Projekty współpracy międzynarodowej służące rozwojowi
szkoły – przykłady dobrych praktyk.
Agnieszka Foszcz,
Joanna Jasiak, Hanna Stasicka.
Spotkanie poświęcone przykładom projektów współpracy międzynarodowej
oraz korzyściom płynącym z realizacji takich przedsięwzięć
rozpoczęła Hanna Stasicka, przywołując znane motto Alberta
Einsteina: „Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych
rezultatów”. Dodała, iż niektórzy ludzie swój horyzont poznawczy
uznają za koniec świata, co może stanowić główną przeszkodę w
rozwoju szkoły. Jeżeli zatem nie przekroczymy pewnych granic, nie
zmienimy podejścia do niektórych kwestii związanych ze szkoleniem
kadry i nowymi metodami kształcenia, a także nie stawimy czoła
zmieniającym się wyzwaniom, placówki oświatowe nigdy się nie
zmienią. Prelegentka zaznaczyła, iż jej własne doświadczenie z
udziału w różnego typu zagranicznych programach, uświadomiło jej,
jak wiele pracy wymaga realizacja projektu.
W kolejnej części wystąpienia Hanna Stasicka wymieniła główne zyski
wiążące się ze współpracą międzynarodową. Zaliczyła do nich m.in. udział
w ciekawych warsztatach, powiększenie wiedzy na temat zagranicznych
metod kształcenia, polepszenie umiejętności organizacji oraz zdolności
językowych, wymianę innowacyjnych idei i doświadczeń a także nawiązanie
kontaktów zawodowych. Prowadząca podzieliła się także spostrzeżeniami z
udziału w jednym z działań programu międzysektorowego (Transversal
Pogramme), a mianowicie w wizytach studyjnych. Przedstawiła m.in.
portugalskie podejście do ewaluacji, która kończy się spotkaniem
dyrektorów i władz lokalnych, w celu wypracowania planu poprawy jakości
kształcenia. Zwróciła uwagę również na dobrą jakość kształcenia
zawodowego, np. nauczania gastronomicznego i fryzjerskiego, w
Hiszpanii.
Drugim programem, który prelegentka postanowiła przedstawić, był
Comenius Regio, w którym wzięło udział 9 szkół, w tym 4 polskie i 5
niemieckich. Celem tego projektu jest wzmacnianie europejskiego wymiaru
w edukacji poprzez promowanie współpracy między lokalnymi i regionalnymi
władzami oświatowymi w Europie. Jego realizacja pomaga lokalnym władzom
oświatowym rozwiązywać problemy i poszerzać ofertę edukacyjną.
Współpraca ze szkołą w Bawarii przyniosła, wg Hanny Stasickiej, wiele
korzyśc,i m.in. możliwość odnalezienia równowagi między tradycyjnym
nauczaniem a sposobem kształcenia z zastosowaniem nowoczesnych
technologii (np. dostępnych na rynku tablic interaktywnych). W ramach
Comenius Regio odbyło się łącznie 40 wykładów i uczestniczyło w nim 9
szkół, w tym 4 polskie. Uwagę uczestników przykuła możliwość nauczania
na odległość dzieci, które z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w
zajęciach w szkole. Dzięki zastosowaniu nowych technologii chorzy
uczniowie mogą śledzić przebieg lekcji z własnego domu, a także
rozmawiać z rówieśnikami. W ostatniej części wystąpienia Hanna
Stasicka przedstawiła zebranym dyrektorom przykładowe stanowiska
uczestników projektu, którzy zwrócili uwagę na najważniejsze kwestie w
kształtowaniu przedsiębiorczości uczniów i na reguły, o których należy
pamiętać, stosując nowoczesne technologie, a także ich opinie na temat
tego, co rozumieją pod hasłem „dobra szkoła”. Pokazany został także film
nakręcony w jednym z rzeszowskich przedszkoli przedstawiający
przedsiębiorczość dzieci, które uczą się przyjmowania określonych ról
oraz zestawu zachowań, z którymi są powiązane.
W drugiej części spotkania głos zabrały reprezentujące V LO w Tarnowie
Joanna Jasiak i Agnieszka Foszcz. Prelegentki podzieliły się swoimi
uwagami dotyczącymi programu Erasmus Plus, jak również zwróciły uwagę na
wartości płynące z ich międzynarodowej współpracy. Założeniem wyjazdu do
szkoły partnerskiej, którą zainteresował projekt tarnowskiej szkoły,
była chęć poznania innowacyjnych technik, poszerzenie kompetencji
językowych, budowanie motywacji, poznanie edukacji włączającej i
sposobów diagnozowania placówki w tym obszarze.
Kończąc swoje rozważania, prelegentki wskazały na główne wartości, które
ich zdaniem są pochodną podjęcia współpracy z włoską szkołą. Bez
wątpienia jedną z najważniejszych korzyści jest podniesienie kompetencji
zawodowych uczestników, pozytywny wpływ na jakość pracy oraz zbudowanie
odpowiedniej motywacji u pracowników, którzy nie brali udziału w
programie. Wyjazd, zdaniem prelegentek, unaocznił także wiele kwestii,
które nie funkcjonują we właściwy sposób w polskich szkołach, a także
wpłynął na zaangażowanie kadry we własny rozwój. Wreszcie dał impuls do
nawiązywania nowych kontaktów zawodowych. A. Foszcz i J. Jasiak
zachęciły zebranych dyrektorów do podjęcia tego typu współpracy,
podzieliły się również praktycznymi wskazówkami, w jaki sposób znaleźć
szkołę partnerską, jak należy prowadzić bieżącą dokumentację z działań
oraz jasno sprecyzować cele każdego z uczestników.
|