|
||||||||||||||||
TRUDNE
SPRAWY – JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z RODZICAMI, JAK SIĘ BRONIĆ W OBLICZU
KONFLIKTU, ROSZCZEŃ. JAK OCALIĆ AUTORYTETY.
Debatę
na temat radzenia sobie szkół z konfliktami i oskarżeniami ze strony
rodziców poprowadził Marek Pleśniar.
Głównym gościem debaty była Anna Zabielska, dyrektor przedszkola nr 201
w Warszawie,
gdzie
miał miejsce skandal spowodowany ujawnieniem znęcania się nad dziećmi
przez jedną z nauczycielek. W odpowiedzi na pytania Marka Pleśniara
opowiedziała o tamtych wydarzeniach i zwróciła uwagę na kilka istotnych
kwestii. Jak zaznaczyła, szkoła ma obowiązek prawny zgłoszenia sprawy,
gdy dyrekcja poweźmie wiedzę o popełnieniu krzywdy wobec dziecka.
Zwróciła również uwagę na to, że organ prowadzący jest w takich
sytuacjach sojusznikiem szkoły, i w tamtej sytuacji uzyskała od organu
oraz od poradni psychologiczno-pedagogicznej wiele wsparcia.
Następnie Marek Pleśniar zaprosił do dyskusji pozostałych gości, prosząc
ich o podsuwanie pomysłów na to, jak dobrze radzić sobie w takich
sytuacjach. Jako pierwszy wypowiedział się prof. Jacek Pyżalski, który
zwrócił uwagę na brak badań nad zdrowiem psychicznym nauczycieli oraz na
zmianę w myśleniu o szkole, która zamiast centrum społeczności staje się
dostarczycielem usług. Zaznaczył jednak, że mimo to w wielu szkołach
udaje się zbudować tę społeczność, warto zatem pochylić się nad tymi
dobrymi przykładami. Kolejna z dyskutantek, Izabela Leśniewska, dyrektor
z Radomia z 23-letnim stażem, powiedziała, że jej zarządzenie szkołą, to
tzw. zarządzenie otwartych drzwi. Zwróciła również uwagę, że 1% sytuacji
konfliktowych w szkole często zajmuje 99% czasu dyrektora, oraz że prawo
powinno chronić szkołę w sytuacjach kryzysowych, gdyż czasem dyrektor
musi postawić rodzicom granicę dopuszczalnego zachowania.
Kolejny
z gości Marek Lecko, pedagog i trener, powiedział, że jedyne sytuacje,
gdy konfliktu z rodzicem nie da się rozwiązać, to takie, gdy rodzic jest
politykiem lub ma zaburzenia psychiczne. Podstawą rozwiązania konfliktu
jest budowanie relacji i dobra komunikacja, dlatego warto się na tym
skupiać. Następnie Beata i Bolesław Kotlińscy ze Strefy Potencjału
przypomnieli, że autorytetów nie da się już ocalić, i że nie siłą
autorytetu należy rozwiązywać konflikty. Podstawową kwestią jest zatem
poprawa komunikacji między szkołą a rodzicami, całkowita jawność działań
dyrekcji szkoły oraz pamiętanie o tym, że każdy chce zawsze w sytuacji
konfliktowej ocalić dobre zdanie o sobie. Kolejna z uczestniczek debaty,
Magdalena Jurewicz ze Szkoły Edukacji zwróciła uwagę na potrzebę
wprowadzenia procedur regulujących takie relacje z rodzicami i na
konieczność wyobrażenie sobie, jak taki proces relacji będzie wyglądał
już zawczasu, gdyż na pewno on nastąpi.
Następnie Aleksander Pawlicki, również przedstawiciel Szkoły Edukacji
oraz wieloletni dyrektor szkoły, wskazał na pułapkę stereotypowego
myślenia o nauczycielach, którzy są mściwi, oraz rodzicach, którzy są
roszczeniowi, oraz na komunikację jako jedyną metodę wyjścia z tej
pułapki. Kolejny z gości, prof. Herman Siebens, dyrektor szkoły z Belgii
z 15-letnim stażem, zwrócił uwagę na problem etyczny związany z tym, że
rodzic myśli przede wszystkim o dobru dziecka, szkoła natomiast musi
mieć na uwadze dobro wspólne. Kolejny problem jest związany z prędkością
eskalacji problemu; w Belgii radzenie sobie z nim ułatwiają procedury,
które jasno określają harmonogram poszczególnych działań. Zaznaczył
również, że szkoła musi mieć odwagę mówienia o problemie, np. w prasie.
Jako ostatnia wypowiedziała się Justyna Suchecka, dziennikarka z Gazety
Wyborczej. Przypomniała kilka rad, jak należy postępować z mediami w
przypadku sytuacji konfliktowej; przede wszystkim trzeba mówić prawdę,
można jednak poprosić dziennikarzy o czas do namysłu nad odpowiedzią.
Na
koniec zaproszeni goście oraz pozostali uczestnicy mogli odnieść się do
powyższych wypowiedzi. Marek Pleśniar zaprosił zebranych do przysyłania
swoich zdań i stanowisk również mailowo, gdyż doświadczenia praktyków w
podobnych sytuacjach na pewno przydadzą się pozostałym dyrektorom. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||