Status prawny rodziców w przedszkolu.
Seminarium Anna Zabielska, OSKKO, dyrektor
przedszkola.
W drugim dniu konferencji uczestnicy
spotkali się z Anną Zabielską, aby porozmawiać o statusie prawnym
rodziców w przedszkolu.
Na początku
spotkania poruszony został problem integracji rodziców z wychowawcami i
nauczycielami w przedszkolu. Opinia rodziców na temat funkcjonowania
przedszkola jako instytucji jest błędna w mniemaniu nauczycieli
przedszkolnych. Według wielu opinii wychowawców, niektórzy rodzice są w
dzisiejszych czasach bardzo roszczeniowi, kłopotliwi, ale też świadomi
swoich praw.
W prezentacji
zostały wymienione liczne artykuły z Konstytucji RP, które mówią o tym,
że rodzice mają prawo do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi
przekonaniami. Ponadto zgodnie z Konstytucją RP rodzice mają wolność
wyboru dla dzieci szkół innych niż publiczne, a także prawo do
pozyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej.
Kolejnym tematem
spotkania był status rodzica w aktach prawnych o zasięgu europejskim i
globalnym. Prowadząca wymieniła prawa rodziców wynikające z Kart Praw i
Obowiązków Rodziców w Europie, np. prawo do informacji o instytucjach
oświatowych, prawo do wyboru drogi edukacyjnej, wpływ na politykę
oświatową i prawo do pomocy materialnej ze strony władz publicznych.
Kolejnym wymienionym aktem prawnym mówiącym o prawach rodziców i szkoły
była Ustawa o Systemie Oświaty z 7 września 1991 roku. Anna Zabielska
wymieniła zawarte w niej prawa indywidualne oraz prawa zbiorowe. Zgodnie
z prawami indywidualnymi każda szkoła musi umożliwić nauczanie religii w
publicznych placówkach, naukę języka nowożytnego, zwrócić się do
kuratora oświaty o zapewnienie dostępu do poradni
psychologiczno-pedagogicznej i zorganizować odpowiednie formy
kształcenia specjalnego. Prawa zbiorowe mówią z kolei o tym, że wszyscy
rodzice mają prawo włączyć się w życie szkoły, współtworzyć radę
rodziców oraz zaproponować swojego przedstawiciela do konkursu na
dyrektora szkoły. Kolejną omówioną kwestią były kompetencje Rady
Rodziców wynikające z zapisów ustawy, czyli uchwalanie programu
wychowawczego szkoły, opiniowanie programu i harmonogramu, opiniowanie
projektu budżetowego oraz opiniowanie pracy nauczyciela.
Następnie prowadząca skupiła się na zagadnieniu ochrony danych
osobowych. Przypomniała, że w 2013 roku Trybunał Konstytucyjny uznał
zasady rekrutacji do przedszkoli za niezgodne z Konstytucją (m.in. ze
względu na zbieranie danych wrażliwych takich jak pochodzenie rasowe,
etniczne czy przynależność partyjna).
Kolejnym
podstawowym źródłem polskiego prawa rodzinnego jest Kodeks Rodzinny i
Opiekuńczy. Wynika z niego, że obydwoje rodzice są przedstawicielami
ustawowymi dziecka, w związku z czym są zobowiązani do uczestnictwa w
istotnych sprawach dotyczących dziecka (kierowanie rozwojem dziecka,
nadanie i zmiana imienia, wyjazdy dziecka za granicę, decydowanie o
miejscu pobytu dziecka i sposobach kontaktu oraz wybór szkoły).
Następnie Anna
Zabielska poruszyła kwestię potencjalnego wypadku dziecka w przedszkolu.
Według prawa przedszkole powinno zapewnić poszkodowanemu opiekę,
pierwszą pomoc oraz niezwłocznie powiadomić rodziców i dyrektora
przedszkola o wypadku. Podkreśliła jednak, że z ustawy o zawodzie
lekarza wynika, że lekarz nie może zabrać dziecka do szpitala i dokonać
niezbędnych badań bez zgody i wiedzy rodziców (wyjątkiem jest wypadek
zagrażający życiu i zdrowiu dziecka).
Na końcu prowadząca
pokazała autorskie przykłady druków deklaracji rodziców do użytku
wewnętrznego przedszkola, dotyczących wyrażenia zgody obojga rodziców na
udział dziecka w badaniach psychologicznych, fotografowanie i publikację
zdjęć z wizerunkiem dziecka na stronie internetowej przedszkola itp.
Dodatkowo podkreśliła, że niezwykle ważną rzeczą jest przekazywanie
rodzicom informacji na temat wszystkiego, co się dzieje w przedszkolu,
żeby potem uniknąć problemów prawnych. |