Projekt z dnia 3 kwietnia 2006 r. Ustawa
z dnia 2006 r.
o Narodowym Instytucie Wychowania
Maj¹c na wzglêdzie obowi¹zek pañstwa dzia³ania na rzecz:
- wspierania rodziny i szko³y w realizacji misji wychowania dzieci i m³odzie¿y,
-
propagowania wychowania rozumianego jako kszta³towanie postaw
i
zachowañ m³odego pokolenia, przygotowuj¹ce do odpowiedzialnego
pe³nienia ról rodzinnych i spo³ecznych, z poszanowaniem uniwersalnych
wartoœci ludzkich,
-
kszta³towania
i umacniania cnót obywatelskich, a zw³aszcza
postaw
patriotycznych, wyrastaj¹cych z polskiej tradycji,
stanowi siê, co nastêpuje:
Art. 1.
1. Tworzy siê Narodowy Instytut Wychowania, zwany dalej „Instytutem".
2. Siedzib¹ Instytutu jest miasto sto³eczne Warszawa.
3.
Instytut jest
finansowany z bud¿etu pañstwa, w którym wydatki Instytutu stanowi¹
odrêbn¹
czêœæ.
Art. 2.
1.
Instytut
jest pañstwow¹
jednostk¹
organizacyjn¹
prowadz¹c¹ dzia³alnoœæ
promocyjn¹ badawcz¹ i opiniodawcz¹
w dziedzinie wychowania dzieci i
m³odzie¿y.
2.
Zadania Instytutu obejmuj¹w
szczególnoœci:
1)
opracowywanie i upowszechnianie:
a) wiedzy na temat zasad tworzenia i ewaluacji programów wychowawczych dla instytucji prowadz¹cych statutow¹ dzia³alnoœæ w zakresie wychowania dzieci i m³odzie¿y,
b) okresowych informacji o stanie wychowania, bêd¹cych przedmiotem parlamentarnej i publicznej debaty, w tym wskazywanie zagro¿eñ i proponowanie œrodków zaradczych;
2) inicjowanie i prowadzenie badañ dotycz¹cych wychowania;
3) inicjowanie i prowadzenie:
a) debat publicznych dotycz¹cych wychowania,
b) ogólnopolskich akcji i programów o charakterze wychowawczym;
4) promowanie:
a) dorobku myœli wychowawczej,
b) wybitnych postaci jako powszechnie akceptowanych wzorców osobowych,
c) programów i metod kszta³towania postaw i zachowañ dzieci i m³odzie¿y;
5) wspieranie:
a) instytucji wspomagaj¹cych wychowawcz¹ funkcjê rodziny,
b)
m³odzie¿owych ruchów i organizacji o charakterze spo³eczno-
wychowawczym, m³odzie¿owego wolontariatu, ruchu liderów
m³odzie¿owych
oraz samopomocy kole¿eñskiej,
c)
instytucji kszta³c¹cych i doskonal¹cych
nauczycieli, wychowawców i innych
pracowników pedagogicznych;
6)
obserwowanie i ocenianie, z punktu widzenia oddzia³ywania
wychowawczego
na dzieci i m³odzie¿:
a) treœci przekazów medialnych,
b)
inicjatyw kierowanych do dzieci i m³odzie¿y
przez organizacje,
stowarzyszenia i inne podmioty;
7) wspó³pracê:
a)
z organami administracji publicznej, Rzecznikiem Praw
Obywatelskich,
Rzecznikiem Praw Dziecka, Krajow¹
Rad¹ Radiofonii i Telewizji oraz z
innymi instytucjami pañstwowymi,
b)
z organizacjami pozarz¹dowymi,
oraz z podmiotami, o których mowa w art.
3
ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dzia³alnoœci
po¿ytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z póŸn.
zm.1)),
c) z organizacjami zajmuj¹cymi siê problematyk¹ etyki mediów,
d) z jednostkami naukowymi oraz osobami prowadz¹cymi badania naukowe,
e)
organizacjami
zajmuj¹cymi
siê
problematyk¹
wychowania dzieci i
m³odzie¿y dzia³aj¹cymi w kraju i za granic¹
8) wystêpowanie do w³aœciwych organów o podjêcie inicjatywy ustawodawczej lub o wydanie lub zmianê innych aktów prawnych w zakresie dotycz¹cym wychowania dzieci i m³odzie¿y.
3. Instytut wyra¿a opinie w sprawach projektów aktów prawnych dotycz¹cych
wychowania dzieci i m³odzie¿y, w terminie nie d³u¿szym ni¿ 30 dni od dnia
otrzymania projektu przedstawionego przez w³aœciwy organ.
Art. 3.
Organami Instytutu s¹:
1) Prezes Instytutu;
2) Rada Instytutu.
Art. 4.
1. Prezes Instytutu kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewn¹trz.
2. Prezes Instytutu okreœla kierunki dzia³ania Instytutu.
3.
Prezes Instytutu w sprawowaniu swego urzêdu jest niezale¿ny
od organów
administracji pañstwowej.
4. Prezes Instytutu mo¿e powo³aæ nie wiêcej ni¿ trzech swoich zastêpców.
5.
Na stanowisko zastêpcy
Prezesa Instytutu mo¿e byæ
powo³any obywatel polski
wyró¿niaj¹cy
siê
wiedz¹
i doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci
i m³odzie¿y
oraz autorytetem osobistym.
Art. 5.
1.
Prezesa
Instytutu powo³uje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, za zgod¹ Senatu,
zwyk³¹ wiêkszoœci¹
g³osów,
na wniosek Marsza³ka Sejmu, Marsza³ka
Senatu lub
grupy co najmniej 35 pos³ów.
2.
Kadencja Prezesa Instytutu trwa 5 lat. Po up³ywie kadencji pe³ni
on obowi¹zki do
czasu objêcia stanowiska przez nowego Prezesa
Instytutu.
3.
Ta sama osoba nie mo¿e
byæ Prezesem Instytutu d³u¿ej ni¿
przez dwie kolejne
kadencje.
Art. 6.
1.
Marsza³ek Sejmu, na wniosek Prezesa Instytutu, w drodze zarz¹dzenia, nadaje
Instytutowi statut.
2. Statut okreœla:
1) szczegó³owy zakres dzia³ania Instytutu;
2) organizacjê wewnêtrzn¹ Instytutu;
3) formy realizacji zadañ Instytutu;
4) szczegó³owe zadania organów Instytutu oraz tryb ich dzia³ania.
3.
Statut Instytutu jest og³aszany
w Dzienniku Urzêdowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski".
Art. 7.
1.
Na
stanowisko Prezesa Instytutu mo¿e
byæ
powo³any
obywatel polski
wyró¿niaj¹cy
siê wiedz¹
i doœwiadczeniem
w dziedzinie wychowania dzieci
i m³odzie¿y
oraz autorytetem osobistym.
2.
Prezes Instytutu
nie mo¿e
nale¿eæ
do partii politycznej, zwi¹zku
zawodowego ani
prowadziæ
dzia³alnoœci
niedaj¹cej
siê
pogodziæ
z godnoœci¹jego
urzêdu.
3.
Prezes Instytutu nie mo¿e
wykonywaæ innych zajêæ
zawodowych, z wyj¹tkiem
zatrudnienia w uczelni, placówce Pañstwowej
Akademii Nauk lub jednostce
badawczo-rozwojowej
na stanowisku profesora zwyczajnego, profesora
nadzwyczajnego, profesora lub docenta.
4. Stanowiska Prezesa Instytutu nie mo¿na ³¹czyæ z mandatem pos³a i senatora.
Art. 8.
1. Sejm odwo³uje Prezesa Instytutu przed up³ywem kadencji, je¿eli:
1) zrzek³ siê stanowiska;
2)
sta³
siê
trwale niezdolny do pe³nienia
obowi¹zków z powodu choroby
stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
3) zosta³ skazany prawomocnym wyrokiem s¹du za przestêpstwo umyœlne;
4)
nie wype³nia
obowi¹zków okreœlonych
w ustawie lub dzia³a na szkodê
Instytutu;
5)
naruszy³
przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu
prowadzenia dzia³alnoœci gospodarczej przez osoby pe³ni¹ce
funkcje
publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z póŸn.
zm.2)).
2. Kadencja Prezesa Instytutu wygasa z chwil¹jego œmierci.
3. Sejm odwo³uje Prezesa Instytutu na wniosek Marsza³ka Sejmu lub grupy co najmniej 35 pos³ów, zwyk³¹ wiêkszoœci¹ g³osów.
Art. 9.
1.
Prezes
Instytutu sk³ada Sejmowi i Senatowi, raz w roku do dnia 31 maja,
informacjê o dzia³alnoœci Instytutu.
2. Informacja o dzia³alnoœci Instytutu jest podawana do wiadomoœci publicznej.
Art. 10.
1.
W sk³ad
Rady Instytutu mog¹
wchodziæ
obywatele polscy wyró¿niaj¹cy
siê
wiedz¹
i doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i m³odzie¿y
oraz autorytetem
osobistym.
2. W sk³ad Rady Instytutu Prezes Instytutu powo³uje po dwie osoby wskazane przez:
1) ministra w³aœciwego do spraw oœwiaty i wychowania;
2) ministra w³aœciwego do spraw szkolnictwa wy¿szego;
3) ministra w³aœciwego do spraw zabezpieczenia spo³ecznego;
4) Przewodnicz¹cego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
5)
marsza³ków województw
spoœród
przedstawicieli organizacji spo³ecznych,
które na terenie danego województwa
prowadz¹ statutow¹
dzia³alnoœæ
na
rzecz dzieci i m³odzie¿y.
3.
W sk³ad
Rady Instytutu Prezes Instytutu powo³uje
ponadto dwie osoby spoœród
osób wskazanych
przez organizacje rodziców.
4.
Cz³onkowie
Rady Instytutu s¹ powo³ywani
na okres 3 lat, z tym
¿e co pó³tora
roku
nastêpuje wymiana po³owy sk³adu
Rady Instytutu.
5.
Pracami Rady Instytutu kieruje przewodnicz¹cy wybierany przez Radê
Instytutu
spoœród
jej cz³onków
w g³osowaniu tajnym, zwyk³¹ wiêkszoœci¹
g³osów
w
obecnoœci co najmniej 2/3 cz³onków.
Rada Instytutu mo¿e w czasie kadencji
dokonaæ, w tym samym trybie, zmiany jej przewodnicz¹cego.
6.
Nie mo¿na
pe³niæ
funkcji cz³onka Rady Instytutu d³u¿ej ni¿
przez dwie kolejne
kadencje.
7. Cz³onek Rady Instytutu pe³ni swoj¹ funkcjê bez wynagrodzenia.
8.
Cz³onkom
Rady Instytutu przys³uguje zwrot kosztów
podró¿y
na zasadach
okreœlonych w przepisach wydanych na podstawie art. 77 5
§ 2 Kodeksu pracy.
Art. 11.
1.
Prezes Instytutu mo¿e odwo³aæ cz³onka
Rady Instytutu przed up³ywem kadencji
w
przypadku:
1) z³o¿enia rezygnacji;
2) nieuczestniczenia w pracach Rady Instytutu;
3)
choroby uniemo¿liwiaj¹cej
pe³nienie
funkcji cz³onka
Rady Instytutu
stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
4) skazania prawomocnym wyrokiem s¹du za przestêpstwo umyœlne.
2.
W przypadku odwo³ania lub
œmierci
cz³onka Rady Instytutu przed up³ywem
kadencji, Prezes Instytutu powo³uje
nowego cz³onka Rady Instytutu, na okres do
koñca tej kadencji, w sposób
wskazany zgodnie z art. 10 ust. 2 i 3.
Art. 12.
1. Do zadañ Rady Instytutu nale¿y opiniowanie:
1) kierunków dzia³alnoœci Instytutu;
2) inicjatyw, opracowañ i badañ prowadzonych przez Instytut;
3) rocznego planu dzia³alnoœci oraz rocznego planu finansowego Instytutu;
4)
informacji o dzia³alnoœci Instytutu oraz rocznego sprawozdania finansowego
Instytutu;
5) projektów zmian w statucie Instytutu.
2.
Rada Instytutu mo¿e
przedstawiaæ Prezesowi Instytutu stanowiska, opinie lub
wnioski we wszystkich
sprawach dotycz¹cych
wychowania dzieci i m³odzie¿y.
3.
Posiedzenia Rady Instytutu zwo³uje jej przewodnicz¹cy,
w miarê potrzeb, nie
rzadziej ni¿ 3 razy w roku. Posiedzenia Rady Instytutu mog¹ byæ
zwo³ywane
równie¿
na wniosek Prezesa Instytutu.
4.
Do udzia³u
w posiedzeniach Rady Instytutu przewodnicz¹cy
Rady Instytutu mo¿e
zapraszaæ
specjalistów
zajmuj¹cych
siê
problematyk¹
wychowania dzieci
i m³odzie¿y.
5.
Rada Instytutu przedstawia stanowiska, opinie i
wnioski w formie uchwa³
podejmowanych zwyk³¹ wiêkszoœci¹
g³osów.
W przypadku równej liczby g³osów
decyduje g³os przewodnicz¹cego.
Art. 13.
Do pracowników Instytutu stosuje siê przepisy o pracownikach urzêdów pañstwowych.
Art. 14.
W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmuj¹cych kierownicze stanowiska pañstwowe (Dz. U. Nr 20, poz. 101, z póŸn. zm.3)) w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Marsza³ka Sejmu, Marsza³ka Senatu, Prezesa Rady Ministrów, wicemarsza³ka Sejmu, wicemarsza³ka Senatu, wiceprezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwy¿szej Izby Kontroli, Prezesa Trybuna³u Konstytucyjnego, ministra, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Prezesa Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Przewodnicz¹cego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Pañstwa, wiceprezesa Trybuna³u Konstytucyjnego, wiceprezesa Najwy¿szej Izby Kontroli, Szefa Kancelarii Sejmu, Szefa Kancelarii Senatu, zastêpcy Szefa Kancelarii Sejmu, zastêpcy Szefa Kancelarii Senatu, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, G³ównego Inspektora Pracy, zastêpcy G³ównego Inspektora Pracy, Kierownika Krajowego Biura Wyborczego, Prezesa Narodowego Instytutu Wychowania,".
Art. 15.
W ustawie z dnia 16 wrzeœnia 1982 r. o pracownikach urzêdów pañstwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z póŸn. zm.4)) wprowadza siê nastêpuj¹ce zmiany:
1)
w art. 1 w
ust. 1 dodaje siê pkt 15 w brzmieniu:
„15) Narodowym Instytucie Wychowania.";
2) w art. 36 w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Marsza³ku Sejmu - dla urzêdników Kancelarii Sejmu, Pañstwowej Inspekcji Pracy, Krajowego Biura Wyborczego, Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowego Instytutu Wychowania,".
Art. 16.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwy¿szej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937, z póŸn. zm.5)) w art. 4 ust. 1 i 2 otrzymuj¹ brzmienie:
„1. Najwy¿sza Izba Kontroli kontroluje wykonanie bud¿etu, gospodarkê finansow¹ i maj¹tkow¹ Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Trybuna³u Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego, S¹du Najwy¿szego, Naczelnego S¹du Administracyjnego, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania.
2. Na zlecenie Sejmu Najwy¿sza Izba Kontroli przeprowadza kontrolê dzia³alnoœci Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania, tak jak dzia³alnoœci organów i jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1.".
Art. 17.
W ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu pos³a i senatora (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199 z póŸn. zm.6)) art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W okresie wykonywania mandatu pos³owie i senatorowie nie mog¹ wykonywaæ pracy na podstawie stosunku pracy: w Kancelarii Sejmu, w Kancelarii Senatu, w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w Biurze Trybuna³u Konstytucyjnego, w Najwy¿szej Izbie Kontroli, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, w Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w Krajowym Biurze Wyborczym, w Pañstwowej Inspekcji Pracy, w Narodowym Instytucie Wychowania, w administracji rz¹dowej i samorz¹du terytorialnego - z wyj¹tkiem stosunku pracy z wyboru - oraz nie mog¹ wykonywaæ pracy w charakterze sêdziego i prokuratora, pracownika administracyjnego s¹du i prokuratury, a tak¿e nie mog¹ pe³niæ zawodowej s³u¿by wojskowej.".
8
Art. 18.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1999 r. o kszta³towaniu wynagrodzeñ w pañstwowej sferze bud¿etowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z póŸn. zm.7)) w art. 3 dodaje siê pkt 5 w brzmieniu: „5) pracowników Narodowego Instytutu Wychowania.".
Art. 19.
W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) w art. 121 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister Finansów w³¹cza do projektu ustawy bud¿etowej dochody i wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, S¹du Najwy¿szego, Trybuna³u Konstytucyjnego, Krajowej Rady S¹downictwa, s¹downictwa powszechnego i administracyjnego, Najwy¿szej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamiêci Narodowej - Komisji Œcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego, Pañstwowej Inspekcji Pracy oraz Narodowego Instytutu Wychowania.".
Art. 20.
1.
Pierwsz¹ Radê
Instytutu Prezes Instytutu powo³uje w przeci¹gu
6 miesiêcy od dnia
wejœcia w
¿ycie
ustawy.
2.
Po³owa
sk³adu pierwszej Rady Instytutu jest powo³ywana na okres czterech i pó³
roku.
Art. 21.
Ustawa wchodzi w ¿ycie z dniem 1 stycznia 2007 r.
1)
Zmiany wymienionej ustawy
zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz.
1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr
169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz.
1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2002 r. Nr
113, poz. 984 i Nr 214, poz.
1806, z 2003 r. Nr 137, poz. 1302. oraz z
2005 r. Nr 169, poz. 1417.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 22,
poz. 98 i Nr 50, poz. 262, z 1987 r. Nr
21, poz. 123, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1991 r. Nr 100, poz.
443, z 1993 r. Nr 1, poz. 1, z 1995 r. Nr 34, poz. 163 i Nr 142, poz. 701, z
1996 r. Nr 73, poz. 350, Nr
89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647, z 1997 r. Nr 75,
poz. 469 i Nr 133, poz. 883, z 1998
r. Nr 155, poz. 1016 i Nr 160, poz. 1065,
z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 48,
poz. 552, z 2001 r. Nr 154, poz. 1784 i 1800, z 2002 r. Nr 214, poz. 1805 i
Nr 240, poz. 2052, z 2003
r. Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz.
595 oraz z 2004 r. Nr 33, poz. 285, Nr 116, poz. 1202, Nr 210, poz.
2135 i Nr 281, poz. 2774 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz.
1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz.
1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz.
2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005
r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45,
poz. 319.
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz.
1800, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291 oraz z 2005
r. Nr 10, poz. 71, Nr 14,
poz. 114 i Nr 169,
poz. 1417.
6)
Zmiany wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U z 2004 r. Nr 116, poz. 1202 i Nr 210, poz.
2135 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 446 i Nr
169, poz. 1414.
7)
Zmiany wymienionej ustawy zosta³y
og³oszone
w Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239, z 2001 r. Nr 85,
poz. 924, Nr 100, poz. 1080 i Nr 154, poz. 1784 i 1799, z 2002 r. Nr 74,
poz. 676, Nr 152, poz. 1267,
Nr 213, poz. 1802 i Nr 214, poz. 1805 oraz
z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 164, poz. 2104.
10
UZASADNIENIE
Powo³anie Instytutu ma byæ jednym z przedsiêwziêæ, których celem jest prze³amanie kryzysu wychowawczego w naszym kraju. Przedsiêwziêcie to bêdzie odpowiedzi¹ na istniej¹ce potrzeby i zarazem swoistym znakiem czasu. Instytut powstanie w czasie, gdy podwa¿ona jest prawda o cz³owieku i coraz bardziej zamazane s¹ pojêcia dobra i z³a, a na margines zepchniêto takie wartoœci jak patriotyzm i poczucie odpowiedzialnoœci za dobro wspólne. Je¿eli chcemy ¿yæ w kraju, który ma przysz³oœæ, musimy podj¹æ zbiorowy wysi³ek, by odwróciæ siê od metod wychowania, które powoduj¹ stêpienie wra¿liwoœci m³odego pokolenia na dobro, piêkno i prawdê; musimy na nowo odkrywaæ odpowiedŸ na pytanie jak wychowaæ m³odzie¿ na przyzwoitych ludzi.
Narodowy Instytut Wychowania bêdzie now¹ instytucj¹ w naszym pañstwie, niemaj¹c¹ swego precedensu. Ze wzglêdu na potrzebê wszechstronnego podejœcia do wychowania bêdzie to instytucja o charakterze „ponadresortowym". Kompleksowe podejœcie do wychowania bêdzie wyró¿nia³o Instytut na tle instytucji obecnie dzia³aj¹cych, które wychowanie traktuj¹ zbyt jednostronnie albo marginalnie. Centralne instytucje edukacyjne podleg³e Ministrowi Edukacji i Nauki skupiaj¹ siê na kszta³ceniu i doskonaleniu nauczycieli oraz na badaniach edukacyjnych zawê¿aj¹c temat wychowania do kontekstu oœwiatowego. Wychowanie jest poza tym jednym z wielu przedmiotów ich zainteresowania. Instytut nie bêdzie tak¿e powiela³ zadañ ministra w³aœciwego ds oœwiaty i wychowania, który koncentruje siê na zadaniach legislacyjnych i sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Instytut ma byæ jednoczeœnie instytucj¹ autonomiczn¹ dzia³aj¹ca w oparciu o ustawê. Jego wysoki status odpowiadaj¹cy randze problemu zostanie podkreœlony przez podporz¹dkowanie go bezpoœrednio Sejmowi RP.
Takie usytuowanie podkreœli wszechstronne podejœcie do wychowania jako zjawiska przekraczaj¹cego odpowiedzialnoœæ jednego resortu, a nawet wielu resortów (oprócz oœwiaty i wychowania, tak¿e kultury, zdrowia, sportu, pomocy spo³ecznej, wymiaru sprawiedliwoœci, obrony narodowej i innych). Wychowanie w wymiarze publicznym to
11
tak¿e odpowiedzialnoœæ stowarzyszeñ rodziców i innych grup obywateli, partnerów spo³ecznych, przedsiêbiorców, w tym przede wszystkim dzia³aj¹cych w obszarze szybko rozwijaj¹cych siê œrodków nowoczesnej informacji i komunikacji oraz œrodowisk akademickich i badawczych. Instytut mo¿e odgrywaæ rolê swoistego forum dla ró¿nych œrodowisk zaanga¿owanych wprost lub poœrednio w wychowanie. Skutecznoœæ wychowania zale¿y w du¿ej mierze od integrowania tych œrodowisk, a tak¿e umiejêtnego podejœcia do zaznaczania ró¿nic pogl¹dów i stanowisk. Takie wszechstronne podejœcie do wychowania jest zgodne z równoprawnym traktowaniem trzech wielkich obszarów edukacji - nieformalnej realizowanej poza instytucjami, przede wszystkim w ¿yciu codziennym, nieformalnej realizowanej przez ró¿ne instytucje, jednak poza szerzej uznawanymi programami kszta³cenia oraz edukacji formalnej najwyraŸniej okreœlonej w systemach szkolnictwa.
Usytuowanie umo¿liwi dzia³anie niezale¿ne od organów administracji pañstwowej, analogicznie jak w przypadku Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka. Instytut jako swoisty „rzecznik" sprawy wychowania bêdzie dzia³a³ na rzecz jego odrodzenia przede wszystkim na forum ¿ycia publicznego, daleko wychodz¹c poza formalnie pojêty zakres dzia³u administracji publicznej „oœwiata i wychowanie".
Zaproponowane usytuowanie Instytutu nie wy³¹czy go jednak spod kontroli. Proponuje siê, by kontrolê nad Instytutem sprawowa³a Najwy¿sza Izba Kontroli, analogicznie jak to czyni w odniesieniu do innych instytucji.
Ka¿da instytucja i ka¿dy obywatel powinien mieæ prawo wystêpowania do Instytutu z wnioskami dotycz¹cymi sfery wychowania dzieci i m³odzie¿y. Instytut bêdzie wype³nia³ zadania, które w wielu krajach europejskich (Francja, Czechy, Wêgry Portugalia, Luksemburg) w pewnej czêœci wype³niaj¹ instytuty ds. m³odzie¿y. Przez podkreœlenie wszechstronnego podejœcia do wychowania Instytut realizowaæ bêdzie „ponadresortowe" podejœcie do wa¿nych obszarów ¿ycia publicznego, które rozwija siê w pañstwach demokratycznych wspó³pracuj¹cych w ramach OECD i UE.
Inicjatywa powo³ania Instytutu wynika z przekonania, ¿e wychowanie m³odego pokolenia jest zadaniem rodziny i szko³y, ale tak¿e pañstwa, do którego obowi¹zków nale¿y stwarzanie w³aœciwych warunków, w których odbywa siê wychowanie oraz
12
wspomaganie rodzin i instytucji zajmuj¹cych siê wychowaniem m³odzie¿y. Aktualnie brak jest wyrazistoœci domowego i szkolnego wychowania, na które satysfakcjonuj¹cy wp³yw mieliby rodzice i nauczyciele. G³ównym problemem jest brak dojrza³ej i wewnêtrznie spójnej koncepcji wychowania. Utraci³ aktualnoœæ tradycyjny model rodziny i klasyczny archetyp szko³y, a w efekcie znacz¹co os³abi³ siê autorytet domu i szko³y, jako podmiotów wychowuj¹cych. Bardzo wielu rodziców stara siê jak najlepiej wychowaæ swoje dzieci, nauczyciele podejmuj¹ w szko³ach heroiczne niekiedy wysi³ki, a mimo to czêsto ponosz¹ pora¿ki. Niezbêdne jest, aby dom i szko³a odzyska³y autorytet, a wówczas liczba niepowodzeñ wychowawczych w naszym kraju bêdzie zdecydowanie mniejsza.
Spo³eczny odbiór obecnej sytuacji jest negatywny. Maj¹cy œwiadomoœæ problemu, a zarazem zostawieni samym sobie rodzice i nauczyciele prze¿ywaj¹ liczne w¹tpliwoœci i niepokoje w odniesieniu do w³asnych kompetencji i metod wychowawczych. Doœwiadczaj¹ poczucia bezradnoœci i beznadziei - wielu usilnie poszukuje pomocy i wsparcia, a przynajmniej wskazówek dotycz¹cych rozwi¹zywania problemów wychowawczych. Œwiadczy o tym narastaj¹ce zapotrzebowanie na pomoc psychologiczno-pedagogiczn¹ nawet na p³atne us³ugi w tym zakresie. Wœród dzieci i m³odzie¿y wzrasta liczba zjawisk patologicznych: zwiêksza siê liczba zagro¿onych uzale¿nieniami, uczestnicz¹cych w grupach psychomanipulacyjnych, pope³niaj¹cych czyny karalne, nasila siê agresja i przemoc. Poczucie dyskomfortu i zagro¿enia nasilaj¹ media, z natury poszukuj¹ce sensacji, w przesadny sposób relacjonuj¹ce incydentalne wydarzenia œwiadcz¹ce
0 niew³aœciwym
wychowaniu m³odego
pokolenia. NiewydolnoϾ
wychowawcz¹
rodziców
znacz¹co
nasilaj¹
czynniki zewnêtrzne,
zwi¹zane
z koniecznoœci¹
funkcjonowania w
warunkach transformacji, konkurencyjnego rynku pracy
1 wysokiego bezrobocia.
Problemy wychowawcze maj¹ szczególnie czêsto rodzice nastolatków, które wymagaj¹ szczególnie troskliwej i kompetentnej opieki wychowawczej. Badania wskazuj¹ (Raport wykonany, w ramach miêdzynarodowych badañ nad Zachowaniami Zdrowotnymi M³odzie¿y Szkolnej prowadzonych we wspó³pracy z Biurem Regionalnym dla Europy Œwiatowej Organizacji Zdrowia - HBSC-Health Behaviour In School-aged Children: A WHO Collaborative Cross-national Study, pod
13
kierownictwem prof. dr hab. med. Barbary Woynarowskiej), ¿e du¿y odsetek nastolatków (32-60%) odczuwa ró¿ne dolegliwoœci i negatywne stany emocjonalne. Sygnalizuje to, ¿e du¿a czêœæ nastolatków nie doœwiadcza, na co dzieñ, pe³nego dobrostanu psychicznego, co mo¿e wyjaœniaæ ich nieprawid³owe zachowania, w tym tak¿e ryzykowne. Nastolatki czêsto maj¹ poczucie du¿ego obci¹¿enia prac¹ szkoln¹ a tak¿e rzadko pozytywnie oceniaj¹ relacje miêdzy uczniami w klasie.
Powa¿ny niepokój budz¹ przemiany obyczajowe w zakresie u¿ywania alkoholu przez m³odzie¿ oraz u¿ywanie substancji psychoaktywnych (Raport Komendy G³ównej Policji o zjawiskach patologii spo³ecznej, stanie przestêpczoœci i demoralizacji nieletnich oraz przedsiêwziêciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2004 roku) Porównanie wyników badañ z lat 1995, 1999 i 2003 wskazuje na utrwalanie siê alkoholizmu w naszym spo³eczeñstwie. Niepokoj¹cy jest znaczny wzrost liczby ujawnionych nieletnich po spo¿yciu alkoholu (o ponad 33% wzrostu w roku 2004 w stosunku do roku poprzedniego). Skutkuje to zwiêkszeniem udzia³u nietrzeŸwych sprawców czynów karalnych wœród ogó³u nieletnich sprawców.
Analiza danych statystycznych dotycz¹cych przestêpczoœci narkotykowej w 2004 r. wskazuje, ze w zakresie czynów objêtych ustaw¹ o przeciwdzia³aniu narkomanii odnotowano, odnotowano 10 900 czynów nieletnich (2003r. - 7776, 2002r. - 7358). Stwierdzono wyraŸny wzrost liczby (o 9,3 % w stosunku do roku poprzedniego) nieletnich, którym udowodniono pope³nienie czynów karalnych. Pope³nili oni o 10,0 % wiêcej czynów karalnych ni¿ przed rokiem. Tendencja wzrostowa wyst¹pi³a równie¿ wœród nieletnich sprawców, którzy nie ukoñczyli 13 roku ¿ycia.
Nauki pedagogiczne nie pomagaj¹ rozwi¹zywaæ tych problemów. Ró¿norodne, niespójne, a nawet sprzeczne ze sob¹ koncepcje pedagogiczne czêsto maj¹ charakter eksperymentalny, a proponowane strategie postêpowania nie przystaj¹ do rzeczywistoœci. Ten stan pog³êbia zagubienie wielu grup rodziców, wywo³uj¹c u nich poczucie winy i odbieraj¹c nadziejê. S¹ wœród nich rodzice ma³ych dzieci, rodzice dzieci z dysharmoni¹ rozwojow¹ i opóŸnieniem w rozwoju, zagro¿onych uzale¿nieniami i uciekaj¹cych w œwiat wirtualny oraz rodzice dzieci wybitnie uzdolnionych. Sytuacja ta jest niew¹tpliwie wyzwaniem dla ca³ego spo³eczeñstwa, przede wszystkim dla rodziców, nauczycieli i wychowawców, organizacji
14
pomocowych, ró¿nego rodzaju stowarzyszeñ, ale tak¿e dla œrodków masowego przekazu.
Wyniki badañ pedeutologicznych pozwalaj¹ na sformu³owanie tezy, i¿ polski nauczyciel nie jest w³aœciwie przygotowany do podejmowania problemów zwi¹zanych z wychowaniem. Utworzenie Instytutu s³u¿yæ bêdzie pomoc¹ w lepszym przygotowaniu nauczycieli do tych zadañ wychowawczych. Jakoœæ kszta³cenia w polskich szko³ach i uczelniach oraz poziom rozwoju nauki stanowi¹ podstawê do zapewnienia dynamicznego i trwa³ego, opartego na wiedzy i kompetencjach rozwoju naszego kraju. Jedynie odpowiednio wychowana i wykszta³cona m³odzie¿ bêdzie wstanie kontynuowaæ odbudowê Rzeczypospolitej, zapewniæ jej systematyczny wzrost gospodarczy i prowadzenie przemyœlanej i skutecznej polityki ekonomicznej. Tylko w³aœciwie wychowani m³odzi ludzie bêd¹ potrafili i chcieli dbaæ o prawid³owy rozwój spo³eczny Polski, obejmuj¹cy prowadzenie polityki spo³ecznej umo¿liwiaj¹cej wszystkim obywatelom solidarne korzystanie ze wzrostu gospodarczego, ograniczenie strefy ubóstwa i wykluczenia, zapewnienie bezpieczeñstwa wynikaj¹cego z zaufania do pañstwa.
Zgodnie z preambu³¹ do ustawy o systemie oœwiaty „Nauczanie i wychowanie -respektuj¹c chrzeœcijañski system wartoœci - za podstawê przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kszta³cenie i wychowanie s³u¿y rozwijaniu u m³odzie¿y poczucia odpowiedzialnoœci, mi³oœci ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu siê na wartoœci kultur Europy i œwiata". Powy¿sze sformu³owania stanowiæ maj¹ podstawê dzia³alnoœci Narodowego Instytutu Wychowania. Szczególne znaczenie bêdzie mieæ powrót do kszta³towania postaw patriotycznych, który jest bardzo istotnym elementem w programie dzia³añ na rzecz odrodzenia wychowawczej funkcji szko³y. Wychowanie jest procesem - dzieje siê w ka¿dym momencie ¿ycia dziecka: w domu, w szkole, na wakacjach oraz wszêdzie tam, gdzie m³ody cz³owiek przebywa - wszystko co siê dzieje wokó³ dziecka ma znaczenie wychowawcze. Wychowanie dzieci i m³odzie¿y nie polega na pouczaniu i ró¿nego rodzaju „akcjach" i œwiadomoœæ tego musi byæ upowszechniana zw³aszcza wœród rodziców i nauczycieli.
Szko³a oraz organizacje i stowarzyszenia zajmuj¹ce siê wychowaniem musz¹ w swej dzia³alnoœci uwzglêdniaæ wolê rodziców. Zadaniem tych podmiotów jest
15
wspomaganie i uzupe³nianie wychowania rodzinnego. Dlatego misj¹ Narodowego Instytutu Wychowania bêdzie m.in. promowanie zasady pomocniczoœci.
Proponuje siê dwa organy Instytutu: Prezesa Instytutu i Radê Instytutu. Prezes Instytutu powo³ywany przez Sejm RP, za zgod¹ Senatu, na piêcioletni¹ kadencjê, bêdzie niezale¿ny od organów w³adzy pañstwowej. Prezesem Instytutu bêdzie obywatel polski wyró¿niaj¹cy siê wiedz¹ i doœwiadczeniem w dziedzinie wychowania dzieci i m³odzie¿y oraz du¿ym autorytetem osobistym. Corocznie, nie póŸniej ni¿ do 31 maja, Prezes Instytutu bêdzie sk³ada³ Sejmowi i Senatowi informacjê o dzia³alnoœci Instytutu.
Prezes Instytutu bêdzie powo³ywa³ na okres 3 lat Radê Instytutu licz¹c¹ 42 osoby. Rada ma byæ organem konsultacyjnym i opiniodawczym. Sposób doboru cz³onków Rady gwarantuje proporcjonalny udzia³ przedstawicieli ró¿nych œrodowisk i instytucji z ca³ej Polski. Nadrzêdna rola rodziców w procesie wychowania, podkreœlona miêdzy innymi w art.48 i art.53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, znajduje swoje odzwierciedlenie w sk³adzie Rady, do której Prezes Instytutu powo³uje równie¿ dwie osoby wskazane przez organizacje zrzeszaj¹ce rodziców.
Taki sposób doboru cz³onków Rady umo¿liwia spotkanie siê na tym forum osób reprezentuj¹cych ró¿ne doœwiadczenia i pogl¹dy na sprawy wychowania.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objêty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Podczas prac nad projektem ustawy nie by³a prowadzona dzia³alnoœæ lobbingowa na rzecz ustawy.
16
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddzia³uje projekt ustawy:
Ustawa dotyczy wszystkich rodziców, dzieci i m³odzie¿y, nauczycieli i wychowawców, szkó³, placówek, instytucji pañstwowych oraz organizacji i instytucji pozarz¹dowych zajmuj¹cych siê problematyk¹ wychowania dzieci i m³odzie¿y.
2. Konsultacje spo³eczne:
Projekt ustawy zosta³ skierowany do zaopiniowania nastêpuj¹cym partnerom spo³ecznym:
1. Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski,
2. Polska Rada Ekumeniczna,
3. Rzecznik Praw Dziecka,
4. Chrzeœcijañski Zwi¹zek Zawodowy „Solidarnoœæ im. ks. Jerzego Popie³uszki",
5. Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Nauczycielstwa Polskiego,
6. Sekcja Krajowa Oœwiaty i Wychowania NSZZ "Solidarnoœæ",
7. Krajowa Sekcja Oœwiaty NSZZ „Solidarnoœæ",
8.
Niezale¿ny Samorz¹dny Zwi¹zek Zawodowy Pracowników
Schronisk dla
Nieletnich i Zak³adów
Poprawczych,
9. Zwi¹zek Zawodowy „Rada Poradnictwa,"
10. Wolny Zwi¹zek Zawodowy „Solidarnoœæ - Oœwiata",
11. Wolny Zwi¹zek Zawodowy „Sierpieñ 80",
12. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarnoœæ 80",
13.
Zarz¹d Krajowy Zwi¹zku
Zawodowego Nauczycieli
Œrednich Szkó³
Leœnych w
Polsce,
14. Zwi¹zek Zawodowy Pracowników Oœwiaty i Wychowania „Oœwiata",
15. Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Zak³adów Doskonalenia Zawodowego,
16. Zarz¹d Krajowy Zwi¹zku Zawodowego „Budowlani",
17. Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców,
18. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oœwiaty,
19. Konfederacja Stowarzyszeñ Nauczycielskich,
20. Stowarzyszenie Dyrektorów Szkó³ Œrednich,
21. Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szkó³,
17
22. Stowarzyszenie Oœwiatowców Polskich Zarz¹d G³ówny,
23. Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upoœledzeniem Umys³owym,
24. Spo³eczne Towarzystwo Oœwiatowe,
25. Krajowe Forum Oœwiaty Niepublicznej,
26. Zarz¹d G³ówny Zwi¹zku Rzemios³a Polskiego,
27. Bussines Centre Club - Zwi¹zek Pracodawców,
28. Komisja Wspólna Rz¹du i Samorz¹du Terytorialnego.
Do 24 marca br. uwagi przekaza³a Konferencja Episkopatu Polski i Sto³eczne Towarzystwo Oœwiatowe. Konferencja Episkopatu Polski i STO popar³y idee powo³ania Instytutu i sformu³owane w projekcie ustawy jego zadania. Przedstawione propozycje zmian i uzupe³nieñ zapisów w wiêkszoœci przypadków zosta³y przyjête.
3. Ocena skutków finansowych dla bud¿etu pañstwa i bud¿etu jednostek samorz¹du terytorialnego:
Narodowy Instytut Wychowania bêdzie pañstwow¹ jednostk¹ bud¿etow¹ finansowan¹ z bud¿etu pañstwa.
Ze wzglêdu na specyficzny, „ponadresortowy" charakter Instytutu, proponuje siê - na jego finansowanie - utworzenie odrêbnej czêœci w ustawie bud¿etowej (pocz¹wszy od roku 2007). Dysponentem g³ównym czêœci bud¿etu pañstwa „Narodowy Instytut Wychowania" bêdzie Prezes Instytutu. Wynagrodzenie Prezesa (analogicznie jak np. Rzecznika Praw Dziecka) okreœlaj¹ przepisy ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmuj¹cych kierownicze stanowiska pañstwowe (Dz. U Nr 20, poz. 101, z póŸn. zm.).
Wydatki zwi¹zane z finansowaniem Instytutu proponuje siê zakwalifikowaæ do dzia³u 751 „Urzêdy naczelnych organów w³adzy pañstwowej, kontroli i ochrony prawa oraz s¹downictwa".
Gospodarka finansowa Instytutu bêdzie zgodna z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).
Ze wzglêdu na specyfikê dzia³alnoœci Instytutu i koniecznoœæ zatrudnienia (³¹cznie ok. 100 osób) w g³ównej czêœci wysoko wykwalifikowanej kadry, proponuje siê okreœlenie
18
na rok 2007 œredniego miesiêcznego wynagrodzenia (na 1 etat kalkulacyjny) w wysokoœci 5.200 z³ (brutto). Wysokoœæ tê ustalono na poziomie przewidywanego wykonania œredniego wynagrodzenia w roku 2005 w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która równie¿ bazuje na wysoko kwalifikowanej kadrze.
W zwi¹zku z powy¿szym szacuje siê, ¿e koszt funkcjonowania Instytutu w 2007 r. wyniesie ³¹cznie ok. 11.240 tys. z³, z tego:
- wynagrodzenia (wraz z pochodnymi) - 6.240 tys. z³ (100 os. x 12 m-cy x 5.200 z³),
- pozosta³e
wydatki pozap³acowe ok. 5.000 tys. z³
(w tym wyposa¿enie Instytutu
w niezbêdny sprzêt).
Jak wy¿ej zaznaczono, Instytut jest inicjatyw¹ nowatarosk¹ bez precedensu w obszarze instytucji zajmuj¹cych siê dotychczas wychowaniem. Jako taki z zasady nie bêdzie zastêpowa³ lub dublowa³ dzia³alnoœci innych instytucji. Jednak¿e dla zredukowania kosztów zwi¹zanych z organizacj¹ Instytutu Minister Edukacji i Nauki przeanalizuje zadania statutowe podleg³ych mu centralnych instytucji edukacyjnych pod k¹tem wyeliminowania ewentualnego pokrywania siê ich zadañ z zadaniami Instytutu. Instytut bêdzie stopniowo integrowa³ zadania zwi¹zane z wychowaniem realizowane dotychczas na poziomie krajowym.
Kolejnym krokiem ograniczaj¹cym koszty uruchomienia Instytutu bêdzie przygotowanie propozycji lokalizacji w oparciu o istniej¹ca bazê placówek publicznych.
Ustawa nie spowoduje skutków finansowych dla jednostek samorz¹du terytorialnego.
4. Ocena wp³ywu ustawy na rynek pracy, konkurencyjnoœæ gospodarki i przedsiêbiorczoœæ oraz rozwój regionalny:
Zak³ada siê, ¿e ustawa mo¿e w perspektywie wieloletniej wp³yn¹æ na sytuacjê i rozwój regionalny. Projektowana regulacja spowoduje istotne d³ugookresowe pozytywne nastêpstwa w rozwoju spo³ecznym kraju.
19