Praca zespołowa, budowanie zespołów nauczycielskich.
Alicja Kapcia,
OSKKO.
Alicja Kapcia, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 17 w
Krakowie, w czasie swojego wystąpienia podzieliła się doświadczeniem i
wiedzą na temat pracy zespołowej w gronie nauczycielskim. Przekonywała,
że wiedza dotycząca pracy zespołu jest niezbędna ze względu na
wszechobecne jej zastosowanie w szkole, a także uwarunkowania prawne.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (takie jak rozporządzenie z
21 maja 2001 roku lub w sprawie ramowych statutów publicznego
przedszkola i publicznych szkół) nakazują współpracę nauczycieli w
planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
Co odróżnia grupę od zespołu? Według prowadzącej to wspólny cel,
wartości oraz ustalone normy i zasady decydują o stworzeniu zespołu.
Dobrze jest, gdy umiejętności poszczególnych przedstawicieli zespołu
uzupełniają się. W przeciwieństwie do zespołu, grupa ludzi nie ma
specyficznego celu ani wartości, a osoby nie współpracują ze sobą.
Prelegentka przedstawiła zalety, jak i wady pracy zespołowej. Do zalet
zaliczyła między innymi: możliwość współdzielenia bogactwa wiedzy i
doświadczenia poszczególnych członków zespołu, sprzyjającą atmosferę i
poczucie akceptacji oraz efekt synergii. Omawiając wady, powiedziała o
konieczności solidarności z zespołem mimo czasem odmiennego zdania, a
także o różnicach indywidualnych członków zespołu, takich jak
preferowanie pracy indywidualnej ponad zespołową. Prelegentka
zobrazowała to przykładem nauczyciela, który przygotowuje ucznia do
olimpiady – spełnia się on wtedy w pracy indywidualnej z uczniem.
W kolejnej części wykładu zostały zaprezentowane etapy rozwoju zespołu:
1)
Formowanie – dominuje niepokój i występuje duża zależność od przywódcy;
2)
Ścieranie się – dominuje atmosfera konfliktu i opór;
3)
Normowanie – pojawiają się normy, kształtuje się spójność zespołu;
4)
Działania – członkowie dysponują energią działania, funkcje okazują się
być elastyczne.
Czasem wymienia się też etap piąty: „zamknięcie pracy zespołu i
zakończenie”.
Po omówieniu teorii pracy zespołowej prowadząca pochyliła się nad
zagadnieniem pracy zespołów w rzeczywistości szkolnej. Wymieniła formy
tego typu pracy:
·
Zespół nauczycieli prowadzących zajęcia w jednym oddziale;
·
Zespół przedmiotowy;
·
Zespół wychowawców;
·
Zespoły zadaniowe;
·
Zespoły problemowe.
Zaznaczyła, że w zespole nauczycieli prowadzących zajęcia w jednym
oddziale, jak i w zespole przedmiotowym, nauczyciele są przyzwyczajeni
do niezmieniających się warunków i małej rotacji członków zespołu.
Odwołując się do etapów formowania się zespołu prowadząca podkreśliła,
że za każdym razem, gdy pojawia się nowa osoba w gronie nauczycielskim,
rozpoczyna się ponowne przechodzenie od pierwszego etapu rozwoju zespołu
do ostatniego.
Pod koniec swojego wystąpienia Alicja Kapcia przypomniała o roli
dyrektora, a więc lidera zespołu. W jego rękach leży dbanie o dobrą
komunikację i przepływ informacji, określenie sposobu pracy zespołu,
motywowania, ocena pracy i ustalenie obowiązujących wszystkich zasad. Co
powinny zawierać zasady? Przede wszystkim ustaloną częstotliwość
spotkań, wspólne planowanie pracy, podział zadań i ich monitorowanie.
Prelegentka zakończyła wykład, podkreślając wagę świętowania sukcesów
zespołu, nawet tych najmniejszych.
|