Jak poradzić sobie w obecnej rzeczywistości oświatowej
z nauczaniem włączającym.
Warsztaty.
Małgorzata Niewodowska.
Pani Małgorzata Niewodowska w
trakcie prowadzonych przez siebie warsztatów skupiła się na tym, jak
skutecznie dopasować edukację włączającą do polskich realiów
oświatowych.
Rozpoczęła od przypomnienia, że
chociaż jest to dosyć nowy trend w Polsce, to są takie szkoły w których
już od wielu lat realizuje się ideały edukacji włączającej. Jedną z nich
jest szkoła w Łajskach pod Warszawą.
Zmiany prawne i podążające za nimi
realne zmiany w sytuacji dzieci chodzących do szkół są niewątpliwie
wyzwaniem dla dyrektorów i nauczycieli. Zmiany, jak podkreśliła
prelegentka, są konieczne i nieuniknione, istota problemu leży jednak w
tym, że zmieniać powinno się również nastawienie i podejście wszystkich
zaangażowanych.
Jednym z wyzwań edukacji włączające
są szkoły w małych ośrodkach. Często nie ma tam odpowiedniej szkoły albo
klasy dla dziecka, które potrzebuje specjalnego traktowania. Wtedy
problemem stają się dojazdy dziecka albo jego zamieszkanie w internacie,
przez co dziecko uczy się daleko od domu, swojej rodziny i kolegów.
W dzisiejszych czasach statystyki
podają, że dzieci z niepełnosprawnościami i różnymi chorobami rodzi się
od 3,5 do 5 % całej populacji. Istnieje więc realna potrzeba zajęcia się
tymi dziećmi. Jedną z odpowiedzi rządzących jest zmiana finansowania
osób niepełnosprawnych przez gminy, które będą teraz musiały dokładnie
rozliczać się z wydanych funduszy.
Kolejnym problemem, który hamuje
wdrażanie edukacji włączającej w Polsce, jest fakt, że wciąż jest to
system mylnie opisywany, oraz że często budzi on kontrowersje i opór ze
strony pedagogów. Wynika to z braku dostatecznej wiedzy teoretycznej i
praktycznej na temat wprowadzania tej zmiany. Pierwszym krokiem powinna
być diagnoza szkoły. Każdy aspekt pracy szkoły powinien być
przeanalizowany. Również dzieci powinny być pod czujnym okiem
nauczyciela, który występuje w roli diagnosty. Dla uczniów z orzeczeniem
o niepełnosprawności indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
określa cały zespół, a zawarte powinny być w nim takie kwestie jak:
·
zakres i sposób
dostosowania wymogów edukacyjnych,
·
zintegrowane działania,
·
działania o charakterze
rewalidacyjnym,
·
formy pomocy,
·
wymiar godzin,
·
wnioski dotyczące
dalszej pracy ucznia. |