|
||||||||||||||||
DYSKUSJA WS. STANOWISKA KONFERENCJI. Debatę OSKKO otwarli Ewa Halska, która nakreśliła tematy dyskusji, oraz Marek Pleśniar, który nawiązał do poprzedniej debaty pt. „Trudne sprawy”, zwracając uwagę na problemy, przed którymi staje często szkoła, i na potrzebę dobrej komunikacji szkoły ze środowiskiem.
Pierwsza
część debaty dotyczyła statusu dyrektora szkoła. Ewa Halska wprowadziła
pierwsze zagadnienie w tym obszarze, czyli powierzanie stanowiska
dyrektora szkoły, przypominając, że jednym z postulatów OSKKO było np.
wprowadzenie urlopów dla dyrektorów szkół. Krzysztof Skolimowski zwrócił
uwagę na to, że organ prowadzący powinien określić z góry, czy dyrektor
ma pracować z zastępcą, gdyż teraz jest to zależne od sytuacji. Robert
Luty dodał, że w ogóle w każdej szkole powinno być stanowisko
wicedyrektora. Następnie Ewa Halska zwróciła uwagę na problem, czy
dyrektorem może być nauczyciel kontraktowy i poprosiła członków OSKKO o
zajęcie stanowiska w tej sprawie. Włodzimierz Żurkowski odniósł się do
kwestii wicedyrektora i zaproponował, żeby wicedyrektor był powoływany
jedynie na okres kadencji dyrektora. Kolejna uczestniczka zwróciła uwagę
na niejednoznaczność przepisów w kwestii startowania już urzędującego
dyrektora w konkursie jako menadżer oświaty.
Kolejny
obszar, który zaproponowała do dyskusji Ewa Halska, dotyczył
doskonalenia kompetencji dyrektora. Jedna z uczestniczek zadała pytania,
czy w przypadku starych dyrektorów można zaliczyć przygotowanie do zajęć
jako doskonalenie zawodowe. Następny punkt debaty dotyczył jakości
zarządzania i autonomii dyrektora. Ewa Halska zwróciła uwagę, że ustawa
nie precyzuje, czy dyrektor jest pracownikiem samorządowym, czy
nauczycielem, mówi jedynie, że organ prowadzący wykonuje wobec dyrektora
czynności w zakresie prawa pracy, nie jest jednak jasne, czy są to
czynności techniczne, czy decyzyjne. Mirosława Przyłudzka dodała, że
prawo nie precyzuje, kto w organie prowadzącym jest za co
odpowiedzialny, zatem powinno to zostać doprecyzowane podobnie jak prawo
dyrektora do urlopu. Ryszard Sikora wskazał na różnice obowiązków i
możliwości zatrudniania osób do pomocy między dyrektorami małych i
dużych szkół i zasugerował, by zrównać ich status. Anna Zabielska
dodała, że w przedszkolach dyrektor w ogóle nie ma wsparcia
administracyjnego i również zasugerowała, że w każdej szkole powinien
być wicedyrektor, co pomogłoby np. rozwiązać problem braku zastępstwa
dla dyrektora w wakacje podczas urlopu. Kolejny z uczestników zwrócił
uwagę, że przepisy nie definiują minimalnej liczby uczniów w szkole,
stąd brak wymogu zatrudniania wicedyrektora. Ewa Halska zwróciła uwagę
na kwestię obowiązkowego wsparcia pedagogicznego dla dyrektora, który
jest menadżerem oświaty, i zasugerowała, że może powinno być również
wsparcie administracyjne dla dyrektora-nauczyciela.
Ostatni
obszar dyskusji w części poświęconej statusowi dyrektora szkoły dotyczył
wykonywania zawodu dyrektora. Ryszard Sikora zwrócił uwagę, że
nauczyciel kontraktowy, który jest dyrektorem, nie powinien mieć
mniejszego dodatku funkcyjnego niż inny dyrektor. Kolejna uczestniczka
zasugerowała, że dodatek funkcyjny powinien być może wynosić 50%
wynagrodzenia na poziomie nauczyciela dyplomowanego. Barbara Plewnicka
zwróciła uwagę, że pensja dyrektora nie jest adekwatna do obowiązków.
Robert Luty również wspomniał o ogromnej odpowiedzialności, jaka wiąże
się z tą funkcją. Dorota Kuchta dodała, ze dyrektor odpowiada w szkole
za wszystko i potrzebuje wsparcia administracyjnego. Leszek Osowski
zwrócił uwagę, że szczególnie w małej szkole wszystkie obowiązki
administracyjne spoczywają na dyrektorze szkoły. Kolejny z uczestników
dodał, że lepiej wyrzucić z przepisów zapis o minimalnej stawce dodatku,
gdyż wtedy organy prowadzące nie będą chętne dawać więcej. Inny z
uczestników zwrócił uwagę, że dyrektor w ogóle powinien startować z
innej pensji. Beata Wrzosek zasugerowała, że pensum dyrektora powinno
być roczne, tak aby dyrektor mógł wyrobić je na zastępstwach i w ten
sposób poznać wszystkie klasy. Arkadiusz Malinowski przyłączył się do
wcześniejszego głosu, że należy wykreślić ze stanowiska OSKKO zapis o
minimalnej 50-procentowej stawce dodatku funkcyjnego dla dyrektora.
Podsumowując tę część debaty, Ewa Halska wymieniła zwiększenie pensji
zasadniczej dyrektora oraz wykreślenie zapisu o 50% dodatku funkcyjnego
jako główne wnioski, które zostaną zawarte w stanowisku Stowarzyszenia.
Kolejna
część debaty dotyczyła statusu nauczyciela. Ewa Halska rozpoczęła
dyskusję od zwrócenia uwagi, że wynagrodzenia nauczycieli są zbyt
niskie, i że stanowisko OSKKO powinno być takie, żeby te stawki
zwiększyć o 1000 zł. Jeden z uczestników, dyrektor szkoły zawodowej,
zwrócił uwagę, że za kilka lat może być problem z zatrudnieniem
nauczycieli zawodu za te pieniądze. Ewa Halska wskazała również na
problem stażów dokonywanych w różnych szkołach i problemów z ich
ocenianiem przez dyrektorów. Krzysztof Skolimowski dodał, że dyrektorzy
mają problemy z ocenianiem stażu, który odbywał się w różnych
placówkach, oraz wskazał na potrzebę ulepszenia programów praktyk
studenckich dla przyszłych nauczycieli, które powinny odbywać się w
cyklu rocznym. Ewa Halska wspomniała również o potrzebie stworzenia
nowej ustawy, która zastąpiłaby Kartę Nauczyciela, oraz zasugerowała, że
wicedyrektorzy powinni mieć urlopy tak jak nauczyciela. Dyrektor ZSB w
Braniewie zaproponował natomiast, że może wszyscy nauczyciele powinni
mieć 35 dni urlopu tak jak dyrektorzy. Podsumowując debatę, Ewa Halska
zaprosiła do zgłaszania innych wniosków, które po konferencji zostaną
zebrane i przedstawione MEN w formie stanowiska OSKKO.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||