CO
ZROBIĆ Z BŁĘDAMI WYCHOWAWCZYMI W SZKOLE?
Wykład. Warsztaty. Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
Wykład
na temat sposobów, w jaki szkoły radzą sobie z błędami wychowawczymi,
poprowadził prof. Jacek Pyżalski. Spotkanie rozpoczął od opisania
rzeczywistej sytuacji, w której nauczycielka zwróciła się o radę, jak
powinna postąpić. Jak zaznaczył, nauczyciele często szukają pomocy w
takich sytuacjach u swoich kolegów, np. na forach internetowych, jednak
nie zawsze to, czego można się tam dowiedzieć, jest dobrym rozwiązaniem.
Ok. 70% nauczycieli proponuje siłowe rozwiązanie problemu, a, jak
zauważył prowadzący, w ten sposób problem można rozwiązać jedynie
powierzchownie, nie sięgając głębiej do jego istoty. Proponowane są
również rozwiązania wycofujące, a stosunkowo rzadko spotyka się
rozwiązania najbardziej pożądane, czyli angażujące całe środowisko
szkolne. Rygoryzm w podejściu do problemów wychowawczych zwykle nie jest
najlepszym rozwiązaniem, jednak w niektórych sytuacjach, gdy wymaga tego
powaga problemu, np. przy znęcaniu, może być on konieczny. Warto jednak
pamiętać, by rygoryzm stosować w sytuacjach, które naprawdę tego
wymagają, w innych zaś nie, a nie na odwrót, co się często zdarza.
Prowadzący przytoczył następnie cztery narzędzia, którymi wg Normana
Daviesa powinien posługiwać się historyk: mikroskop, teleskop,
oscyloskop i echosonda, i wskazał na analogię między historykiem a
nauczycielem, który również potrzebuje tych narzędzi przy rozwiązywaniu
problemów wychowawczych. Zaznaczył również, że podstawą konieczną do
rozwiązywania takich problemów jest dobra relacja z uczniem, którą można
nawiązać w innej, neutralnej sytuacji. Wg badań takim relacjom sprzyja
czas poświęcony przez nauczyciela, bycie „tutaj” i rozmowa. Na koniec
Jacek Pyżalski opowiedział inną sytuację, w której nauczyciel padł
ofiarą obelg ze strony ucznia, i pozostawił uczestnikom rozstrzygnięcie,
które rozwiązanie jest najlepsze, zaznaczając, że w takich sytuacjach
często nie ma jednego słusznego rozwiązania.
|