„MOI
FANI SĄ DLA MNIE RODZINĄ, CZĘŚCIĄ MNIE” – CZEGO MOŻEMY DOWIEDZIEĆ SIĘ OD
MŁODYCH INTERNAUTÓW SZCZEGÓLNIE AKTYWNIE/POZYTYWNIE KORZYSTAJĄCYCH
Z INTERNETU?
Wykład. Warsztaty. Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Marta
Witkowska (Zespół Edukacji i Szkoleń NASK).
Spotkanie poświęcone aktywnościom młodych uczniów w Internecie
rozpoczęło się od przedstawienia zakresu działalności NASK oraz założeń
ostatniego projektu dotyczącego szczególnego zaangażowania w działania
młodych internautów, prowadzących różnego typu blogi, będących
administratorami forów.
Pierwszy
z prelegentów – Jacek Pyżalski zwrócił uwagę na kwestie, które dominują
we współczesnym dyskursie dotyczącym aktywności w sieci. Jego zdaniem
najczęściej słyszy się o licznych zagrożeniach (prawdziwych lub też
wyimaginowanych) np. uzależnieniach od gier. Dominacja ta wynika jego
zdaniem z uproszczonego sposobu myślenia, a korzystanie z Internetu
kojarzone jest najczęściej wyłącznie z marnotrawieniem czasu, co
prowadzi do błędnego i jednoznacznego postrzegania rzeczywistości
społecznej. Jacek Pyżalski poinformował zebranych dyrektorów szkół, że
istotne jego zdaniem jest poznanie aktywności uczniów w Internecie,
celów wykorzystywania przez nich nowych mediów i próba dostrzeżenia
pozytywnych zachowań. Dzięki temu możliwe będzie lepsze zrozumienie
młodzieży, z którą pracują.
Druga
z prowadzących – Marta Witkowska przedstawiła w kolejnej części
wystąpienia metodologię badań przeprowadzonych przez NASK. Było to ponad
sto godzinnych, pogłębionych wywiadów z uczniami w wielu 13-17 lat.
Prowadzący wykład poinformowali także o zaletach wykorzystywanej przez
nich metody ugruntowanej – wychodzenia od najbardziej ogólnych pytań do
szczegółowych. Zebrani dyrektorzy placówek oświatowych wysłuchali
również, w jaki sposób należy pytać o poszczególne działania młodych,
jakie trudności pojawiały się w trakcie realizacji badań, i gdzie mieści
się różnica między tymi wybitnymi i mniej wybitnymi uczniami.
Prelegenci wspólnie opowiedzieli o tym, w jaki sposób udało im się
dotrzeć do prowadzących blogi, kanały na youtube.com, portfolia
fotograficzne uczniów oraz o problemach związanych z umawianiem się na
wywiady (odwoływaniem terminu).
W
kolejnej części spotkania przedstawiciele Instytutu Badań i Nauki i
Akademickiej Sieci Komputerowej wskazali na główne wnioski płynące z
przeprowadzonych przez nich badań, pokazywali różne odpowiedzi dotyczące
postrzegania świata on-line oraz off-line jako tego samego lub zupełnie
innego przez młodych ludzi. Istotne ich zdaniem jest traktowanie świata
on-line jako głównego źródła relacji oraz niepostrzeganie takiej
rzeczywistości w kategoriach pejoratywnych.
Ciekawym
punktem wystąpienia było przedstawienie przyczyn wykorzystywania
Internetu do pozytywnych celów np. prowadzenia blogów. Jak się okazuje,
najwięcej respondentów swoją aktywność zawdzięcza poleceniu przez innych
rówieśników, następnie inspirowaniu się działalnością innych w
Internecie i chęci zmiany stylu życia.
W
ostatniej części spotkania prelegenci wskazali na najważniejsze aspekty
odnoszące się do przyjemnych stron korzystania z Internetu przez
młodych. Na uwagę zasługuje istota postrzegania siebie jako kogoś
istotnego w określonym środowisku, a samych kontaktów z innymi jako
aspektów nadających sens na wielu płaszczyznach.
Druga
część spotkania poświęconego aktywnościom młodych ludzi w Internecie
rozpoczęła się od przybliżenia prowadzącym szkoły dyrektorom tego, co
młodzież rozumie poprzez prawa autorskie, i jaką rangę przypisuje temu
zagadnieniu.
Jacek
Pyżalski zwrócił uwagę na występowanie potrzeby uznania wśród uczniów,
która w przyszłości przekłada się na motywację do działania.
Przeprowadzone przez zespół badawczy badania pokazały, jak bardzo ważne
jest dla młodych poczucie sensu wykonywanej przez nich pracy, relacje z
odbiorcami oraz szacunek i zadowolenie ze strony tzw. „followersów”.
Prelegenci wskazali jak bardzo odpowiedzialne jest „bycie widocznym” w
sieci, szukanie wartościowych źródeł, własne opinie, doświadczenia,
odczucia na temat tego, co wydaje się współczesnej młodzieży ważne a
także ogromne znaczenie ciągłego samodoskonalenia.
Podsumowując wyniki badań Jacek Pyżarski oraz Marta Witkowska
poinformowali zebranych przedstawicieli placówek oświatowych o tym, co
uczniowie postrzegają jako sens „bycia w Internecie”. Najważniejszymi
kwestiami okazały się być: dzielenie się doświadczeniami, współpraca z
innymi i ogromna odpowiedzialność spoczywająca na osobach postrzeganych
jako „ekspertów w danej branży”.
Dzięki
przeprowadzonym badaniom zespół badawczy określił dwie wyraźne grupy
internautów. Pierwsza z nich to osoby zainteresowane przede wszystkim
poszukiwaniem znajomych, szukające uznania oraz podziwu, czerpiące
korzyści finansowe i charakteryzujące się bierną postawą. Z kolei na
drugą grupę składają się ludzie, których aktywność w sieci wychodzi od
zainteresowań, najważniejsze jest dla nich dzielenie się pasją z
obserwatorami a także samorozwój, zdobywanie wiedzy.
Na
koniec spotkania prelegenci przedstawili przykłady odpowiedzi młodych
respondentów na pytania odnośnie tego, co doradzić innym, którzy
chcieliby rozpocząć aktywność w Internecie, jakie zagrożenia niesie za
sobą prowadzenia działalności on-line, oraz jak radzić sobie z
krytycyzmem i hejtem odbiorców.
Podsumowując
spotkanie Jacek Pyżalski oraz Marta Witkowska wskazali na najważniejsze
zagrożenia wynikające z aktywności on-line takie jak np.: kontakt z
agresją, hejtem, bezkrytycyzm i brak weryfikacji wiedzy, naruszenie
prywatności, trudności w radzeniu sobie z popularnością oraz
wykorzystanie korporacyjno-komercyjne. Wymienione zostały również
najważniejsze korzyści, w skład których wchodzą: duże szanse na
rozwijanie kompetencji, zainteresowań i pasji, impuls do dojrzewania,
uczenie się oraz budowanie sieci społecznej.
|