|
||||
PRACA DOMOWA. ZADAWAĆ, CZY NIE? Wykład Centrum Edukacji Obywatelskiej. Joanna Jasiak, dyrektor szkoły, trener CEO, członek OSKKO, Urszula Opłocka, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 61 we Wrocławiu.
Celem szkolenia było zwiększenie świadomości nauczycieli dotyczącej efektywnej pracy domowej. Modny ostatnio temat jest szeroko dyskutowany w związku ze skargami rodziców przemęczonych dzieci, wypowiedzią rzecznika praw dziecka oraz pojawiającymi się badaniami naukowymi z tej dziedziny.
Pierwsze
zadanie postawione przed zgromadzonymi dotyczyło najczęściej stawianych
tez dotyczących prac domowych. Prowadząca poprosiła zebranych o wpisanie
argumentu za i przeciw przy każdej z nich.
Prowadząca przedstawiła wyniki badań Evidence Institute na temat czasu poświęcanego przez uczniów na odrabianie zadań w różnych krajach. Polscy piętnastolatkowie poświęcają pracy w domu znacznie więcej czasu niż ich rówieśnicy z innych krajów, współczynnik jest wyższy jedynie w Estonii, Irlandii i we Włoszech. Prelegentka przekonywała, że w Polsce nie ma spójnej polityki odnośnie prac domowych, w wyniku czego dzieci są zbytnio przeciążone pracą. Zgromadzeni zgodzili się, że najlepsze zadania to takie, które stanowią kontynuację pracy na lekcji, mają jasny cel i są dobrze omawiane. Trenerki przedstawiły badania Hattiego na temat czynników wspomagających kształcenie oraz pokazały krótki filmik ukazujący zależność pomiędzy wiekiem ucznia, a czasem pracy i efektywnością jej wykonania. Kolejno poprosiły zebranych o refleksję w parach lub trójkach nad tym, co sprawia, że praca domowa jest ucząca, oraz ustalenie warunków wartościowej pracy domowej. We wnioskach pojawiły się sugestie, że praca ma dotykać społecznej i emocjonalnej sfery dziecka, musi być zindywidualizowana, kreatywna, ciekawa.
Największym problemem był czas, jaki dziecko przeznacza na prace domowe. Zgromadzeni podkreślali, że dzieci powinny być szczęśliwe, móc się realizować, a podstawówka zabija chęć uczenia się, dzieci nie mają czasu na rozwijanie własnych zainteresowań. Z alternatywnym rozwiązaniem wystąpiła Wioletta Krzyżanowska – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 323 w Warszawie. W tej placówce prace domowe zostały zlikwidowane. Dyrektorka podkreśliła, że najważniejsza jest efektywna praca nauczyciela na lekcji i mądre gospodarowanie czasem.
Trenerki
podsumowały warsztaty oraz zaprosiły zgromadzonych na szkolenie SUS. |
||||
|
||||