|
||||
NIEOCENIONE MOŻLIWOŚCI UCZNIA - O OCENIANIU, MOŻLIWOŚCIACH I MOTYWACJI
Stawiane oceny pozwalają sprawdzić, w czym dzieci są niedoskonałe, uwypuklić ich braki. Dziecko przyporządkowuje się do „pudełka niedoskonałości”. Podkreślanie niedociągnięć nie zniechęca do poprawy i poszerzania wiedzy. Zatem główny cel stawianych stopni – motywacja do nauki – nie sprawdza się na co dzień. Na dodatek zauważono, że nauczyciele mają tendencję do stawiania gorszych stopni, gdy są zmęczeni. Fakt ten poddaje w wątpliwość istnienie obiektywnej oceny. Ocenianie stawia nauczyciela w podwójnej roli: osoby wydającej wyrok i jednocześnie starającej się utrzymać przyjazny kontakt z uczniem. Ponadto, poprzez ocenianie buduje się rywalizację między uczniami w szkole i mimowolnie dzieli się ich na „lepszych” i „gorszych”. Podobnym, budzącym kontrowersje zagadnieniem jest punktowy system oceniania. Wbrew pierwotnym chęciom system ten staje się narzędziem, za pomocą którego rozwija się u dzieci postawę konformizmu.
Raz
zdefiniowany problem często ciąży na dziecku przez całe życie. Krótka analiza wad procesu oceniania sprawia, że powstaje pytanie o to, jak osiągnąć efektywność w szkolnym systemie bez sięgania po oceny? Co motywuje ludzi do działania? Jednym z najważniejszych czynników jest poczucie odpowiedzialności za wykonywane zadanie. Prelegent postulował, by uczniowie brali czynny udział w ustalaniu celów nauczania oraz planowaniu etapów dążenia do nich. Niezawodną zachętą do nauki jest adekwatna, dobrze skonstruowana informacja zwrotna. Osoby, które postrzegają swoje cechy jako takie, które nie podlegają zmianom („jestem mądry, taki się urodziłem”) nie widzą możliwości rozwoju, a więc nie działają. Inaczej postępują ci, którzy uważają zasoby za zmienne. Nastawieni są na cel i aktywnie do niego dążą.
W
ostatniej części spotkania prelegent podpowiedział, jak motywować
uczniów do nauki, nie opierając się na systemie ocen. Jednym ze sposobów
jest zapowiedzenie zakończenia poruszanego wątku na następnej lekcji i
utrzymanie napięcia związanego z niedomkniętym tematem. Ważne jest, by
dzieci znały cel zajęć, a także miały możliwość sprawdzenia własnych
osiągnięć.
|
||||
|
||||