siê jak najlepiej wychowaæ swoje dzieci, nauczyciele podejmuj¹ w szko³ach heroiczne niekiedy wysi³ki, a mimo to czêsto ponosz¹ pora¿ki. Niezbêdne jest, aby dom i szko³a odzyska³y autorytet, a wówczas liczba niepowodzeñ wychowawczych w naszym kraju bêdzie zdecydowanie mniejsza.

Spo³eczny odbiór obecnej sytuacji jest negatywny. Maj¹cy œwiadomoœæ problemu, a zarazem zostawieni samym sobie rodzice i nauczyciele prze¿ywaj¹ liczne w¹tpliwoœci i niepokoje w odniesieniu do w³asnych kompetencji i metod wychowawczych. Doœwiadczaj¹ poczucia bezradnoœci i beznadziei - wielu usilnie poszukuje pomocy i wsparcia, a przynajmniej wskazówek dotycz¹cych rozwi¹zywania problemów wychowawczych. Œwiadczy o tym narastaj¹ce zapotrzebowanie na pomoc psychologiczno-pedagogiczn¹ nawet na p³atne us³ugi w tym zakresie. Wœród dzieci i m³odzie¿y wzrasta liczba zjawisk patologicznych: zwiêksza siê liczba zagro¿onych uzale¿nieniami, uczestnicz¹cych w grupach psychomanipulacyjnych, pope³niaj¹cych czyny karalne, nasila siê agresja i przemoc. Poczucie dyskomfortu i zagro¿enia nasilaj¹ media, z natury poszukuj¹ce sensacji, w przesadny     sposób     relacjonuj¹ce     incydentalne     wydarzenia     œwiadcz¹ce

0 niew³aœciwym   wychowaniu   m³odego   pokolenia.   Niewydolnoœæ   wychowawcz¹
rodziców   znacz¹co   nasilaj¹   czynniki   zewnêtrzne,   zwi¹zane   z   koniecznoœci¹
funkcjonowania    w    warunkach    transformacji,    konkurencyjnego    rynku    pracy

1         wysokiego bezrobocia.

Problemy wychowawcze maj¹ szczególnie czêsto rodzice nastolatków, które wymagaj¹ szczególnie troskliwej i kompetentnej opieki wychowawczej. Badania wskazuj¹ (Raport wykonany, w ramach miêdzynarodowych badañ nad Zachowaniami Zdrowotnymi M³odzie¿y Szkolnej prowadzonych we wspó³pracy z Biurem Regionalnym dla Europy Œwiatowej Organizacji Zdrowia - HBSC-Health Behaviour In School-aged Children: A WHO Collaborative Cross-national Study, pod

13


 

kierownictwem prof. dr hab. med. Barbary Woynarowskiej), ¿e du¿y odsetek nastolatków (32-60%) odczuwa ró¿ne dolegliwoœci i negatywne stany emocjonalne. Sygnalizuje to, ¿e du¿a czêœæ nastolatków nie doœwiadcza, na co dzieñ, pe³nego dobrostanu psychicznego, co mo¿e wyjaœniaæ ich nieprawid³owe zachowania, w tym tak¿e ryzykowne. Nastolatki czêsto maj¹ poczucie du¿ego obci¹¿enia prac¹ szkoln¹ a tak¿e rzadko pozytywnie oceniaj¹ relacje miêdzy uczniami w klasie.

Powa¿ny niepokój budz¹ przemiany obyczajowe w zakresie u¿ywania alkoholu przez m³odzie¿ oraz u¿ywanie substancji psychoaktywnych (Raport Komendy G³ównej Policji o zjawiskach patologii spo³ecznej, stanie przestêpczoœci i demoralizacji nieletnich oraz przedsiêwziêciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2004 roku) Porównanie wyników badañ z lat 1995, 1999 i 2003 wskazuje na utrwalanie siê alkoholizmu w naszym spo³eczeñstwie. Niepokoj¹cy jest znaczny wzrost liczby ujawnionych nieletnich po spo¿yciu alkoholu (o ponad 33% wzrostu w roku 2004 w stosunku do roku poprzedniego). Skutkuje to zwiêkszeniem udzia³u nietrzeŸwych sprawców czynów karalnych wœród ogó³u nieletnich sprawców.

Analiza danych statystycznych dotycz¹cych przestêpczoœci narkotykowej w 2004 r. wskazuje, ze w zakresie czynów objêtych ustaw¹ o przeciwdzia³aniu narkomanii odnotowano, odnotowano 10 900 czynów nieletnich (2003r. - 7776, 2002r. - 7358). Stwierdzono wyraŸny wzrost liczby (o 9,3 % w stosunku do roku poprzedniego) nieletnich, którym udowodniono pope³nienie czynów karalnych. Pope³nili oni o 10,0 % wiêcej czynów karalnych ni¿ przed rokiem. Tendencja wzrostowa wyst¹pi³a równie¿ wœród nieletnich sprawców, którzy nie ukoñczyli 13 roku ¿ycia.

Nauki pedagogiczne nie pomagaj¹ rozwi¹zywaæ tych problemów. Ró¿norodne, niespójne, a nawet sprzeczne ze sob¹ koncepcje pedagogiczne czêsto maj¹ charakter eksperymentalny, a proponowane strategie postêpowania nie przystaj¹ do rzeczywistoœci. Ten stan pog³êbia zagubienie wielu grup rodziców, wywo³uj¹c u nich poczucie winy i odbieraj¹c nadziejê. S¹ wœród nich rodzice ma³ych dzieci, rodzice dzieci z dysharmoni¹ rozwojow¹ i opóŸnieniem w rozwoju, zagro¿onych uzale¿nieniami i uciekaj¹cych w œwiat wirtualny oraz rodzice dzieci wybitnie uzdolnionych. Sytuacja ta jest niew¹tpliwie wyzwaniem dla ca³ego spo³eczeñstwa, przede    wszystkim    dla    rodziców,    nauczycieli    i    wychowawców,    organizacji

14


 

pomocowych, ró¿nego rodzaju stowarzyszeñ, ale tak¿e dla œrodków masowego przekazu.

Wyniki badañ pedeutologicznych pozwalaj¹ na sformu³owanie tezy, i¿ polski nauczyciel nie jest w³aœciwie przygotowany do podejmowania problemów zwi¹zanych z wychowaniem. Utworzenie Instytutu s³u¿yæ bêdzie pomoc¹ w lepszym przygotowaniu nauczycieli do tych zadañ wychowawczych. Jakoœæ kszta³cenia w polskich szko³ach i uczelniach oraz poziom rozwoju nauki stanowi¹ podstawê do zapewnienia dynamicznego i trwa³ego, opartego na wiedzy i kompetencjach rozwoju naszego kraju. Jedynie odpowiednio wychowana i wykszta³cona m³odzie¿ bêdzie wstanie kontynuowaæ odbudowê Rzeczypospolitej, zapewniæ jej systematyczny wzrost gospodarczy i prowadzenie przemyœlanej i skutecznej polityki ekonomicznej. Tylko w³aœciwie wychowani m³odzi ludzie bêd¹ potrafili i chcieli dbaæ o prawid³owy rozwój spo³eczny Polski, obejmuj¹cy prowadzenie polityki spo³ecznej umo¿liwiaj¹cej wszystkim obywatelom solidarne korzystanie ze wzrostu gospodarczego, ograniczenie strefy ubóstwa i wykluczenia, zapewnienie bezpieczeñstwa wynikaj¹cego z zaufania do pañstwa.

Zgodnie z preambu³¹ do ustawy o systemie oœwiaty Nauczanie i wychowanie -respektuj¹c chrzeœcijañski system wartoœci - za podstawê przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kszta³cenie i wychowanie s³u¿y rozwijaniu u m³odzie¿y poczucia odpowiedzialnoœci, mi³oœci ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu siê na wartoœci kultur Europy i œwiata". Powy¿sze sformu³owania stanowiæ maj¹ podstawê dzia³alnoœci Narodowego Instytutu Wychowania. Szczególne znaczenie bêdzie mieæ powrót do kszta³towania postaw patriotycznych, który jest bardzo istotnym elementem w programie dzia³añ na rzecz odrodzenia wychowawczej funkcji szko³y. Wychowanie jest procesem - dzieje siê w ka¿dym momencie ¿ycia dziecka: w domu, w szkole, na wakacjach oraz wszêdzie tam, gdzie m³ody cz³owiek przebywa - wszystko co siê dzieje wokó³ dziecka ma znaczenie wychowawcze. Wychowanie dzieci i m³odzie¿y nie polega na pouczaniu i ró¿nego rodzaju akcjach" i œwiadomoœæ tego musi byæ upowszechniana zw³aszcza wœród rodziców i nauczycieli.

Szko³a oraz organizacje i stowarzyszenia zajmuj¹ce siê wychowaniem musz¹ w swej dzia³alnoœci    uwzglêdniaæ    wolê    rodziców.    Zadaniem    tych    podmiotów    jest

15


 

wspomaganie i uzupe³nianie wychowania rodzinnego. Dlatego misj¹ Narodowego Instytutu Wychowania bêdzie m.in. promowanie zasady pomocniczoœci.

Proponuje siê dwa organy Instytutu: Prezesa Instytutu i Radê Instytutu. Prezes Instytutu powo³ywany przez Sejm RP, za zgod¹ Senatu, na piêcioletni¹ kadencjê, bêdzie niezale¿ny od organów w³adzy pañstwowej. Prezesem Instytutu bêdzie obywatel polski wyró¿niaj¹cy siê wiedz¹ i doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i m³odzie¿y oraz du¿ym autorytetem osobistym. Corocznie, nie póŸniej ni¿ do 31 maja, Prezes Instytutu bêdzie sk³ada³ Sejmowi i Senatowi informacjê o dzia³alnoœci Instytutu.

Prezes Instytutu bêdzie powo³ywa³ na okres 3 lat Radê Instytutu licz¹c¹ 42 osoby. Rada ma byæ organem konsultacyjnym i opiniodawczym. Sposób doboru cz³onków Rady gwarantuje proporcjonalny udzia³ przedstawicieli ró¿nych œrodowisk i instytucji z ca³ej Polski. Nadrzêdna rola rodziców w procesie wychowania, podkreœlona miêdzy innymi w art.48 i art.53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, znajduje swoje odzwierciedlenie w sk³adzie Rady, do której Prezes Instytutu powo³uje równie¿ dwie osoby wskazane przez organizacje zrzeszaj¹ce rodziców.

Taki sposób doboru cz³onków Rady umo¿liwia spotkanie siê na tym forum osób reprezentuj¹cych ró¿ne doœwiadczenia i pogl¹dy na sprawy wychowania.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objêty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Podczas prac nad projektem ustawy nie by³a prowadzona dzia³alnoœæ lobbingowa na rzecz ustawy.

16


 

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddzia³uje projekt ustawy:

Ustawa dotyczy wszystkich rodziców, dzieci i m³odzie¿y, nauczycieli i wychowawców, szkó³, placówek, instytucji pañstwowych oraz organizacji i instytucji pozarz¹dowych zajmuj¹cych siê problematyk¹ wychowania dzieci i m³odzie¿y.

2. Konsultacje spo³eczne:

Projekt ustawy zosta³ skierowany do zaopiniowania nastêpuj¹cym partnerom spo³ecznym:

1.  Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski,

2.  Polska Rada Ekumeniczna,

3.  Rzecznik Praw Dziecka,

4.             Chrzeœcijañski Zwi¹zek Zawodowy Solidarnoœæ im. ks. Jerzego Popie³uszki",

5.  Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Nauczycielstwa Polskiego,

6.  Sekcja Krajowa Oœwiaty i Wychowania NSZZ "Solidarnoœæ",

7.             Krajowa Sekcja Oœwiaty NSZZ Solidarnoœæ",

8.  Niezale¿ny   Samorz¹dny   Zwi¹zek   Zawodowy   Pracowników   Schronisk   dla
Nieletnich i Zak³adów Poprawczych,

9.  Zwi¹zek Zawodowy Rada Poradnictwa,"

10. Wolny Zwi¹zek Zawodowy Solidarnoœæ - Oœwiata",

11. Wolny Zwi¹zek Zawodowy Sierpieñ 80",

12. Komisja Krajowa NSZZ SolidarnoϾ 80",

13. Zarz¹d Krajowy Zwi¹zku Zawodowego Nauczycieli Œrednich Szkó³ Leœnych w
Polsce,

14. Zwi¹zek Zawodowy Pracowników Oœwiaty i Wychowania Oœwiata",

15. Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Zak³adów Doskonalenia Zawodowego,

16. Zarz¹d Krajowy Zwi¹zku Zawodowego Budowlani",

17. Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców,

18. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oœwiaty,

19. Konfederacja Stowarzyszeñ Nauczycielskich,

20.     Stowarzyszenie Dyrektorów Szkó³ Œrednich,

21.     Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szkó³,

17


 

22.     Stowarzyszenie Oœwiatowców Polskich Zarz¹d G³ówny,

23.     Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upoœledzeniem Umys³owym,

24.     Spo³eczne Towarzystwo Oœwiatowe,

25.     Krajowe Forum Oœwiaty Niepublicznej,

26.     Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Rzemios³a Polskiego,

27.     Bussines Centre Club - Zwi¹zek Pracodawców,

28.     Komisja Wspólna Rz¹du i Samorz¹du Terytorialnego.

Do 24 marca br. uwagi przekaza³a Konferencja Episkopatu Polski i Sto³eczne Towarzystwo Oœwiatowe. Konferencja Episkopatu Polski i STO popar³y idee powo³ania Instytutu i sformu³owane w projekcie ustawy jego zadania. Przedstawione propozycje zmian i uzupe³nieñ zapisów w wiêkszoœci przypadków zosta³y przyjête.

3. Ocena skutków finansowych dla bud¿etu pañstwa i bud¿etu jednostek samorz¹du terytorialnego:

Narodowy Instytut Wychowania bêdzie pañstwow¹ jednostk¹ bud¿etow¹ finansowan¹ z bud¿etu pañstwa.

Ze wzglêdu na specyficzny, ponadresortowy" charakter Instytutu, proponuje siê - na jego finansowanie - utworzenie odrêbnej czêœci w ustawie bud¿etowej (pocz¹wszy od roku 2007). Dysponentem g³ównym czêœci bud¿etu pañstwa Narodowy Instytut Wychowania" bêdzie Prezes Instytutu. Wynagrodzenie Prezesa (analogicznie jak np. Rzecznika Praw Dziecka) okreœlaj¹ przepisy ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmuj¹cych kierownicze stanowiska pañstwowe (Dz. U Nr 20, poz. 101, z póŸn. zm.).

Wydatki zwi¹zane z finansowaniem Instytutu proponuje siê zakwalifikowaæ do dzia³u 751 Urzêdy naczelnych organów w³adzy pañstwowej, kontroli i ochrony prawa oraz s¹downictwa".

Gospodarka finansowa Instytutu bêdzie zgodna z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).

Ze wzglêdu na specyfikê dzia³alnoœci Instytutu i koniecznoœæ zatrudnienia (³¹cznie ok. 100 osób) w g³ównej czêœci wysoko wykwalifikowanej kadry, proponuje siê okreœlenie

18


 

na rok 2007 œredniego miesiêcznego wynagrodzenia (na 1 etat kalkulacyjny) w wysokoœci 5.200 z³ (brutto). Wysokoœæ tê ustalono na poziomie przewidywanego wykonania œredniego wynagrodzenia w roku 2005 w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która równie¿ bazuje na wysoko kwalifikowanej kadrze.

W zwi¹zku z powy¿szym szacuje siê, ¿e koszt funkcjonowania Instytutu w 2007 r. wyniesie ³¹cznie ok. 11.240 tys. z³, z tego:

- wynagrodzenia (wraz z pochodnymi) - 6.240 tys. z³ (100 os. x 12 m-cy x 5.200 z³),

-   pozosta³e wydatki pozap³acowe ok. 5.000 tys. z³ (w tym wyposa¿enie Instytutu
w niezbêdny sprzêt).

Jak wy¿ej zaznaczono, Instytut jest inicjatyw¹ nowatarosk¹ bez precedensu w obszarze instytucji zajmuj¹cych siê dotychczas wychowaniem. Jako taki z zasady nie bêdzie zastêpowa³ lub dublowa³ dzia³alnoœci innych instytucji. Jednak¿e dla zredukowania kosztów zwi¹zanych z organizacj¹ Instytutu Minister Edukacji i Nauki przeanalizuje zadania statutowe podleg³ych mu centralnych instytucji edukacyjnych pod k¹tem wyeliminowania ewentualnego pokrywania siê ich zadañ z zadaniami Instytutu. Instytut bêdzie stopniowo integrowa³ zadania zwi¹zane z wychowaniem realizowane dotychczas na poziomie krajowym.

Kolejnym krokiem ograniczaj¹cym koszty uruchomienia Instytutu bêdzie przygotowanie propozycji lokalizacji w oparciu o istniej¹ca bazê placówek publicznych.

Ustawa nie spowoduje skutków finansowych dla jednostek samorz¹du terytorialnego.

4. Ocena wp³ywu ustawy na rynek pracy, konkurencyjnoœæ gospodarki i przedsiêbiorczoœæ oraz rozwój regionalny:

Zak³ada siê, ¿e ustawa mo¿e w perspektywie wieloletniej wp³yn¹æ na sytuacjê i rozwój regionalny. Projektowana regulacja spowoduje istotne d³ugookresowe pozytywne nastêpstwa w rozwoju spo³ecznym kraju.

19