|
||||
OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA.
Seminarium. Katarzyna Sieradzan, dyrektor Zespołu Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznych
Prelegentka rozpoczęła seminarium od przedstawienia aktów prawnych i związanych z nimi zmian w prawie oświatowym. Obecnie dużym problemem jest brak przygotowania dyrektorów i nauczycieli do stosowania nowych przepisów. Pojawiają się wątpliwości w czasie planowania pracy z dziećmi i rodzicami. W zamierzeniu nowe akty prawne miały za zadanie ułatwić współpracę specjalistów z rodzicami, która jest niezbędna, by postawić jak najlepszą diagnozę. Zdaniem prelegentki w praktyce zmniejszył się autorytet specjalistów, a rodzic stał się jedynym decydentem w sprawie swojego dziecka. Rozporządzenia dotyczące postępowania z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych często kryją wiele niejasności, tak jak rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 roku mówiące o zasadach organizacji i udzielenia pomocy psychologicznej i pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Termin “nauczanie włączające” nadal jest niezrozumiały, a wizja rozwoju dziecka ustalona w poradni często różni się od praktyk stosowanych w szkole.
W
kolejnej części spotkania Katarzyna Sieradzan podała definicje uczniów o
specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz poruszyła problem
niedostosowanej podstawy programowej do dzieci z upośledzeniem w stopniu
lekkim. Obecnie wyróżnia się 12 kategorii specjalnych potrzeb
edukacyjnych, z których nowe to zaburzenia zachowania i emocji oraz
deficyty kompetencji i sprawności językowej. Zwiększenie liczby
kategorii powoduje wzrost liczby uczniów zwracających się o pomoc w
poradniach. Dodatkowo poradnia ma jedynie siedem dni na wydanie
orzeczenia.
Katarzyna Sieradzan poruszyła również wiele ważnych wątków dotyczących
oceny poziomu funkcjonowania ucznia - złożonego procesu, wymagającego
nieprzerwanej współpracy ze strony nauczycieli, rodziców i specjalistów
pracujących w poradni. |
||||
|
||||