Projekt z dnia 06.12.2006
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia.........2007 r.
zmieniają
ce rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli(przejdź do tekstu uzasadnienia)
Na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z
późn. zm.2*) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu
zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w § 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły,
nauczyciel może złożyć sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w
terminie dłuższym, niż określony w ust. 4.";
2) § 9 otrzymuje brzmienie:
„§ 9. 1. Dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, obejmuje:
1* Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata
i wychowanie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 131, poz. 907). 2ł Zmiany wymienionej ustawy
zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600.
1) dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku
nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego także akt nadania stopnia
awansu zawodowego - poświadczone kopie;
2) zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o:
a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub
rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania
stażu - w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce
zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w
wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co
najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze
wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu,
b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
c) dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju
zawodowego,
d) uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz
dacie jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu
zmienił miejsce zatrudnienia - także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu
odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia;
3) w przypadku nauczyciela mianowanego:
a) opis i analizę realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2, w szczególności
ze wskazaniem uzyskanych efektów,
b) dyplomy lub świadectwa potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego w
rozumieniu rozporządzenia wydanego na podstawie art. 9 ust. 2 Karty Nauczyciela,
określającego szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli - jeżeli
nauczyciel realizował zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d.
2. Dokumentacja składana przez nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1 - 3
Karty Nauczyciela, załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
lub egzaminacyjnego, obejmuje:
1) dokumenty potwierdzające posiadane
kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela
mianowanego także akt nadania stopnia awansu zawodowego - poświadczone kopie;
2) zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresów pracy,
urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, wymaganych do złożenia
wniosku; jeżeli okresów tych nie można udokumentować na podstawie świadectw
pracy;
3) w przypadku nauczyciela mianowanego - dokumentację, o której mowa w ust. 1
pkt 3.
3. Dokumentacja składana przez nauczycieli, o
których mowa w ust. 2 obejmuje ponadto:
1) w przypadku nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły -
sprawozdanie z ostatnich 3 lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę
i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów
kształcenia i wychowania, a także wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie
zajmowania stanowiska dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem pkt 4,
2) w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Karty
Nauczyciela - sprawozdanie z ostatnich 3 lat pracy zawierające informację o
sposobie realizacji zadań związanych z zajmowanym stanowiskiem, z zastrzeżeniem
pkt 4, 3) w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 Karty
Nauczyciela - sprawozdanie z realizacji, w okresie ostatnich 3 lat, zadań
odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, poświadczone przez właściwy organ organizacji związkowej, w której
nauczyciel pełni funkcję z wyboru, z zastrzeżeniem pkt 4,
4) w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 9e ust. 5 Karty Nauczyciela -
odpowiednio dokumenty, o których mowa w pkt 1 - 3, a także:
a) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz
nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w okresie
odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu
zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela
zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa
obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego
wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenie ze wszystkich szkół, w których
nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu;
b) zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji.";
3) § 10 otrzymuje brzmienie:
„§ 10. 1. Organ powołujący komisję kwalifikacyjną lub komisję egzaminacyjną dla
nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego, ustalając skład
komisji, zapewnia w niej udział ekspertów posiadających kwalifikacje do
zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła,
w której nauczyciel jest zatrudniony, z których co najmniej jeden musi być
zatrudniony w szkole tego samego typu i rodzaju oraz nauczać tego samego
przedmiotu lub prowadzić ten sam rodzaj zajęć, co nauczyciel, z zastrzeżeniem
ust. 2-4.
2. W przypadku nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły,
organ powołujący komisję kwalifikacyjną ustalając skład komisji, zapewnia w niej
udział ekspertów zajmujących stanowisko związane ze sprawowaniem nadzoru
pedagogicznego, z których co najmniej dwóch zajmuje stanowisko kierownicze w
szkole.
3. W przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Karty
Nauczyciela, organ powołujący komisję kwalifikacyjną ustalając skład komisji,
zapewnia w niej udział ekspertów zatrudnionych na stanowisku odpowiadającym
stanowisku nauczyciela.
4. W przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 Karty
Nauczyciela, organ powołujący komisję kwalifikacyjną ustalając skład komisji,
zapewnia w niej udział co najmniej jednego eksperta pełniącego z wyboru funkcję
związkową";
4) w § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub
egzaminacyjnego lub dokumentacja, o której mowa w § 9, nie spełniają wymagań
formalnych, dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu
zawodowego wskazuje szczegółowo stwierdzone braki i wzywa wnoszącego do ich
usunięcia w terminie czternastu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków
spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.";
5) w § 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W dokumentacji przechowywanej przez dyrektora szkoły lub właściwy organ
nadający stopień awansu zawodowego pozostawia się wniosek nauczyciela o
wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego oraz dokumenty, o
których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 1 i 2 i ust. 3. Pozostałą
dokumentację załączoną do wniosku nauczyciela o wszczęcie postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego zwraca się nauczycielowi, na jego wniosek,
jeżeli decyzja o nadaniu stopnia awansu zawodowego stała się ostateczna.";
6) w § 16 uchyla się ust. 4, 5 i 7;
7) załączniki nr 1-5 i 8 do rozporządzenia otrzymują odpowiednio brzmienie
określone w załącznikach nr 1-6 do niniejszego rozporządzenia.
§2.1. Do postępowań w sprawie uzyskiwania
stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, wszczętych i niezakończonych przed
dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia, o
którym mowa w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia.
2. Nauczyciele mianowani, którzy uzyskali ocenę dorobku zawodowego za okres
stażu, a nie złożyli wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego do dnia
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą w terminie do dnia 30 czerwca
2007 r. do wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego załączyć
dokumentację, o której mowa w dotychczasowych przepisach.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
w porozumieniu:
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Minister Sprawiedliwości
Minister Pracy Polityki Społecznej
Minister Obrony Narodowej
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia (poz ).(dokument
Word)
Załącznik nr 1 WZÓR ZAŚWIADCZENIA O
UZYSKANIU AKCEPTACJI
Załącznik nr 2 WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU
Załącznik nr 3 WZÓR AKT NADANIA STOPNIA AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA
Załącznik nr 4 WZÓR AKT NADANIA STOPNIA AWANSU
ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA
Załącznik nr 5 WZÓR AKT NADANIA STOPNIA AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA
Załącznik nr 6 WZÓR AKT NADANIA STOPNIA AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA
Uzasadnienie
Szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593). Obecne rozstrzygnięcia w zakresie wymogów dotyczących niezbędnej dokumentacji przedstawianej przez nauczycieli w trakcie postępowań awansowych, w porównaniu z rokiem 2000, zostały w ostatnich latach znacznie uproszczone. Mimo to aspekt nadmiernej biurokratyzacji procedur awansowych stał się jednym z najczęściej formułowanych zarzutów i wątpliwości. Proponowane niniejszym aktem prawnym zmiany w treści rozporządzenia skupiają się zatem na eliminowaniu nadmiernych rygorów formalnych i organizacyjnych.
Przy opracowaniu obecnej koncepcji modyfikacji rozporządzenia przyjęto
założenie, iż zmiany nie mogą powodować obniżenia wymagań niezbędnych do
uzyskania kolejnego stopnia awansu, a także nie mogą ograniczać wpływu i
odpowiedzialności dyrektora szkoły w zakresie powiązania awansu zawodowego
nauczycieli z jakością pracy szkoły. Projekt rozporządzenia nie zmienia zatem
całokształtu rozwiązań systemowych w zakresie procedury awansowej, wprowadzonej
w roku 2000 i zmodyfikowanej w 2004 r. Istotą wprowadzonych zmian jest
ograniczenie ilości dokumentów załączanych przez nauczyciela do wniosku o
podjęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego oraz wyraźne
oddzielenie oceny dorobku zawodowego nauczyciela dokonywanej przez dyrektora
szkoły od oceny spełniania przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania
stopnia awansu zawodowego dokonywanej przez komisje kwalifikacyjne i komisje
egzaminacyjne.
Zaproponowane zmiany odzwierciedlają zapowiedzi
rządu dotyczące niezbędnych zmian na rzecz odbiurokratyzowania awansu zawodowego
nauczycieli i są spójne z projektowanymi zmianami w zakresie sprawowania nadzoru
pedagogicznego.
Szczegółowe rozwiązania zawarte w projekcie
przewidują:
1) zredukowanie ilości dokumentów załączanych przez nauczyciela do wniosku o
podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego (§ 9 rozporządzenia).
Zgodnie z projektowaną regulacją do wniosku o podjęcie postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego nauczyciel nie załącza planu rozwoju
zawodowego, sprawozdania z jego realizacji oraz oceny dorobku zawodowego za
okres stażu, a jedynie zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o
tych dokumentach. Tym samym została wyraźnie oddzielona ocena dorobku zawodowego
nauczyciela dokonywana przez dyrektora szkoły od oceny spełniania przez
nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego
dokonywanej przez komisje kwalifikacyjne i komisje egzaminacyjne. Ponadto
uchylony został przepis stanowiący, iż do wniosku o wszczęcie postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego nauczyciele mogą załączyć również inną
dokumentację świadczącą o ich osiągnięciach zawodowych. Powyższa zmiana
spowoduje, iż nauczyciele nie będą przedkładać szeregu zbędnych dokumentów i
zaświadczeń (tzw. teczka), niemających znaczenia dla oceny spełniania wymagań
warunkujących uzyskanie danego stopnia awansu zawodowego.
2) doprecyzowanie składu komisji kwalifikacyjnych i komisji egzaminacyjnych w
zakresie składu powoływanych ekspertów (§ 10 rozporządzenia).
Dotychczasowe brzmienie przepisu § 10 rozporządzenia budziło wątpliwości
interpretacyjne. Projektowana regulacja określa jednoznacznie, jakie wymagania
muszą spełniać eksperci wchodzący w skład komisji kwalifikacyjnej lub
egzaminacyjnej powoływanej dla danego nauczyciela. Kryteria, na podstawie
których ustalono te wymagania stanowią: typ i rodzaj szkoły, w której nauczyciel
jest zatrudniony, nauczany przez nauczyciela przedmiot lub rodzaj prowadzonych
zajęć, zajmowane stanowisko. Nowelizacja tego przepisu ułatwi organom
przeprowadzającym postępowania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne ustalanie
prawidłowego składu komisji i powoływanie ekspertów, i tym samym usprawni
przebieg całego postępowania. Właściwy dobór ekspertów stanowi gwarancję
rzetelnej i wszechstronnej oceny dorobku i osiągnięć nauczyciela ubiegającego
się o awans zawodowy.
3) wprowadzenie możliwości złożenia przez
nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w terminie
dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia stażu (§ 4 ust. 5 rozporządzenia).
Przepis § 4 ust. 4 rozporządzenia stanowiący, iż w terminie 30 dni od dnia
zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji
planu rozwoju zawodowego, budzi wątpliwości co do ewentualnych skutków prawnych
w przypadku złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego po
upływie 30 dni od dnia zakończenia stażu. Dlatego też w § 4 rozporządzenia
został dodany ust. 5 jednoznacznie rozstrzygający, iż w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, nauczyciel może
złożyć sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w terminie dłuższym
niż określony w ust. 4. Przedłużenie terminu złożenia sprawozdania z realizacji
planu rozwoju zawodowego jest zasadne z uwagi na pewne szczególne sytuacje
utrudniające nauczycielowi złożenie sprawozdania w terminie 30 dni od dnia
zakończenia stażu, zwłaszcza gdy zakończenie stażu nauczyciela zbiega się z
zakończeniem roku szkolnego.
4) określenie terminu uzupełnienia braków
wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego i
załączonej do wniosku dokumentacji oraz skutków ich nieuzupełnienia (§ 11 ust.
2).
Dotychczasowe brzmienie przepisu § 11 ust. 2 rozporządzenia budził wątpliwości,
jakie czynności powinien podjąć dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający
stopień awansu zawodowego w przypadku, gdy nauczyciel nie uzupełni braków
formalnych we wskazanym terminie. Projektowana regulacja określa jednoznacznie,
iż nieuzupełnienie przez nauczyciela braków w terminie 14 dni skutkuje
pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
5) nadanie nowego brzmienia dotychczasowym
załącznikom do rozporządzenia, z uwzględnieniem aktualnego miejsca publikacji
tekstu jednolitego ustawy - Karta Nauczyciela.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie skierowany do zaopiniowania przez związki zawodowe zrzeszające
nauczycieli w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o związkach
zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) i partnerów
społecznych, tj. przez:
[...] Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty,
Projekt rozporządzenia zostanie również skierowany do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
2. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Projektowana regulacja oddziałuje na wszystkich nauczycieli, którzy zgodnie z
przepisami ustawy - Karta Nauczyciela mogą ubiegać się o kolejne stopnie awansu
zawodowego. Z uwagi na znaczne ograniczenie obowiązków w zakresie dokumentacji
załączanej do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub
egzaminacyjnego zmiana jest szczególnie korzystna dla nauczycieli. Projektowane
rozporządzenie pozytywnie oddziaływać będzie na organy sprawujące nadzór
pedagogiczny oraz organy prowadzące szkoły, tj. na organy przeprowadzające
postępowanie dla nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu
zawodowego, a także na komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne poprzez znaczne
ograniczenie ilości dokumentacji składanej przez nauczycieli. Ponadto,
doprecyzowanie składu komisji w zakresie powoływanych ekspertów znacznie
usprawni proces organizacji postępowań organom prowadzącym szkołę oraz organom
sprawującym nadzór pedagogiczny.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych.
Rozporządzenie nie będzie powodować dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz
sytuację i rozwój regionalny.
Przepisy rozporządzenia nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej oraz
obowiązkiem dostosowawczym.