Ocena pracy nauczyciela. Uwarunkowanie prawne i praktyka
szkolna.
Seminarium.
Izabela Leśniewska, dr Gabriela Olszowska , OSKKO.
W drugim dniu konferencji uczestnicy spotkali się z
Izabelą Leśniewską i dr Gabrielą Olszowską, aby
porozmawiać o ocenie pracy nauczyciela w kontekście
prawnym. Na początku Izabela Leśniewska wymieniła
kryteria pracy nauczyciela:
-
Rzetelne realizowanie
zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz zadań wynikających
z podstawowych funkcji szkoły;
-
Wspieranie każdego
ucznia w jego rozwoju;
-
Dążenie do pełni
własnego rozwoju osobistego;
-
Kształcenie i wychowanie
młodzieży w umiłowaniu ojczyzny i w poszanowaniu Konstytucji RP
-
Wychowanie w atmosferze
wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
-
Kształtowanie u uczniów
postaw moralnych i obywatelskich.
W dalszej części prowadząca przedstawiła terminy regulujące procedurę
oceny pracy nauczyciela. Odniosła się do oceny dorobku zawodowego i
omówiła zasady dokonywania jej. Zasięgnąć należy opinii nie tylko
dyrektora szkoły, ale także innego nauczyciela dyplomowanego oraz
mianowanego.
Następnie głos zabrała dr Gabriela Olszowska. Przedstawiła menedżerski
arkusz oceny pracy nauczyciela. Celem oceny jest pomaganie pracownikowi
w osiąganiu przez niego doskonałości zawodowej oraz zapewnieniu mu
fachowej pomocy w procesie samodoskonalenia. Jest to narzędzie, które
jest przydatne w razie potrzeby likwidacji etatów.
Na koniec Izabela Leśniewska omówiła, co jest potrzebne do kompletnej
dokumentacji pracy nauczyciela. Wymieniła: notatki obserwacyjne, karty
informacji o pracy, arkusze kontroli zadań, autorskie projekty.
|