Konsultacja OSKKO: w związku z listem Ministerstwa Edukacji i Nauki o sygnaturze DKOS-IN-5029-12/06 dotyczącego wprowadzenia języka angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej w roku szkolnym 2006/2007. |
Stanowisko OSKKO | Odpowiedź MEiN |
Minister Edukacji i Nauki
Sprawa:
Uwagi Stowarzyszenia w związku z
listem Ministerstwa
Edukacji i Nauki o sygnaturze
DKOS-IN-5029-12/06 dotyczącego
wprowadzenia języka angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej w roku
szkolnym 2006/2007.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty z zadowoleniem obserwuje działania Ministerstwa mające na celu upowszechnienie nauki języka angielskiego poprzez wdrożenie dwóch godzin nauki języka od klasy I szkoły podstawowej.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi zasad, według których wdrożenie projektu ma się odbywać, OSKKO sformułowało pytania i propozycje Stowarzyszonych.
1. W
treści listu znalazło się stwierdzenie:
Ze względu na ograniczoną wysokość kwoty przeznaczonej na to zadanie w
rezerwie celowej budżetu państwa środki finansowe będą przyznawane według
kolejności zgłoszeń.
Czy to oznacza, że kwota 23 310 tys. zł planowanej rezerwy celowej nr 14 na
przeznaczone na wprowadzenie od 1 września 2006 r. nauczania języka angielskiego
w pierwszych klasach szkoły podstawowej nie zabezpiecza potrzeb wszystkich szkół
podstawowych w kraju?
Czy w konsekwencji oznacza to, że wnioski, które zostaną przekazane Ministerstwu
w późniejszym terminie, po wyczerpaniu kwoty rezerwy celowej, nie będą
rozpatrzone pozytywnie?
OSKKO
zwraca uwagę, że rozwiązanie takie promuje szkoły, które dysponują na dzień
dzisiejszy wykwalifikowaną kadrą nauczycieli języka angielskiego i mają
natychmiastową możliwość zadeklarowania możliwości nauki języka już od I klasy.
W gorszej sytuacji są szkoły wiejskie i Inne - jednociągowe, które borykają się
z ogromnymi trudnościami w znalezieniu nauczyciela języka obcego, ze względu na
niewielką ilość godzin języka w ramowym planie nauczania. Projekt wprowadzenia
języka angielskiego od klasy I daje tym szkołom szansę na zatrudnienie
nauczyciela w pełnym wymiarze godzin, co może stanowić zachętę dla
wykwalifikowanej kadry, jednak by szanse zdobycia takiej były realne należy dać
tym szkołom czas na pozyskanie nauczycieli, czy absolwentów szkół.
Wydaje się, ze wobec takiej nierówności szans, szybkość złożenia wniosku
jest niewłaściwym kryterium przyznawania środków finansowych.
2. Stowarzyszenie
zwraca uwagę, że w bardzo wielu szkołach podstawowych w naszym kraju naucza się
od klasy pierwszej lub czwartej innych języków obcych- niemieckiego,
rosyjskiego, czy francuskiego.
Dyrektorzy z trudem pozyskali do pracy wykwalifikowanych germanistów, którzy
wykonują swą pracę z pasją i poświęceniem.
Rozumiejąc priorytet nauki języka angielskiego w naszych szkołach, proponujemy,
by na etapie przejściowym np. około 3-5 lat – do momentu zapełnienia się
szkół wykwalifikowanymi nauczycielami języka angielskiego, czy
przekwalifikowania się obecnie zatrudnionych w szkołach językowców, rozszerzyć
realizację projektu o naukę innych języków obcych- zwłaszcza języka
niemieckiego.
Problemy związane z nauką języka obcego w szkołach były podnoszone na III Krajowej Konferencji Kadry Kierowniczej Oświaty organizowanej przez OSKKO, stowarzyszeni dyrektorzy liczą na odpowiedź Ministerstwa.
opr. Joanna Berdzik, OSKKO
MINISTERSTWO EDUKACJI I NAUKI
Warszawa, 2006-04-20
DKOS-l-DJ-5029-119/06
w związku z [...] pismem z 16 marca 2006 r. dotyczącym wprowadzenia języka angielskiego uprzejmie informuję:
Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadzi prace nad wprowadzeniem - od pierwszej klasy szkoły podstawowej - obowiązkowych zajęć z języka obcego. Głównym celem powszechnej, wczesnej edukacji językowej jest stworzenie jak najlepszych warunków do nauczania języka i umożliwienie uczniom - w trakcie 12-letniego cyklu kształcenia - nabycia umiejętności sprawnego posługiwania się językiem obcym. Odpowiednio wczesne rozpoczynanie nauczania języka obcego zagwarantuje porównywalność przygotowania polskich uczniów z ich europejskimi rówieśnikami.
Właściwe przygotowanie do wprowadzenia wczesnego nauczania języka obcego wymaga zagwarantowania odpowiednich warunków, tj. przede wszystkim wykwalifikowanej kadry nauczycieli.
Planuje się, że obowiązkowe nauczanie języka obcego od klasy pierwszej szkoły podstawowej zostanie wprowadzone od roku szkolnego 2008/2009. Natomiast już w roku szkolnym 2006/2007 możliwe będzie zapewnienie uczniom wczesnej nauki języka obcego w szkołach, które zadeklarują gotowość realizacji takich
Informuję, że oszacowana wstępnie kwota 23 310 tys. zł zabezpieczy potrzeby wszystkich szkół, w których zatrudnieni będą od 1 września 2006 r. nauczyciele z pełnymi kwalifikacjami do nauczania języka angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej.
Ministerstwo przewiduje także, że te szkoły, które nie będą miały możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych nauczycieli języka angielskiego od 1 września 2008 r. będą mogły realizować zajęcia z innego języka obcego. Warunkiem wprowadzenia nauczania innego niż angielski języka obcego w klasach I-III musi być zatrudnienie nauczyciela posiadającego wymagane kwalifikacje oraz zagwarantowanie kontynuacji nauczania tego samego języka do końca szkoły podstawowej.
Nauczyciele języków obcych innych specjalności będą mieli zapewnioną pracę, bowiem obok języka angielskiego (lub ewentualnie innego obcego) począwszy od klasy IV wprowadzony zostanie obowiązkowo drugi język obcy.
łączę wyrazy poważania